Edited by eybjerke, 14 August 2009 - 06:27.
G13A, G16A, G16B
#1
Posted 11 August 2009 - 10:38
-Eystein-
#2
Posted 11 August 2009 - 12:33
Medlem nr.213 Suzuki 4x4 Klubb Norge
#3
Posted 11 August 2009 - 12:58
Frykter litt for fraktkostnader på en sånn til Norge....
Også momsbehandling osv...
Er nok billigere å gå på "Sylinderservice" med topp og blokk, kjøpe nye stempler, ringer, lagre, pakninger, reimer, starter, dynamo, vannpumpe, oljepumpe, empi-gasser og sette det sammen selv.
Skal se om jeg kan sette opp et budsjett på det i garasjen min, og se hva det ville blitt med en fullstendig overhaling/rebuild, hvor jeg setter bort mye av det vanskelige arbeidet, og hva jeg har brukt foreløpig på en grøv
Edited by eybjerke, 11 August 2009 - 13:05.
-Eystein-
#4
Posted 11 August 2009 - 13:11
Edited by yakuza, 11 August 2009 - 13:11.
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Har deaktivert PM, men send gjerne en epost
#5
Posted 11 August 2009 - 13:34
Kom ikke Baleno'er med G16 helt inn i dette årtusen?
Mitt neste prosjekt, vel å merke når jeg har skaffet meg en ordentlig garasje med god plass,og ikke minst økonomien på plass (lånekassa er ikke veldig rause), blir G16 med nyoverhalt G13-topp og 36/32 gasseren. Har jo adapter fra deg liggende og vente, Arnfinn
-Eystein-
#6
Posted 11 August 2009 - 13:55
Kom ikke Baleno'er med G16 helt inn i dette årtusen?
Mitt neste prosjekt, vel å merke når jeg har skaffet meg en ordentlig garasje med god plass,og ikke minst økonomien på plass (lånekassa er ikke veldig rause), blir G16 med nyoverhalt G13-topp og 36/32 gasseren. Har jo adapter fra deg liggende og vente, Arnfinn
Da skjønner jeg ikke hvorfor du ikke bare smeller i en G16 med original topp og inj. Når en bare flytter over ledningsnettet med hjernen tilkoblet så er det bare noen få ledninger som skal kobles til og det begynner etterhvert å bli en del på forumet her som har gjort dette og en kan få hjelp av om en lurer på noen koblinger.
Lånekassa er ikke de rauseste nei, men så er vel ikke meningen at de skal finansiere bilbygging heller. ;-)
For min egen del begynner jeg bli fryktelig sugen på J20A motor. Det er som å høre en formelbil når den får sportsluftfilter og en grov eksos med ei lita demperpotte. Sint rett og slett.
Skal ut og kjøre det etterpå. ;-)
#7
Posted 11 August 2009 - 14:05
Har du forresten fått godkjent G16A i 413 uten å endre bremser etc?
Er ille like lett å plystre hos BT med inj, derimot er jo G16 og G13 tilnærmet like, særlig med G13A-topp
-Eystein-
#8
Posted 11 August 2009 - 21:17
#9
Posted 11 August 2009 - 23:07
og få seg en slik motor kjem på ca 6000.- for maskinering. (borring, sliping av blok/topp og tilpassing av ventiler) oss Østlanske motor. så kommer deler eks. fra usa
390$ komplett overhalingskitt (alt du trenger)
175$ kam type sintere.
210$ Hedman Header (grenrør)
de prisen er hentet i fra roadless
fant gasser på e-bay "Genuine Weber 38 DGES" til 338.88
er ikke billig. men for oss som ELSKER lyden og følsen av og kjøre gasser bil. er dette topp.
raskt omregnet kommer et slik bygg på alt i fra 10000-15000, kommer jo helt an på hvor man får deler i fra, osv.
#10
Posted 12 August 2009 - 07:05
Nå er jeg ikke helt sikker på hva du mener.....
og få seg en slik motor kjem på ca 6000.- for maskinering. (borring, sliping av blok/topp og tilpassing av ventiler) oss Østlanske motor. så kommer deler eks. fra usa
390$ komplett overhalingskitt (alt du trenger)
175$ kam type sintere.
210$ Hedman Header (grenrør)
de prisen er hentet i fra roadless
fant gasser på e-bay "Genuine Weber 38 DGES" til 338.88
er ikke billig. men for oss som ELSKER lyden og følsen av og kjøre gasser bil. er dette topp.
raskt omregnet kommer et slik bygg på alt i fra 10000-15000, kommer jo helt an på hvor man får deler i fra, osv.
