Gå til innhold



Foto

Minim's Gvogn prosjekt


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
200 replies to this topic

#1 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 26 August 2009 - 21:15



Da har det blitt gvogn prosjekt på meg også. Bilen ble kjøpt som et rep. objekt 25.08.09 og skal etter planen på veien igjen engang. Det er en 300GD 1985mod, med en ettermontert 6-syl 3.0TD fra -94 (110kWi vognkortet). Km-stand er uvisst. Har strengt tatt ikke noe stort behov for å ha den klar til en viss dato, men skal inrømme det at det klør litt i fingrene etter å få testet den litt mer smile.gif

Nå som intrykkene har fått sunket litt har jeg vel kommet til at det er ikke så fælt med rust på bilen heller, men der er ihvertfall tre steder det trengst litt sveising i nermeste fremtid. Finner jo stadig ting å gripe fatt i etterhvert som jeg leter, men så lenge man ikke ser så mørkt på det er det da ting som lar seg løse relativt billig om man kaster bort nok tid på det.

Har dere en god verksed manual å anbefale slik at jeg slipper å forsøple forumet med de dummeste spørsmål forresten? Blir verkstedmanualen til forsvaret passende for en 300gd også?


Gjøremål i nærmeste fremtid;

-Skifte hjullager forran og bak venstre side (er det slik at begge bør skiftes samtidig? Noen muligheter for stramming eller er det bare å skifte?)
-Endeledd venstre side på parallelstaget (det som går bak forhjulet?)
-Finne ut av vibrasjon i bilen (kan muligens ha en sammenheng med de to punktene over)
-Gå over hele det elektriske nettet
-Få ordnet stopp-funksjon til motoren på tennings-nøkkelen
-Få den eu-godkjent
-Begynne å drepe rust


Sniker inn et par spørsmål også om noen har oppklarende spørsmål. Er min første "lastebil" (understellsmessig) så det blir sikkert noe dumme spørsmål.

-Hva brukes paralellstaget til og hvorfor har jeg ikke lagt merke til dette på andre biler tidligere? Er det kun for å forsterke/avlaste styrestaget og for å få festet styredemperen? Er det vanlig at man skifter alle endeledd på både paralellstag og styrestag samtidig (skiftet alltid begge på "vanlig" bil når jeg først skiftet..)?
-Det var tildels mye slark i hjullager, men kun på venstre side etter det jeg kunne kjenne når jeg jekket opp bilen og riglet i hjulene. Er det helt tilfeldig at begge på venstre side blir så utslitt eller kommer så ut av justering/slitt samtidig eller er det vanlig å skifte bare de lagerene som er slitt slik at de på høyre side sansynligvis er skiftet hver for seg tidligere? Er det mulig å stramme disse opp igjen eller er det ikke håp? Har egentlig ikke muligheter for å stramme dem opp og kjøre en test-tur iom. jeg ikke har eu-godkjent den enda så testing blir vel vanskelig. Bør alle fire byttes om disse to er slitt. Er det bare å gå til innkjøp av spesialverktøyet man trenger for å få løst mutteren eller er det en enkel vei rundt det?

Dette er det jeg mener når jeg sier endeledd paralellstag i tilfelle jeg bommer skikkelig og ja, vask under bilen blir gjort snarest.


Er det mulig å skifte endeleddet på høyre side av paralellstaget? Det så ikke ut som det kunne løses på samme måte som venstre side



Et bilde av det som sikkert forårsaket diesel lekkasjen. Tanken så fin ut så langt jeg kunne se der hvor eksosrøret går over den.



Denne stopp-funksjonen på motoren må jeg på en eller annen måte få ordnet slik at jeg slipper å åpne panseret hver gang bilen skal stoppes. Tenkte å se på det i morgen sammen med det elektriske da jeg mistenker at der hvor den pluggen går inn ved det røde dekselet til høyre på bildene har noe med stopp å gjøre(wild guess at det er til en magnet-ventil). Har ikke funnet manualen på motoren enda så avventet litt med videre forsking på akkurat det uten å ha noe skjema eller noenting å gå etter. Om noen kjenner til hvor man finner manualer på nett til denne 6-sylindra 3liter turboen er det bare å skrike ut!











