Gå til innhold



Foto

Endre kjøretøyklasse


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
12 replies to this topic

#1 Rådebank

Rådebank

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 81 Innlegg:

Posted 23 August 2009 - 15:53

Hei, er ny på forumet her. Iallefall som poster, men har lest mye :-)

Jeg sitter og leser i de altfor innviklede forskriftene som gjelder kjøretøy, prøver å finne ut om det er mulig å "nedregge" en Ford Excursion.

Og det kan se ut som man kan registrere den om til personbil, ettersom det ikke er noe begrensning på totalvekt på personbil (klasse M1), eller er jeg helt på jordet nå?
Egenvekta på en Excursion er 3500+75 kg, og min er registrert som N2/Kombinert bil

Per i dag er dette uaktuelt, siden det vil koste 130.000 ca. Men om to år, når den har vært 10 år i Norge, så vil det ikke koste noe.

Hvilke regler vil evt gjelde da? EU annenhvert år, slippe kjettinger?

QUOTE
§ 2-2. Definisjoner av biler og deres tilhengere

1. Bil: En ferdigoppbygget eller delvis oppbygget motorvogn som er bestemt til å kjøres på veg, har minst 4 hjul og har en konstruktiv hastighet på over 25 km/t, unntatt skinnekjøretøy og motorvogner som definert i § 2-3, § 2-4 og § 2-5.

Som bil regnes også firehjuls motorsykkel som definert i § 2-3, typegodkjent eller registrert (uten typegodkjenning) før 1. oktober 1999, eller registrert (med typegodkjenning) før 17. juni 2003.

2. Bil gruppe M: Bil for persontransport.
a) Bil gruppe M 1 (personbil): Bil for persontransport med høyst 8 sitteplasser i tillegg til førersetet.
cool.gif Bil gruppe M 2 (buss): Bil for persontransport med over 8 sitteplasser i tillegg til førersetet og tillatt totalvekt ikke over 5000 kg.
c) Bil gruppe M 3 (buss): Bil for persontransport med over 8 sitteplasser i tillegg til førersetet og tillatt totalvekt over 5000 kg.

3. Bil gruppe N: Bil for godsbefordring, herunder trekkvogn.
a) Bil gruppe N 1 (varebil): Bil for godsbefordring med tillatt totalvekt ikke over 3500 kg.
cool.gif Bil gruppe N 2 (lastebil): Bil for godsbefordring med tillatt totalvekt på over 3500 kg men ikke over 12000 kg.
c) Bil gruppe N 3 (lastebil): Bil for godsbefordring med tillatt totalvekt over 12000 kg.


Lovdata - kilde

Edited by Rådebank, 31 August 2009 - 15:17.

-2004 Jeep Grand Cherokee Vision

#2 Chevy1974

Chevy1974

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 168 Innlegg:

Posted 23 August 2009 - 20:34

Ja, dette er ein sann jungel tongue.gif

Det er riktig som du seier at det i prinsippet skal gå å gjere den om til personbil, men eg kjenner ikkje til om det er spesifikke begrensningar på denne bilen.
Det er likevel eit par ting du må ha klart for deg, og som mange misforstår.

Ein personbil er berre definisjonen av eit køyretøy som er klassifisert for å frakte personar opp til 8 passasjerar (totalt 9 med førar). Vekta er ikkje med i denne definisjonen, sjølv om dei fleste meiner under 3500kg når dei snakkar om personbil.

Du kan fint ha ein personbil som er over 3500kg, men då gjeld alle dei andre reglane for lett lastebil. Dette betyr:
- PKK kvart år
- Auka bomavgift (dobbelt og opp til 4-dobbelt enkelte plassar)
- Maks fart på 80 km/t
- Fartssperre på nyare bilar (ikkje tilbakevirkande på gamle bilar, hugsar ikkje årstalet)
- Førarkort klasse C1 (C1E for å trekke hengar på meir enn 750kg)

Avgiftene på omregistreringa vil gå på personbil-definisjonen, så her er det heilt riktig billegast om du ventar til bilen er minst 10 år i Norge.

