Toros SJ410
#21
Posted 28 July 2009 - 16:46
Føler og at jeg henger greit med i trafikken med min 410, men den er på ingen måte noen motorvei racer. Stod en ettermontert turteller på dashbordet på min da jeg kjøpte den. Etter en tur fra Oslo og hjem ble den raskt fjernet. Hadde ikke nerver til å se på nålen stampende på rødmerkingen lenger!
#22
Posted 28 July 2009 - 19:27
#23
Posted 28 July 2009 - 19:58
Jeg er kurert for frykten for turtall etter noen år med RR-motorsykkel som dro 16 000 rpm før den stanget i mot, men jeg har alltid lurt på hva stopp er for Ducatimodellene som ikke kan få ventilflyt.
#24
Posted 28 July 2009 - 20:09
Føler og at jeg henger greit med i trafikken med min 410, men den er på ingen måte noen motorvei racer. Stod en ettermontert turteller på dashbordet på min da jeg kjøpte den. Etter en tur fra Oslo og hjem ble den raskt fjernet. Hadde ikke nerver til å se på nålen stampende på rødmerkingen lenger!
Må presse min ganske godt hvis jeg skal holde fin flyt i trafikken, så jeg tror ikke den er helt som den burde være.
Har skjedd at den kun går på 3 sylindre idet jeg starter opp og ved et par anledninger, men det er bare 10-20 sekunder så går den på alle igjen.
Edit:
Den trenger nok litt mer kosmetisk arbeid enn bare vask og polering for å bli fin igjen
Edited by Toro81, 28 July 2009 - 20:12.
#25
Posted 28 July 2009 - 20:10
#26
Posted 29 July 2009 - 09:37
Den viste:
8,5 på syl nr 1.
7,5 på nr 2.
8 på nr 3.
8 på nr 4.
Når jeg tok ut kompmåleren fra syl nr 3 så den slik ut, antydning til vannperler
Bilde av pluggene, nr 1 fra venstre:
Noe tjukk guffe i toppen av radiatoren
Spylerveskekannen var helt rein før jeg tappet kjøleveske fra radiatoren oppi.
Hva tror dere? Kan jeg bare belage meg på å måtte bytte topp-pakning?
Syns det er litt mye olje i veska selv om komptesten ikke viste alt for store forskjeller...
Jeg bumper det innlegget her siden jeg trenger svar litt fort
Kan legge til at idag har jeg vært ute å kjørt litt. Har hatt tre oppstart og aller tre gangene har den gått på 3 syl når jeg har starta opp
Noen som vet hva det kan være?
#27
Posted 29 July 2009 - 11:49
Lykke til, dette er bil med høy gøyfaktor
Suzuki'n min er tilsalgs......
#28
Posted 29 July 2009 - 11:57
Lykke til, dette er bil med høy gøyfaktor
Minner mye om da jeg plagdes også. Da var tennstiften på plugg 4 fulstendig brendt bort. Og det etter 15 minutters tomgang. Men mine plugger var ikke "sauset" ned med gugge som dine ser ut til. Men kjøleveska var like ille. Jeg følger spent med om du finner ut av dette.....
Edited by Annnte, 29 July 2009 - 11:58.
#29
Posted 29 July 2009 - 12:17
Men motoren var hvertfall veldig kvikk og enkel å ha med å gjøre. Hater sånn periodefeil...
Fortsatt så går den bare 3 på idet jeg starte opp da, men ellers funka den fint nå. Helt til neste tur tenker jeg
#30
Posted 29 July 2009 - 12:59
Men motoren var hvertfall veldig kvikk og enkel å ha med å gjøre. Hater sånn periodefeil...
Fortsatt så går den bare 3 på idet jeg starte opp da, men ellers funka den fint nå. Helt til neste tur tenker jeg
Da er den berømte og forsømte logikken kan benyttes. De fleste kaster seg bare rett på en eller annen konklusjon og den er veldig ofte feil. Sånn daer det sagt.
