Gå til innhold



Foto

V10 eller 5,9 turbo diesel?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
38 replies to this topic

#21 El Duce

El Duce

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 12 September 2009 - 10:41

ikke aktuelt å finne en cummins med quadcab og 4x4 da? mye på markedet, og ikke er de høyt priset heller mange av dem om du ikke er så nøye på fargen på interiøret, om det er skinn eller ikke, om den er gått ett stykke, om den ikke har noe særlig ekstra som bedliner etc....

Forstår det slik at du kanskje helst vil byttehandle og da begrenser det seg jo automatisk. Du ser vel også på at du tjener mest på å bytte med V10'ern ut fra salgspris... Skjønner deg godt egentlig. Mulig jeg hadde gjort det selv, men hadde ikke vært komfortabel med å kjøpe en lastebil/pickup med bensinmotor. Ligger plenty av cumminser med 4x4 og quad-cab på nettet.

Om du ble noe klokere av dette vet jeg ikke, men det er iallefall min mening.

01' Dodge Ram2500 Truckmaster med 4" Magnaflow og aFe stage 2. Edge Juice w/Attitude og Fass HPFP 150gph. Kore Recon hevesett og trackbar + DSS. RATS oppgradert girkasse med shift-kit og converter fra Precision Industries

#22 blackdev

blackdev

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 170 Innlegg:

Posted 12 September 2009 - 11:59

QUOTE(El Duce @ 12 Sep 2009, 11:41) <{POST_SNAPBACK}>
ikke aktuelt å finne en cummins med quadcab og 4x4 da? mye på markedet, og ikke er de høyt priset heller mange av dem om du ikke er så nøye på fargen på interiøret, om det er skinn eller ikke, om den er gått ett stykke, om den ikke har noe særlig ekstra som bedliner etc....

Forstår det slik at du kanskje helst vil byttehandle og da begrenser det seg jo automatisk. Du ser vel også på at du tjener mest på å bytte med V10'ern ut fra salgspris... Skjønner deg godt egentlig. Mulig jeg hadde gjort det selv, men hadde ikke vært komfortabel med å kjøpe en lastebil/pickup med bensinmotor. Ligger plenty av cumminser med 4x4 og quad-cab på nettet.

Om du ble noe klokere av dette vet jeg ikke, men det er iallefall min mening.


Dere har litt rett alle sammen, lastebil skal ha diesel, bensin er mere renslig og gøy (muligens), V10 blir for dyr å trekke henger med land og strand, ja, jeg skal bytte/bytte mot Cadillacen.

Hadde jeg vært i markedet med cash så hadde jeg uten tvil valgt en nyere Cummins 24V med det meste av utstyr, eller en low mileage 12V i topp stand!

Når det gjelder henger som RamDodge påpeker så blir det kun rundt om kring mellom ridesenter i bygda så det blir ikke noe problem.

Og som El Duce påpeker, ja, jeg får en mye mere utstyrt og nyere bil hvis jeg velger V10 Magnum. (noen som vet hva Magnum står for?)

95 Cummins'n dekker mitt primærbehov selv om den er godt brukt og slitt, uten utstyr, men jeg får faktisk en mye nyere og dyrere bil med V10, spørsmålet mitt da er, blir det egentlig en bedre handel hvis det viser seg at ingen vil ha en V10 selv om jeg dumper prisen ned mot delebil?
Ser jo at det står mange Cummins for salg også, de står der, uke etter uke.
Mulig RAM er for spesielt interesserte, at omsetningstakten er forholdsvis lav, man må treffe på US frelste som oss for å få til ett salg, resten kjøper "fornuftige" biler som Toyota osv.

Så selv om jeg i utgangspunktet bytter til meg en bil som er 50k mere verdt på papiret så kan det hende at jeg blir sittende med den bilen den dagen jeg prøver å selge, mens den rimeligere Cumminsen går forholdsvis raskt unna.

Når det er sagt, jeg akter å beholde bilen lenge hvis jeg blir fornøyd, bytter derimot raskt hvis jeg ikke liker den, men enkelte biler som jeg i utgangspunktet i starten har angret på at jeg kjøpte, har etterhvert blitt biler jeg har blitt meget glad i og beholdt til de nesten var moden for brødrene London wink.gif

Edited by blackdev, 12 September 2009 - 13:08.