#2 Roar Sæther

Roar Sæther

    El Presidente!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1515 Innlegg:

Posted 26 August 2009 - 21:41

Styrestaget går fra styresnekka på venstre side, og ned til framsiden av spindelen på høyre side. Paralellstaget går fra baksiden av spindelen på høyre side, til baksiden av spindelen på venstre side. Rett og slett for at venstre framhjul skal svinge, det og.

På paralell og styrestag til 460 er ett av endeleddene presset fast, og er ikke byttbart, uten å bytte staget. Derimot er begge endeledd, byttbare på stagene til 463. Mener at disse går om hverandre.

Lure på om vogna di er hevet en smule??

Fin motor. Bare pass på temperaturen. Vær alltid sikker på at hele kjølesystemet fungerer.
oops!?!


#3 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 26 August 2009 - 21:55

QUOTE(Roar Sæther @ 26 Aug 2009, 22:41) <{POST_SNAPBACK}>
Styrestaget går fra styresnekka på venstre side, og ned til framsiden av spindelen på høyre side. Paralellstaget går fra baksiden av spindelen på høyre side, til baksiden av spindelen på venstre side. Rett og slett for at venstre framhjul skal svinge, det og.

På paralell og styrestag til 460 er ett av endeleddene presset fast, og er ikke byttbart, uten å bytte staget. Derimot er begge endeledd, byttbare på stagene til 463. Mener at disse går om hverandre.

Lure på om vogna di er hevet en smule??

Fin motor. Bare pass på temperaturen. Vær alltid sikker på at hele kjølesystemet fungerer.


Ah. Den burde jeg ha sett smile.gif

Ok. Når jeg ser på bildene VTP har på sine sider av ny og gammel type så synst jeg det ser ut som at den nye typen ikke har utskiftbare endeledd på den ene siden. Tror begge er 460 deler egentlig.

Aner ikke hva den er. Det var ihvertfall uvant med så god plass under bilen når jeg skulle ordne diesel-lekkasjen tidligere i dag smile.gif

Jeg bet meg merke i tråden til gimmy så det skal jeg passe på, men takk for påminnelsen. Får sjekke ut muligheten rundt nytt drev på pumpen + større ekspansjonstank, men pri.1 må bli eu-godkjenning først tenker jeg.

Sender pm. ang delene..



#4 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 26 August 2009 - 22:00

1. Man forsøpler IKKE et forum med å spørre, selv om det har vært spørt om det samme 100 ganger før.
Ingen inlegg - ingen forum.
2. Stoppen styres av vacuum, og sålenge bilen bremser OK, har du sikkert bare en vacuumlekkasje, i sløyfa som går ut fra røret inn til bremsekraft forsterkeren, inn til tenningslåsen og tilbake til dieselpumpa. Det er ca 100 slangebiter, skjøter i gummi og alskens mikk-makk. Frustrerende før man forstår at det latterlig enkelt.
3. Verkstedmanual: mye er likt mellom din bil og forsvarets feltvogn. Den fins det manual på til nedlasting her på siden.

Initium
Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#5 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 27 August 2009 - 08:29

QUOTE(Initium @ 26 Aug 2009, 23:00) <{POST_SNAPBACK}>
1. Man forsøpler IKKE et forum med å spørre, selv om det har vært spørt om det samme 100 ganger før.
Ingen inlegg - ingen forum.
2. Stoppen styres av vacuum, og sålenge bilen bremser OK, har du sikkert bare en vacuumlekkasje, i sløyfa som går ut fra røret inn til bremsekraft forsterkeren, inn til tenningslåsen og tilbake til dieselpumpa. Det er ca 100 slangebiter, skjøter i gummi og alskens mikk-makk. Frustrerende før man forstår at det latterlig enkelt.
3. Verkstedmanual: mye er likt mellom din bil og forsvarets feltvogn. Den fins det manual på til nedlasting her på siden.