Hva trengs for at en bil skal fungere:
Kompresjon
Bensin/luftblanding
Gnist
Det er i utgangspunktet det eneste som skal til for at det skal virke.
Hva vet du så langt:
Du har målt komp og den er ikke helt ille. Litt stort avvik kanskje men skulle ikke forklare problemet du har slik at vi går for at du har kompresjon.
Det mekaniske som ikke avsløres av komptesten er tilstanden til ventilparaplyene. Om de er de på 3 og 4 sylinder som er mest kaputt kan de forklare mye av problematikken. Bytt alle ventilparaplyene.
Siden du har kompresjon må ventilene på alle sylindre åpne og stenge tilfredsstillende. Du har bare en forgasser slik at den blandingen som kommer derfra går til alle sylindre. 3 av dem fungerer greit mens den fjerde henger ikke på kald. Jeg vil derfor anta at bensin/luftblandingen er god nok og ikke forklarer problemet.
Gnist. Hvis de andre sylinderne får bensin og du vet at du har en mekanisk fungerende sylinder/topp så vil jeg anta grunn til å sjekke gnisten. Ved kald motor tar du ut pluggen og starter opp motoren. Skal banne på at den ikke har tilstrekkelig gnist.
Om den ikke har gnist bytt først ut pluggen og sjekk om det er der problemet ligger, om ikke bytt pluggledning, osv osv.
Når jeg tar over en SJ bytter jeg alltid all olje på motor og drivverk og alle filter, luft, olje og bensin, plugger, tennkabler og fordelerlokk og rotor. Så skekker jeg tenning og justerer den og etter at det er gjort SÅ begynner jeg å se på om den går som den skal. Da sparer jeg meg for mye unødig feilsøking.
Alt dette er forbruksdeler så like greit å ta det med en gang. Olje på diffen har kanskje ikke vært byttet på ti år Og fordelerlokket og rotor er kanskje bare pusset opp med litt slipeppir og en skrutrekker de siste 5 årene.
Når jeg stod og hørte på min grå SJ, som gikk fryktelig hakkete når jeg kjøpte den, stod og gikk rent på 600 rpm og klarte henge med helt ned i 400 rpm så er det en deilig følelse. Så justerte jeg den opp til 800 rpm.
Hvor i landet holder du til.
Ahhgg jeg savner å kunne gå ut i garsjen og skru på ett eller annet. Jeg må snart på satt i gang byggingen av nytt hus nå ellers blir jeg tussete. Totalt og ikke bare delvis.
Edited by Nöcke Gunnar, 29 July 2009 - 13:40.
#31
Posted 29 July 2009 - 13:57
Må vel kanskje ha tenningslampe for å justere tenning? Får høre med en kamerat om han har i tilfelle..
Hvor handler du deler som fordelerlokk med tilbehør? Kan nok være like greit å bare bytte det ja.
Pluggene ble bytta igår bare for å prøve, men regner med å måtte bytte dem igjen om ikke så lenge likevel.
Trenger jo også ventiltetninger, så tips til plasser hvor de har sånt til en billig penge hadde vært fint
Jeg holder til i Skien.
#32
Posted 29 July 2009 - 14:44
mats
1x '86 suzuki sj 413.
2x '85 suzuki sj410 pickup
1x '84 suzuki sj410 pickup
1x '92 suzuki Samurai
1x '88 suzuki samurai
2x '82 suzuki LJ 80
Mats Moe
#33
Posted 29 July 2009 - 15:25
mats
Ikke at den bobler nei. Kun at den endrer på trykket ved at nivået blir høyere eller lavere når jeg gasser og slipper.
#34
Posted 29 July 2009 - 15:30
Må vel kanskje ha tenningslampe for å justere tenning? Får høre med en kamerat om han har i tilfelle..
Hvor handler du deler som fordelerlokk med tilbehør? Kan nok være like greit å bare bytte det ja.
