Gå til innhold



Foto

BMW X5 eller Volvo XC90?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
10 replies to this topic

#1 kaos

kaos

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 395 Innlegg:

Posted 02 September 2009 - 22:42

Makthaveren (les: fruen) ønsker ny bil!

Favoritten hennes er Volvo XC90, men har tittet litt etter BMW X5 når det har passert en slik en. Sjøl liker jeg X5 best da de skiller seg litt mer i fra mengden. XC90 har jo "alle"!

Har så vidt begynt å titte litt på annonser på Finn.no, men har fått kontakt med en seriøs importør i hjembyen. Blir nok til at vi henter en fra Tyskland da. Sparer ikke veldig mye kroner, men heller endel tusen km, pluss at i Tyskland kan en få max utstyrte i forhold til her hjemme.

Fant et par stykker. En svart X5 3,0 D (184 hk) fra 2003 som har gått ca hundre tusen. Så å si alt utstyr på denne (minus hengerfeste). Denne kommer på ca 340 000,- ferdig reg + det importøren skal ha, ca 15 000,-, for jobben.

Den andre er en svart XC90 D5 (163 hk) fra 2004, gått litt mindre, men er Premiumutgave (best utstyrt mener jeg) og 7-seter. Alt mulig utstyr på denne (også hengerfeste). Denne kommer på i overkant av 330 000,- ferdig reg + det importøren skal ha, samme som over.

Hva er egentlig det beste kjøpet? Det er jo ikke store forskjeller her, verken når det gjelder pris og utstyr. Blir jo litt mindre for Volvoen, pluss at denne har hengerfeste og ekstra bakseter, men er den like god som X5 når det gjelder kvalitet? Mener å ha lest at i en svensk undersøkelse, så var XC90 nest dårligst av alle når det gjaldt feil! Og når svenskene sjøl slakter eget produkt, så må det vel være noe i det? Importøren hevder at det gjelder de eldste, fra 2003.

Hvordan er 4WD-systemene?
Hvordan er komforten?
Typiske svakheter?

Hvilken av disse to utgavene burde vi gå for? Makspris blir 350 000,-. Blir gjerne noe eldre og med noen km på baken, men de holder vel normalt en god stund for det. Vi kjører ikke mer enn ca 15 000 km i året.

Takker for tips!

#2 svk

svk

    offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3980 Innlegg:

Posted 03 September 2009 - 20:00

QUOTE(kaos @ 2 Sep 2009, 23:42) <{POST_SNAPBACK}>
Makthaveren (les: fruen) ønsker ny bil!

Favoritten hennes er Volvo XC90, men har tittet litt etter BMW X5 når det har passert en slik en. Sjøl liker jeg X5 best da de skiller seg litt mer i fra mengden. XC90 har jo "alle"!

Har så vidt begynt å titte litt på annonser på Finn.no, men har fått kontakt med en seriøs importør i hjembyen. Blir nok til at vi henter en fra Tyskland da. Sparer ikke veldig mye kroner, men heller endel tusen km, pluss at i Tyskland kan en få max utstyrte i forhold til her hjemme.

Fant et par stykker. En svart X5 3,0 D (184 hk) fra 2003 som har gått ca hundre tusen. Så å si alt utstyr på denne (minus hengerfeste). Denne kommer på ca 340 000,- ferdig reg + det importøren skal ha, ca 15 000,-, for jobben.

Den andre er en svart XC90 D5 (163 hk) fra 2004, gått litt mindre, men er Premiumutgave (best utstyrt mener jeg) og 7-seter. Alt mulig utstyr på denne (også hengerfeste). Denne kommer på i overkant av 330 000,- ferdig reg + det importøren skal ha, samme som over.

