Gå til innhold



Foto

Minim's Gvogn prosjekt


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
200 replies to this topic

#21 Jagman

Jagman

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 03 September 2009 - 09:51

QUOTE(Roar Sæther @ 2 Sep 2009, 22:37) <{POST_SNAPBACK}>
Takker for varmende ord smile.gif Håper du blir fornøyd med delene.

Ang det staget, så sitter det mellom ramma, og bak akselen. Hvis du da har heving på fjærene, og ikke bodylift, så vil dette påvirkes av lengden på staget. Jeg har 400 mm heving på fjærene, og bør derfor øke lengden på staget tilsvarende. Hvis du har bodylift vil det ikke påvirke staget.

Du kan starte med å oppgi dimensjonen på dekkene dine, samt å måle med tommestokk fra bakken og opp til eks terskelen. Så kan vi andre sammenligne med våre biler, dså kommer vi sikkert fram til noe.

Er det bare jeg som synes at bilen til Minim ser noe hevet ut?

Høres ut som bra arbeid du gjør, Frank. Håper du slipper så mange flere overraskelser av negativ art.


Heisann og takk for sist!

Roar; hva er den der lastavengig ventilen til egentlig?? Trodde det hadde med bremser å gjøre. Har den andre funksjoner?
Når det gjelder måling av evt. heving, ville det ikke være greit å måle fra skjermkanten og ned til midten av navet?

Min bil er jo hevet 40mm fordi jeg bruker fjærer med 2-strek oransje merking (fra G320CDI), og de er 40 mm lengre enn originalt. Skal jeg justere dette lastavhengighetsstaget da?

Har du fått montert grillen'a? Legg ut bilder om du har...

Mvh
Bård
Med vennlig hilsen
Bård Th Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1982 X / Jaguar XJ40 V12 1994 / Jaguar XJ12 Serie III 1986 / Daimler Double Six 1984
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 Serie I 1973 / Jaguar XJ12 Serie II 1978 / Jaguar XJ8 Sport 1998 / E Type Serie 1.5

#22 Jagman

Jagman

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 03 September 2009 - 09:54

QUOTE(Roar Sæther @ 2 Sep 2009, 22:37) <{POST_SNAPBACK}>
Er det bare jeg som synes at bilen til Minim ser noe hevet ut?


Jeg synes også bilen hans ser hevet ut ja, og at det er fjærheving, ellers ville vi sett større avstand mellom ramma og boksen...


Med vennlig hilsen
Bård Th Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1982 X / Jaguar XJ40 V12 1994 / Jaguar XJ12 Serie III 1986 / Daimler Double Six 1984
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 Serie I 1973 / Jaguar XJ12 Serie II 1978 / Jaguar XJ8 Sport 1998 / E Type Serie 1.5

#23 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 03 September 2009 - 10:18

QUOTE(Jagman @ 3 Sep 2009, 09:51) <{POST_SNAPBACK}>
Min bil er jo hevet 40mm fordi jeg bruker fjærer med 2-strek oransje merking (fra G320CDI), og de er 40 mm lengre enn originalt.


Hva koster noe sånt ? huh.gif

Lasteventilen skal justere trykket mellom for og bakaksel avhengig av hvor mye last du har i bilen. Etterhvert som bilen " setter seg " skal den kjøre mer og mer kraft bak.
Har du hevet bilen 40mm, uten å forlenge staget, kan du neppe ha mye bremsevirkning bak i det hele tatt.

VTP har forlenget bremsestag som de får laget ett eller annet sted.
Å sveise på et gjengestag er vel garasjemetoden...

Initium

Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#24 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 03 September 2009 - 19:55

QUOTE(Roar Sæther @ 2 Sep 2009, 22:37) <{POST_SNAPBACK}>
Takker for varmende ord smile.gif Håper du blir fornøyd med delene.

Ang det staget, så sitter det mellom ramma, og bak akselen. Hvis du da har heving på fjærene, og ikke bodylift, så vil dette påvirkes av lengden på staget. Jeg har 400 mm heving på fjærene, og bør derfor øke lengden på staget tilsvarende. Hvis du har bodylift vil det ikke påvirke staget.