Pluggene ble bytta igår bare for å prøve, men regner med å måtte bytte dem igjen om ikke så lenge likevel.
Trenger jo også ventiltetninger, så tips til plasser hvor de har sånt til en billig penge hadde vært fint
Jeg holder til i Skien.
Jeg planlegger såpass i god tid at jeg bestiller fra USA og får det sendt med båt for det er billigst. Men da går ukene og 410 er ikke akurat den modellen det er flusst av i USA heller.
Jeg ville bestilt fra MBB.dk. Bra priser, lettvint og greit. Selv om en kan få rabatt om en bestiller gjennom Sven så er det kanskje greit å bestille direkte når det haster. I alle fall om Svein ikke har noen bestiling på gang.
http://www.mbb.dk/shop/ han har ikke så mye på websiden men send en mail og skriv opp hva du trenger. Han har tidligere hatt hele sett med hva en trenger til service.
Han skaffer det aller meste.
Så trenger du en sånn som du skrur ned i plugghullet forå sette trykk i sylinderen slik at ventilen ikke faller ned. Og husk at når du setter trykk på så kan motoren dreise litt, med stor kraft så ikke få en finger i klem noe sted. Erfarne mekanikere som har fått til den der.
Så trenger du et verktøy for å klemme sammen ventilfjæra. Og da kan du jo samtidig passe på å måle lengden på fjærene slik at du har kontroll på den biten.
Flere SJ i nabolaget ditt da.
Edited by Nöcke Gunnar, 29 July 2009 - 15:31.
#35
Posted 29 July 2009 - 15:50
Jeg ville bestilt fra MBB.dk. Bra priser, lettvint og greit. Selv om en kan få rabatt om en bestiller gjennom Sven så er det kanskje greit å bestille direkte når det haster. I alle fall om Svein ikke har noen bestiling på gang.
http://www.mbb.dk/shop/ han har ikke så mye på websiden men send en mail og skriv opp hva du trenger. Han har tidligere hatt hele sett med hva en trenger til service.
Han skaffer det aller meste.
Så trenger du en sånn som du skrur ned i plugghullet forå sette trykk i sylinderen slik at ventilen ikke faller ned. Og husk at når du setter trykk på så kan motoren dreise litt, med stor kraft så ikke få en finger i klem noe sted. Erfarne mekanikere som har fått til den der.
Så trenger du et verktøy for å klemme sammen ventilfjæra. Og da kan du jo samtidig passe på å måle lengden på fjærene slik at du har kontroll på den biten.
Flere SJ i nabolaget ditt da.
Ok, takk for linken, får sende han en mail å høre
De verktøyene du snakker om finns vel kanskje på biltema, og kompressor har jeg, så da er det bare resten igjen
Ja har sett at det er mange fra Skien som har SJ her inne, men kan ikke huske å ha sett noen på veien på evigheter.
#36
Posted 29 July 2009 - 19:01
Må si det hadde vært deilig med et ekstra gir når jeg kjører langs veien. Blir litt tullete i huet av det høye turtallet når jeg ligger i 70+
#37
Posted 29 July 2009 - 19:04
#38
Posted 29 July 2009 - 19:06
http://cgi.ebay.com/...sQ5fAccessories
#39
Posted 29 July 2009 - 19:52
Var mye anna billig på ebay jeg kunne trenge og visst
Trenger dørhåndtak til førerdør, både innvendig og ute. Pluss vindussveiv og originalklokke.
Så bare å si ifra om det er noen her inne som har eller vet om andre som kanskje har
#40
Posted 29 July 2009 - 21:09
Noen som har erfaring med 31" dekk på uheva 410? Er det noe som går an å bruke til daglidags kjøring langs veien uten at det blir for mye vindmotstand, for stor rullediameter og vesentlig endring i forbruk??? Får man i det hele tatt bilen opp i 80 med 31"?
Anyone?
Edited by Annnte, 29 July 2009 - 21:09.