Hva er egentlig det beste kjøpet? Det er jo ikke store forskjeller her, verken når det gjelder pris og utstyr. Blir jo litt mindre for Volvoen, pluss at denne har hengerfeste og ekstra bakseter, men er den like god som X5 når det gjelder kvalitet? Mener å ha lest at i en svensk undersøkelse, så var XC90 nest dårligst av alle når det gjaldt feil! Og når svenskene sjøl slakter eget produkt, så må det vel være noe i det? Importøren hevder at det gjelder de eldste, fra 2003.

Hvordan er 4WD-systemene?
Hvordan er komforten?
Typiske svakheter?

Hvilken av disse to utgavene burde vi gå for? Makspris blir 350 000,-. Blir gjerne noe eldre og med noen km på baken, men de holder vel normalt en god stund for det. Vi kjører ikke mer enn ca 15 000 km i året.

Takker for tips!



har vært litt havarier på D5 diesel`n..
HAR LYSTPÅ SKIKKELIG 4X4 IGJEN....

#3 epa b loco

epa b loco

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 219 Innlegg:

Posted 04 September 2009 - 15:38

Ville nok gått for bmw`en, er mye feil på xc90`en. jeg liker volvo`n jeg, men alt det står FOMOCO på går til helvete( FORD MOTOR COMPANY). Det står det på enkelte deler i XC90`. dry.gif

#4 haag

haag

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 573 Innlegg:

Posted 14 October 2009 - 23:52

Var selv i samme situasjon og valget stod liksom mellom BMW og Volvo. Men det er ikke så morsomt å møte sin egen bil på hvært gatehjørne, så jeg endte opp med en Touareg. Den er jo hinsides utstyrt og man ser dem ikke så ofte enda (her på traktene) iallefall. Og folk snur seg etter den.


#5 svempa

svempa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 680 Innlegg:

Posted 15 October 2009 - 20:04

Hadde nok valgt BMWn foran Volvoen.....har også vert borti at mange har hatt feil på Volvo XC90, men vet ikke nøyaktig hva som har vert problemene.
X5n har mye bedre vei egenskaper enn XC90....har selv prøvd begge, men bagasjeplassen i XC90 er bedre enn X5
-04 Dodge Ram 5.9 Cummins HD QCSB
-90 GMC Sierra 6.2 Detroit Diesel QCLB
-12 Yamaha Nytro X-ride MCX 300 turbo
-02 Chrysler Grand Voyager 2.5 CRD
-00 BMW E46

#6 '77 ScoutII

'77 ScoutII

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 9 Innlegg:

Posted 15 November 2009 - 14:30

Hei

lurte på det samme jeg og, se min tråd på bilforumet:

http://www.bilforume...et-pa-xc90.html

artikel om feil med XC90:

http://www.vg.no/bil...hp?artid=538624




1977 345 IHC ScoutII

1979 IHC Traveler
prosjekt/delebil

#7 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 15 June 2010 - 21:08

QUOTE(svempa @ 15 Oct 2009, 20:04) <{POST_SNAPBACK}>
Hadde nok valgt BMWn foran Volvoen.....har også vert borti at mange har hatt feil på Volvo XC90, men vet ikke nøyaktig hva som har vert problemene.
X5n har mye bedre vei egenskaper enn XC90....har selv prøvd begge, men bagasjeplassen i XC90 er bedre enn X5


Er det ikke litt problemer med X5'n også pre 2004? Legger merke til at mange har byttet stortsett alt av innmaten i automatkassene f.eks :S Noen som har noen ideer ang dette?

#8 kaos

kaos

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 395 Innlegg:

Posted 06 August 2010 - 00:30

Kan da oppdatere litt!

Etter å ha lest nedre deler av diverse feillister, vraket vi både X5 og XC90.

