Gå til innhold



Foto

bremser sj


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
11 replies to this topic

#1 Øyvind Dotsetsveen

Øyvind Dotsetsveen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 342 Innlegg:

Posted 20 August 2009 - 23:08

er det riktig at bakhjula låser før framhjula på 410? rolleyes.gif


er nemlig sånn på min, og lurer på om def lastavhengigventil er sjuke på dem? noen "quickfix"? overhale?


er det lik på 410 og 413 ell?
If it ain't broken, you haven't used it hard enough!

Medlem nr.213 Suzuki 4x4 Klubb Norge

#2 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 21 August 2009 - 10:11

QUOTE(Øyvind Dotsetsveen @ 21 Aug 2009, 00:08) <{POST_SNAPBACK}>
er det riktig at bakhjula låser før framhjula på 410? rolleyes.gif


er nemlig sånn på min, og lurer på om def lastavhengigventil er sjuke på dem? noen "quickfix"? overhale?


er det lik på 410 og 413 ell?


Jeg har det akkurat likens. Tenkte på det seinest i dag på vei til jobb.....
Fis en bris...

#3 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 21 August 2009 - 11:42

QUOTE(Annnte @ 21 Aug 2009, 11:11) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg har det akkurat likens. Tenkte på det seinest i dag på vei til jobb.....


På 413 jeg har låser forhjula først. Der sitter det en reguleringsventil som justerer trykket til trommelbremsene bak litt ned.

På samurai sitter det en lastventil som justerer trykket i forhold til hvor tungt bilen er lastet.

Jeg skal endelig sette på skivebremser bak på min SJ og da setter jeg inn en justerbar reguleringsventil som settes på en fast struping nettopp for å unngå at bakhjula låser først. Poenget med det er at bakhjulene kun skal bremse men idra til å styre bilen rett frem selv om forhjulene låses.

Om bahjulene låser er det fryktelig lite som skal til før en mister retningsstabiliteten og får en sleng når en slipper opp bremsene. Og det er noe dritt med sladd på en bil med kort akselavstand. Jeg har fått slepp på bakenden noen ganger i rundt 80 km/t og da har jeg følelsen av at det er andre makter som har rettet opp bilen, enda så sekularisert som jeg er.

#4 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 21 August 2009 - 11:59

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 21 Aug 2009, 12:42) <{POST_SNAPBACK}>
Om bahjulene låser er det fryktelig lite som skal til før en mister retningsstabiliteten og får en sleng når en slipper opp bremsene. Og det er noe dritt med sladd på en bil med kort akselavstand.


Jepp, been there done that....forige vinter.
Men det er ikke bremsekraftforsterker på 410. Men kan kanskje være en ide for oss som ikke skal ha skivebrems bak å vedlikeholde bremsene... Jeg har ingen anelse. Bare skyter vilt

Fis en bris...

#5 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 21 August 2009 - 13:00

QUOTE(Annnte @ 21 Aug 2009, 12:59) <{POST_SNAPBACK}>
Jepp, been there done that....forige vinter.
Men det er ikke bremsekraftforsterker på 410. Men kan kanskje være en ide for oss som ikke skal ha skivebrems bak å vedlikeholde bremsene... Jeg har ingen anelse. Bare skyter vilt


Det er veldig ofte at bremsene bak på disse bilene er i sørgelig tilstand. Trommelen fylles med gørr og skit hver gang bilen dyppes litt i elv eller myr og så slutter de egentlig å virke eller blir helt håpløse.

På LJ har jeg trommel rund baut og der skal jeg ta bremsene foran i helgen. I alle fall ta opp og se hva jeg trenger av deler for å få dem i stand. Jeg har bremsesko/bånd men er redd det ikke er nok å bare bytte ut. Spørs om det ikke må inn noen nye sylindre der og fjærer etc.

Men skal plukke opp først for som det er nå er det bare å glemme å vise den for å få skilter på den.

#6 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 21 August 2009 - 13:27

det er ikke uvanlig at bremsene låser først på SJ... min 410 og gjør det, til og med med nye bremser rund baut....

ved en hard bråbrems kommer rumpa uansett hva man gjør og når jeg har prøvd kontrollerte panikkbremsinger så har jeg gått av for å korrigere bilen før den ender helt sidelengs... og det verste er at alt av bremser er 100% på bremserulla

regulerer ikke den riktig får bremsene bak alt for høyt trykk....

jeg vil og tro at bremsene bak skal ha et lite forsprang på bremsene forran for å holde bilen stabil før bilen begynner å stupe med nesa i oppbremsingen og lette trykket på bakaselen... det skjer nok trolig i masteren.... har sett det på andre biler at det ligger en liten "ventil" mellom kammerene i masteren.


