Gå til innhold



Foto
- - - - -

Toros SJ410


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
116 replies to this topic

#21 JarleA

JarleA

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 557 Innlegg:

Posted 28 July 2009 - 16:46

Så denne på finn for bare noen dager siden. Lurer ofte på hva skjebne som venter mange av dem som står for salg, så jeg må si at jeg syns det er ekstra morro når de havner i en garasje på dette forumet. Rett farge og dekor! Har alltid hatt litt sansen for de sorte med den dekoren. Vask og stell og en grundig runde voks så blir den finere med en gang. Personlig liker jeg ikke moderne alu felger på 410, men det er jo en smakssak. For min del foretrekker jeg Whitespoke.

Føler og at jeg henger greit med i trafikken med min 410, men den er på ingen måte noen motorvei racer. Stod en ettermontert turteller på dashbordet på min da jeg kjøpte den. Etter en tur fra Oslo og hjem ble den raskt fjernet. Hadde ikke nerver til å se på nålen stampende på rødmerkingen lenger! biggrin.gif


Jarle
Medlemsnr 151 Suzuki 4x4 Club Norway
Garasje: http://www.offroad.n...showtopic=75356

#22 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 28 July 2009 - 19:27

alt under 7000 rpm er for kyllinger biggrin.gif


#23 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 28 July 2009 - 19:58

QUOTE(sven @ 28 Jul 2009, 20:27) <{POST_SNAPBACK}>
alt under 7000 rpm er for kyllinger biggrin.gif


Jeg er kurert for frykten for turtall etter noen år med RR-motorsykkel som dro 16 000 rpm før den stanget i mot, men jeg har alltid lurt på hva stopp er for Ducatimodellene som ikke kan få ventilflyt.

#24 Toro81

Toro81

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 282 Innlegg:

Posted 28 July 2009 - 20:09

QUOTE(JarleA @ 28 Jul 2009, 17:46) <{POST_SNAPBACK}>
Så denne på finn for bare noen dager siden. Lurer ofte på hva skjebne som venter mange av dem som står for salg, så jeg må si at jeg syns det er ekstra morro når de havner i en garasje på dette forumet. Rett farge og dekor! Har alltid hatt litt sansen for de sorte med den dekoren. Vask og stell og en grundig runde voks så blir den finere med en gang. Personlig liker jeg ikke moderne alu felger på 410, men det er jo en smakssak. For min del foretrekker jeg Whitespoke.

Føler og at jeg henger greit med i trafikken med min 410, men den er på ingen måte noen motorvei racer. Stod en ettermontert turteller på dashbordet på min da jeg kjøpte den. Etter en tur fra Oslo og hjem ble den raskt fjernet. Hadde ikke nerver til å se på nålen stampende på rødmerkingen lenger! biggrin.gif


Må presse min ganske godt hvis jeg skal holde fin flyt i trafikken, så jeg tror ikke den er helt som den burde være.
Har skjedd at den kun går på 3 sylindre idet jeg starter opp og ved et par anledninger, men det er bare 10-20 sekunder så går den på alle igjen.

Edit:
Den trenger nok litt mer kosmetisk arbeid enn bare vask og polering for å bli fin igjen biggrin.gif

Edited by Toro81, 28 July 2009 - 20:12.


#25 Toro81

Toro81

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 282 Innlegg:

Posted 28 July 2009 - 20:10

Hva tror dere om motoren etter de siste bildene som jeg la ut på forrige side?

#26 Toro81

Toro81

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 282 Innlegg:

Posted 29 July 2009 - 09:37

QUOTE(Toro81 @ 28 Jul 2009, 15:28) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg fikk tatt en komp test istad siden jeg er i tvil på om toppakningen er gåen eller ikke.
Den viste:
8,5 på syl nr 1.
7,5 på nr 2.
8 på nr 3.
8 på nr 4.

Når jeg tok ut kompmåleren fra syl nr 3 så den slik ut, antydning til vannperler


Bilde av pluggene, nr 1 fra venstre:


Noe tjukk guffe i toppen av radiatoren


Spylerveskekannen var helt rein før jeg tappet kjøleveske fra radiatoren oppi.


Hva tror dere? Kan jeg bare belage meg på å måtte bytte topp-pakning?
Syns det er litt mye olje i veska selv om komptesten ikke viste alt for store forskjeller...