/PO

1994 Chevrolet Suburban 6,5 TD
1990 Ford Bronco XLT 5.0 Fullsize
1997 Toyota Land Cruiser VX90
1969 Mercury Cougar Cab
1992 Mazda Miata Cab
2005 Can Am Outlander XT 400 Max (Traktor på hvite skilt)
1987 Ford 7610 Turbo Traktor


"Nothing beats cubic inches, drive safely, somebody loves you"

#23 Beinlausen

Beinlausen

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 56 Innlegg:

Posted 12 September 2009 - 18:41

Du får stole på Magafølelsen og gjer det du liker best wink.gif

#24 El Duce

El Duce

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 12 September 2009 - 19:51

For å være ærlig så hadde jeg nokk valgt v10'ern i din situasjon... blush.gif

Når valget først står mellom disse to og du ikke bryr deg så hardt om drivstoff utgiftene så er det bare å kjøre på gun.gif

Men når du kommer dit hen at du skal selge så er det mulig du angrer litt. Men dette gjelder i hvert ledd så du kjøper billig og selger billig i forhold til hva man føler det er verdt. Har man ikke hast med å selge så er det nokk ikke noe problem.

Kjøp v10'ern du, det er det du vil uansett shifty.gif
01' Dodge Ram2500 Truckmaster med 4" Magnaflow og aFe stage 2. Edge Juice w/Attitude og Fass HPFP 150gph. Kore Recon hevesett og trackbar + DSS. RATS oppgradert girkasse med shift-kit og converter fra Precision Industries

#25 blackdev

blackdev

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 170 Innlegg:

Posted 12 September 2009 - 21:38

QUOTE(El Duce @ 12 Sep 2009, 20:51) <{POST_SNAPBACK}>
For å være ærlig så hadde jeg nokk valgt v10'ern i din situasjon... blush.gif

Når valget først står mellom disse to og du ikke bryr deg så hardt om drivstoff utgiftene så er det bare å kjøre på gun.gif

Men når du kommer dit hen at du skal selge så er det mulig du angrer litt. Men dette gjelder i hvert ledd så du kjøper billig og selger billig i forhold til hva man føler det er verdt. Har man ikke hast med å selge så er det nokk ikke noe problem.

Kjøp v10'ern du, det er det du vil uansett shifty.gif


Ja, det var det med magefølelse da, alt Autofilt i meg sier jo V10, fornuften sier Cummins rolleyes.gif

Nå prøvde jeg Cumminsen i kveld, kjørte LandCruiseren dit og overgangen ble nok rimelig stor ja. Kan ikke huske at min Silverado 3500 var SÅ stiv og kantete å kjøre?
Når det er sagt så var bilen som beskrevet, unntaket var at det var ikke 225000 km, men MILES!

Nå har jeg jo lest at disse fint rusler det dobbelte uten problemer, så det bør muligens ikke være noe negativt i forhold til kjøp?

Klarlakken hadde flasset av her og der, lakken var borte på typiske slitesteder som i front og kant på platt, det siste pga bedlineren som hadde gniddet mot kanten, førersetet var slitt og fillete, taktrekket hang ned her og der, eier hadde hørt om ett lim som kunne sprayes på fra innsiden og som deretter trakk igjennom taktrekket, noen av dere som har hørt om dette?
Ellers så var det bare måneskinn i frontlyktene, fikk inntrykk av at den giret seint opp i 3 og overdriven, men det er mulig disse oppfører seg slik?
Syns det romlet i bilen når jeg bremset, nå var det slitte, flate knastedekk på bilen, mulig disse bidro både til kjøre og bremseopplevelsen?

Forøvrig var bilen helt grei, selger var en meget hyggelig kar som hadde restaurering og bygging av Hot Rods som hobby, kunne tenkt meg å ta med den garsjen hjem ja! cool.gif

Likte egentlig bilen, var skikkelig lastebilfølelse, den skulle være meget snill på forbruket også iflg eier.