Kan forresten nemne at Chevyen min (på profilbildet) har totalvekt på 3900 kg og er registrert som personbil.

Edited by Chevy1974, 23 August 2009 - 20:37.


#3 Rådebank

Rådebank

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 81 Innlegg:

Posted 24 August 2009 - 17:31

Jeg antar at en personbil over 3500 kg er i gruppe M1. Dette kan du kanskje bekrefte/avkrefte med ditt vognkort?

Edited by Rådebank, 31 August 2009 - 15:17.

-2004 Jeep Grand Cherokee Vision

#4 Chevy1974

Chevy1974

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 168 Innlegg:

Posted 25 August 2009 - 07:25

QUOTE(Rådebank @ 24 Aug 2009, 18:31) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg tviler litt på dette med fartsperre, for jeg antar at en personbil over 3500 kg er i gruppe M1. Dette kan du kanskje bekrefte/avkrefte med ditt vognkort?


Mulig du har rett. Vognkortet mitt seier M1, så det er riktig. Har forstått det slik at det skulle vere sperre på alle nyare bilar, men det er berre bra om eg tek feil her smile.gif
Fartsgrensa på 80 er i alle fall gjeldande uansett, så det er lurt å unngå å bli tatt med f.eks 95 i 90-sona. Då blir du tatt med 15 km/t for mykje, og ikkje berre 5 som du ellers ville gjort.

Det viktigaste er uansett å vere klar over at bilen på alle måtar skal tolkast som ein tung bil med unntak av at den er klassifisert for persontransport. Det er særleg førarkortklasse, bompengar og EU-kontroll mange er usikre på når det gjeld personbil over 3500kg, og her gjeld reglane for lett lastebil.

Gløymde forresten å ønske deg velkommen til forumet smile.gif
Håpar du finn mykje nyttig informasjon både om bil og reglar.

Edited by Chevy1974, 25 August 2009 - 07:29.


#5 Rådebank

Rådebank

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 81 Innlegg:

Posted 01 September 2009 - 22:31

Kapittel 1, toll og avgift:
Det kan virke som om dette skal være mulig å få i orden, toll og avgift oppga et beløp på litt i overkant 9000 kr i avgift pr i dag.
Ble helt sjokkert, og må si jeg betviler det litt. Ringte opp igjen en time senere for å snakke med en annen saksbehandler, og han sa at dette kunne han ikke regne ut. Jeg måtte sende fax.
Så fax er sendt, avventer svar.

Kapittel 2, biltilsynet:
De jeg snakka med virka noenlunde positive til det hele. Viser seg at jeg trenger E-merkede belter (noe som endel Suburban-eiere på forumet her har erfart), da FMVSS-godkjente belter ikke er godt nok for biler i kjøretøygruppe M1. "Betal avgift, monter seter og belter, og bestill visning"

Kapittel 3, importør:
Nå har jeg ikke snakket direkte med importøren, men med noen på et delelager på et merkeverksted som er relevant for denne biltypen. (Vil ikke nevne navn for å henge ut noen).
Uansett, hyggelig kar, noterte navn og nr så han kunne ringe meg opp igjen. Etter han snakket med importøren, så ringte han meg opp og sa at dette hadde de aldri hørt om. Det var ikke no vits å nedregistrere denne, da den var for tung. Her er det nok en misforståelse ute og går, da det ikke er nedregistrering, men endring av klasse.

Oppsummering:
Har tatt kontakt med et par firmaer som leverer US-deler og forhørt meg om noen kan skaffe 8 stk e-merkede belter til Excursion - avventer svar og ikke minst pris.
Det er mange skjær i sjøen her, føler at jeg har fått satt med sånn passe godt inn i kjøretøyforskriften, men det er ikke enkelt.