Du kan starte med å oppgi dimensjonen på dekkene dine, samt å måle med tommestokk fra bakken og opp til eks terskelen. Så kan vi andre sammenligne med våre biler, dså kommer vi sikkert fram til noe.

Er det bare jeg som synes at bilen til Minim ser noe hevet ut?

Høres ut som bra arbeid du gjør, Frank. Håper du slipper så mange flere overraskelser av negativ art.


Målte fra skjermbreddere (de er så og si i flukt med nedre kant av hjulbuen) og senter av navet. Hadde noe rundt 55cm både fremme og bak (kom frem til 55,5cm fremme og 55cm bak).


Her kommer noen bilder av slik som vannslangen ser ut pr.dags dato. Tenkte å stikke innom TESS i morgen å se om de hadde noe brukende.





#25 Roar Sæther

Roar Sæther

    El Presidente!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1515 Innlegg:

Posted 03 September 2009 - 21:03

Jeg er sikker på at vi kan gjøre det der bedre med en nedkortet orginalslange fra OM617. Det der ser jo bare horribelt ut! Begge bendene er jo på orginalslangen, men den er nok litt for lang på rettstrekket. To kutt, to slangeklemmer og en rørstuss som passer inni, så er du i boks. Da kan bendene vries litt i forhold til hverandre, samtidig. Kjekt cool.gif

Det regner som om han der oppe synes at jeg har gjort FOR MYE galt, i det siste, så jeg måler ikke i kveld. Men kanskje jeg kan få det til før jeg reiser til Fagernes i morgen.

Så på posten at flensen kom til Hamar i går. Fått den?
oops!?!


#26 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 03 September 2009 - 21:23

QUOTE(Roar Sæther @ 3 Sep 2009, 22:03) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg er sikker på at vi kan gjøre det der bedre med en nedkortet orginalslange fra OM617. Det der ser jo bare horribelt ut! Begge bendene er jo på orginalslangen, men den er nok litt for lang på rettstrekket. To kutt, to slangeklemmer og en rørstuss som passer inni, så er du i boks. Da kan bendene vries litt i forhold til hverandre, samtidig. Kjekt cool.gif

Det regner som om han der oppe synes at jeg har gjort FOR MYE galt, i det siste, så jeg måler ikke i kveld. Men kanskje jeg kan få det til før jeg reiser til Fagernes i morgen.

Så på posten at flensen kom til Hamar i går. Fått den?


Tenker tess har det som trengst tenker jeg. Kan ikke koste allverdens for noe som kan fungere til det der.

Det haster vel egentlig ikke med de målene for min del, men det hadde vært kjekt å vite om jeg skulle bestille langt eller kort stag ut i neste uke engang.

Ja, jeg la merke til at den var på Hamar i går. Men husk, det er nesten 6mil til Hamar herfra!! Er ikke gjort på en dag det vettu. Har den vel forhåpentligvis i morgen, men jeg blir ikke forbauset om jeg ikke får den før på mandag. Hadde håpt på å få den så jeg kunne avspasere morgendagen å få gjort litt smile.gif

Fikk forresten montert wire/åpner for panseret som du hadde med oppover og det fungerte utmerket =)

Jeg må forresten spørre for sikkerhetsskyld. Skal stikkakslingen fremme låses på noen måte når den settes inn i diffen? Jeg trykte den bare inn når jeg monterte den nå.. Virker som den kom langt nok inn og alt det der, men av en eller annen grunn ble jeg litt usikker nå. Den gikk lett inn/ut igjen fra den possisjonen den sto i når jeg monterte den.

#27 slaanonsen

slaanonsen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 315 Innlegg:

Posted 03 September 2009 - 22:54

IMG_2060.jpg
Slik har jeg løst det. Orginal slange som er kappet inn med et sjøtestykke.'

Stein biggrin.gif
[:D]Stein
83 300/24 GD

#28 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 04 September 2009 - 07:57

QUOTE(slaanonsen @ 3 Sep 2009, 23:54) <{POST_SNAPBACK}>
IMG_2060.jpg
Slik har jeg løst det. Orginal slange som er kappet inn med et sjøtestykke.'