Lurer nå på om jeg skal ta meg bryderiet med å prøve V10'n, det er jo en mye nyere bil, 4x4, flere seter og større cabin, er det nyere dashboard og interiør i en 00/01 Quadracab også?
Og hva står benevnelsen "Magnum" for?

Det eneste negative, i mine øyne, som jeg har registrert med V10'n er lyden av Audi rekke 5'r, det er IKKE noen høydare hvis det stemmer som sagt blink.gif

At den blir tungsolgt kommer vel litt an på pris, jeg har jo en del å gå på for å si det sånn smile.gif

/PO

1994 Chevrolet Suburban 6,5 TD
1990 Ford Bronco XLT 5.0 Fullsize
1997 Toyota Land Cruiser VX90
1969 Mercury Cougar Cab
1992 Mazda Miata Cab
2005 Can Am Outlander XT 400 Max (Traktor på hvite skilt)
1987 Ford 7610 Turbo Traktor


"Nothing beats cubic inches, drive safely, somebody loves you"

#26 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 13 September 2009 - 02:01

Hørtes ut som den 95'n var god og sliten ja. Ikke uvanlig at klarlakk flasser eller at fargen også løsner på eldre amerikanere, spesielt biler som har mørk farge og kommer fra stater med sterk sol. Det skjer en slags kjemisk prosess så lakken slipper fra grunninga, skjer oftest på horisontale flater.

Alle modellene fikk nytt interiør i 98, dette var også det første året for Quadcab.

Magnum er bare navnet Dodge bruker på bensinmotorene i Ram, betyr ikke noe spesielt.

V10'rn er nok like stiv som 95'n, men en omgang med nye dempere vil nok hjelpe en del vil jeg tro. Jeg kjente ikke igjen min etter at nye Bilstein kom på, går å kjøre over fartsdempere uten å ramle ut av bilen nå smile.gif Chevy har alltid vært mykere en både Dodge og Ford. Amerikanerene regner ikke Chevyen som en arbeidshest på linje med de to andre, mere sånn en wannabe-truck smile.gif

Aldri hørt om slikt lim, men må være mulig å få tak i nytt taktrekk. Det har jo blitt vraket noen slike biler her i Norge etterhvert. Orginallyktene er og blir stearinlys, ikke blir de bedre med årene heller når glassene har både gulnet og mattet seg.
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje

#27 blackdev

blackdev

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 170 Innlegg:

Posted 13 September 2009 - 11:44

QUOTE(RamDodge @ 13 Sep 2009, 03:01) <{POST_SNAPBACK}>
Hørtes ut som den 95'n var god og sliten ja. Ikke uvanlig at klarlakk flasser eller at fargen også løsner på eldre amerikanere, spesielt biler som har mørk farge og kommer fra stater med sterk sol. Det skjer en slags kjemisk prosess så lakken slipper fra grunninga, skjer oftest på horisontale flater.

Alle modellene fikk nytt interiør i 98, dette var også det første året for Quadcab.

Magnum er bare navnet Dodge bruker på bensinmotorene i Ram, betyr ikke noe spesielt.

V10'rn er nok like stiv som 95'n, men en omgang med nye dempere vil nok hjelpe en del vil jeg tro. Jeg kjente ikke igjen min etter at nye Bilstein kom på, går å kjøre over fartsdempere uten å ramle ut av bilen nå smile.gif Chevy har alltid vært mykere en både Dodge og Ford. Amerikanerene regner ikke Chevyen som en arbeidshest på linje med de to andre, mere sånn en wannabe-truck smile.gif

Aldri hørt om slikt lim, men må være mulig å få tak i nytt taktrekk. Det har jo blitt vraket noen slike biler her i Norge etterhvert. Orginallyktene er og blir stearinlys, ikke blir de bedre med årene heller når glassene har både gulnet og mattet seg.


Takk igjen for nyttig info RamDodge, jeg satt på ebay i natt og søkte på Ram spare parts, fant utrolig mye men ikke innertak, er det inner roof eller inner sealing det kalles på amerikansk?
Limet skal sprayes på fra innsiden av kupeen, så skal det trekke igjennom slik at man kan presse taket på plass, skal ikke bli noe søl av det.