Vi endte i stedet opp med en mørk grå 2005-modell BMW X3 med toliters diesel på 150 hk og med 70 000 km på telleren. Vi byttet inn en Volvo V50 hos Bilia og fikk også to års bruktbilgaranti på kjøpet (2år/24 000 km). Herligheten kom på 335 000,-. Av utstyr kan jeg nevne sportsseter i skinn (skinn var et krav da vi har to sølete unger baki - barnevennlig), parksensorer (konevennlig), multiratt med bla cruise (genialt) og varme (konevennlig), stor stereo (barnevennlig - ikke pappavennlig når unga skal høre på Hits for kids for N'te gang!), 8 nye dekk mm. Hadde kanskje spart tjue lapper på å kjøpe privat, men vi slapp i det minste å fikle med å selge V50'en, samt at vi fikk en bra garanti.

Har nå hatt bilen siden i mars og er særdeles fornøyd, med et par små unntak. Baklukebryteren virket ikke da vi kjøpte den, og en dings i den ene bakdøra røk i sommer, så vinduet kom ikke opp igjen. Begge deler ble fikset raskt uten kostnad. Grei bekreftelse på at å kjøpe i butikk er tryggere enn privat. Det hadde nok kostet noen kroner om vi hadde kjøpt den privat uten garanti.

Den har ellers helt fantastiske kjøreegenskaper, og det er nesten umulig å holde seg i fartsgrensa! Helt konge på svingete veier. Det eneste å utsett på den er at den er litt i stiveste laget på ujevnt underlag. Forbruket holder seg mellom 0,70 og 0,75. Greit nok det når det nærmer seg to tonn stål, og når det omtrent er umulig å kjøre sakte... Top Gear-folka, som fullstendig slaktet X3'en i en slags test, kan gå og gjemme seg! fish.gif

Og jeg som alltid kalte BMW for Bayerische Makk Werke før... Eller Bloody Metal Waste... Well... Nå er det Bayerische Meister Werke! biggrin.gif

Og nå slipper gubben i huset å låne bort lekebilen, 99 kort Pajero, til vinteren, for nå har øverstkommanderende egen 4wd!

Edited by kaos, 06 August 2010 - 00:34.


#9 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 06 August 2010 - 06:39

QUOTE(kaos @ 6 Aug 2010, 01:30) <{POST_SNAPBACK}>
Kan da oppdatere litt!

Etter å ha lest nedre deler av diverse feillister, vraket vi både X5 og XC90.

Vi endte i stedet opp med en mørk grå 2005-modell BMW X3 med toliters diesel på 150 hk og med 70 000 km på telleren. Vi byttet inn en Volvo V50 hos Bilia og fikk også to års bruktbilgaranti på kjøpet (2år/24 000 km). Herligheten kom på 335 000,-. Av utstyr kan jeg nevne sportsseter i skinn (skinn var et krav da vi har to sølete unger baki - barnevennlig), parksensorer (konevennlig), multiratt med bla cruise (genialt) og varme (konevennlig), stor stereo (barnevennlig - ikke pappavennlig når unga skal høre på Hits for kids for N'te gang!), 8 nye dekk mm. Hadde kanskje spart tjue lapper på å kjøpe privat, men vi slapp i det minste å fikle med å selge V50'en, samt at vi fikk en bra garanti.

Har nå hatt bilen siden i mars og er særdeles fornøyd, med et par små unntak. Baklukebryteren virket ikke da vi kjøpte den, og en dings i den ene bakdøra røk i sommer, så vinduet kom ikke opp igjen. Begge deler ble fikset raskt uten kostnad. Grei bekreftelse på at å kjøpe i butikk er tryggere enn privat. Det hadde nok kostet noen kroner om vi hadde kjøpt den privat uten garanti.

Den har ellers helt fantastiske kjøreegenskaper, og det er nesten umulig å holde seg i fartsgrensa! Helt konge på svingete veier. Det eneste å utsett på den er at den er litt i stiveste laget på ujevnt underlag. Forbruket holder seg mellom 0,70 og 0,75. Greit nok det når det nærmer seg to tonn stål, og når det omtrent er umulig å kjøre sakte... Top Gear-folka, som fullstendig slaktet X3'en i en slags test, kan gå og gjemme seg! fish.gif

Og jeg som alltid kalte BMW for Bayerische Makk Werke før... Eller Bloody Metal Waste... Well... Nå er det Bayerische Meister Werke! biggrin.gif

Og nå slipper gubben i huset å låne bort lekebilen, 99 kort Pajero, til vinteren, for nå har øverstkommanderende egen 4wd!