Initium



Ok. Får se litt på dette med stoppen senere i dag da. Høres ikke så altfor vanskelig ut det der.

Bladde litt i manualen i går og det sto jo veldig godt forklart der mange steder. Så får jeg bare håpe at det er likt når jeg begynner å skru smile.gif

En liten oppdatering på siden er at deler er bestilt fra VTP og de var så allright at de kunne ta med delene til elvedalen i morgen så da har jeg litt å finne på i helgen tongue.gif Fikk god hjelp på telefonen der også og han gav inntrykk av å vite litt om hva han/de holdt på med i motsetning til en mercedes forhandler jeg snakket med tidligere i dag (kan jo ha truffet feil mann der). Håper jeg ikke har glemt noe i bestillingen for skifting av lager nå.

Bestilt hos VTP;
1 x Hjullagersett fremme
1 x Hjullagersett bak
1 x Slepepakning knokkelhus
1 x Slepepakning knokkelhus m/splitt
2 x Kongebolt lager
1 x Skiltlys
1 x Krympering bak
1 x Pakningsett bak
1 x Vindusvisker sett

Så håper jeg på å få i orden styrestag+paralellstag med endeledd samt panseråpner og gasspedal m/stag brukt til elvedalen også.

Puh.. og dette var bare første runde :/


#6 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 27 August 2009 - 19:40

QUOTE(Initium @ 26 Aug 2009, 23:00) <{POST_SNAPBACK}>
2. Stoppen styres av vacuum, og sålenge bilen bremser OK, har du sikkert bare en vacuumlekkasje, i sløyfa som går ut fra røret inn til bremsekraft forsterkeren, inn til tenningslåsen og tilbake til dieselpumpa. Det er ca 100 slangebiter, skjøter i gummi og alskens mikk-makk. Frustrerende før man forstår at det latterlig enkelt.


Er du sikker på at den stoppes på vacum i fra "hytta" når det er OM603A motorn som står i og at det ikke sitter en elektrisk styrt ventil fremme i motorrommet? Jeg kan jo se at den stopp-armen på bildet over går. Når jeg tar av den slangen som styrer den "hendelen" så går den jo selvfølgelig tilbake i start possisjon, men selv om jeg suger det jeg makter i denne slangen er det ikke snakk om at jeg klarer å få den til å gå i stopp (justeringssak og ikke vacum problem?). Den går ikke engang dårligere! Den slangen i fra "stopp-saken" går kun bort til en ventil som sitter på venstre skjerm/hjulbue og derfra går slangen videre og innpå den tykke slangen som går mot bremsekraft-forsterkeren og frem til framparten av motoren. Det skal nevnes at det går en slange inn i hytta og som ligger omtrent opp til tenningslåsen, men denne ligger bare løst. Kan ikke finne noe sted i umiddelbar nærhet hvor den kan kobles inn heller. Begynte å regne så voldsomt at jeg gav meg tidlig for kvelden og fikk ikke studert noe mer på det. Hvor stort undertrykk skal jeg måle om jeg kobler meg på der hvor den stoppes (har kun føler som går ned til 3kPa så det holder vel kankje ikke)?

En liten oppdatering i fra dagen i dag er vel at det er røsket ut ufattelig mange meter med ledning uten at det er noe som har sluttet å virke siden sist smile.gif Etter litt mikk-makk fikk jeg til baklys, bremselys og blinklys, men hadde bare 3,4volt på høyre baklys så her blir det litt mer etterforsking for å finne jordfeilen. Det hang en NMHVO-kabel (gummi-flerleder) ut til bakdøren også, men er det virkelig slik at denne skal gå på utsiden og ikke innsiden av døren? Borte ble den siden visker og varmetråder ikke fungerte likevell så får se om det er mulig å få til noe som fungerer litt bedre en den løsningen der.