Stein biggrin.gif


Takk for bildet. Det der så jo ut til å kunne fungere bra.

#29 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 04 September 2009 - 16:38

Er det normalt at det renner litt olje ut røret fra diffen der hvor akslingen har sittet bak? Jeg løsnet de skruene som holder fast lageret og når jeg da dro ut akslingen kom det dryppende olje derfra. Er det en indre simmering som er gåen da eller er det slik i diffen bak at oljen går helt ut til simmeringen utenfor hjullageret? Det kom kankje en halv deciliter eller noe mindre en det ut i det jeg fjernet akslingen.

Edit: Aksling er montert igjen med nytt lager/tetningsringer osv nå, men tips om jeg må sjekke noe mer siden det var olje inn i der mottas med takk. Håper det ikke blir enda mer kostbare deler nå :/

Edited by minim, 04 September 2009 - 19:06.


#30 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 05 September 2009 - 23:06

I dag fikk jeg montert det brukte navet/spindelen som kom i fra Roar S. og konstantert at både lager fremme + bak er ok på venstre side. Høyre side blir nok tatt i nær fremtid, men må bare rydde unna det mest nødvendige før eu-kontrollen nå først. Det som gjenstår før bilen kan eugodkjennes nå i mine øyner er å få orden på de siste elektriske problemene som jeg tenkte å få tatt i morgen samt å få fikset håndbrekket (nye wire) og få et stag til lastfordeler montert og justert. Bør være overkommelig å få tatt det siste som jeg må ha deler til til neste helg igjen så da er det fårhåpentligvis bare å få bestilt en time smile.gif

Bør man gå over og sjekke noen spessielle foringer før jeg setter bilen bort til kontroll?

Er det noen som vet hvor "nøye" de vil være på kontrollen med at det mangler så mye av frontrute listens nedre del? Hadde planer om å få handlet MIG-apparatet før eu-kontrollen og få sveist inn ny inner og ytterramme, men jeg har heller litt lyst til å prioritere å få bilen i god teknisk stand først og delene er ikke akkurat gratis :/ Her er bilder av omfanget.



Tror kankje jeg kom over noe som kan være en hyggelig overraskelse i dag også. Har aldri tenkt på det før, men i dag når jeg likevell snakket med Roar på telefonen spurte jeg hva den tredje spaken var til. Kan dette være for å aktivere/deaktivere et kraftuttak? Se bildene under av fordelingskassa. Var nokså mye oljerundtom der også. Noen tips til hvor en slik lekkasje kan komme i fra?




Og til slutt. Er det noen som vet om det er bare å stikke på BOS og få papirer for å få godkjent disse hjula i vognkortet? Jeg har ikke reservehjul heller, men det holder vel kankje å ha et par sånne flasker med "reservehjul på boks" liggende i bilen mtp. eu-kontrollen?

Edited by minim, 05 September 2009 - 23:07.


#31 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 05 September 2009 - 23:26

Du har kraftuttaksfordeler kassa på bilen, den er sjelden....

Du kan glemme å få BoS til å godkjenne noe som helst. Men av en eller annen grunn har Mercemann klart få godkjent 35" på doningen sin...

Initium
Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#32 Bilkar

Bilkar

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1307 Innlegg:

Posted 06 September 2009 - 00:45

QUOTE(minim @ 6 Sep 2009, 00:06) <{POST_SNAPBACK}>
I dag fikk jeg montert det brukte navet/spindelen som kom i fra Roar S. og konstantert at både lager fremme + bak er ok på venstre side. Høyre side blir nok tatt i nær fremtid, men må bare rydde unna det mest nødvendige før eu-kontrollen nå først. Det som gjenstår før bilen kan eugodkjennes nå i mine øyner er å få orden på de siste elektriske problemene som jeg tenkte å få tatt i morgen samt å få fikset håndbrekket (nye wire) og få et stag til lastfordeler montert og justert. Bør være overkommelig å få tatt det siste som jeg må ha deler til til neste helg igjen så da er det fårhåpentligvis bare å få bestilt en time smile.gif

Bør man gå over og sjekke noen spessielle foringer før jeg setter bilen bort til kontroll?