Ja, da slapp jeg jo å regne ut det selv
empi-gasseren er helt lik, men man kommer noe billigere ut av det... Underkant av 3000,- ferdig i Norge på meg ihvertfall
Personlig ikke beste erfaring med gassere, men nå har jeg bare hatt 25 år gamle røtne greier, skal snart prøve ut empi'n når motoren er ferdig satt sammen
-Eystein-
#11
Posted 12 August 2009 - 09:33
er ikke billig. men for oss som ELSKER lyden og følsen av og kjøre gasser bil. er dette topp.
38 DGES er vel en gasser som opprinnelig stod på 3 literen til ford.... Den blir ALT for stor for en 1300...
#12
Posted 12 August 2009 - 11:04
denne er vel billig og korrekt?
http://cgi.ebay.com/...#ht_1063wt_1144
Edited by yakuza, 12 August 2009 - 11:06.
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Har deaktivert PM, men send gjerne en epost
#13
Posted 12 August 2009 - 13:02
-Eystein-
#14
Posted 12 August 2009 - 13:13
No husker eg ikkje heilt kva reim dette var frå, men skal passe på 1600blokk med 1300 8v topp. Reimhjulet til å sette på toppen er frå 1600 8v (swift? shuduck?) og for runde tenner som 1600 blokka og dette reimhjulet har. 1300 har firkanta tenner på reima.
om det ikkje passer sender du berre tilbake til meg og får igjen pengane såklart
Edited by yakuza, 12 August 2009 - 13:14.
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Har deaktivert PM, men send gjerne en epost
#15
Posted 12 August 2009 - 13:23
riktig vei
feil vei
No husker eg ikkje heilt kva reim dette var frå, men skal passe på 1600blokk med 1300 8v topp. Reimhjulet til å sette på toppen er frå 1600 8v (swift? shuduck?) og for runde tenner som 1600 blokka og dette reimhjulet har. 1300 har firkanta tenner på reima.
om det ikkje passer sender du berre tilbake til meg og får igjen pengane såklart
Reimhjul til toppen er fra 1.6 8v ja, vitara, swift osv. En kan også bruke reimhjul fra 1.6 16v, den er bredere men går klar av timingcoveret. Og regreim en bruker er 1.6 8v
#16
Posted 12 August 2009 - 13:37
Apropos timingcover; Mitt gikk i oppløsning når jeg tok det av, er det strengt tatt nødvendig å ha på? Sånn til veibruk, mener jeg
-Eystein-
#17
Posted 12 August 2009 - 15:07
regreima er fra nissan laurel 1,6. du finner mer om du søker...
Det er eom du finner ei blokk uten topp... jeg ville heller ha jakta på en komplett 8V motor fra en 1600 swift, eller gammel vitara
#18
Posted 12 August 2009 - 15:51
litt av poenget med å bruke 1300 8v topp er vel å komme seg rundt krøll med fordeler så skulle eg kjøpt en motor ville eg ikkje gått for swift eller tidlig baleno.
og dersom en putter 1300 8v topp på 1600 16v blokk, får en bedre kompresjon enn med 8v blokk..
Edited by yakuza, 12 August 2009 - 15:54.
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Har deaktivert PM, men send gjerne en epost
#19
Posted 12 August 2009 - 16:45
No husker eg ikkje heilt kva reim dette var frå, men skal passe på 1600blokk med 1300 8v topp. Reimhjulet til å sette på toppen er frå 1600 8v (swift? shuduck?) og for runde tenner som 1600 blokka og dette reimhjulet har. 1300 har firkanta tenner på reima.
om det ikkje passer sender du berre tilbake til meg og får igjen pengane såklart
Jeg har jo forsåvidt bare 1300 topp og blokk, så jeg har skaffa meg en reg.reim til det fra OSS. Men ellers takk
-Eystein-
#20
Posted 12 August 2009 - 21:22
litt av poenget med å bruke 1300 8v topp er vel å komme seg rundt krøll med fordeler så skulle eg kjøpt en motor ville eg ikkje gått for swift eller tidlig baleno.
og dersom en putter 1300 8v topp på 1600 16v blokk, får en bedre kompresjon enn med 8v blokk..
sikker på det med kompen.... er sagt begge deler rundt om.... har ikke sjekka på vår enda, men ....
fordeleren kommer man rundt ved å montere inn kammen og fordeleren som står på SJ motoren... de passer jo rett i.... det gjelder da på 8V.. 16V motorene er jeg helt enig med deg Arnfinn.... Var derfor jeg ikke nevnte baleno, for den kom vel aldri her med 8V