Ellers så er det jo for oss nordmenn fantasipriser på deler, komplett sett med nye frontlykter ligger på ca $140, nå blir jo frakten nesten høyere, er det mva på reservedeler?

Har brukt ebay en god del da jeg skrudde Harley, mye å spare selv med frakt osv.
Problemet blir vel å finne riktige lykter, det er linselys, led lys, fargete lamper, osv osv.
Ser at enkelte anbefaler Sport lykter, disse passer ikke på 95 modeller etter hva jeg kan se.

Så du RamDodge anbefaler meg fortsatt å gå for Cumminsen, selv om den er 5 år eldre, har gått 225000 MILES, 2 wd, Regular cab og er meget godt brukt med litt bulker og smårust i lakken?

Hmmm..., jeg lytter til erfarne fjellfolk, dette tyder på at kjøp av V10 er en meget dårlig ide? rolleyes.gif

Litt mere om Cumminsen, når jeg satte den i Drive så skjedde det ingenting, jeg måtte gi litt gass før den rullet avgårde, når den skulle gire opp i tredje så syns jeg det tok lang tid før den la inn tredje og overdriven, er dette normal oppførsel på disse kassene?

Er som sagt gammel Chevy mann, dette er totalt upløyd mark for min del cool.gif

Fant en side på nett som tar for seg mitt "problem", http://dodgeram.org/.../v10_vs_dsl.htm

Edited by blackdev, 13 September 2009 - 11:45.

/PO

1994 Chevrolet Suburban 6,5 TD
1990 Ford Bronco XLT 5.0 Fullsize
1997 Toyota Land Cruiser VX90
1969 Mercury Cougar Cab
1992 Mazda Miata Cab
2005 Can Am Outlander XT 400 Max (Traktor på hvite skilt)
1987 Ford 7610 Turbo Traktor


"Nothing beats cubic inches, drive safely, somebody loves you"

#28 ready4-runner

ready4-runner

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 856 Innlegg:

Posted 13 September 2009 - 12:13

Jeg ville prøvd V-10 før jeg bestemte meg uansett, høres litt fillete ut den Cummingsen. Ang lyd i V-10 kommer det vel an på eksos'en.

Jeg kjøpte bensin Chevy fordi dieselen rett og slett ble for dyr og jeg ikke ville ha en sundkjørt sundskrudd vrak. Selv om jeg helst ville ha en med Duramax og Allison, men da måtte jeg opp 90-120000 mer for en med samme KM stand og utstyr.

Cummingsen er 2wd også, skal du bruke den mye om vinteren? De er jo sinnsykt lette på ræva disse pickupene.

Det med bensin motor var jeg skeptisk til og men i bunn og grunn bruker den jo ikke så mye mer enn de andre bilene jeg har hatt, alt kommer jo ann på høyrefoten og last.
Trekker du tonnevis i uken ville jeg foretrekt dieselen men da litt nyere så jeg visste litt mer hva jeg fikk. Er vanskelig å be deg gjøre det ene eller det andre og, heller lage en for og imot liste he he

Du kan jo sjekke litt rundt mtp

Slite deler: Hva koster det å ta service på de forskjellige modellene?
Tilgang på deler/ekstrautstyr
Omregavgift? Sikkert noen tusen dyrere på den nye(Visst det betyr noe)
Tilhengervekt/vognkort

Bare sånn småtips jeg har, lurte lenge på hva jeg skulle velge sett på Dodge, Ford og Chevy jeg og før jeg falt for min 03mod.

Sjekk dekktilstand og da et sett med nye kan jo fort bli noen lapper ekstra.


Lykke til og gi beskjed hva du velger wink.gif


Lykkelig eier av en 02 Duramax Silverado

#29 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 13 September 2009 - 14:56

QUOTE(blackdev @ 13 Sep 2009, 11:44) <{POST_SNAPBACK}>
Takk igjen for nyttig info RamDodge, jeg satt på ebay i natt og søkte på Ram spare parts, fant utrolig mye men ikke innertak, er det inner roof eller inner sealing det kalles på amerikansk?
Limet skal sprayes på fra innsiden av kupeen, så skal det trekke igjennom slik at man kan presse taket på plass, skal ikke bli noe søl av det.