#7 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 27 August 2009 - 20:28

Når jeg får tid, skal jeg gå ut i garasjen, kanskje jeg har lurt deg og 603`en ikke har vacuumstopp ? laugh.gif laugh.gif

Uansett - jording er standard G feil.
Jordpunktene du bare MÅ sjekke er:
- På batteriet
- På batteriboksen
- På rammevangen, rett ved starteren
- På starteren
- Bak på bilen, " inni " støtfangeren. Venstre side, litt kronglete å komme til uten å ta av fangeren, det bruker jeg gjøre.
- Inni bilen, ved sikringsboksen. Denne er den vanskeligste å få bra.

Godt verktøy er Dremel med pusseskiver, og sånne bittesmå roterende stålbørster.

På min svarte, endte jeg med å dra ekstra jordkabel inn til dashbordet, og ekstra jordledning til jording av blokka. Antar det er selve ledningene som er gamle og dårlige, mye grønn, irret kobber etter 30 år på veiene. Uansett gjør ikke 2-3 ekstra jordkabler mye vesen av seg...

Initium
Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#8 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 27 August 2009 - 22:42

QUOTE(Initium @ 27 Aug 2009, 21:28) <{POST_SNAPBACK}>
Når jeg får tid, skal jeg gå ut i garasjen, kanskje jeg har lurt deg og 603`en ikke har vacuumstopp ? laugh.gif laugh.gif

Uansett - jording er standard G feil.
Jordpunktene du bare MÅ sjekke er:
- På batteriet
- På batteriboksen
- På rammevangen, rett ved starteren
- På starteren
- Bak på bilen, " inni " støtfangeren. Venstre side, litt kronglete å komme til uten å ta av fangeren, det bruker jeg gjøre.
- Inni bilen, ved sikringsboksen. Denne er den vanskeligste å få bra.

Godt verktøy er Dremel med pusseskiver, og sånne bittesmå roterende stålbørster.

På min svarte, endte jeg med å dra ekstra jordkabel inn til dashbordet, og ekstra jordledning til jording av blokka. Antar det er selve ledningene som er gamle og dårlige, mye grønn, irret kobber etter 30 år på veiene. Uansett gjør ikke 2-3 ekstra jordkabler mye vesen av seg...

Initium


Vacumstopp har den nok, men jeg tror kankje den er flyttet til motorrommet og gjort ved hjelp av en ventil der, men det skal jeg ikke være for påståelig på. Det var uansett litt rart at den slangen som gikk opp til tenningsnøkkelen bare hang der (den var tilkoblet på motoren ved diesel-innsprøytninga eller hva man kaller det.) Skal gyve løst på leting etter verksted manual til OM603A nå så kankje der står noe nytting om hvilken funksjoner de forskjellige vacum tilkoblingene har. Det kan jo godt være at stopp-funksjonen aldri har vært i funksjon etter ombygging og at jeg må ha en sånn blokk for tilkobling av vacum slange som man setter på ved startsperra/tenninga.

Var mye hårete arbeid på el-nettet så det er nok noe som tar mer tid en et par timer utpå kvellinga her. Det med baklyset er nok ikke jordingsfeil (blinklys,ryggelys og bremselys har samme jordingspunkt i den "skinna" pæreholderne står montert i), men det løser seg vel det også på et vis. El-nettet er nok siste pri. siden det ofte er greit å få ordnet.

Er det noen som har spesialverktøyet for å tighte hjullager mutter'n på som har lyst å låne den bort i helgen?

Har lest litt på clubwagen.com og funnet denne tegningen så det skal jo være mulig å få laget det selv, men om noen har for hånden hadde det vært veldig enkelt og greit. Kan jeg f.eks bruke en lang 32mm pipe + dremel med cut-skive? Så litt på kraftpipe til dette siden de vanlige har noe tynne vegger og jeg frykter de kan sprekke når man drar til med 200Nm, men fytti **** for en pris det var for en kraftpipe lang-type hos meca!!