Jeg bumper det innlegget her siden jeg trenger svar litt fort smile.gif

Kan legge til at idag har jeg vært ute å kjørt litt. Har hatt tre oppstart og aller tre gangene har den gått på 3 syl når jeg har starta opp mad.gif
Noen som vet hva det kan være?


#27 L200 man

L200 man

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 561 Innlegg:

Posted 29 July 2009 - 11:49

Vekker gode og vonde minner fra min zuki-tid dette. Motoren min fungerte helt likt... Fant aldri ut av det, men mulig du er flinkere med motorer en det jeg var på den tiden.... Ikke hadde jeg så mye penger å bruke på den heller.

Lykke til, dette er bil med høy gøyfaktor wink.gif

Suzuki'n min er tilsalgs......


#28 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 29 July 2009 - 11:57

QUOTE(L200 man @ 29 Jul 2009, 12:49) <{POST_SNAPBACK}>
Vekker gode og vonde minner fra min zuki-tid dette. Motoren min fungerte helt likt... Fant aldri ut av det, men mulig du er flinkere med motorer en det jeg var på den tiden.... Ikke hadde jeg så mye penger å bruke på den heller.

Lykke til, dette er bil med høy gøyfaktor wink.gif


Minner mye om da jeg plagdes også. Da var tennstiften på plugg 4 fulstendig brendt bort. Og det etter 15 minutters tomgang. Men mine plugger var ikke "sauset" ned med gugge som dine ser ut til. Men kjøleveska var like ille. Jeg følger spent med om du finner ut av dette.....

Edited by Annnte, 29 July 2009 - 11:58.

Fis en bris...

#29 Toro81

Toro81

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 282 Innlegg:

Posted 29 July 2009 - 12:17

Vært ute å kjørt en tur til, og nå gikk den av en eller annen grunn helt reint og fint, bortsett fra at den ryker litt da selvfølgelig.
Men motoren var hvertfall veldig kvikk og enkel å ha med å gjøre. Hater sånn periodefeil...

Fortsatt så går den bare 3 på idet jeg starte opp da, men ellers funka den fint nå. Helt til neste tur tenker jeg rolleyes.gif

#30 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 29 July 2009 - 12:59

QUOTE(Toro81 @ 29 Jul 2009, 13:17) <{POST_SNAPBACK}>
Vært ute å kjørt en tur til, og nå gikk den av en eller annen grunn helt reint og fint, bortsett fra at den ryker litt da selvfølgelig.
Men motoren var hvertfall veldig kvikk og enkel å ha med å gjøre. Hater sånn periodefeil...

Fortsatt så går den bare 3 på idet jeg starte opp da, men ellers funka den fint nå. Helt til neste tur tenker jeg rolleyes.gif


Da er den berømte og forsømte logikken kan benyttes. De fleste kaster seg bare rett på en eller annen konklusjon og den er veldig ofte feil. Sånn daer det sagt.

Hva trengs for at en bil skal fungere:

Kompresjon
Bensin/luftblanding
Gnist

Det er i utgangspunktet det eneste som skal til for at det skal virke.

Hva vet du så langt:

Du har målt komp og den er ikke helt ille. Litt stort avvik kanskje men skulle ikke forklare problemet du har slik at vi går for at du har kompresjon.

Det mekaniske som ikke avsløres av komptesten er tilstanden til ventilparaplyene. Om de er de på 3 og 4 sylinder som er mest kaputt kan de forklare mye av problematikken. Bytt alle ventilparaplyene.

Siden du har kompresjon må ventilene på alle sylindre åpne og stenge tilfredsstillende. Du har bare en forgasser slik at den blandingen som kommer derfra går til alle sylindre. 3 av dem fungerer greit mens den fjerde henger ikke på kald. Jeg vil derfor anta at bensin/luftblandingen er god nok og ikke forklarer problemet.

Gnist. Hvis de andre sylinderne får bensin og du vet at du har en mekanisk fungerende sylinder/topp så vil jeg anta grunn til å sjekke gnisten. Ved kald motor tar du ut pluggen og starter opp motoren. Skal banne på at den ikke har tilstrekkelig gnist.

Om den ikke har gnist bytt først ut pluggen og sjekk om det er der problemet ligger, om ikke bytt pluggledning, osv osv.