Ellers så er det jo for oss nordmenn fantasipriser på deler, komplett sett med nye frontlykter ligger på ca $140, nå blir jo frakten nesten høyere, er det mva på reservedeler?

Har brukt ebay en god del da jeg skrudde Harley, mye å spare selv med frakt osv.
Problemet blir vel å finne riktige lykter, det er linselys, led lys, fargete lamper, osv osv.
Ser at enkelte anbefaler Sport lykter, disse passer ikke på 95 modeller etter hva jeg kan se.

Så du RamDodge anbefaler meg fortsatt å gå for Cumminsen, selv om den er 5 år eldre, har gått 225000 MILES, 2 wd, Regular cab og er meget godt brukt med litt bulker og smårust i lakken?

Hmmm..., jeg lytter til erfarne fjellfolk, dette tyder på at kjøp av V10 er en meget dårlig ide? rolleyes.gif

Litt mere om Cumminsen, når jeg satte den i Drive så skjedde det ingenting, jeg måtte gi litt gass før den rullet avgårde, når den skulle gire opp i tredje så syns jeg det tok lang tid før den la inn tredje og overdriven, er dette normal oppførsel på disse kassene?

Er som sagt gammel Chevy mann, dette er totalt upløyd mark for min del cool.gif

Fant en side på nett som tar for seg mitt "problem", http://dodgeram.org/.../v10_vs_dsl.htm


Nei, jeg hadde nok vært veldig i tvil jeg også, spesielt siden du skal "betale" det samme for de to kandidatene. Og som jeg har sagt tidligere så synes ikke jeg at motorlyden skal vektlegges noe særlig på avgjørelsen, spesielt ikke siden du ikke har kjørt den V10'n ennå.

Var det med en gang du satte den i drive ved oppstart at den ikke ville fremover? Nå er den orginale converteren veldig slapp, men noe burde ha skjedd. Etter jeg bygget ny kasse i min bil så dreneres converteren på noen timer slik at den behøver noen sekunder før jeg setter den i drive. De ska ikke henge noe særlig på gir før de girer opp, men det kan vel være en justeringsak siden disse her er helt mekaniske på 95. Tror nok den bilen er godt brukt ja. Tror jeg ville vurdert den V10'n eller en annen Cummins om det er aktuelt.

Sportlysa passer fint på 99 og eldre, det må bare skjæres bort litt plåt i festeplata for å få plass til reflektoren til innerlysa. Linselys og projektorlamper eller hva alt dette rælet kalles bør man holde seg unna. Bare billig Kinadritt alt samma. Med Sportlys og lysrelè og grove kabler har man lys i massevis.

Forresten så heter innertak "Headliner" på utaskjærs.

MVA på alt av deler man importerer som har fakturaverdi over 200.- nok inkl frakt.
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje

#30 blackdev

blackdev

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 170 Innlegg:

Posted 13 September 2009 - 22:15

QUOTE(RamDodge @ 13 Sep 2009, 15:56) <{POST_SNAPBACK}>
Nei, jeg hadde nok vært veldig i tvil jeg også, spesielt siden du skal "betale" det samme for de to kandidatene. Og som jeg har sagt tidligere så synes ikke jeg at motorlyden skal vektlegges noe særlig på avgjørelsen, spesielt ikke siden du ikke har kjørt den V10'n ennå.

Var det med en gang du satte den i drive ved oppstart at den ikke ville fremover? Nå er den orginale converteren veldig slapp, men noe burde ha skjedd. Etter jeg bygget ny kasse i min bil så dreneres converteren på noen timer slik at den behøver noen sekunder før jeg setter den i drive. De ska ikke henge noe særlig på gir før de girer opp, men det kan vel være en justeringsak siden disse her er helt mekaniske på 95. Tror nok den bilen er godt brukt ja. Tror jeg ville vurdert den V10'n eller en annen Cummins om det er aktuelt.

Sportlysa passer fint på 99 og eldre, det må bare skjæres bort litt plåt i festeplata for å få plass til reflektoren til innerlysa. Linselys og projektorlamper eller hva alt dette rælet kalles bør man holde seg unna. Bare billig Kinadritt alt samma. Med Sportlys og lysrelè og grove kabler har man lys i massevis.