-2004 Jeep Grand Cherokee Vision

#6 Chevy1974

Chevy1974

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 168 Innlegg:

Posted 02 September 2009 - 07:44

QUOTE(Rådebank @ 1 Sep 2009, 23:31) <{POST_SNAPBACK}>
Kapittel 1, toll og avgift:
(...) toll og avgift oppga et beløp på litt i overkant 9000 kr i avgift pr i dag (...)
Du bør ikkje stole på at ein tilfelldig saksbehandlar har fått med seg riktige detaljar for utrekning av avgifter. Ver forberedt på det verste, men prøv å få skriftleg dokumentasjon på ei lav avgift per i dag wink.gif Kanskje du då kan sleppe unna med veldig lav avgift biggrin.gif
...sjølv om eg sterkt tvilar på at det går. Du må nok sannsynlegvis vente 2 år til.

QUOTE(Rådebank @ 1 Sep 2009, 23:31) <{POST_SNAPBACK}>
Kapittel 2, biltilsynet:
De jeg snakka med virka noenlunde positive til det hele (...) "Betal avgift, monter seter og belter, og bestill visning"
Då har du fått omtrent samme inntrykk som meg. Eg snakka riktignok om nedregistrering, men var innom temaet køyretøy-klasse også. Mitt inntrykk er at det ikkje er nokon generelle forbud mot dette, men det er ein del krav som må oppfyllast. For nedklassing er det snakk om vektgaranti (ofte påklistra på førardøra på Chevrolet), men når det berre er snakk om klasseendring er det berre beltene som må fiksast. Her er det som du seier andre krav til belter på personbil (uansett vekt) enn kombibil, varebil og lastebil. Du bør også vere klar over at ved omklassing er det dagens reglar som gjeld, dvs at det f.eks. kan vere strengare krav til beltene på din bil enn på tilsvarande årsmodell som vart levert som personbil.

QUOTE(Rådebank @ 1 Sep 2009, 23:31) <{POST_SNAPBACK}>
Kapittel 3, importør:
(...) Her er det nok en misforståelse ute og går, da det ikke er nedregistrering, men endring av klasse (...)
Det berre viser kor lett det er å misforstå reglane her. Mange som trur at alle personbilar er under 3500kg wink.gif
Trur likevel ikkje du treng å involvere importør i det heile tatt. Importøren må gjerne involverast om du treng papir som garanterer for endring av vekt, men ved endring av klasse er det nok at BT vurderar bilen opp mot dagens reglar for den klassen du vil omregistrere til.

Det virkar som om du er komen eit godt stykke på veg i denne jungelen. Eg er ikkje ekspert på dette sjølv, men håpar eg kan oppmuntre deg til å fortsette. Håpar du klarar å komme deg igjennom byråkratiet.
Lykke til smile.gif

Edited by Chevy1974, 02 September 2009 - 07:52.


#7 Rådebank

Rådebank

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 81 Innlegg:

Posted 03 September 2009 - 12:50

Jaja, nok en telefonrunde til div etater idag. Gode nyheter, og dårlige nyheter.

Snakka med en veldig ålreit kar på en trafikkstasjon i buskerud, med tittel overingeniør. Han sa at jeg IKKE trengte å bytte setebelter, ihht kjøretøyforskriften, da $16-5 "alternativ standard" kan brukes. Jeg har da FMVSS godkjente belter per i dag. Så det eneste jeg trengte å gjøre var å ta vekk veggen, og montere setene, bestille time.

Så til de dårlige, noe som jeg egentlig forventa:
Ringte inn til toll og avgift for 3. gang, og traff på en veldig hyggelig dame. Hun regnet ut (manuelt) at avgiftene er på 50.000 per idag, og 25.000 om ett år. Noe som bekrefta min mistanke i innlegget over her.
Dette er noe av det samme jeg kom fram til selv, da jeg regna på det. Får vel dette også skriftlig etter faxen jeg sendte tidligere.

