Gå til innhold



Foto

Problemer med startsperren...?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
6 replies to this topic

#1 Rød Cherokee

Rød Cherokee

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 105 Innlegg:

Posted 05 September 2009 - 13:25

Hei...

Har en 98 modell musso 2,9 tdi (aut). Har nå fått problemer med å starte, det sier ikke klikk men ingenting skjer... prøver jeg noen ganger til å vri på nøkkelen, så starter den alltid..
Trodde først det var starteren. Den ble demontert og sjekket. smøret innslaget på den.
Men bilen ble ikke bedre... ohmy.gif

Derfor tror jeg det er startsperren som fusker. Noen som har noe erfaring fra dette...

den går også ugjevnt på tomgang.. noen som har noen ideer her...
Den ble verre etter jeg skiftet multi-reimen....

Er det flere enn meg som holder til på vestlandet? biggrin.gif


mvh Fredrik

#2 Newton

Newton

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 846 Innlegg:

Posted 05 September 2009 - 15:43

QUOTE(Rød Cherokee @ 5 Sep 2009, 14:25) <{POST_SNAPBACK}>
Hei...

Har en 98 modell musso 2,9 tdi (aut). Har nå fått problemer med å starte, det sier ikke klikk men ingenting skjer... prøver jeg noen ganger til å vri på nøkkelen, så starter den alltid..
Trodde først det var starteren. Den ble demontert og sjekket. smøret innslaget på den.
Men bilen ble ikke bedre... ohmy.gif

Derfor tror jeg det er startsperren som fusker. Noen som har noe erfaring fra dette...

den går også ugjevnt på tomgang.. noen som har noen ideer her...
Den ble verre etter jeg skiftet multi-reimen....

Er det flere enn meg som holder til på vestlandet? biggrin.gif


mvh Fredrik







Hei

Startsperren stenger kun for dieselen. Dvs du kan kinne men ikke få start, så den er det nok ikke.
Sjekk heller om tennlåsen er i orden.
Sett voltmeteret på der den tynne ledningen går inn på sterteren og se om den får 12 volt når du vrir om nøkkelen.
Gjør den ikke det så feilsøk mellom denne og tennlås.
Får du 12 volt, så kan innslaget ditt være deffekt og dette kan overhales sepparat.



#3 Rød Cherokee

Rød Cherokee

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 105 Innlegg:

Posted 06 September 2009 - 19:47

QUOTE(Newton @ 5 Sep 2009, 15:43) <{POST_SNAPBACK}>
Hei

Startsperren stenger kun for dieselen. Dvs du kan kinne men ikke få start, så den er det nok ikke.
Sjekk heller om tennlåsen er i orden.
Sett voltmeteret på der den tynne ledningen går inn på sterteren og se om den får 12 volt når du vrir om nøkkelen.
Gjør den ikke det så feilsøk mellom denne og tennlås.
Får du 12 volt, så kan innslaget ditt være deffekt og dette kan overhales sepparat.


Takk for svar, det skal jeg prøve på...!


#4 Mussomannen

Mussomannen

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 63 Innlegg:

Posted 10 September 2009 - 21:31

QUOTE(Rød Cherokee @ 5 Sep 2009, 13:25) <{POST_SNAPBACK}>
Hei...

Har en 98 modell musso 2,9 tdi (aut). Har nå fått problemer med å starte, det sier ikke klikk men ingenting skjer... prøver jeg noen ganger til å vri på nøkkelen, så starter den alltid..
Trodde først det var starteren. Den ble demontert og sjekket. smøret innslaget på den.
Men bilen ble ikke bedre... ohmy.gif

Derfor tror jeg det er startsperren som fusker. Noen som har noe erfaring fra dette...

den går også ugjevnt på tomgang.. noen som har noen ideer her...
Den ble verre etter jeg skiftet multi-reimen....

Er det flere enn meg som holder til på vestlandet? biggrin.gif


mvh Fredrik



Er et kjent problem at Musso har litt underdimensjonert ledningsnett, så det kan være lurt å henge et relé på den tynne ledninga til innslaget, også strøm gjennom en tykkere kabel fra batteriet, via reléet og inn på innslaget.

Er gjort på min bil som hadde de samme symptomene, funker som f:)

#5 Rød Cherokee

Rød Cherokee

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 105 Innlegg:

Posted 11 September 2009 - 15:30

QUOTE(Mussomannen @ 10 Sep 2009, 21:31) <{POST_SNAPBACK}>
Er et kjent problem at Musso har litt underdimensjonert ledningsnett, så det kan være lurt å henge et relé på den tynne ledninga til innslaget, også strøm gjennom en tykkere kabel fra batteriet, via reléet og inn på innslaget.

Er gjort på min bil som hadde de samme symptomene, funker som f:)


Flott, det skal jeg klare å fikse selv. Men hvilken type rele brukte du...?


#6 Rød Cherokee

Rød Cherokee

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 105 Innlegg:

Posted 13 September 2009 - 12:42

QUOTE(Rød Cherokee @ 5 Sep 2009, 12:25) <{POST_SNAPBACK}>
Hei...

Har en 98 modell musso 2,9 tdi (aut). Har nå fått problemer med å starte, det sier ikke klikk men ingenting skjer... prøver jeg noen ganger til å vri på nøkkelen, så starter den alltid..
Trodde først det var starteren. Den ble demontert og sjekket. smøret innslaget på den.
Men bilen ble ikke bedre... ohmy.gif

Derfor tror jeg det er startsperren som fusker. Noen som har noe erfaring fra dette...

den går også ugjevnt på tomgang.. noen som har noen ideer her...
Den ble verre etter jeg skiftet multi-reimen....

Er det flere enn meg som holder til på vestlandet? biggrin.gif


mvh Fredrik




Ugjevn tomgang var en magnet/motstand del i dieselpumpen. Har den på et ssangyong verksted. Koster vel mye, men var lei av host og hark kjøring på tomgang....!

Delen er i bestilling og får bilen igjen på tisrdag. Gleder meg til jeg får den igjen....

Ha en fin søndag...

Ps siste uken har jeg sett 3 stk mussoer i bergens område. Som jeg ikke har sett før.... Ingen som er her inne fra Bergen....


#7 Mussomannen

Mussomannen

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 63 Innlegg:

Posted 26 September 2009 - 12:51

QUOTE(Rød Cherokee @ 11 Sep 2009, 16:30) <{POST_SNAPBACK}>
Flott, det skal jeg klare å fikse selv. Men hvilken type rele brukte du...?


Bruk bare et vanlig 4 pols av/på arbeidsrelé, 30amp.