Gå til innhold



Foto
- - - - -

Toros SJ410


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
116 replies to this topic

#41 Toro81

Toro81

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 282 Innlegg:

Posted 29 July 2009 - 21:38

QUOTE(Annnte @ 29 Jul 2009, 22:09) <{POST_SNAPBACK}>
Ok, Toro - sorry for at jeg kupper garasjen din litt nå, men tror kanskje det også kan intressere deg også å finne ut av det jeg lurer på smile.gif
Noen som har erfaring med 31" dekk på uheva 410? Er det noe som går an å bruke til daglidags kjøring langs veien uten at det blir for mye vindmotstand, for stor rullediameter og vesentlig endring i forbruk??? Får man i det hele tatt bilen opp i 80 med 31"?
Anyone?


Helt i orden det smile.gif Lurer på det samme selv biggrin.gif

#42 Toro81

Toro81

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 282 Innlegg:

Posted 30 July 2009 - 13:22

Nå har jeg finni ut at det er sylinder nr 3 som ikke henger med ved oppstart.
Alle pluggene er nye, så dem kan ikke være årsaken.
Fordelerlokket har jeg tatt av, og det ser rimelig nytt og uslitt ut, så det er nok byttet av tidligere eier nå nylig.
Har ikke fått prøvd andre pluggledninger enda.

Sylinder nr 3 var også den som jeg fikk vannpærler på kompmåleren av.
Så da er det vel sannsynlig at der er et lite brudd i topp-pakningen som gjør at det trekker vann inn i sylinderen.
Det kan vel også forklare hvorfor den går ureint og fjusker til tider? Vann har jo ikke noe å gjøre i en sylinder..

#43 Toro81

Toro81

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 282 Innlegg:

Posted 30 July 2009 - 14:03

Da er nytt slipesett bestilt, så da blir det litt bytting av pakninger, ventiltetninger og reg.reim i helga regner jeg med.
Slipesettet og reima kom ikke på mer enn ca 850kr, så det blir en god investering å få det gjort vet jeg biggrin.gif

Er det strekkbolter i 410 motoren? Har prøvd å søke her inne, men fant ikke noe om det.

#44 Toro81

Toro81

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 282 Innlegg:

Posted 30 July 2009 - 18:49

Dårlig med aktivitet her gitt rolleyes.gif

#45 Toro81

Toro81

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 282 Innlegg:

Posted 30 July 2009 - 22:37

Har vært ute å kjørt på noen litt humplete grusveier, av typen med vaskebrett idag.
Og fikk etterhvert en litt irriterende klikking i forstillinga, den kunne også høres på bar asfalt.
Nå var det jo mørkt når jeg kom hjem, så fikk ikke sjekka så nøye.. Men det eneste jeg fant var at det var litt slark på noen mm i en aksel. Har ikke peil på hva den kalles, men det ser dere kanskje ut fra bildene.
Skal den være sånn, ser det såvidt på bildene
Her ligger den nedat


Her har har jeg vridd litt på den, og det er noen mm klaring fra muttersiden


Kanskje noen som ser hvilket stag jeg mener


#46 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 31 July 2009 - 07:02

QUOTE(Toro81 @ 30 Jul 2009, 23:37) <{POST_SNAPBACK}>
Har vært ute å kjørt på noen litt humplete grusveier, av typen med vaskebrett idag.
Og fikk etterhvert en litt irriterende klikking i forstillinga, den kunne også høres på bar asfalt.
Nå var det jo mørkt når jeg kom hjem, så fikk ikke sjekka så nøye.. Men det eneste jeg fant var at det var litt slark på noen mm i en aksel. Har ikke peil på hva den kalles, men det ser dere kanskje ut fra bildene.
Skal den være sånn, ser det såvidt på bildene


Styredempern du har tatt bildet av dær, om jeg ikke tar helt feil. Ikke sikker på om det kommer lyd fra den når den er gåen. Jeg betalte 1200,- for min OME styredemper. Var en 2`er på eu-kontroll.
Fis en bris...

#47 Toro81

Toro81

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 282 Innlegg:

Posted 31 July 2009 - 09:18

Stemmer nok at det er styredemperen ja, Annte.
Hadde vært kjekt om noen kunne kjent på sin om det skal være litt slakke på den i samme enden smile.gif



#48 Toro81

Toro81

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 282 Innlegg:

Posted 31 July 2009 - 21:32

Liten update på hvorfor bilen gikk så ureint.
Det var så enkelt og greit som at reg. reima hadde hoppa over en tann smile.gif Fikk montert den riktig, så nå går den som en klokke igjen smile.gif

Skulle egentlig bytte topp-pakning og ventiltetninger idag, men fant etterhvert ut at jeg hadde fått feil reg. reim fra butikken, så da ble den skrudd sammen igjen siden jeg ikke får ny reim før på tirsdag i neste uke.

#49 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 31 July 2009 - 21:48

Moro du fikser denne, håper jeg ser bilen en gang på treff(du må melde deg inn i KNA Telemark offroad cool.gif )



jeg har forresten en brukt OME-styredemper(brukt et halvår) med litt overflaterust du kan få til en grei penge

Edited by ShuDuck, 31 July 2009 - 21:49.

Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#50 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 31 July 2009 - 21:48

ops

Edited by ShuDuck, 31 July 2009 - 21:49.

Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#51 Toro81

Toro81

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 282 Innlegg:

Posted 31 July 2009 - 23:18

QUOTE(ShuDuck @ 31 Jul 2009, 22:48) <{POST_SNAPBACK}>
Moro du fikser denne, håper jeg ser bilen en gang på treff(du må melde deg inn i KNA Telemark offroad cool.gif )



jeg har forresten en brukt OME-styredemper(brukt et halvår) med litt overflaterust du kan få til en grei penge



Joda, det er jo biler som fortjener å bli tatt vare på, absolutt tøffe biler med sjel smile.gif
Foreløpig så blir den bare satt i grei bruksstand, så rust og kosmetisk kommer etterhvert. Har ikke gått så nøye igjennom sømmene på den enda, men rust er det nok av ser det ut til rolleyes.gif
Ja skal få meldt meg inn der, må jo få prøvd å kjørt litt.
Så du hadde noen tøffe biler på sida di og smile.gif

Hvilken pris hadde du tenkt deg for demperen?

#52 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 31 July 2009 - 23:24

QUOTE(Toro81 @ 31 Jul 2009, 10:18) <{POST_SNAPBACK}>
Stemmer nok at det er styredemperen ja, Annte.
Hadde vært kjekt om noen kunne kjent på sin om det skal være litt slakke på den i samme enden smile.gif


plukk den av da vel, og prøv å kjør en tur og hør om lyden forsvinner....

jeg ville og sjekka om alle ubolter sitter skikkelig, og jekka opp framakselen og sjekke om det er slakk i hjullager/kingpinlager




#53 Toro81

Toro81

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 282 Innlegg:

Posted 31 July 2009 - 23:55

Stramma bolten på demperen litt, og etter det forsvant lyden. Men er nok greit å få bytta den likevel.


Er alle SJ generelt stive å kjøre?
Kjører en BMW E39 som er senka 60mm til daglig, den er stiv nok, men zukien hompler og hopper jo verre enn den.
Klart der er 2 forskjellige biler som er bygd opp på 2 hvidt forskjellige måter, men bare lurer på om de skal være så stive eller om det er mer som kanskje burde skiftes for å få den mykere?

#54 banjin

banjin

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 105 Innlegg:

Posted 01 August 2009 - 00:17

1200,- for OME. hvor fra da. jeg fikk min OME fra BGnor for rundt 800 ink frakt.

Edited by banjin, 01 August 2009 - 00:18.


#55 MOE413

MOE413

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 01 August 2009 - 01:07

QUOTE(Toro81 @ 1 Aug 2009, 00:55) <{POST_SNAPBACK}>
Stramma bolten på demperen litt, og etter det forsvant lyden. Men er nok greit å få bytta den likevel.


Er alle SJ generelt stive å kjøre?
Kjører en BMW E39 som er senka 60mm til daglig, den er stiv nok, men zukien hompler og hopper jo verre enn den.
Klart der er 2 forskjellige biler som er bygd opp på 2 hvidt forskjellige måter, men bare lurer på om de skal være så stive eller om det er mer som kanskje burde skiftes for å få den mykere?


pga. kort akselavstand og smal sporvidde vil bilen virke extra stiv i humpler og slikt, i forhold til en "større bil".

mats
4x '85 suzuki sj 413.
1x '86 suzuki sj 413.
2x '85 suzuki sj410 pickup
1x '84 suzuki sj410 pickup
1x '92 suzuki Samurai
1x '88 suzuki samurai
2x '82 suzuki LJ 80

Mats Moe

#56 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 01 August 2009 - 10:03

QUOTE(Toro81 @ 1 Aug 2009, 00:55) <{POST_SNAPBACK}>
Stramma bolten på demperen litt, og etter det forsvant lyden. Men er nok greit å få bytta den likevel.


Er alle SJ generelt stive å kjøre?
Kjører en BMW E39 som er senka 60mm til daglig, den er stiv nok, men zukien hompler og hopper jo verre enn den.
Klart der er 2 forskjellige biler som er bygd opp på 2 hvidt forskjellige måter, men bare lurer på om de skal være så stive eller om det er mer som kanskje burde skiftes for å få den mykere?


Det sies at Suzuki SJ er de eneste bilene som går i gallopp biggrin.gif

Fis en bris...

#57 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 01 August 2009 - 10:04

QUOTE(banjin @ 1 Aug 2009, 01:17) <{POST_SNAPBACK}>
1200,- for OME. hvor fra da. jeg fikk min OME fra BGnor for rundt 800 ink frakt.


Husker ikke hvor jeg bestilte den fra. Var en 4x4 butikk i oslo. 4x4 supply kanskje?? 2 år sia....
Fis en bris...

#58 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 01 August 2009 - 11:17

Det spørs jo også hvor slappe de er i fjærene, det skal ikke mye sig i fjærene til før en treffer stopperne titt og ofte

sender deg en PM toro81
Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#59 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 01 August 2009 - 20:56

QUOTE(ShuDuck @ 1 Aug 2009, 12:17) <{POST_SNAPBACK}>
Det spørs jo også hvor slappe de er i fjærene, det skal ikke mye sig i fjærene til før en treffer stopperne titt og ofte

sender deg en PM toro81


Og så avhenger det faktisk en god del på dekkene. Om en kjører på litt høye dekk som fjærer mye så kjenner en veldig godt forskjell fra lavere litt stive dekk.

Og så er den vondt å bremse med når det er hjulspor. Deg skjener og slenger i alle retninger frem til den stabiliserer seg i et spor. Med litt brede akslinger og spacere blir problemet borte, men uten ..

#60 Toro81

Toro81

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 282 Innlegg:

Posted 03 August 2009 - 09:58

Kan nok hende at fjærene ikke er de beste og ja...
Dekkene er 70 profil...

Noen som vet om en 410 motor som funker fint?
Skulle hatt en midlertidig motor og satt inn mens jeg overhaler den som står i nå.