Forresten så heter innertak "Headliner" på utaskjærs.

MVA på alt av deler man importerer som har fakturaverdi over 200.- nok inkl frakt.

Jeg har snakket med eier av V10 nå i kveld, spurte om det som RamDodge og dere andre har tipset meg om, han svarte at forstilling var sjekket på verksted, var uvanlig thight og fin, ikke noe problem med den overhodet, den bruker drøye 2 liter på mila, pinglete V10 eksoslyd, han syns det skranglet i potta når han ga på men det skulle visst være slik, automaten girer pent og mykt, det er som nevnt en 3-seters (5) Quadracab med suicide dører og benken var fortsatt montert bak, kun oppslått, dette skulle visst være ok mht godkjenning så lenge belter ikke er montert, det er også utgaven med lang platt så bilen er svær.
Ellers så er det en standard Laramie SLT utgave, ikke skinn men ellers alt av utstyr og 4x4, byttet frontlys til noe fancy greier som faktisk gir svært bra lys.

Tror nesten jeg får lyst på denne selv om den bruker veldig mye suppe (er jo stor tank) og skal være bortimot uselgelige etter hva jeg forstår på nettets diverse forumer.
Selger skal eu godkjenne bilen nå til uka, jeg skal ta en test tur, så får vi se, man kan jo alltids bygge om til gassdrift, det er vel ikke forbudt selv om denne er f.g reg Norge i 2005?

RamDodge, ja, hadde nettopp startet Cumminsen da jeg satte den i drive, er vant til fra Land Cruiser og Chevy at man da må holde på bremsen, her skjedde ikke det, man måtte gi litt gass før den rullet avgårde.

Edited by blackdev, 13 September 2009 - 22:20.

/PO

1994 Chevrolet Suburban 6,5 TD
1990 Ford Bronco XLT 5.0 Fullsize
1997 Toyota Land Cruiser VX90
1969 Mercury Cougar Cab
1992 Mazda Miata Cab
2005 Can Am Outlander XT 400 Max (Traktor på hvite skilt)
1987 Ford 7610 Turbo Traktor


"Nothing beats cubic inches, drive safely, somebody loves you"

#31 General Lee

General Lee

    Secret Squirrel

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 684 Innlegg:

Posted 14 September 2009 - 00:30

Drøyt 2 liter på mila uten lass? Jaja... jeg hadde gått for en Cummins vertfall, nyere om lommeboka tillater. 1-1.5 uansett hva du hiver bakpå, uansett hvor og hvordan du kjører er fornuftige tall i mitt hode.

Haugesund - Ålesund, mye fjell for de som ikke har kjørt der, 1.3 med helt stock bil. Prøv det med bensin uten å ta opp nytt lån på huset...

Just my 2 cents.
Road Warrior

#32 blackdev

blackdev

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 170 Innlegg:

Posted 14 September 2009 - 00:45

QUOTE(General Lee @ 14 Sep 2009, 01:30) <{POST_SNAPBACK}>
Drøyt 2 liter på mila uten lass? Jaja... jeg hadde gått for en Cummins vertfall, nyere om lommeboka tillater. 1-1.5 uansett hva du hiver bakpå, uansett hvor og hvordan du kjører er fornuftige tall i mitt hode.

Haugesund - Ålesund, mye fjell for de som ikke har kjørt der, 1.3 med helt stock bil. Prøv det med bensin uten å ta opp nytt lån på huset...

Just my 2 cents.

Jodda, er enig med deg der General Lee, men mitt "problem" er at jeg skal bytte Cadillacen mot en Ram, da må jeg velge blant de som er interessert i min bil.
Hadde jeg stilt med cash så hadde jeg uten tvil handlet en nyere Cummins med det meste av utstyr cool.gif
/PO

1994 Chevrolet Suburban 6,5 TD
1990 Ford Bronco XLT 5.0 Fullsize
1997 Toyota Land Cruiser VX90
1969 Mercury Cougar Cab
1992 Mazda Miata Cab
2005 Can Am Outlander XT 400 Max (Traktor på hvite skilt)
1987 Ford 7610 Turbo Traktor


