Gå til innhold



Foto

G13A, G16A, G16B


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
23 replies to this topic

#1 eysteinbjerke

eysteinbjerke

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1220 Innlegg:

Posted 11 August 2009 - 10:38

http://cgi.ebay.com/...174507643QQrdZ1

dribble.gif dribble.gif blush.gif

Edited by eybjerke, 14 August 2009 - 06:27.


-Eystein-

#2 Øyvind Dotsetsveen

Øyvind Dotsetsveen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 342 Innlegg:

Posted 11 August 2009 - 12:33

dribble.gif dribble.gif Jeg tar to!! biggrin.gif
If it ain't broken, you haven't used it hard enough!

Medlem nr.213 Suzuki 4x4 Klubb Norge

#3 eysteinbjerke

eysteinbjerke

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1220 Innlegg:

Posted 11 August 2009 - 12:58

Hehe.. Get in line!
Frykter litt for fraktkostnader på en sånn til Norge.... noexpression.gif
Også momsbehandling osv...

Er nok billigere å gå på "Sylinderservice" med topp og blokk, kjøpe nye stempler, ringer, lagre, pakninger, reimer, starter, dynamo, vannpumpe, oljepumpe, empi-gasser og sette det sammen selv.

Skal se om jeg kan sette opp et budsjett på det i garasjen min, og se hva det ville blitt med en fullstendig overhaling/rebuild, hvor jeg setter bort mye av det vanskelige arbeidet, og hva jeg har brukt foreløpig på en grøv ombygging overhaling. iiam.gif

Edited by eybjerke, 11 August 2009 - 13:05.


-Eystein-

#4 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 11 August 2009 - 13:11

all ære til dei som vil holde det originalt, men en bør nok sjå på kva dette koster opp imot å bytte komplett motor frå meir moderne bil også. om en er redd for FI og ledninger og tverrstilt fordelerkresj kan en sette på toppen frå 1300 på alle andre G-blokker frå Suzuki også.

Edited by yakuza, 11 August 2009 - 13:11.

Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#5 eysteinbjerke

eysteinbjerke

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1220 Innlegg:

Posted 11 August 2009 - 13:34

Ja, jeg må jo si meg enig i det :-)
Kom ikke Baleno'er med G16 helt inn i dette årtusen?

Mitt neste prosjekt, vel å merke når jeg har skaffet meg en ordentlig garasje med god plass,og ikke minst økonomien på plass (lånekassa er ikke veldig rause), blir G16 med nyoverhalt G13-topp og 36/32 gasseren. Har jo adapter fra deg liggende og vente, Arnfinn smile.gif





-Eystein-

#6 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 11 August 2009 - 13:55

QUOTE(eybjerke @ 11 Aug 2009, 14:34) <{POST_SNAPBACK}>
Ja, jeg må jo si meg enig i det :-)
Kom ikke Baleno'er med G16 helt inn i dette årtusen?

Mitt neste prosjekt, vel å merke når jeg har skaffet meg en ordentlig garasje med god plass,og ikke minst økonomien på plass (lånekassa er ikke veldig rause), blir G16 med nyoverhalt G13-topp og 36/32 gasseren. Har jo adapter fra deg liggende og vente, Arnfinn smile.gif


Da skjønner jeg ikke hvorfor du ikke bare smeller i en G16 med original topp og inj. Når en bare flytter over ledningsnettet med hjernen tilkoblet så er det bare noen få ledninger som skal kobles til og det begynner etterhvert å bli en del på forumet her som har gjort dette og en kan få hjelp av om en lurer på noen koblinger.

Lånekassa er ikke de rauseste nei, men så er vel ikke meningen at de skal finansiere bilbygging heller. ;-)

For min egen del begynner jeg bli fryktelig sugen på J20A motor. Det er som å høre en formelbil når den får sportsluftfilter og en grov eksos med ei lita demperpotte. Sint rett og slett.
Skal ut og kjøre det etterpå. ;-)

#7 eysteinbjerke

eysteinbjerke

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1220 Innlegg:

Posted 11 August 2009 - 14:05

Jojo, jeg ser den... Men nå har jeg jo akkurat kjøpt meg en EMPI wink.gif
Har du forresten fått godkjent G16A i 413 uten å endre bremser etc?
Er ille like lett å plystre hos BT med inj, derimot er jo G16 og G13 tilnærmet like, særlig med G13A-topp biggrin.gif