Er det noen som vet hvor "nøye" de vil være på kontrollen med at det mangler så mye av frontrute listens nedre del? Hadde planer om å få handlet MIG-apparatet før eu-kontrollen og få sveist inn ny inner og ytterramme, men jeg har heller litt lyst til å prioritere å få bilen i god teknisk stand først og delene er ikke akkurat gratis :/ Her er bilder av omfanget.



Tror kankje jeg kom over noe som kan være en hyggelig overraskelse i dag også. Har aldri tenkt på det før, men i dag når jeg likevell snakket med Roar på telefonen spurte jeg hva den tredje spaken var til. Kan dette være for å aktivere/deaktivere et kraftuttak? Se bildene under av fordelingskassa. Var nokså mye oljerundtom der også. Noen tips til hvor en slik lekkasje kan komme i fra?




Og til slutt. Er det noen som vet om det er bare å stikke på BOS og få papirer for å få godkjent disse hjula i vognkortet? Jeg har ikke reservehjul heller, men det holder vel kankje å ha et par sånne flasker med "reservehjul på boks" liggende i bilen mtp. eu-kontrollen?


rusten rundt frontruta di er ikke mangel på eu nei. G har hel ramme derfor tilates mye rust i karosseri. skarpe kanter på siden av bilen er ikke tilatt, heller ikke rust sammenhengende over 30cm i bærende konstruksjon. (jobber på bilverksted)

Edited by Bilkar, 06 September 2009 - 00:46.

Offroad og DieselPower!
Stian Overland 92258329

#33 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 06 September 2009 - 09:01

QUOTE(Bilkar @ 6 Sep 2009, 01:45) <{POST_SNAPBACK}>
rusten rundt frontruta di er ikke mangel på eu nei. G har hel ramme derfor tilates mye rust i karosseri. skarpe kanter på siden av bilen er ikke tilatt, heller ikke rust sammenhengende over 30cm i bærende konstruksjon. (jobber på bilverksted)


Det er godt. Da setter jeg det på vent smile.gif Takker for bekreftelsen.

#34 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 06 September 2009 - 09:23

Men den frontruteramma din var av det værste jeg har sett..... huh.gif

Har du noe sted å stå inne over tid når denne skal byttes... ? Vært artig å sett åssen dette er bygd opp når du demonterer for sveis og utbedring..

Initium
Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#35 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 06 September 2009 - 09:44

QUOTE(Initium @ 6 Sep 2009, 10:23) <{POST_SNAPBACK}>
Men den frontruteramma din var av det værste jeg har sett..... huh.gif

Har du noe sted å stå inne over tid når denne skal byttes... ? Vært artig å sett åssen dette er bygd opp når du demonterer for sveis og utbedring..

Initium


Melder du deg frivillig skal du få sveise det du! smile.gif

Neida jeg har stor garage på vestlandet hjemme hos mine foreldre, men jeg mangler MIG'n. Orker ikke å prøve på å få sveist dette med pinneapparatet. Var og fikk tilbud på gass+apparat+ventil+div. slitedeler+tråd kom på 13000 inklusiv mva. Så må jeg ha deler for rundt 8500 (det mest kritiske som jeg vet om nå) så prosjektet koster penger :/ Hva mener du forresten med "over tid"? Dette er da ikke den værste steden å skifte karroserideler på så jeg rengner med at jeg kan ta det en helg. Skal huske å få tatt noen bilder =)

Om noen har noen av disse delene er jeg veldig intressert i å få kjøpt ting brukt.

175kr - Lastkjenner stag hevet/ikke hevet??
40kr - Skruer til å feste bremseskive/bremsetrommel
525kr - Håndbrekk wire venstre
525kr - Håndbrekk wire høyre
130kr - Bremserør bak, venstre side
780kr - Frontrute ramme indre
4500kr - Frontrute ramme ytre
1560kr - Gummilist frontrute

#36 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 06 September 2009 - 09:53

den frontrute ramma kan sikkert kappes ut av en høggebil, hør med Roar igjen....

Å ta ut en ganske OK ramme, lappe den litt, sandblåse, og overflatebehandle SKIKKELIG hadde iaf jeg vurdert for å spare 5000kr i karosserideler...

