Gå til innhold



Foto

1600 8v VS 1300 8v


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
19 replies to this topic

#1 Sectio

Sectio

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 372 Innlegg:

Posted 06 September 2009 - 23:47

hei,

har en 1600 8v som jeg har tenkt og bruke. sammen med 1300topp.
blir mest sansynlig heloverhaling. hva skal jeg bestile deller til?
passer oljepumpe, vannpumpe, rådelager. fra 1300 på 1600? eller passer ventiltetniger fra 1600 på 1300 topp? hvilken tar jeg toppaknig fra?

altså det store spørsmålet er hva som er likt?

på forhånd takk.
Suzuki Sj 413 85mod cab

#2 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 07 September 2009 - 07:52

QUOTE(Sectio @ 7 Sep 2009, 00:47) <{POST_SNAPBACK}>
hei,

har en 1600 8v som jeg har tenkt og bruke. sammen med 1300topp.
blir mest sansynlig heloverhaling. hva skal jeg bestile deller til?
passer oljepumpe, vannpumpe, rådelager. fra 1300 på 1600? eller passer ventiltetniger fra 1600 på 1300 topp? hvilken tar jeg toppaknig fra?

altså det store spørsmålet er hva som er likt?

på forhånd takk.


Hvorfor bruker du ikke 1600 toppen og sparer deg for masse arbeid (om ikke det er en øst-vest motor da)

#3 Sectio

Sectio

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 372 Innlegg:

Posted 07 September 2009 - 20:31

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 7 Sep 2009, 07:52) <{POST_SNAPBACK}>
Hvorfor bruker du ikke 1600 toppen og sparer deg for masse arbeid (om ikke det er en øst-vest motor da)



er ikke plass til bensin pumpen på den.

insprutsystemt er defekt. og det passer egentilg greit. da jeg vil ha gasser.
lest om noen her inne, som har eller har hatt planer om og bruke 1600 blokk og 1300 topp. og lurte da på hva slags deler de har brukt.
Suzuki Sj 413 85mod cab

#4 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 07 September 2009 - 22:47

hadde du sett i FAQ seksjonen hadde du funnet denne biggrin.gif

http://www.offroad.n...oto-t78083.html


#5 Sectio

Sectio

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 372 Innlegg:

Posted 07 September 2009 - 23:48

takker.

men jeg fikk ikke svar på alle spørsmålen mine, ikke noe vondt ment.

ventiltetnigene hørtes like ut, må jeg bruke vann/olje pumpe fra 1600? eller passer det fra 1300? noen som har prøvd?

Edited by Sectio, 07 September 2009 - 23:56.

Suzuki Sj 413 85mod cab

#6 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 08 September 2009 - 17:58

QUOTE(Sectio @ 8 Sep 2009, 00:48) <{POST_SNAPBACK}>
takker.

men jeg fikk ikke svar på alle spørsmålen mine, ikke noe vondt ment.

ventiltetnigene hørtes like ut, må jeg bruke vann/olje pumpe fra 1600? eller passer det fra 1300? noen som har prøvd?


Men bensinpumpa, hva skal du med den? Du setter da bare på en elektrisk bensinpumpe fra Biltema som koster noen få hundrelapper. Det kjører jeg på etter at bensinpumpa mi gikk ad undas.

Har kjørt nesten 3000 km med den hengende i to elektrikerstrips og en meter lange bensinslanger uten å oppleve noe problemer. Så den rusler og går greit.

#7 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 08 September 2009 - 20:23

du bruker olje og vannpumpa fra 1600'n

du må og bruke strammehjulet fra 1600'n

men om du har en komplett 1600 ville jeg bare satt over øvre reimhjul.... evt som gunnar sier, montert ei elektrisk pumpe:)


#8 Aiolos

Aiolos

    Olivenbonde

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 539 Innlegg:

Posted 08 September 2009 - 20:47

Jeg har også kjørt med bensinpumpe ifra feiltema men aldri mere kjørte fra huset mitt i Hellas mot Athen 320 km der stoppet dritten mitt på motorveien rundt Athen. Hva gjør jeg nå tenkte jeg det kom en veipatrulje kjørende satt opp kjegler og blinkende lys rundt hele bilen, så kom det en redningsbil og tok meg av motorveien.Men jeg manglet fortsatt bensinpumpe og hadde en datter med hund på vei ned med fly og bensinpumpe for det var ikke første gang den hadde sviktet. Så det ble taxi til fly plassen og tilbake igjen så ble det mekking i gresk stil midt på parkeringsplassen i gata.
Kom meg hjem igjen dro til Kalamata å kjøpte en bensinpumpe fra de gamle Mazda 626 med forgasser den var litt dyrere enn feiltema sin men funker fint.
Min bror har brukt opp to feiltema pumper på noen måneder mulig vi har fått pumper ifra en dårlig serie men tar ikke tjangs på noe fra feiltema mer.