Ser ut som du har kommet frem til det samme som meg smile.gif

Har vært å prøvekjørt X5 3L bensin, 4,4L bensin og 3.0D og det er jo greie biler (spake motorer utenom V8'n), men de jeg har vært å sett på har hatt en del feil og samtlige hadde allerede byttet gearkasse en gang. Er litt dritt å kjøpe seg et problem så jeg tror nok jeg styrer unna X5 jeg også og heller går for en X3. Men har et spørsmål. Leveres ikke X3 med 4,4L bensin den også? Synst ærlig talt at bruksbilen bør flytte litt på seg og vil ha omtrent samme drag som i min BMW 123d -07 (liten, typ 1400kg, 204hk diesel)..

#10 kaos

kaos

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 395 Innlegg:

Posted 06 August 2010 - 09:35

Tror ikke X3 ble levert med 4,4 liters bensin. 3 liters er nok den største, med 231 hk. Den gamle typen hadde 2,5 og 3 liter. Den nye modellen har 2,8 og 3,5 liter. Vi vurderte 3 liters diesel da fruen ville ha automatgir, men syntes den ble litt vel dyr i forhold til 2 liter med manuelt gir. 150 hk er ikke for mye, men det holder for vårt bruk. Det blir riktignok litt giring mellom 4. og 6. gir, men det får en tåle da.

Bensinutgavene vurderte vi aldri. Tipper den er ganske mye dyrere i drift. Høyere forbruk og rundt en krone mer for literen merkes i lengden.

Så får jeg vinne litt i Lotto og investere i den nye typen X5 (forhåpentligvis har den mindre feil enn den gamle). Det er nemlig noe av de fineste jeg ser langs veien! smile.gif

#11 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 06 August 2010 - 13:33

QUOTE(kaos @ 6 Aug 2010, 10:35) <{POST_SNAPBACK}>
Tror ikke X3 ble levert med 4,4 liters bensin. 3 liters er nok den største, med 231 hk. Den gamle typen hadde 2,5 og 3 liter. Den nye modellen har 2,8 og 3,5 liter. Vi vurderte 3 liters diesel da fruen ville ha automatgir, men syntes den ble litt vel dyr i forhold til 2 liter med manuelt gir. 150 hk er ikke for mye, men det holder for vårt bruk. Det blir riktignok litt giring mellom 4. og 6. gir, men det får en tåle da.

Bensinutgavene vurderte vi aldri. Tipper den er ganske mye dyrere i drift. Høyere forbruk og rundt en krone mer for literen merkes i lengden.

Så får jeg vinne litt i Lotto og investere i den nye typen X5 (forhåpentligvis har den mindre feil enn den gamle). Det er nemlig noe av de fineste jeg ser langs veien! smile.gif


Ok.

Joda det er nok litt dyrere å kjøre bensin utgaven. X5 4.4 -01 modellen som jeg prøvekjørte fikk jeg vel egentlig ikke under 1,3 når det var omtrent helt flatt på hele "teststrekningen" og jeg kjørte med fjærlett gasspedal (testet det bare over ca. 2mil ettersom jeg måtte kjenne hvordan den dro også biggrin.gif ). Det merkes nok ganske så bra når den diesel bilen jeg har nå går på rundt 0,5.

Vi får satse på at det kun er to vinnere en dag det er rundt 40-50mill i potten (meg og deg) så blir det ny X5 i garagen! Enig i at det er en nydelig bil, men den er desverre langt utenfor mitt prisleie når den blir så ny. Omtrent like langt utenfor mitt prisleie som gearkasse servicen på 40-50k er når man tenker på regelmessig service kostnader (sykt at man skal måtte nevne en gearkasse på sånt).