"Nothing beats cubic inches, drive safely, somebody loves you"

#33 ready4-runner

ready4-runner

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 856 Innlegg:

Posted 14 September 2009 - 08:25

QUOTE(blackdev @ 14 Sep 2009, 00:45) <{POST_SNAPBACK}>
Jodda, er enig med deg der General Lee, men mitt "problem" er at jeg skal bytte Cadillacen mot en Ram, da må jeg velge blant de som er interessert i min bil.
Hadde jeg stilt med cash så hadde jeg uten tvil handlet en nyere Cummins med det meste av utstyr cool.gif



Selv om den bruker litt mer lake høres den ut som et bedre kjøp den V-10'en, men det er min mening. Lykke til
Lykkelig eier av en 02 Duramax Silverado

#34 blackdev

blackdev

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 170 Innlegg:

Posted 14 September 2009 - 11:59

QUOTE(ready4-runner @ 14 Sep 2009, 08:25) <{POST_SNAPBACK}>
Selv om den bruker litt mer lake høres den ut som et bedre kjøp den V-10'en, men det er min mening. Lykke til

Takk for det, lover å komme tilbake med det endelige valget! biggrin.gif

/PO

1994 Chevrolet Suburban 6,5 TD
1990 Ford Bronco XLT 5.0 Fullsize
1997 Toyota Land Cruiser VX90
1969 Mercury Cougar Cab
1992 Mazda Miata Cab
2005 Can Am Outlander XT 400 Max (Traktor på hvite skilt)
1987 Ford 7610 Turbo Traktor


"Nothing beats cubic inches, drive safely, somebody loves you"

#35 ready4-runner

ready4-runner

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 856 Innlegg:

Posted 15 September 2009 - 17:13

http://www.youtube.c...4...B6&index=12

Lyd kan alltid moddes til, blir det er stor problem kan du få en med diesel til å ta lyden opp på kassett He he
Lykkelig eier av en 02 Duramax Silverado

#36 blackdev

blackdev

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 170 Innlegg:

Posted 15 September 2009 - 22:51

QUOTE(ready4-runner @ 15 Sep 2009, 17:13) <{POST_SNAPBACK}>
http://www.youtube.c...4...B6&index=12

Lyd kan alltid moddes til, blir det er stor problem kan du få en med diesel til å ta lyden opp på kassett He he

Jau biggrin.gif

I kveld testet jeg V10, må si det var en helt annen opplevelse ja!

Thight og fin å kjøre, vandret litt i veien så man måtte gjete den litt, men det var nye 32" mud dekker på den, kan ha litt med saken å gjøre?

De så faktisk pinglete ut på denne svære bilen, 4x4 er jo høy i utgangspunktet, med Quadracab og lengste platten så blir det mye bil også visuelt.

Dere hadde rett i at V10 ikke buldrer mye, men når vi rusa den opp eller dro den ut på girene så kom det faktisk ett skikkelig wrææl ut fra denne også laugh.gif

Jeg merket ikke noe spesielt galt, akkurat som på dieselutgaven jeg testet så "tenkte" den seg om før den giret opp i tredje, disse kassene er sikkert sånn da?

En ting jeg reagerte på var at ved ett par tilfeller av kickdown så giret den ned, så ett opp før turtallet plutselig spratt opp på rødmerkingen, jeg slapp selvfølgelig gassen tvert, var redd for at noe slapp i girkassen, men etterpå oppførte den seg normalt igjen.

Når jeg siden prøvde å fremprovosere dette så skjedde ikke noe, prøvde også å holde igjen på bremsen og gi gass, kassen sluret eller slapp ikke da.

Nå er det vel mye elektrisk mikkmakk i forbindelse med styringen av disse kassene, mulig styringa fikk hikke da turtallet spratt godt opp på rødmerkinga, farten var vel på ca 70 km/t, giret som sagt normalt ned ved kickdown, giret så opp ett hakk før turtallet plutselig fløy opp.

Denne bilen har en fortid på en ranch i statene, er noen bulker og riper ett par steder, men virker ellers utrolig stram i fisken.

Hvordan finner jeg ut om det er Dana 60 eller 80 akslinger på den?