Når jeg tar over en SJ bytter jeg alltid all olje på motor og drivverk og alle filter, luft, olje og bensin, plugger, tennkabler og fordelerlokk og rotor. Så skekker jeg tenning og justerer den og etter at det er gjort SÅ begynner jeg å se på om den går som den skal. Da sparer jeg meg for mye unødig feilsøking.

Alt dette er forbruksdeler så like greit å ta det med en gang. Olje på diffen har kanskje ikke vært byttet på ti år Og fordelerlokket og rotor er kanskje bare pusset opp med litt slipeppir og en skrutrekker de siste 5 årene.

Når jeg stod og hørte på min grå SJ, som gikk fryktelig hakkete når jeg kjøpte den, stod og gikk rent på 600 rpm og klarte henge med helt ned i 400 rpm så er det en deilig følelse. Så justerte jeg den opp til 800 rpm.

Hvor i landet holder du til.

Ahhgg jeg savner å kunne gå ut i garsjen og skru på ett eller annet. Jeg må snart på satt i gang byggingen av nytt hus nå ellers blir jeg tussete. Totalt og ikke bare delvis.

Edited by Nöcke Gunnar, 29 July 2009 - 13:40.


#31 Toro81

Toro81

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 282 Innlegg:

Posted 29 July 2009 - 13:57

Gunnar:
Må vel kanskje ha tenningslampe for å justere tenning? Får høre med en kamerat om han har i tilfelle..
Hvor handler du deler som fordelerlokk med tilbehør? Kan nok være like greit å bare bytte det ja.
Pluggene ble bytta igår bare for å prøve, men regner med å måtte bytte dem igjen om ikke så lenge likevel.
Trenger jo også ventiltetninger, så tips til plasser hvor de har sånt til en billig penge hadde vært fint smile.gif

Jeg holder til i Skien.

#32 MOE413

MOE413

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 29 July 2009 - 14:44

har du sett om det bobler i radiatoren når den går? det er et tegn på at enten er toppakn. eller pakn. mellom innsug og topp er gåen.

mats
4x '85 suzuki sj 413.
1x '86 suzuki sj 413.
2x '85 suzuki sj410 pickup
1x '84 suzuki sj410 pickup
1x '92 suzuki Samurai
1x '88 suzuki samurai
2x '82 suzuki LJ 80

Mats Moe

#33 Toro81

Toro81

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 282 Innlegg:

Posted 29 July 2009 - 15:25

QUOTE(MOE413 @ 29 Jul 2009, 15:44) <{POST_SNAPBACK}>
har du sett om det bobler i radiatoren når den går? det er et tegn på at enten er toppakn. eller pakn. mellom innsug og topp er gåen.

mats



Ikke at den bobler nei. Kun at den endrer på trykket ved at nivået blir høyere eller lavere når jeg gasser og slipper.

#34 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 29 July 2009 - 15:30

QUOTE(Toro81 @ 29 Jul 2009, 14:57) <{POST_SNAPBACK}>
Gunnar:
Må vel kanskje ha tenningslampe for å justere tenning? Får høre med en kamerat om han har i tilfelle..
Hvor handler du deler som fordelerlokk med tilbehør? Kan nok være like greit å bare bytte det ja.
Pluggene ble bytta igår bare for å prøve, men regner med å måtte bytte dem igjen om ikke så lenge likevel.
Trenger jo også ventiltetninger, så tips til plasser hvor de har sånt til en billig penge hadde vært fint smile.gif

Jeg holder til i Skien.


Jeg planlegger såpass i god tid at jeg bestiller fra USA og får det sendt med båt for det er billigst. Men da går ukene og 410 er ikke akurat den modellen det er flusst av i USA heller.

Jeg ville bestilt fra MBB.dk. Bra priser, lettvint og greit. Selv om en kan få rabatt om en bestiller gjennom Sven så er det kanskje greit å bestille direkte når det haster. I alle fall om Svein ikke har noen bestiling på gang.

http://www.mbb.dk/shop/ han har ikke så mye på websiden men send en mail og skriv opp hva du trenger. Han har tidligere hatt hele sett med hva en trenger til service.

Han skaffer det aller meste.