Det eneste positive med denne turen var at veihjelp på motorvei i Hellas er gratis.
Ελευθερία ή θάνατος,

DON'T GIVE OUT DUFF ADVICE. IF YOU DON'T KNOW THE ANSWER THEN DON'T ANSWER - SIMPLE!!!,

#9 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 08 September 2009 - 21:48

Du kan bruke vannpumpa fra 1300 på 1600, men bolthullet til strammehjulet er litt forskjellig
Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#10 Sectio

Sectio

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 372 Innlegg:

Posted 08 September 2009 - 22:25

QUOTE(sven @ 8 Sep 2009, 20:23) <{POST_SNAPBACK}>
du bruker olje og vannpumpa fra 1600'n

du må og bruke strammehjulet fra 1600'n

men om du har en komplett 1600 ville jeg bare satt over øvre reimhjul.... evt som gunnar sier, montert ei elektrisk pumpe:)


ikke dumt det, (hvorfor har ikke jeg tenkt på det) whistle.gif

blir det ikke mer kompresjon med 1300 topp?


Suzuki Sj 413 85mod cab

#11 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 08 September 2009 - 22:49

kompen forblir lik.... det er så langt jeg har funnet ut bare en myte....

med 16V bunndel er jeg ikke sikker men tror ikke det blir noen stor endring der heller...


#12 Sectio

Sectio

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 372 Innlegg:

Posted 08 September 2009 - 22:53

da er det jo ikke stor grunn til og bytte topp. manifoiler passer omværandre? ser i værtfall slik ut.

er 1600 mer eller mindre slitesterk en 1300?
Suzuki Sj 413 85mod cab

#13 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 10 September 2009 - 19:42

QUOTE(Aiolos @ 8 Sep 2009, 21:47) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg har også kjørt med bensinpumpe ifra feiltema men aldri mere kjørte fra huset mitt i Hellas mot Athen 320 km der stoppet dritten mitt på motorveien rundt Athen. Hva gjør jeg nå tenkte jeg det kom en veipatrulje kjørende satt opp kjegler og blinkende lys rundt hele bilen, så kom det en redningsbil og tok meg av motorveien.Men jeg manglet fortsatt bensinpumpe og hadde en datter med hund på vei ned med fly og bensinpumpe for det var ikke første gang den hadde sviktet. Så det ble taxi til fly plassen og tilbake igjen så ble det mekking i gresk stil midt på parkeringsplassen i gata.
Kom meg hjem igjen dro til Kalamata å kjøpte en bensinpumpe fra de gamle Mazda 626 med forgasser den var litt dyrere enn feiltema sin men funker fint.
Min bror har brukt opp to feiltema pumper på noen måneder mulig vi har fått pumper ifra en dårlig serie men tar ikke tjangs på noe fra feiltema mer.

Det eneste positive med denne turen var at veihjelp på motorvei i Hellas er gratis.


Vet dere hva dere gjør feil? Dere kobler inn pumpa slik at dere bruker returen/trykkregulatoren og da blir pumpa stående og pumpe hele tiden og den kjøles ikke ned av gjennomstrømmet bensin så da går den varm og går til helvete.

Ta bort returslangen. Da starter pumpa opp og går til den har bygget opp bensintrykket og så roer den seg ned og bare tikker rolig videre. Med retur står den og sliter hele tiden og det tåler den ikke.
Det står i monteringanvisningen til pumpa at den skal IKKE ha returslange tilkoblet. Vet om flere som har gått nærmere 100 tusen km.

#14 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 10 September 2009 - 19:46

QUOTE(Sectio @ 8 Sep 2009, 23:53) <{POST_SNAPBACK}>
da er det jo ikke stor grunn til og bytte topp. manifoiler passer omværandre? ser i værtfall slik ut.

er 1600 mer eller mindre slitesterk en 1300?


Jeg vil hevde at 1600 er litt sterkere enn 1300 (begge 8V) mens 16V er myemye sterkere enn 8V.

Det er mange som gjerne vil gjøre mest mulig vanskelig av og til.