#7 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 27 August 2009 - 14:38

QUOTE(sven @ 21 Aug 2009, 14:27) <{POST_SNAPBACK}>
det er ikke uvanlig at bremsene låser først på SJ... min 410 og gjør det, til og med med nye bremser rund baut....

ved en hard bråbrems kommer rumpa uansett hva man gjør og når jeg har prøvd kontrollerte panikkbremsinger så har jeg gått av for å korrigere bilen før den ender helt sidelengs... og det verste er at alt av bremser er 100% på bremserulla

regulerer ikke den riktig får bremsene bak alt for høyt trykk....

jeg vil og tro at bremsene bak skal ha et lite forsprang på bremsene forran for å holde bilen stabil før bilen begynner å stupe med nesa i oppbremsingen og lette trykket på bakaselen... det skjer nok trolig i masteren.... har sett det på andre biler at det ligger en liten "ventil" mellom kammerene i masteren.


Kan det være at bilen er lettere i rompa enn fronten? At den blir for lett ved bråbremsing?? Bare en tanke jeg gjorde meg hær om dagen....
Fis en bris...

#8 MOE413

MOE413

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 27 August 2009 - 17:40

jeg bare lurte på om, hvordan er det å på godkjent skivebrems bak på 413?
4x '85 suzuki sj 413.
1x '86 suzuki sj 413.
2x '85 suzuki sj410 pickup
1x '84 suzuki sj410 pickup
1x '92 suzuki Samurai
1x '88 suzuki samurai
2x '82 suzuki LJ 80

Mats Moe

#9 Øyvind Dotsetsveen

Øyvind Dotsetsveen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 342 Innlegg:

Posted 27 August 2009 - 20:24

QUOTE(MOE413 @ 27 Aug 2009, 18:40) <{POST_SNAPBACK}>
jeg bare lurte på om, hvordan er det å på godkjent skivebrems bak på 413?

papirer på det skal ligge i garasjen til gunnar om jeg kke husker feil... mener det skal være mulig wink.gif
If it ain't broken, you haven't used it hard enough!

Medlem nr.213 Suzuki 4x4 Klubb Norge

#10 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 27 August 2009 - 22:37

QUOTE(Annnte @ 27 Aug 2009, 15:38) <{POST_SNAPBACK}>
Kan det være at bilen er lettere i rompa enn fronten? At den blir for lett ved bråbremsing?? Bare en tanke jeg gjorde meg hær om dagen....


Ved hard nedbremsing vil kraften mot asfalten fra dekket endre karater fra en kraft rett ned/opp endre retning til en skråstilt kraft. Om en summerer kraftvektorene. Effekten av dette er at jo hardere en bremser desto mer av det totale veggrepet overføres til forakslingen. Bakhjula kan ved tilfeller med spesielt godt veggrep nesten lette fra underlaget.

Da skal det ikke mye kraft til for å låse hjulene.

På mc skal det lite til for å bremse seg opp på forhjulet, har gjort det flere ganger ved harde nedbremsinger.

I denne situasjonen vil bilen bli meget ustabil, særlig når bakhjulene låses og ikke virker retningsstabiliserende lenger. Et låst hjul beveger seg like lett i alle retninger.

#11 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 27 August 2009 - 22:45

QUOTE(MOE413 @ 27 Aug 2009, 18:40) <{POST_SNAPBACK}>
jeg bare lurte på om, hvordan er det å på godkjent skivebrems bak på 413?


Å få godkjent skiver bak på suki er ikke så vanskelig når det kommer til stykket.

Om du ser i garasjen min finner du både søknad og tips om ting du må passe på. Bremsepumpa leverer ikke nok veske til 4 calipere så den må byttes. Jeg bruker pumpe fra Subaru wrx som har calipere rund baut for den har større diameter på sylinderen. Så må staget i bremsekraftforsterkeren forlenges litt. Ligger bilder av det også.

Jeg skal til å overhale ett sett samuraiakslinger fra bunnen av nå og sette på skiver bak, servostyring med oljekjøler, trailmaster 50 mm fjærhevesett pluss trailmaster 50 mm bodylift. Slenger vel inn en ARB jeg har liggende også baki og kanskje en foran også, får se. Kanskje jeg ofrer ett sett crommolybdenakslinger foran. Kanskje på tide å sette på skive på håndbrekket også. Har skrukløe.

Begynner på jobben i neste uke og skal legge masse bilder i garasjen. Sandblåser akslingene nå og begynner rustbehandle dem neste uke.

#12 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 27 August 2009 - 22:47

http://www.mattracks...1_Spec_2009.pdf

Disse passer rett på 413, kun litt kapping i hjulbua. cool