Bremserør: jeg anbefaler deg å kjøpe et sett rør på rull, koneverktøy og lære deg å lage rørene selv. Det er MANGE bremserør på en G, både til bremser og hydrauliske sperrer, og jeg har finni ut at å lage selv etter behov er det eneste brukbare. Tar 10 minutter å lage et rør, og varer evig framfor de stålrørene VTP selger
( ja, jeg vet de er originale. At en kvalitetsprodusent som Mercedes har valgt STÅL bremserør som altså ruster i filler, er ubegripelig... )

Initium
Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#37 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 06 September 2009 - 10:07

QUOTE(Initium @ 6 Sep 2009, 10:53) <{POST_SNAPBACK}>
den frontrute ramma kan sikkert kappes ut av en høggebil, hør med Roar igjen....

Å ta ut en ganske OK ramme, lappe den litt, sandblåse, og overflatebehandle SKIKKELIG hadde iaf jeg vurdert for å spare 5000kr i karosserideler...

Bremserør: jeg anbefaler deg å kjøpe et sett rør på rull, koneverktøy og lære deg å lage rørene selv. Det er MANGE bremserør på en G, både til bremser og hydrauliske sperrer, og jeg har finni ut at å lage selv etter behov er det eneste brukbare. Tar 10 minutter å lage et rør, og varer evig framfor de stålrørene VTP selger
( ja, jeg vet de er originale. At en kvalitetsprodusent som Mercedes har valgt STÅL bremserør som altså ruster i filler, er ubegripelig... )

Initium


Jeg har forhørt meg både her og der ang. den frontrute ramma. Den indre er nok kankje mulig å få skaffet siden det ikke er så mange som skifter denne, men den ytre skal de fleste ha selv pga. at deres er rustet :/ Om du kjenner til noen som har disse delene til salgs brukt er jeg meget takknemmelig om du hinter frempå hvordan jeg skal komme i kontakt med dem smile.gif Egentlig utrolig at frontruterammens nedre del ikke selges som del slik som den indre til rundt den samme prisen som for den indre! Omtrent alle tilfeller jeg har sett har vært biler med litt rust i nedkant av ruten..

Verktøyet koster en del i innkjøp da.. Tenkte tanken jeg også. Er en del flere bremserør som kan trenge en utskifting om ikke så altfor lenge, men det kan ta en stund å spare inn den tangen med de prisene VTP oprerer med for ferdige rør!
Koningsverktøy 1199kr

Edit: men nå må jeg komme meg ut å få gjort noe på kjerra smile.gif

Edited by minim, 06 September 2009 - 10:08.


#38 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 06 September 2009 - 10:15

Biltema har et verkstøy til bare 300kr som også duger..

Bremseverktøy

Sikkert ikke like bra som den til 1200, men den duger for mitt ringe behov...

Intium
Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#39 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 06 September 2009 - 11:19

QUOTE(Initium @ 6 Sep 2009, 11:15) <{POST_SNAPBACK}>
Biltema har et verkstøy til bare 300kr som også duger..

Bremseverktøy

Sikkert ikke like bra som den til 1200, men den duger for mitt ringe behov...

Intium


Takker. Da stikker jeg innom biltema til uka å skaffer meg det verktøyet! Er det noen spessielle nipler/skruer man må ha slik at det passer med det som allerede står på bilen?

#40 qwerty

qwerty

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 583 Innlegg:

Posted 06 September 2009 - 13:16

Største alternativ dimensjon i høyden du trolig får papirer på hos BOS på W460 G er 7,5R16 (dette tilsvarer et dekk med høyde 31,64" dekk). Jeg måtte ha et dokument fra BOS med referanse til min bils chassisnummer for å få det innført i vognkortet (Tønsberg). Fikk det gratis fra BOS, men har hørt at de tar på 500 kr eller noe slikt for å utstede dokumentasjon.

Edited by qwerty, 06 September 2009 - 14:54.

  • 99 Mercedes-Benz G500 LWB
  • 88 Mercedes-Benz 300GD SWB auto
  • 85 Mercedes-Benz 300GD STT LWB 5-trinns