#15 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 10 September 2009 - 19:46

har hatt min fra biltema lenge uten et feilpump, men har en ekstra med i tilfelle smile.gif det er uten retur, bare trykkregulator
Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#16 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 10 September 2009 - 20:43

eg har en bensintrykkregulator til overs... noken som treng?
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#17 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 10 September 2009 - 20:51

QUOTE(Sectio @ 8 Sep 2009, 23:53) <{POST_SNAPBACK}>
da er det jo ikke stor grunn til og bytte topp. manifoiler passer omværandre? ser i værtfall slik ut.

er 1600 mer eller mindre slitesterk en 1300?

Har blitt påstått på forum i utlandet at en får meir kompresjon med 16v blokk og 8v topp, men eg aner ikkje kva som er fakta.

ingen poeng i det heile å bytte frå 1600 8v topp til 1300 8v topp nei. meir eller mindre like dei.

og som gunnar seier er det ei oppfatning at 16v er meir holdbart enn 8v motorer. kan virke som det er krøll med oljetrykk på enkelte, så sikkert lurt å bytte oljepumpe ved motorbytte/overhaling. Har hørt om tilfeller der 16v topper har hatt litt kjøletrøbbel med påfølgande motorras. er nok en grunn til at det avogtil er mangel på vitaramotorer.
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#18 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 10 September 2009 - 21:28

1600 motoren er sterkere ja, det er annen kvalitet stemler på disse da 1300 hadde store problemer med skjørtebank..

16V otoren(G16B) har annen veiv, andre råder osv... den er mye mer effekttålig..





#19 Aiolos

Aiolos

    Olivenbonde

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 539 Innlegg:

Posted 13 September 2009 - 11:03

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 10 Sep 2009, 20:42) <{POST_SNAPBACK}>
Vet dere hva dere gjør feil? Dere kobler inn pumpa slik at dere bruker returen/trykkregulatoren og da blir pumpa stående og pumpe hele tiden og den kjøles ikke ned av gjennomstrømmet bensin så da går den varm og går til helvete.

Ta bort returslangen. Da starter pumpa opp og går til den har bygget opp bensintrykket og så roer den seg ned og bare tikker rolig videre. Med retur står den og sliter hele tiden og det tåler den ikke.
Det står i monteringanvisningen til pumpa at den skal IKKE ha returslange tilkoblet. Vet om flere som har gått nærmere 100 tusen km.



De er koblet uten returslange vi får hva vi betaler for på Biltema.
Har kjørt Ecort MK 1 i 15 år med Mazda pumpe uten problem tror den nye eieren har samme pumpe ennå
jeg solgte den for ca 10 år siden. Jeg ga ca 60€ for den nye pumpa i Hellas så prisen er ikke skremmende.
Så jeg håper den holde jeg må ta bilen hjem nå har bare lov til å ha bilen i 1 år og bruke den i 6 måneder nå har
den vært der i 3 år så jeg hopper litt i setet hver gang jeg møter politiet.


Ελευθερία ή θάνατος,

DON'T GIVE OUT DUFF ADVICE. IF YOU DON'T KNOW THE ANSWER THEN DON'T ANSWER - SIMPLE!!!,

#20 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 14 September 2009 - 11:40

QUOTE(Aiolos @ 13 Sep 2009, 12:03) <{POST_SNAPBACK}>
De er koblet uten returslange vi får hva vi betaler for på Biltema.
Har kjørt Ecort MK 1 i 15 år med Mazda pumpe uten problem tror den nye eieren har samme pumpe ennå
jeg solgte den for ca 10 år siden. Jeg ga ca 60€ for den nye pumpa i Hellas så prisen er ikke skremmende.
Så jeg håper den holde jeg må ta bilen hjem nå har bare lov til å ha bilen i 1 år og bruke den i 6 måneder nå har
den vært der i 3 år så jeg hopper litt i setet hver gang jeg møter politiet.


Jeg vet om folk som har koblet dem inn på den eksisterende pumpa slik at de har benyttet returen og da brenner de i alle fall opp. Jeg ble nok litt ivrig for jeg synes det er feil når Biltema blir stemplet som bare brask og drit. Ja, en del av det bilige er selvsagt av lavere kvalitet, men Biltema er faktisk billige. På verktøy hvor andre selger nøyaktig samme laget ved samme fabrikk er Biltema ofte både 30 og 40% under i pris. Jeg sjekket noen priser Biltema kontra Torshov og på samme ting fant jeg ut at Torshov gidder jeg ikke handle på mer når det gjelder ting jeg kan kjøpe på Biltema. Samme med motorolje, smøremidler etc.

Men vi får ikke hva vi betaler for på Biltema, vi får faktisk litt mer. :-)

Andre er sikkert uenige og det er egentlig helt greit for jeg vil fortsette å handle på Biltema likevel.