Jump to content



Photo

Suzuki sj 413


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
11 replies to this topic

#1 Mazken

Mazken

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 7 posts

Posted 26 August 2009 - 08:55

Hei, har en vanlig sj413 lang og en sj413 samurai lang med bredding osv, hvilke dekk går på disse og hva slags heving går ant og få på smile.gif også lurer jeg på hvordan folk tar av fronten på disse ? har en gang prøvd og få av forskjermer men uten noe særlig bra resultat tongue.gif

Mvh Thomas

Attached Images

  • 4743418960777_SUZUKI_SAMURAI_MOSTER_4X4.jpg

Mvh Thomas Nedresæter
Løfall RacingTeam

#2 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 posts

Posted 26 August 2009 - 10:37

QUOTE(Mazken @ 26 Aug 2009, 09:55) <{POST_SNAPBACK}>
Hei, har en vanlig sj413 lang og en sj413 samurai lang med bredding osv, hvilke dekk går på disse og hva slags heving går ant og få på smile.gif også lurer jeg på hvordan folk tar av fronten på disse ? har en gang prøvd og få av forskjermer men uten noe særlig bra resultat tongue.gif

Mvh Thomas


Du spør om fryktelig mye på en gang. Nesten litt sånn: Hva må jeg gjøre for å bygge om bilen? :-)

Om du leter litt her med søkefunksjonen så er dette diskutert masse før, og det med dekk svarte jeg en del på forrige dagen.

Lovlig største dimensjon er 235/70-15 eller 225/75-15 kommer an på hva du like best. Ellers kan du få plass til 31" dekk på original felg uten for mye problemer men det største du kan sette på absolutt uten subb er 30" dekk på original felg. Men det er ikke lovlig.

Heving er Spoa som ikke er godkjent uten Tüv-papirer, Bodylift som er godkjent med Tüv og det er lett å få tak i(hever 50 mm), fjærheveset fra Trailmaster og OME som hever fra 25 mm opp til 80 mm og disse følger det med Tüv-papirer på. (koster fra ca 7 tusen opp til 12 tusen) ellers er det sjakkelheving av diverse høyder som ikke er godkjent og som er noe dritt, sjakkel reverse med tårn som er relativt bra men ikke godkjent. Det er det viktigste.

Forskjermene er bare skrudd på, hele bilen er bare skrudd. Du skrur av bit for bit og bare løfter bort skjermene. Om du leter i garasjen min finner du bilder som du ser hvor skruene sitter. Men det er ikke noe problem. Tar en times tid å skru av hele fronten, dvs begge skjermer, panser og midtstykket i front.

#3 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 posts

Posted 26 August 2009 - 11:06

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 26 Aug 2009, 11:37) <{POST_SNAPBACK}>
Lovlig største dimensjon er 235/70-15 eller 225/75-15 kommer an på hva du like best. Ellers kan du få plass til 31" dekk på original felg uten for mye problemer men det største du kan sette på absolutt uten subb er 30" dekk på original felg. Men det er ikke lovlig.


Finnes det noen sjangs i havet for å få godkjent 30"? Har jo montert 30" på 410`n min, men av en eller annen grunn er det med en liten bismak at de er på. Kan være jeg er redd for å få trøbbel ved en evnt kolisjon kanskje.... huh.gif

Stian
Fis en bris...

#4 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 posts

Posted 26 August 2009 - 15:25

QUOTE(Annnte @ 26 Aug 2009, 12:06) <{POST_SNAPBACK}>
Finnes det noen sjangs i havet for å få godkjent 30"? Har jo montert 30" på 410`n min, men av en eller annen grunn er det med en liten bismak at de er på. Kan være jeg er redd for å få trøbbel ved en evnt kolisjon kanskje.... huh.gif

Stian


Nei, jeg tror ikke det vil bli noen som helst reaksjon om du kommer ut for noe selv om du har 30". Det er der det er grove overtredelser og dekkene subber eller gjør bilen håpløs å kjøre det kommer reaksjoner.

Dessuten finnes det tester hos tuv som viser at 30" ikke gjør bilen trafikkfarlig overhodet.

En standard bil med 33" er derimot noe helt annet. Da tror jeg du garantert vil få bråk.

Jeg mener det finnes papirer på 30" fra Tüv som en kan benytte, husker bare ikke hvor de er i farten. Tro det kan gå å få til. Jeg holder på med 33" godkjenning for tiden og det er litt værre, men tror så absolutt at det skal ordne seg til slutt.


#5 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 posts

Posted 26 August 2009 - 19:01

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 26 Aug 2009, 16:25) <{POST_SNAPBACK}>
Nei, jeg tror ikke det vil bli noen som helst reaksjon om du kommer ut for noe selv om du har 30". Det er der det er grove overtredelser og dekkene subber eller gjør bilen håpløs å kjøre det kommer reaksjoner.

Dessuten finnes det tester hos tuv som viser at 30" ikke gjør bilen trafikkfarlig overhodet.

En standard bil med 33" er derimot noe helt annet. Da tror jeg du garantert vil få bråk.

Jeg mener det finnes papirer på 30" fra Tüv som en kan benytte, husker bare ikke hvor de er i farten. Tro det kan gå å få til. Jeg holder på med 33" godkjenning for tiden og det er litt værre, men tror så absolutt at det skal ordne seg til slutt.

Fins (fantes?) sett i tyskland med OME, felger og 235-75-15 som er så å seie 30".
Eg har vore på BT med 30" mud på 7" for visning av baksete med seler og då var NRK der og filma for etelleranna. kontrolløren sjekka dekka mine for at filmteamet skulle ha noko å filme medan eg sto der å svetta. ingen problem, tøff bil sa han smile.gif har også blitt stoppa med 31" for å få bilbeltegebyr, og då var dekka godt innafor breddera noko som er lurt om du ikkje skal terge på deg en kontroll.

30" eller 235-75 er det ingen som bryr seg med så lenge resten av bilen er fin og hjula er innafor breddere. tut og kjør!
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#6 ThomasMu

ThomasMu

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 78 posts

Posted 26 August 2009 - 20:13

Jeg er meget fornøyd med 235-75/15 Bf-mud seipet på min Sj 510 (lang utgave).
Speedometret viser samme Km\t som GPS etter bytte av dekk.





Det subber litt ved full flex.
Medlem nr:245 Suzuki 4x4 Club Norway

#7 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 posts

Posted 26 August 2009 - 20:47

Ok, da skal jeg ta det med ro forreløpig.
Med mine 30" M/T dekk på SJ410 viser tripteller 100m feil ved hver km. Altså 1km feilvisning på 10mil. Ellers kjørte jeg 320km (på trippteller med den misvisninga) på 27 liter bensin på langkjøring. Det er ikke ille. Viser 5kmt for lite. Har kontrolert med GPS på ei strekning på 6mil. Meget fornøyd

Stian
Fis en bris...

#8 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 posts

Posted 27 August 2009 - 11:02

QUOTE(Annnte @ 26 Aug 2009, 21:47) <{POST_SNAPBACK}>
Ok, da skal jeg ta det med ro forreløpig.
Med mine 30" M/T dekk på SJ410 viser tripteller 100m feil ved hver km. Altså 1km feilvisning på 10mil. Ellers kjørte jeg 320km (på trippteller med den misvisninga) på 27 liter bensin på langkjøring. Det er ikke ille. Viser 5kmt for lite. Har kontrolert med GPS på ei strekning på 6mil. Meget fornøyd

Stian


Når det gjelder missvisningen på speedometeret ditt så har du funnet en gjennomsnittlig missvisning. Jeg kan garantere deg at missvisningen er avhengig av hastigheten. Den er ikke lik i 40 km/t og 100 km/t og om du forholder deg til 5 km/t missvising gjennom en radarkontroll kan du få en realitetsorientering i form av en giro.

Bare for å nevne det.

I forhold til å regne ut snittforbruk på bensin blir metoden ypperlig vil jeg tro.

#9 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 posts

Posted 27 August 2009 - 13:11

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 27 Aug 2009, 12:02) <{POST_SNAPBACK}>
Når det gjelder missvisningen på speedometeret ditt så har du funnet en gjennomsnittlig missvisning. Jeg kan garantere deg at missvisningen er avhengig av hastigheten. Den er ikke lik i 40 km/t og 100 km/t og om du forholder deg til 5 km/t missvising gjennom en radarkontroll kan du få en realitetsorientering i form av en giro.


Realitetsorienting i form av Giro laugh.gif Du er god å skrive gunnar!!
Ja, du har helt rett ang missvisninga. På streknina jeg kjører er det stort sett 80, og da viser den 5 kmt feil. Blir ikke like mye i 60 nei. Men helt siden jeg fikk på dekkene har jeg hatt gps i bilen for å være på den sikre siden... smile.gif Nå er jo ikke gps 100% rett heller. Alt avhengig av tilgangen til satelitter...
Fis en bris...

#10 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 posts

Posted 27 August 2009 - 14:37

QUOTE(ThomasMu @ 26 Aug 2009, 21:13) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg er meget fornøyd med 235-75/15 Bf-mud seipet på min Sj 510 (lang utgave).
Speedometret viser samme Km\t som GPS etter bytte av dekk.





Det subber litt ved full flex.


Rart at du får subbing ved flex på de dekkene. Det er samme dimensjon som jeg har kjørt på i flere dekkvarianter på flere SJ jeg har hatt. Vet du hvor det subber? Det er ikke foran på endestykket til støtfangeren? Det er veldig fort gjort å fikse.

Hammer og vinkelsliper er ypperlig redskap.

#11 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 posts

Posted 28 August 2009 - 07:07

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 27 Aug 2009, 15:37) <{POST_SNAPBACK}>
Rart at du får subbing ved flex på de dekkene. Det er samme dimensjon som jeg har kjørt på i flere dekkvarianter på flere SJ jeg har hatt. Vet du hvor det subber? Det er ikke foran på endestykket til støtfangeren? Det er veldig fort gjort å fikse.

Hammer og vinkelsliper er ypperlig redskap.

Det kan være stor forskjell på 235/30" dekk frå leverandør til leverandør.

Kan være signe fjører også.. denge ned falsen bakerst i hjulhuset foran kan også hjelpe.
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#12 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 posts

Posted 28 August 2009 - 10:11

QUOTE(yakuza @ 28 Aug 2009, 08:07) <{POST_SNAPBACK}>
Det kan være stor forskjell på 235/30" dekk frå leverandør til leverandør.

Kan være signe fjører også.. denge ned falsen bakerst i hjulhuset foran kan også hjelpe.


Ja, absolutt. Jeg har faktisk sett 30" dekk som var høyere enn et annet som var 31".

Vet du at om en produsent lager et dekk som fysisk er 33", men merker det med 27" og kaller det 27" så godtas det av biltilsynet som 27".

De følger blindt hva dekket er markedsført og merket med uansett om det er større eller mindre.