-Eystein-

#8 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 11 August 2009 - 21:17

men kan man stole på noen som setter topplokket feil vei? tongue.gif
Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#9 Sectio

Sectio

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 372 Innlegg:

Posted 11 August 2009 - 23:07

kikket litt på e-bay og fant fram til en g13 longblok, er det orginalt med longbolk?

og få seg en slik motor kjem på ca 6000.- for maskinering. (borring, sliping av blok/topp og tilpassing av ventiler) oss Østlanske motor. så kommer deler eks. fra usa

390$ komplett overhalingskitt (alt du trenger)
175$ kam type sintere.
210$ Hedman Header (grenrør)
de prisen er hentet i fra roadless

fant gasser på e-bay "Genuine Weber 38 DGES" til 338.88

er ikke billig. men for oss som ELSKER lyden og følsen av og kjøre gasser bil. er dette topp.

raskt omregnet kommer et slik bygg på alt i fra 10000-15000, kommer jo helt an på hvor man får deler i fra, osv.
Suzuki Sj 413 85mod cab

#10 eysteinbjerke

eysteinbjerke

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1220 Innlegg:

Posted 12 August 2009 - 07:05

QUOTE(ShuDuck @ 11 Aug 2009, 22:17) <{POST_SNAPBACK}>
men kan man stole på noen som setter topplokket feil vei? tongue.gif


Nå er jeg ikke helt sikker på hva du mener..... iiam.gif shifty.gif

QUOTE(Sectio @ 12 Aug 2009, 00:07) <{POST_SNAPBACK}>
kikket litt på e-bay og fant fram til en g13 longblok, er det orginalt med longbolk?

og få seg en slik motor kjem på ca 6000.- for maskinering. (borring, sliping av blok/topp og tilpassing av ventiler) oss Østlanske motor. så kommer deler eks. fra usa

390$ komplett overhalingskitt (alt du trenger)
175$ kam type sintere.
210$ Hedman Header (grenrør)
de prisen er hentet i fra roadless

fant gasser på e-bay "Genuine Weber 38 DGES" til 338.88

er ikke billig. men for oss som ELSKER lyden og følsen av og kjøre gasser bil. er dette topp.

raskt omregnet kommer et slik bygg på alt i fra 10000-15000, kommer jo helt an på hvor man får deler i fra, osv.


Ja, da slapp jeg jo å regne ut det selv wink.gif
empi-gasseren er helt lik, men man kommer noe billigere ut av det... Underkant av 3000,- ferdig i Norge på meg ihvertfall cool.gif

Personlig ikke beste erfaring med gassere, men nå har jeg bare hatt 25 år gamle røtne greier, skal snart prøve ut empi'n når motoren er ferdig satt sammen dribble.gif


-Eystein-

#11 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 12 August 2009 - 09:33

QUOTE(Sectio @ 11 Aug 2009, 23:07) <{POST_SNAPBACK}>
fant gasser på e-bay "Genuine Weber 38 DGES" til 338.88

er ikke billig. men for oss som ELSKER lyden og følsen av og kjøre gasser bil. er dette topp.


38 DGES er vel en gasser som opprinnelig stod på 3 literen til ford.... Den blir ALT for stor for en 1300...


#12 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 12 August 2009 - 11:04

Eg har liggande ny regreim og regreimhjul for den som trenger til å sette 1300 8v topp på 1600blokk. har nytt lengre regreimdekselet frå 1600 8v også. og dette blir solgt billig til den som trenger.

denne er vel billig og korrekt?
http://cgi.ebay.com/...#ht_1063wt_1144


Edited by yakuza, 12 August 2009 - 11:06.

Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#13 eysteinbjerke

eysteinbjerke

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1220 Innlegg:

Posted 12 August 2009 - 13:02

Er det 1300 8V reim?

-Eystein-

#14 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 12 August 2009 - 13:13

Nei, den blir nok for kort.
No husker eg ikkje heilt kva reim dette var frå, men skal passe på 1600blokk med 1300 8v topp. Reimhjulet til å sette på toppen er frå 1600 8v (swift? shuduck?) og for runde tenner som 1600 blokka og dette reimhjulet har. 1300 har firkanta tenner på reima.

om det ikkje passer sender du berre tilbake til meg og får igjen pengane såklart smile.gif

Edited by yakuza, 12 August 2009 - 13:14.

Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#15 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 12 August 2009 - 13:23

QUOTE(eybjerke @ 12 Aug 2009, 08:05) <{POST_SNAPBACK}>
Nå er jeg ikke helt sikker på hva du mener..... iiam.gif shifty.gif


riktig vei



feil vei





QUOTE(yakuza @ 12 Aug 2009, 14:13) <{POST_SNAPBACK}>
Nei, den blir nok for kort.
No husker eg ikkje heilt kva reim dette var frå, men skal passe på 1600blokk med 1300 8v topp. Reimhjulet til å sette på toppen er frå 1600 8v (swift? shuduck?) og for runde tenner som 1600 blokka og dette reimhjulet har. 1300 har firkanta tenner på reima.

om det ikkje passer sender du berre tilbake til meg og får igjen pengane såklart smile.gif



Reimhjul til toppen er fra 1.6 8v ja, vitara, swift osv. En kan også bruke reimhjul fra 1.6 16v, den er bredere men går klar av timingcoveret. Og regreim en bruker er 1.6 8v
Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#16 eysteinbjerke

eysteinbjerke

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1220 Innlegg:

Posted 12 August 2009 - 13:37

Aha!! Visste ikke at man kunnes sette den den veien, har ihvertfall ikke falt meg inn wink.gif

Apropos timingcover; Mitt gikk i oppløsning når jeg tok det av, er det strengt tatt nødvendig å ha på? Sånn til veibruk, mener jeg smile.gif

-Eystein-

#17 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 12 August 2009 - 15:07

ikke for å ødelegge salget til arnfinn, men at annet alternativ vi fant var å bruke nedre reimhjul fra 1300 på 1600 blokka... da får man 4 bolter og slipper å borre om reimhjula til viftereima osv siden 1600 motoren har andre typer reimer på alt...

regreima er fra nissan laurel 1,6. du finner mer om du søker...

Det er eom du finner ei blokk uten topp... jeg ville heller ha jakta på en komplett 8V motor fra en 1600 swift, eller gammel vitara


#18 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 12 August 2009 - 15:51

Eg ville bruke "alt" frå 1600 motoren eg. inkludert reimhjula og servopumper osv. så då var det ingen problemer å borre om noko. godt mulig eg har reimhjula liggande også frå vitara og kan sende med.

litt av poenget med å bruke 1300 8v topp er vel å komme seg rundt krøll med fordeler så skulle eg kjøpt en motor ville eg ikkje gått for swift eller tidlig baleno.

og dersom en putter 1300 8v topp på 1600 16v blokk, får en bedre kompresjon enn med 8v blokk..

Edited by yakuza, 12 August 2009 - 15:54.

Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#19 eysteinbjerke

eysteinbjerke

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1220 Innlegg:

Posted 12 August 2009 - 16:45

QUOTE(yakuza @ 12 Aug 2009, 14:13) <{POST_SNAPBACK}>
Nei, den blir nok for kort.
No husker eg ikkje heilt kva reim dette var frå, men skal passe på 1600blokk med 1300 8v topp. Reimhjulet til å sette på toppen er frå 1600 8v (swift? shuduck?) og for runde tenner som 1600 blokka og dette reimhjulet har. 1300 har firkanta tenner på reima.

om det ikkje passer sender du berre tilbake til meg og får igjen pengane såklart smile.gif


Jeg har jo forsåvidt bare 1300 topp og blokk, så jeg har skaffa meg en reg.reim til det fra OSS. Men ellers takk smile.gif

-Eystein-

#20 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 12 August 2009 - 21:22

QUOTE(yakuza @ 12 Aug 2009, 15:51) <{POST_SNAPBACK}>
Eg ville bruke "alt" frå 1600 motoren eg. inkludert reimhjula og servopumper osv. så då var det ingen problemer å borre om noko. godt mulig eg har reimhjula liggande også frå vitara og kan sende med.

litt av poenget med å bruke 1300 8v topp er vel å komme seg rundt krøll med fordeler så skulle eg kjøpt en motor ville eg ikkje gått for swift eller tidlig baleno.

og dersom en putter 1300 8v topp på 1600 16v blokk, får en bedre kompresjon enn med 8v blokk..


sikker på det med kompen.... er sagt begge deler rundt om.... har ikke sjekka på vår enda, men ....

fordeleren kommer man rundt ved å montere inn kammen og fordeleren som står på SJ motoren... de passer jo rett i.... det gjelder da på 8V.. 16V motorene er jeg helt enig med deg Arnfinn.... Var derfor jeg ikke nevnte baleno, for den kom vel aldri her med 8V