Gå til innhold



Foto

Dekk - Lasteindeks


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
6 replies to this topic

#1 bjørnb

bjørnb

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 128 Innlegg:

Posted 14 August 2009 - 20:19

Kan noen forklare meg dette med lasteindeks?

Hadde bilen på EU og fikk mangel på at lasteindeks ikke var god nok.

Bilen er registrert som lett lastebil og det står "load index E" på dekka.
Hva mener verkstedet er galt?

#2 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 14 August 2009 - 20:38

Laste index er hvor mye dekket er konstruert for å bære av vekt. Om du har E på dine dekk skal det være høy nok index. Kan også vises som tall. 245/75-16 som ofte brukes på Suburban er LI 120.

Hva sier vognkortet ditt? Hvordan dimensjon er det på dekkene nå?

#3 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 14 August 2009 - 21:09

Kort fortalt: Den lasteindeks (LI/load index) som brukes for dekk, angir maks. vekt dekket er godkjent for. Dekkets lastekapasitet x 2 må tilfredsstille kjøretøyets akselbelastning.

Det står i vognkortet ditt hva load index er for din bil, dette er det minimumtallet som dekket må ha. Siden du får mangel på PKK så er du nok under dette.

Nå snakker jeg om min suburban. Her vil stor lasteindeks tilsi at du får 8 lags i ytterkanten på dekket. Dekket blir da i en helt annen prisklasse. Har selv sett mange kjøpt dekk som ikke har riktig lasteindex, med det formål å spare penger. Men som du selv sier, du ryker ved PKK kontroll hvis de gjør jobben sin. Noen kjøper også riktig lasteindex kun på de dekkene som er ved PKK.... (vinter- sommerdekk)

Edited by Chevy-LPG, 14 August 2009 - 21:10.


#4 bjørnb

bjørnb

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 128 Innlegg:

Posted 15 August 2009 - 08:59

På dekket står det 245/75-16 120/116S. (litt mindre enn org. som er 265/75-16).
Load range E.

Hva betyr disse "120/116S"?

Edit: I vognkortet står det at minimum LI foran er 111 og bak 123.
Edit2: Det står også på dekket at max load er 1380 kg. Og når da tillatt aksellast bak er 3090 så begynner jeg å skjønne dette .. smile.gif


Edited by bjørnb, 15 August 2009 - 09:02.


#5 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 15 August 2009 - 22:25

Det er litt om hverandre hva som er origianalt... i mitt vognkort er det 245, men jeg kjører på 265.. Så lenge du holder deg innen 5% regelen på fulleomkrets, så er det lovlig uansett....

#6 Moabitt'n

Moabitt'n

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Posted 17 September 2009 - 19:11

QUOTE(bjørnb @ 15 Aug 2009, 09:59) <{POST_SNAPBACK}>
På dekket står det 245/75-16 120/116S. (litt mindre enn org. som er 265/75-16).
Load range E.

Hva betyr disse "120/116S"?

Edit: I vognkortet står det at minimum LI foran er 111 og bak 123.
Edit2: Det står også på dekket at max load er 1380 kg. Og når da tillatt aksellast bak er 3090 så begynner jeg å skjønne dette .. smile.gif


Hei.
I USA bruker de Load Range og en bokstav bak. Denne bokstaven kan angi forskjellig max vekt på de forskjellige dekkstørrelser.
F.eks 245/75-16 Load Range E har europeisk Laste Indeks 120 / 116 hvor 120 er ved enkelmontasje og 116 er ved tvillingmontasje. dvs. 1380 kg og 1260 kg
265/75-16 LR E har euro LI 123 / 120 og med 1550 kg enkel og 1400 kg ved tvilling .

Dette er tatt ut fra STRO handboka som biltilsynet bruker.

Håper det kan være litt oppklarende.

PS: det finnes ett blad hos Narvesen som heter DIESELPOWER som er ett MUST for oss med store diesel drevne biler.


#7 bjørnb

bjørnb

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 128 Innlegg:

Posted 17 September 2009 - 19:13

Jeg kjøpte meg 4 stk Blizzak W965 vinterdekk med riktig lasteindeks.

Skal bli spennende å prøve et skikkelig vinterdekk på bilen, for disse MS hjula til amerikanerene er ikke mye til vinterdekk..