Gå til innhold



Foto

Lock-up


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
21 replies to this topic

#1 eskild

eskild

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 612 Innlegg:

Posted 06 March 2004 - 00:00

Noen som kan forklare meg hvordan dette fungerer? wtf.gifwtf.gif

Kjenner at automaten "låser" når jeg holder jevnt gasspådrag.
Regner med dette er lock-up'en?

Hva er fordelen med denne?
Mener å huske at noen anbefalte å koble ut denne i en tidligere tråd her på chevy - forumet?



Eskild

K5 * (noun) pronounced KAY*FIVE From the Latin meaning: Best damn do everything and go anywhere rig you could ever want

#2 EKJ

EKJ

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1257 Innlegg:

Posted 07 March 2004 - 00:00

Fordelen er mindre forbruk og lavere rpm ved kjøring langs vei.... Lock up er ikke og anbefale når du drar tunge hengere , men ellers er det ikke no problem å bruke denne... Du sier ikke om du har 400 eller 700 kasse, så mere kan jeg ikke si uten å vite dette!!!

#3 eirikrab

eirikrab

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 496 Innlegg:

Posted 10 March 2004 - 00:00

Så overdrive er bare et veldig høyt gir?

En flat Cherokee er ingen tøff Cherokee

#4 massey

massey

    Skogs samen Antes veiviser

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2872 Innlegg:

Posted 09 March 2004 - 00:00

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">

Videre kan man lure på hva overdrive er for noe. Er det et gir med lavere utveksling en turtallet på motor? F. eks 0,85:1?


<i><div align="right">Opprinnelig postet av eirikrab</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

Hmmm...overdriven er jo en høyere utveksling enn turtallet på motor....

Og ja det er Lock up på 88 s10 Blazer..har en slik kasse i min toylet, og den er det lock up på

-----------------
Toylet
www.toylet.no

#5 Jesper

Jesper

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 98 Innlegg:

Posted 09 March 2004 - 00:00

Trur det er lock-up på min s10 88'... kjennes i hvertfall sånn ut ved gjevnt gasspådrag som dere sier...

#6 eirikrab

eirikrab

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 496 Innlegg:

Posted 09 March 2004 - 00:00

Det kjenner du veldig lett. Det vil ved svak akselerasjon merkes et lite rykk da lockupen kobler inn og turtall synker merkbart. Nå vil ikke turtallet ruse så lett "opp" når du gir litt gass, men den vil reagere/akselerer som en manuelt gira bil. Det kan nesten føles som et "ekstra" gir.

Videre kan man lure på hva overdrive er for noe. Er det et gir med lavere utveksling en turtallet på motor? F. eks 0,85:1?

En flat Cherokee er ingen tøff Cherokee

#7 Bernt S

Bernt S

    Direktør

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1619 Innlegg:

Posted 09 March 2004 - 00:00

Er det lock-up på min "lille" Blazer også, noen som vet?



S-10 Blazer 1990
Ut på tur aldri sur.

#8 eskild

eskild

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 612 Innlegg:

Posted 07 March 2004 - 00:00

Håper det!

Har ettermontert oljekjøler og temperaturmåler.
wink.gifwink.gif


Eskild

K5 * (noun) pronounced KAY*FIVE From the Latin meaning: Best damn do everything and go anywhere rig you could ever want

#9 EKJ

EKJ

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1257 Innlegg:

Posted 07 March 2004 - 00:00

Bare pass på oljeskift så har du den kassa lenge!!!

#10 eskild

eskild

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 612 Innlegg:

Posted 07 March 2004 - 00:00

Hehe, skjønner. Tusen takk. smile.gifsmile.gifsmile.gif

Har en 700 og drar sjelden henger.biggrin.gif:D:D

Eskild

K5 * (noun) pronounced KAY*FIVE From the Latin meaning: Best damn do everything and go anywhere rig you could ever want

#11 EKJ

EKJ

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1257 Innlegg:

Posted 07 March 2004 - 00:00

Glemte å si at lockup'en virker sånn at converteren låses av et oljetrykk som den sender ut i den inngående akselen i kassa for så og gjøre converteren låst som en vanlig clutch...da får du mindre varmgang i kassa.. men større vridningsmoment på inmaten i kassa. Dette er bare grovt forklart....som du sikkert skjønner :-)

#12 massey

massey

    Skogs samen Antes veiviser

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2872 Innlegg:

Posted 10 March 2004 - 00:00

er omtrent det samme som 5. giret på en manuell kasse

-----------------
Toylet
www.toylet.no

#13 simon

simon

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1373 Innlegg:

Posted 10 March 2004 - 00:00

I gode gamle dager var det øverste giret (dvs 4. giret, eller 3et. gir i enda godere og gamlere dager) 1-til-1, dvs ingen tannhjul i virksomhet, bare rett gjennom girkassa. Inngående aksel koplet rett mot utgående.
Med overdrive er ikke rett gjennom, men via tannhjul som girer opp isteden for ned, som de lavere girene gjør. Rett-gjennom giret har minst svinn.
(det var manuell kasse, altså...)


Simon
----------------
Wrangler YJ -95 4.0L, aut. 2.5" OME, 32x11.5 BFG MT,W8000, Rocksliders, SYE

#14 EKJ

EKJ

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1257 Innlegg:

Posted 10 March 2004 - 00:00

Ikke bland OD og lock up da.... det er ikke samme ting.. da lockup også virker i 3 gir... TH400 har ogå lockup... men ingen OD..

#15 simon

simon

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1373 Innlegg:

Posted 11 March 2004 - 00:00

Nei, jeg blander ikke. Jeg kommenterte spørsmålet om OD fra eirikrab.

Simon
----------------
Wrangler YJ -95 4.0L, aut. 2.5" OME, 32x11.5 BFG MT,W8000, Rocksliders, SYE

#16 Tobba

Tobba

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 362 Innlegg:

Posted 11 March 2004 - 00:00

Går det an å ettermontere lock up på TH400 kasse?
Tror ikke jeg har det...
Girkassen girte egentlig litt rart når jeg brukte bilen. ga jeg bare litt gass så girte den nesten så en ikke merka det, men ga jeg kick down så nykka det så hardt i gira at det knaste i dashbordet:D
Torbjørn

Chevy Trucks, lift'em and drive'em!

#17 EKJ

EKJ

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1257 Innlegg:

Posted 11 March 2004 - 00:00

mange som har dratt av ledningen til den på Th400... sitter på v.side for seg selv...litt bak midten

#18 randknu

randknu

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1784 Innlegg:

Posted 11 March 2004 - 00:00

hvis det rykker hardt høres det mer ut som den er tilkobla, det er nemlig derfor mange kobler den ifra. fordi den kan være ganske brutal med girkassen ved kickdown.

-Knut

1978 Blazer K5

#19 Tobba

Tobba

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 362 Innlegg:

Posted 12 March 2004 - 00:00

Har ingen ledninger på girkassen på venstre side... er kun ledningen til kick downen. Eneste elektronikken som går inn på kassa er den... Åsså slangen for timingen på girskift som er vakuumstyrt..


Chevy Trucks, lift'em and drive'em!

#20 randknu

randknu

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1784 Innlegg:

Posted 12 March 2004 - 00:00

Ledning til kickdown???? det skal da vel være en wire som styrer kickdown tilkobla gass-pedalen. det er iallefall slik på min.

-Knut

1978 Blazer K5