Så da blir jeg nok nødt til å legge denne saken på is, vi får se om det blir i ett år, eller to :-)

Imens får jeg kose meg med bilen så godt jeg kan. Har en liten bunke med godbiter fra USA på vei i posten.. Dekk er på vei fra tyskland (www.dekkonline.com)
Webasto-montering er under utredning..
-2004 Jeep Grand Cherokee Vision

#8 Chevy1974

Chevy1974

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 168 Innlegg:

Posted 06 September 2009 - 10:36

Rekna med du ville få bekrefta avgiftene ja, men det var flott at det var så greitt med godkjenning smile.gif
Du får kose deg med ein skikkeleg godbil, og lykke til med omklassing seinare.

Berre sørg for å få dokumentert alt du no har fått vite slik at du slepp å bli motarbeida av folk på BT som ikkje kjenner til reglane. Det er dessverre slik at du er prisgitt kunnskapsnivået til den som skal godkjenne, og her er det mange som har møtt unødig mykje motstand. Dersom du kan dokumentere reglar og fakta bør det gå veldig greitt når så langt kjem smile.gif

#9 Ståggå

Ståggå

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 799 Innlegg:

Posted 06 September 2009 - 13:23

Hva er det du vil oppnå med å forandre kjøretøyklasse til Personbil Rådebank?
Bilen er registrert som 5 seter kombi ikke sant?

Siden bilen din er fysisk umulig å registrere ned til Personbil under 3500Kg, så er den eneste forskjellen mellom Personbil over 3500kg og kombinert bil er at du kan fjerne lastegitteret bak baksetene, eller ev. sette inn 3 seter til!

Alle avgifter (bom, ferge & årsavgift) forblir de samme. Reglene om kjetting og Eu-kont også.

Edited by Ståggå, 06 September 2009 - 13:23.

Iron Maiden & V8 Diesel er musikk i mine ører.

#10 Rådebank

Rådebank

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 81 Innlegg:

Posted 06 September 2009 - 14:04

QUOTE(Ståggå @ 6 Sep 2009, 14:23) <{POST_SNAPBACK}>
Hva er det du vil oppnå med å forandre kjøretøyklasse til Personbil Rådebank?
Bilen er registrert som 5 seter kombi ikke sant?

Siden bilen din er fysisk umulig å registrere ned til Personbil under 3500Kg, så er den eneste forskjellen mellom Personbil over 3500kg og kombinert bil er at du kan fjerne lastegitteret bak baksetene, eller ev. sette inn 3 seter til!

Alle avgifter (bom, ferge & årsavgift) forblir de samme. Reglene om kjetting og Eu-kont også.


Er fullstendig klar over det, og det er motivasjon nok for meg.
-2004 Jeep Grand Cherokee Vision

#11 Ståggå

Ståggå

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 799 Innlegg:

Posted 06 September 2009 - 18:51

Da skjønner jeg hvor du vil smile.gif
Trenger du 7-8 seter så er det jo en annen sak.
Iron Maiden & V8 Diesel er musikk i mine ører.

#12 Jahov

Jahov

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1333 Innlegg:

Posted 19 October 2009 - 18:36

Dette var interessant lesning. Jeg går også og irriterer meg over veggen/gitteret som står "midt i bilen".
Samt at jeg har et flott nytt sete som bare venter på plass baki.
Men vi får nok bare vente. Mener forresten at dette går på reg. dato, ikke bare år..??.
At bilen må ha vært registrert i 10år.

Hilsen Jan.

Kan alt dette være rust??

#13 Lipton

Lipton

    Too bored to breathe...

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1563 Innlegg:

Posted 19 October 2009 - 21:57

QUOTE(Jahov @ 19 Oct 2009, 18:36) <{POST_SNAPBACK}>
Dette var interessant lesning. Jeg går også og irriterer meg over veggen/gitteret som står "midt i bilen".
Samt at jeg har et flott nytt sete som bare venter på plass baki.
Men vi får nok bare vente. Mener forresten at dette går på reg. dato, ikke bare år..??.
At bilen må ha vært registrert i 10år.

Dette går på reg dato. Det har du helt rett i.
Mvh
-Lipton-


454/7,4/300 - Go big or stay home!!


"A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams


"Collecting coins is just like life itself; It stopped beeing fun a long time ago..."
Homer Simpson


Visit LIPTON'S PALACE!!