#9 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 31 August 2009 - 21:45

Åss'n går det med prosjektet da? Du skrur vel for harde livet nå tenker eg:)
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#10 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 01 September 2009 - 12:45

QUOTE(Jeeps @ 31 Aug 2009, 22:45) <{POST_SNAPBACK}>
Åss'n går det med prosjektet da? Du skrur vel for harde livet nå tenker eg:)


er på jobb 30 mil unna bilen denne uken så det blir gjort svært lite faktisk.

Oppdaget et nav/spindel som var slitt der hjullageret skal sitte så venter igrunnen på denne delen. Roar s. Har vel shippa den med posten og vtp.no har bidratt med noen smådeler så alt er vel klart for skruing på torsdag/fredag håper jeg smile.gif

#11 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 01 September 2009 - 19:21

Er det noen som har det jeg trenger for å få gasspedalen min "hel" igjen til salgs? Ser bare slik ut nå.


Kikket bare såvidt under bilen min bak på søndags kvelden. Så bare ene enden av dette staget som jeg mistenker å være en slags lastregulator eller noe i den dur for bakbremsene. Er det noe slikt på denne vogna og mangler det i tilfelle et stag her? Synst på en måte det så ut som om det skulle sitte noe der, men fikk ikke sjekket det noe stort mer en å ta det bildet egentlig.




Oppdaget også at den øverste slangen som gikk inn på radiatoren lå med knekk i begge bendene inn mot motor igjen. Fatter ikke at det har kommet noe kjøleveske igjennom der i det hele tatt, men det åpner seg vel kankje litt når varmen og trykket stiger i motoren. Her var det fryktelig trangt så jeg tror de knekkene vil komme tilbake ganske snart om jeg bare skifter til en tilsvarende slange. Er det noen som har bilde av en god løsning av dette på en bil som det er satt i en OM603 motor i? Vurderte å skaffe 90graders rørbend som var såpass store at de kan festes på utsiden av slangen og la "flexen" når motoren beveger seg bli tatt av det rette stykke på slangen, men etter å ha fått tenkt litt på det så er det ikke sikkert det er beste løsningen likevell..



#12 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 01 September 2009 - 19:29

staget skal gå til lastventilen din ja, tipper Roar har eller får de staget når jeg knabber akslene av gamlewogna hans.

Når det gjelder slangene til radiatoren har jeg ikke sett det, men det må være FULL gjennomstrømming på en sånn bil. Slange med bend, evt. delt slange med et rørbend fra rørleggeren i " bøyen " evt. sånn stålomspinning som tres utenpå slangen kan være aktuelle løsninger.

Initium
Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#13 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 01 September 2009 - 19:40

QUOTE(Initium @ 1 Sep 2009, 20:29) <{POST_SNAPBACK}>
staget skal gå til lastventilen din ja, tipper Roar har eller får de staget når jeg knabber akslene av gamlewogna hans.

Når det gjelder slangene til radiatoren har jeg ikke sett det, men det må være FULL gjennomstrømming på en sånn bil. Slange med bend, evt. delt slange med et rørbend fra rørleggeren i " bøyen " evt. sånn stålomspinning som tres utenpå slangen kan være aktuelle løsninger.

Initium


Ok. Får se litt mer på saken når jeg kommer hjem.

Det har garantert ikke vært full gjennomstrømning på denne vogna. Kan ta et bilde av fy-fy slangen og legge det ut til helgen. Får stikke innom Tess og se om de har noen god løsning på problemet. Bør ikke være en vanskelig sak dette, men det er viktig feil å få rettet ettersom jeg har forstått at denne motoren liker å ha litt kjølekapasitet tilgjengelig!

Edit:
Må nesten bare legge til at det ikke blir noe særlig "fremgang" på prosjektet pga. mye reising i jobben og lite tid til å ta i verktøyet så jeg er ikke sååå lat smile.gif Moss denne uken og trondheim neste :S

Edited by minim, 01 September 2009 - 19:45.


#14 Roar Sæther

Roar Sæther

    El Presidente!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1515 Innlegg:

Posted 01 September 2009 - 21:40

Har stag biggrin.gif

Men du svarte ikke på spørsmålet om bilen er hevet? Hvis den i så fall er hevet på fjærene, må du forlenge staget tilsvarende hevinga. Sjekk samtidig at det er mulig bevege den armen på den lastavhengige ventilen, opp og ned. Den skal fungere på EU kontrollen. 2-er feil.

Tror jeg kan løse gasspedal problemet ditt også.

Snakkasts.

Edited by Roar Sæther, 01 September 2009 - 21:41.

oops!?!


#15 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 01 September 2009 - 22:28

QUOTE(Roar Sæther @ 1 Sep 2009, 22:40) <{POST_SNAPBACK}>
Har stag biggrin.gif

Men du svarte ikke på spørsmålet om bilen er hevet? Hvis den i så fall er hevet på fjærene, må du forlenge staget tilsvarende hevinga. Sjekk samtidig at det er mulig bevege den armen på den lastavhengige ventilen, opp og ned. Den skal fungere på EU kontrollen. 2-er feil.

Tror jeg kan løse gasspedal problemet ditt også.

Snakkasts.


Et dumt spørsmål. Hvordan ser jeg at den er hevet? Har prøvd å sett på festene mellom karroseri og ramme å om den er hevet er det ihvertfall gjort for veldig lenge siden slik at ting ser "like gammelt ut" smile.gif Kan egentlig ikke se noe spessielt til klosser innimellom der. Regner med du tenker på heving mellom ramme og karroseri siden du nevner at staget har forskjellige lengder (fjærene vil vel ikke påvirke denne avstanden).

Men det er gode greier =)

Jeg må nesten ta en kjapp historie her om skruingen i helgen også for å holde tråden ved like. De som ikke liker bortkastet lesing kan bla til neste tråd nå smile.gif

Jeg demonterte jo alt og rengjorde på fredags kvelden. Da fant jeg ut at mansjetten på drivknuten hadde tatt kvelden og lå som en grøt sammen med greasen inne i knokkelhuset. Det kom jo som vanlig noen gode gloser å humøret snudde i fra godt skru-humør til det litt surmulende, gretne humøret som kommer når man vet at man må skru ting sammen igjen, pakke ut av garagen for så å spørre pent om å få låne garage neste helg igjen og skru ting fra hverandre for en liten enkel del og gjenta samme monteringsprosedyren på nytt.

Vel.. Avsluttet for kvelden med en stiv Bache G. og tenkte jeg fikk spørre litt rundt på treffet om noen kunne nå ha med seg en sånn del neste dag. Det var det jo selvfølgelig ingen som hadde så da tok jeg turen til campingen etter kjøringen for å hente delene som Øystein hos VTP tok med som "express levering". Det hører også med til historien at han ringte meg kort tid etter jeg plasserte en ordre på torsdagen pga. at jeg hadde bestilt noen deler som jeg ikke trengte til min modell og som bare var fordyrende. Vi avtalte at han tok bort de delene og skulle legge til det han trodde jeg trengt. Når jeg spurte han før jeg fikk varene om han hadde med en mansjett til salgs (var noe håpende i stemmen da) så hadde han allerede pakket dette i pakken til meg og det flotte med det hele var at det ble billigeren en det jeg egentlig hadde bestilt for. Dette er service det er verdt å betale litt ekstra for (man gjør forsåvidt ikke det heller når jeg sjekker priser hos f.eks BOS). Veldig fornøyd så langt!

Med humøret tilbake, nyinnkjøpt arbeidslampe fra biltema og mansjett i hånden fortsatte skruingen hjemme i nabon's garage. Fikk alt montert med unntak av nav/spindel og det hele gikk egentlig over all forventning. Mye av dagen var allerede brukt opp på treff, biltema, torshov bilrekvisita og mc-tur så jeg avsluttet før jeg monterte navet.

Søndagen startet med å hive det siste lageret i stekeovnen på ca. 50 grader og spindelen gikk i frysen. Det skal sies at ihvertfall her i huset må det litt overtaling til før kjøkkenet kan brukes til slikt selv om lageret var nytt og spindelen pakket i plast. Etter at jeg fikk litt varme i lageret og spindelen var kald var det tid for montering. Lageret var ikke varmere en at jeg kunne holde det i hendene og det var av den enkle grunn av at jeg ikke viste hvor mye jeg kunne varme det uten å ødelegge noe, men tenkte at om jeg ikke varmet det mer en det der var det ikke mer varme en det bremseskiven kan avgi så det kunne neppe skade. Lageret gikk trangt nedover spindelen, men når det kom dit hvor det gamle hadde vært hadde det 1-2mm vanding i "lengde retningen". Siden det ikke er mye arbeid i å skifte denne i ettertid monterte jeg bare alt sammen og kikket litt etter deler på nettet. Ny del er shippet med posten og er nok klar for montering så fort jeg kommer meg hjem.

Klønet også litt med den ytre simmeringen siden jeg ikke tok med tid til å lage meg et "verktøy" til å trykke denne beint inn. Hastverk er lastverk? Så med litt skader helt i ytterkant tok jeg ikke sjangsen på at den holder seg så ny ble shippa fra vtp i går. Om dere skal gjøre denne jobben kan det svare seg å lage noe man får jevnt press på hele ringen med når simmeringene settes i siden de ikke tåler noe særlig under montering.

En takk til Øystein(vtp.no) og Roar Sæther for nye og brukte deler kjapt levert!

#16 Roar Sæther

Roar Sæther

    El Presidente!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1515 Innlegg:

Posted 02 September 2009 - 21:37

Takker for varmende ord smile.gif Håper du blir fornøyd med delene.

Ang det staget, så sitter det mellom ramma, og bak akselen. Hvis du da har heving på fjærene, og ikke bodylift, så vil dette påvirkes av lengden på staget. Jeg har 400 mm heving på fjærene, og bør derfor øke lengden på staget tilsvarende. Hvis du har bodylift vil det ikke påvirke staget.

Du kan starte med å oppgi dimensjonen på dekkene dine, samt å måle med tommestokk fra bakken og opp til eks terskelen. Så kan vi andre sammenligne med våre biler, dså kommer vi sikkert fram til noe.

Er det bare jeg som synes at bilen til Minim ser noe hevet ut?

Høres ut som bra arbeid du gjør, Frank. Håper du slipper så mange flere overraskelser av negativ art.
oops!?!


#17 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 02 September 2009 - 22:29

QUOTE(Roar Sæther @ 2 Sep 2009, 22:37) <{POST_SNAPBACK}>
Takker for varmende ord smile.gif Håper du blir fornøyd med delene.

Ang det staget, så sitter det mellom ramma, og bak akselen. Hvis du da har heving på fjærene, og ikke bodylift, så vil dette påvirkes av lengden på staget. Jeg har 400 mm heving på fjærene, og bør derfor øke lengden på staget tilsvarende. Hvis du har bodylift vil det ikke påvirke staget.

Du kan starte med å oppgi dimensjonen på dekkene dine, samt å måle med tommestokk fra bakken og opp til eks terskelen. Så kan vi andre sammenligne med våre biler, dså kommer vi sikkert fram til noe.

Er det bare jeg som synes at bilen til Minim ser noe hevet ut?

Høres ut som bra arbeid du gjør, Frank. Håper du slipper så mange flere overraskelser av negativ art.


Er bare jeg som ikke tenker før jeg poster, igjen.. Selvfølgelig vil det påvirkes av fjærene ettersom det er jo fjæringsveien den på en måte kompanserer for når man laster vogna litt(arrester meg om jeg tar feil).

Skal få tatt noen mål i morgen om jeg kommer meg hjemmover..

Tenk så kjedelig det hadde vært uten disse overraskelsen. Hva i allverden skulle jeg skrudd på da? Har ingen andre en meg selv å skylde på da jeg ikke sjekket ting grundig nok når jeg var å kjøpte bilen, men noe frustrasjon blir det nå uansett. Kankje noen andre lærer av mine feil å sjekker ting som dette når de ser etter bil så var i det minste dette godt for noe. Men det er jo trossalt småting sånnsett så har man grunn til å klage? smile.gif

I dag har jeg også kikket litt etter sveiseapparat for å få tatt litt rust etterhvert. Har vært innom biltema/clas ohlson ol. i det siste, men jeg blir mer å mer usikker hver gang jeg ser på de sveisemaskinene og vurderer å skyfle inn litt ekstra i en skikkelig sveisemaskin med en gang. Jeg har aldri sveiset med noe annet en inverter og pinner tidligere så erfaringer/kunnskap skorter det virkelig på. Etter å ha snakket litt med kompisser som kan dette noe bedre en meg og noen som jobber litt med slikt til dagen har jeg blitt anbefalt en konkret sveisemaskin i fra kemppi av mange. Det er visstnok veldig enkelt å sette i gang med og avansert nok til å bruke det når man virkelig får lært seg kunsten. Et pluss er det også at det er 25kg lettere en et tilsvarende ESAB apparat. Noen invendinger eller vil dette duge til å få punktet fast ny frontrute ramme innvendig/utvendig og noe annet småtteri etterhvert?

http://www.kemppi.co...95?opendocument

Edited by minim, 02 September 2009 - 22:31.


#18 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 03 September 2009 - 05:44

Apparatet du viser til, er ikke bare "til noe annet småtteri etterhvert " det er et av de beste mindre MIG apparater på markedet.
Det er basert på inverterteknologi, framfor transformatorteknolgi som de andre bruker.
Kjøper du 180A utgaven, kan du også sveise aluminium. Apparatet er dyrt som pokker, men sammenlignet med de andre i klassen, er det utklassing.
150A utgaven duger til det aller, aller meste som trengs sveising på en bil. Du brenner neppe gjennom plater til vinsjefester og sånt, men det meste løses med litt gode V-fuger fra begge sider...

Jeg har maken, fikk det på tirsdag.

Eneste ulempe er at det er dyrt. Sparte ca 3-4000kr på å ta det inn fra utlandet.

Initium
Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#19 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 03 September 2009 - 06:20

QUOTE(Initium @ 3 Sep 2009, 06:44) <{POST_SNAPBACK}>
Apparatet du viser til, er ikke bare "til noe annet småtteri etterhvert " det er et av de beste mindre MIG apparater på markedet.
Det er basert på inverterteknologi, framfor transformatorteknolgi som de andre bruker.
Kjøper du 180A utgaven, kan du også sveise aluminium. Apparatet er dyrt som pokker, men sammenlignet med de andre i klassen, er det utklassing.
150A utgaven duger til det aller, aller meste som trengs sveising på en bil. Du brenner neppe gjennom plater til vinsjefester og sånt, men det meste løses med litt gode V-fuger fra begge sider...

Jeg har maken, fikk det på tirsdag.

Eneste ulempe er at det er dyrt. Sparte ca 3-4000kr på å ta det inn fra utlandet.

Initium


Det er godt å høre at jeg fortsatt kan stole på kompissene mine tongue.gif

hvor kjøpte du ditt om jeg får spørre? Jeg fikk et tilbud på 6500+mva for apparatet og ca 3000+mva for 5kgs eieflaske med ventil hos TESS

#20 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 03 September 2009 - 06:51

6500+ mva er for 150A utgaven hos Tess, tar du det fra UK, koster det 4851+mva. Frakta var ca 500......
Jeg kjøpte 180A maskina, den tar Tess 10700+mva for, var UK prisen 6300 ...

Initium
Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....