Så trenger du en sånn som du skrur ned i plugghullet forå sette trykk i sylinderen slik at ventilen ikke faller ned. Og husk at når du setter trykk på så kan motoren dreise litt, med stor kraft så ikke få en finger i klem noe sted. Erfarne mekanikere som har fått til den der.

Så trenger du et verktøy for å klemme sammen ventilfjæra. Og da kan du jo samtidig passe på å måle lengden på fjærene slik at du har kontroll på den biten.


Flere SJ i nabolaget ditt da.

Edited by Nöcke Gunnar, 29 July 2009 - 15:31.


#35 Toro81

Toro81

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 282 Innlegg:

Posted 29 July 2009 - 15:50

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 29 Jul 2009, 16:30) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg planlegger såpass i god tid at jeg bestiller fra USA og får det sendt med båt for det er billigst. Men da går ukene og 410 er ikke akurat den modellen det er flusst av i USA heller.

Jeg ville bestilt fra MBB.dk. Bra priser, lettvint og greit. Selv om en kan få rabatt om en bestiller gjennom Sven så er det kanskje greit å bestille direkte når det haster. I alle fall om Svein ikke har noen bestiling på gang.

http://www.mbb.dk/shop/ han har ikke så mye på websiden men send en mail og skriv opp hva du trenger. Han har tidligere hatt hele sett med hva en trenger til service.

Han skaffer det aller meste.

Så trenger du en sånn som du skrur ned i plugghullet forå sette trykk i sylinderen slik at ventilen ikke faller ned. Og husk at når du setter trykk på så kan motoren dreise litt, med stor kraft så ikke få en finger i klem noe sted. Erfarne mekanikere som har fått til den der.

Så trenger du et verktøy for å klemme sammen ventilfjæra. Og da kan du jo samtidig passe på å måle lengden på fjærene slik at du har kontroll på den biten.


Flere SJ i nabolaget ditt da.


Ok, takk for linken, får sende han en mail å høre smile.gif
De verktøyene du snakker om finns vel kanskje på biltema, og kompressor har jeg, så da er det bare resten igjen biggrin.gif

Ja har sett at det er mange fra Skien som har SJ her inne, men kan ikke huske å ha sett noen på veien på evigheter.


#36 Toro81

Toro81

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 282 Innlegg:

Posted 29 July 2009 - 19:01

Har 413 motoren 5 trinns kasse? Passer den evt over på 410?
Må si det hadde vært deilig med et ekstra gir når jeg kjører langs veien. Blir litt tullete i huet av det høye turtallet når jeg ligger i 70+ biggrin.gif

#37 Toro81

Toro81

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 282 Innlegg:

Posted 29 July 2009 - 19:04

Sjekka kjøleveska igjen idag, og nå ser den betraktelig mye bedre ut enn igår. Flusha igjennom litt igår, og det ser ikke ut til at det har kommet noe ny olje i veska enda etter ca 15mil smile.gif

#38 JarleA

JarleA

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 557 Innlegg:

Posted 29 July 2009 - 19:06

Billige baklykter på ebay. Så litt rart ut med de som står i nå.
http://cgi.ebay.com/...sQ5fAccessories
Jarle
Medlemsnr 151 Suzuki 4x4 Club Norway
Garasje: http://www.offroad.n...showtopic=75356

#39 Toro81

Toro81

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 282 Innlegg:

Posted 29 July 2009 - 19:52

Enig i at de ikke er de peneste nei. smile.gif
Var mye anna billig på ebay jeg kunne trenge og visst smile.gif

Trenger dørhåndtak til førerdør, både innvendig og ute. Pluss vindussveiv og originalklokke.
Så bare å si ifra om det er noen her inne som har eller vet om andre som kanskje har smile.gif

#40 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 29 July 2009 - 21:09

Ok, Toro - sorry for at jeg kupper garasjen din litt nå, men tror kanskje det også kan intressere deg også å finne ut av det jeg lurer på smile.gif
Noen som har erfaring med 31" dekk på uheva 410? Er det noe som går an å bruke til daglidags kjøring langs veien uten at det blir for mye vindmotstand, for stor rullediameter og vesentlig endring i forbruk??? Får man i det hele tatt bilen opp i 80 med 31"?
Anyone?

Edited by Annnte, 29 July 2009 - 21:09.

Fis en bris...