En annen artig sak er at det ikke er krok på den, men derimot ett lite hull i platten for feste av svingskive for trailer, med dertilhørende elektrisk kontakt for bremser i sideveggen på platten.

Da snakker vi RIGG!

Den bruker mye suppe, eier fylte for 300 kr før vi møttes, han kjørte 6 mil for å treffe meg, da lyste bensinlampa igjen, heldigvis er det stor tank rolleyes.gif

Uansett, eier skal kjøre den på eu i løpet av uken, går den greit så avtalte vi handel! cool.gif

/PO

1994 Chevrolet Suburban 6,5 TD
1990 Ford Bronco XLT 5.0 Fullsize
1997 Toyota Land Cruiser VX90
1969 Mercury Cougar Cab
1992 Mazda Miata Cab
2005 Can Am Outlander XT 400 Max (Traktor på hvite skilt)
1987 Ford 7610 Turbo Traktor


"Nothing beats cubic inches, drive safely, somebody loves you"

#37 blackdev

blackdev

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 170 Innlegg:

Posted 15 September 2009 - 23:05

Finnes da ok lyd på V10 også, ikke helt Audi 80 denne, faktisk noe jeg kan tenke meg selv, tror dere det er headers og rake 4" rør?
Hvordan fungerer disse motorene hvis man fjerner katalysatoren, hva gjør man da med Lambasonden og dens elektriske plugger å greier?

Sjekk lyden:


/PO

1994 Chevrolet Suburban 6,5 TD
1990 Ford Bronco XLT 5.0 Fullsize
1997 Toyota Land Cruiser VX90
1969 Mercury Cougar Cab
1992 Mazda Miata Cab
2005 Can Am Outlander XT 400 Max (Traktor på hvite skilt)
1987 Ford 7610 Turbo Traktor


"Nothing beats cubic inches, drive safely, somebody loves you"

#38 fjallasport-ram

fjallasport-ram

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 168 Innlegg:

Posted 16 September 2009 - 09:39

når vi no e inne på lyd.. så har æ ei mening om de cummings'an..
Va å kjørte en 2-gen med cummings.. å for å si det sånn så var det umulig å stå ute å prate når den gikk på tomgang. et spetakkel av lyd.. inne i den så er jeg glad for at stereon virket, for den måtte skrus godt opp.

en kompis å æ lånte denne til en langtur med tung last, når vi kom på tredje dagen så begynte æ igrunn å bli ganske sliten av den lyden fra motoren.
sånn motorlydmessig så er jeg heller ikke i tvil om hva jeg ville valgt.. bensiner'n min er mye roligere og behagelig lyd på..


#39 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 17 September 2009 - 23:13

QUOTE(fjallasport-ram @ 16 Sep 2009, 09:39) <{POST_SNAPBACK}>
når vi no e inne på lyd.. så har æ ei mening om de cummings'an..
Va å kjørte en 2-gen med cummings.. å for å si det sånn så var det umulig å stå ute å prate når den gikk på tomgang. et spetakkel av lyd.. inne i den så er jeg glad for at stereon virket, for den måtte skrus godt opp.

en kompis å æ lånte denne til en langtur med tung last, når vi kom på tredje dagen så begynte æ igrunn å bli ganske sliten av den lyden fra motoren.
sånn motorlydmessig så er jeg heller ikke i tvil om hva jeg ville valgt.. bensiner'n min er mye roligere og behagelig lyd på..

Spetakkel?? Kan ikke forstå hva du mener. Sitter jo et seksylindret orkester foran der med ei kjempestor fløyte på siden jo, trenger ikke noe stereo da wink.gif

Lyden er jo en del av konseptet med Ram2500/3500 med Cummins, og er en bil som det nesten ikke går å være likegyldig til. Enten så liker man det, eller så kan man ikke fordra det.

Kjørte Scania 141 på rakt rør i min ungdom, så jeg fikk kanskje varige men av det? Hender jeg må ned med ruta i tunneler hvis det går oppover, og da er det høyreruta som går ned smile.gif

PS. Det blir enda bedre med åpent luftfilter og uten demperingen i turboen smile.gif
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje