Gå til innhold



Foto

Cumminsen er blitt syk


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
40 replies to this topic

#21 DirtyogHarry

DirtyogHarry

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 17 January 2010 - 01:37

Da var Cumminsen toppløs.

Det ser ut som ei god gammeldags varmesjæring.

Stemplet på 6-eren er iallefall kaputt,uten at eg klare å se no for øyeblikke.

er no riper i sylynderen på 6-eren.De er vel egentli litt for dype til å hones bort,men jeg skal iallefall kjøre på det jeg hærer med honeren så får vi se.
Plan B har to alternativer:1.borre opp samtlige sylyndere til overdim og kjøpe alle stempla ny i over dim.
2.frese opp sylynderen og sette ned et incert for å få ny sylinder med orginal borring.trur nok at det er bedre løsning her.

men no e det natta.sku jo ha vært ute på byen å pilsa og sjekka damer istedet for det her i kveld.
Men det e no forsåvidt smått om med damer her på Finnsnes.Når man elger seg på damene her,elger man stort sett bare på seg juling.

Best å holde seg i garasjen sammen med sin store kjærlighet da biggrin.gif

#22 manfred

manfred

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 982 Innlegg:

Posted 20 January 2010 - 22:37

Hallo
Så ja tur att du fick vartit i garaget istället, julling kan man ju stå över....
Är väl ingen dum lösning med ett nytt foder o org kolvar (stempel) är ju inte så dyrt. Men surt för de.
Hoppas att du får snurr på bilen snart igen.

Lycka till mvh Manfred

#23 Guest_axsling_*

Guest_axsling_*
  • Guests

Posted 20 January 2010 - 23:10

jaja, det var jo ikke bra, men kunne vært så mye værre også! Lykke til cool.gif

#24 bj

bj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 123 Innlegg:

Posted 22 January 2010 - 03:49

QUOTE(DirtyogHarry @ 14 Dec 2009, 04:38) <{POST_SNAPBACK}>
Heisann manfred

Sjer lite fortfarande lite.er på sjøen

Men nye stempler og pakningsett er kommet,så i januar skal cumminsen splittes i atomer:-D

Oppdateringer sjer så fort e kommer i gang

Dere får ha god jul så lenge




Du må ha lykke til og holde oss oppdatert på hva som var problemet!
Dette skal vi få til!!??

#25 General Lee

General Lee

    Secret Squirrel

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 684 Innlegg:

Posted 22 January 2010 - 09:15

Kanskje en grunn. Og kanskje ei god oppgradering?
Road Warrior

#26 DirtyogHarry

DirtyogHarry

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 29 January 2010 - 18:55

Den dær var ikke dum General Lee.

Har bestilt meg en sånn:-D

Vel.....så langt er jeg kommen

Første steg er å rive av toppen og jekke opp motoren for å ta av bunnpanna.


Stemplet....Ingen tvil om at det var sjørtebank og blowby her....


Var vel egentli litt for dype riper i sylynderen,men trur nok at det ska gå bra.


Da er det bare å løsne alle skruvene untatt 1 og legge pansret forover.


Borre hull her for å komme gjennom med hona.Borr gjerne et lite hull først for å sjekke at man er på rett spor.


En proffesorisk honeverktøyforlenger.borer hull i center av bolten over hodet,borer 4mm hull på siden av hodet,gjenger opp til M5 og setter i settskruve.


Og sliiiik ble spesialverktøyet mitt denne gangen tongue.gif


Og så er det bare å hone på....



Det var så langt e kom denna gangen.
Kjøpte stempler på ebay,men fikk stempel ti 24v,og eg har 12v.....
Det va jaggu ikkje bære å finne rette stempel til denne saken heller....
Da de fikk motornr,var det fortsatt 3 typer det kunne være.....A,B eller C-gradering.
Men når stemplet er ute,står de 4 siste sifrene i delenumret på Stemplet printa inn på toppen av stemplet.
Så det er like greit å vente med å bestille stempel til man šhar stemplet ute av motoren......

Edited by DirtyogHarry, 29 January 2010 - 19:04.


#27 El Duce

El Duce

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 29 January 2010 - 19:01

Pass på så ikke den oljekanna di detter neri motorn å forsvinner nå da happy.gif
01' Dodge Ram2500 Truckmaster med 4" Magnaflow og aFe stage 2. Edge Juice w/Attitude og Fass HPFP 150gph. Kore Recon hevesett og trackbar + DSS. RATS oppgradert girkasse med shift-kit og converter fra Precision Industries

#28 Trond (spydebergskrens)

Trond (spydebergskrens)

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1368 Innlegg:

Posted 30 January 2010 - 11:08

Om du klarer deg med bare honing med det stempelt har du hatt litt flaks. Har du tenk å ta alle løpa en runde og bytte ringer og lager?

og så leste jeg hele tråden....om du må gå til det skrittet å ta ut kværna så hadde jeg gått for overdim. det er ikke noe problem for denna motoren. Det du virkelig skal væra super duper mega nøye (må væra nøye med alt, ikke det) men 5.9 l har en viss historie rundt detta med ventildropp. Husker når jeg jobba for cummins og det blei overhala 5.9 l så blei ventila tatt ut og inn av toppen gjerne flere ganger før de var førnøyd.

Edited by SPYDEBERGSKRENS, 30 January 2010 - 11:24.

"Men som de sier, menn uten pickup er direkte stygt"
-sitat kurt kvasi

Garasjen

#29 DirtyogHarry

DirtyogHarry

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 08 February 2010 - 19:44

QUOTE(El Duce @ 29 Jan 2010, 19:01) <{POST_SNAPBACK}>
Pass på så ikke den oljekanna di detter neri motorn å forsvinner nå da happy.gif


hehehe....er det ikke viktig med god smøring da?????



#30 DirtyogHarry

DirtyogHarry

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 08 February 2010 - 19:49

QUOTE(SPYDEBERGSKRENS @ 30 Jan 2010, 11:08) <{POST_SNAPBACK}>
Om du klarer deg med bare honing med det stempelt har du hatt litt flaks. Har du tenk å ta alle løpa en runde og bytte ringer og lager?

og så leste jeg hele tråden....om du må gå til det skrittet å ta ut kværna så hadde jeg gått for overdim. det er ikke noe problem for denna motoren. Det du virkelig skal væra super duper mega nøye (må væra nøye med alt, ikke det) men 5.9 l har en viss historie rundt detta med ventildropp. Husker når jeg jobba for cummins og det blei overhala 5.9 l så blei ventila tatt ut og inn av toppen gjerne flere ganger før de var førnøyd.



Heisann Spydebergskrens.....hvem du no enn er.....

Hva er det du egentli mener er problemet med å montere ventilene??
Er det disse konene i tallerkene som kan være vonde å få på plass??

Har planer om å kjøpe et sett med kraftigere ventilfjærer og gå opp i turtall til 4K.

Forsøker først med honing,så får vi se korsn det blir.Motorn har jo ikke runda 200K enda.
Setter i nutt stempel på 6-eren,nye ringer på 5-eren.
tar ut alle stempler og honer samtlige sylyndre.
bytter ikke veivlagrene,men skal bytte om opp ned på lagerskålene.de blir jo mest slitt på selve råden.

#31 Trond (spydebergskrens)

Trond (spydebergskrens)

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1368 Innlegg:

Posted 09 February 2010 - 22:11

QUOTE(DirtyogHarry @ 8 Feb 2010, 19:49) <{POST_SNAPBACK}>
Heisann Spydebergskrens.....hvem du no enn er.....

Hva er det du egentli mener er problemet med å montere ventilene??
Er det disse konene i tallerkene som kan være vonde å få på plass??

Har planer om å kjøpe et sett med kraftigere ventilfjærer og gå opp i turtall til 4K.

Forsøker først med honing,så får vi se korsn det blir.Motorn har jo ikke runda 200K enda.
Setter i nutt stempel på 6-eren,nye ringer på 5-eren.
tar ut alle stempler og honer samtlige sylyndre.
bytter ikke veivlagrene,men skal bytte om opp ned på lagerskålene.de blir jo mest slitt på selve råden.



Hallo, du får ta en titt innom profilen min... tongue.gif

Ja, det er de halvmånene/konene som låser ventilen til fjøra som det var mye snakk om. Vær ekstremt nøye når du monterer.
Er du litt rå med honen så er det utrolig hvor mye som går igjennom wink.gif
Det du skal huske på når du ikke bytter veivlager er at de nå er slitt, og når du demonterer for å snu de så må du bruke måletråd ved montering, og bånn delen er mer slitt enn topp delen så kan du ikke følge boka til punkt og prikke når du måler. Jeg hadde ikke demontert for å snu skålene, skal du demontere, bytt lagerskåler er mitt råd. Hør med REKO, 64 85 61 40, spør etter Erik og hils fra Trondsen (meg) og be om å få hæl... gode priser.

Mvh
Trond
"Men som de sier, menn uten pickup er direkte stygt"
-sitat kurt kvasi

Garasjen

#32 DirtyogHarry

DirtyogHarry

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 28 February 2010 - 20:57

Mange Takk Trond
Men jeg får ha det til gode:-D

Lagrene er ikke så slitte.Det er bare det at kun overlagrene slites.De underste skålene får jo nesten ikke belastning i det hele tatt,så jeg bare snur dem for å utligne litt av slitasjen.Sammen med honing av alle sylyndre og nye ventiltettinger er det jo ei fin oppshaining av motoren.

Har dessuten bestillt meg sånn adapter å slå inn i den bakerste frostpluggen for å bedre sirkulasjon av kjælevæske,samt sterkere ventilfjærer og ny overflow valve.

Har porta innsuget,og skal snu dette lokket med glødinga på for å få lufta inn ved 3-4 sylyndere i stedet for 2-3 syl.

etter hvert blir det større turbinhus,luftfilter og guvernør.tror dette vil være til forbedring og unngå disse problemene.....

#33 Trond (spydebergskrens)

Trond (spydebergskrens)

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1368 Innlegg:

Posted 05 March 2010 - 17:45

åssen går det meg kværna?

og ja naturligvis er det toppdelen av lageret som er slitt, my blame...

Edited by SPYDEBERGSKRENS, 05 March 2010 - 17:50.

"Men som de sier, menn uten pickup er direkte stygt"
-sitat kurt kvasi

Garasjen

#34 DirtyogHarry

DirtyogHarry

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 22 March 2010 - 13:08

Veeeel......har ikkje vært heime på 7 uker,og drar igjen om ei uke.Med det scooterføre vi har fådd bi det ikkje mykje tid til bilskruving.
Får rægge rundt i WRX-en te bror en fritur til cr det ut til.

Uansett....har no litt kos me meg om ombord på jobb.

Har porta innsuget.Det forundrer meg litt at ladelufta går inn i forkan av motoren,mellom2og3-sylynderen.
Skal snu innsuget,så den kaldeste lufta går til 3-4 sylyndere istedet.

Det er jo en granskog av diverse innsug som blir markedsført opp i skyene,billi er de iallefall ikke.....

Benytter anledningen til å porte litt selv.....


Her ser man tydelig den restriksjonen som blir av "kanalene" for festeskruvene som går gjennom.


Lufta møter jo på en liten vegg r.g.a denne kraftige flesnen som slangen kommer på.


Slipe vekk overflødig materiale i støypgodset rondt skruvegjennomgangene.


runder av litt bak de fremste festene og og litt smergel for å polere litt.....


Avrunde fint rundt det kraftige,flate flensen og polere med smergel.


Det er en liten runding i støypgodset inni her.Kan jo prøve å fjerne den.trur ikke det har no betydning,men når en først er igang...


Da kan man lage seg en slik å komme til med.




En annen ting er jo lokket på spyleluftreciveren med denne glødetråen.disse innvendige kantene bygger jo mye ut.det ser nesten ut som om de kommer i veien om man kjøper et innsug til 3-400$.......

Er bare å rive av gløde-elementet og file bort meste av disse kantene!!


Da kan det jo bli seende ca slikt ut....

Da legger man røret på lokket,og sjekker at alle kanter er tadd,slik at luft ikke kolliderer med no kanter eller no...


Legg merke til skruvene til venstre her.helt vanlige M6 skruver.Disse stikker og noe ut.Her har eg da hadd de ute og slipt så mye av hodene som jeg hadde samvittighet til,og rundet de litt......
Kansje greit å ik ta for mye her i tilfelle man skal ha de av......


Vel,det var det hele denne gangen.Har nå fådd et slikt kjøleadapter,kraftigere ventilfjærer og ny overflow ventil til dieselpumpa(puredieselpower.com).....
Kommer mere etterhvert!!!

#35 Guest_axsling_*

Guest_axsling_*
  • Guests

Posted 22 March 2010 - 16:27

Gir deg terningkast : : : for innsats cool.gif

#36 DirtyogHarry

DirtyogHarry

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 09 April 2010 - 06:00

Sååååå
Bare tre vekke igjen av denne 1.turen min som maskinist ombord i et skip.
Får forhåpentligvis det meste av kommende fritur heime,å da er planen å dra rætt heim og skru som faen.

Må bare gjøre litt forberedelser først.....

Er det noen som kan hjelpe meg med tiltrekkingsmoment på topp bolter og rådebolter?
Samt mål av lengden på boltene,sånn for å måle om de har strekt seg???

#37 DirtyogHarry

DirtyogHarry

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 01 June 2010 - 15:45

QUOTE(DirtyogHarry @ 9 Apr 2010, 07:00) <{POST_SNAPBACK}>
Er det noen som kan hjelpe meg med tiltrekkingsmoment på topp bolter og rådebolter?
Samt mål av lengden på boltene,sånn for å måle om de har strekt seg???


Ah....her er det:

Tiltrekningsmomenter

og slik:
Tiltrekningsmønster

Edited by DirtyogHarry, 05 June 2010 - 17:08.


#38 DirtyogHarry

DirtyogHarry

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 04 July 2010 - 19:14

Sååå.....fikk igang cumminsen dagen før e måtte reise te sjøs igjen.
Men fikk ikke kjørt no,men om to og ei halv uke e eg forhåpentlivis heime igjen for å teste litt.

Vel....tok litt bilder under monteringa som e får legge ut her:

Begynner med sylynderen som eg hona opp:


Som dere ser,ikke 100%.Fikk ikke bort alle ripene,men ville ikke ta mere med hona,sylynderen blir jo rommere jo mer man honer.
Så satsa på å havne på en mellomting.
Dessuten bi jo tempraturen på 6-er-sylynderen en del høyere enn de foran,så greit å ha litt å gå på.
5-eren ble hona litt den og,men ikke så kraftig.


Var ikke så mye som et kusehårsklaring her....måtte varme opp stemplet med varmluftpistol for å få pinbolten til å gli lett inn....... rolleyes.gif


Nytt stempelsett på 6-eren og nye ringer på 5-eren.....klare til montering.
Om e husker rett....rådeboltene skulle vel trekkes til med først 70,så 100Nm.
Husker ikke helt,men ska undersøke det der for å få det rætt.


Sku vel egentli fådd det her med tiligere i linken her,men uansett:for å komme til rådeboltene må jo sef bunnpanna av.
Traversen ligger i veien,men som dokker har sedd,e det er mulig å få ned bunnpanna med motoren i.
Når Toppen e av,kan motorn løsnes fra motorfæstan og jekkes opp.Så e det bare å trø inn samme bolten innfæstninga på ramma.


Montere bunnpanna:på samme måte som den må takes ut.Me oljerøre ligganes løust nere i bunnpanna.


No bunnpanna e satt på plass(etter litt jekking og sturing og nordnoske strofer som eg e vældi stolt over at e kan)e det enda litt klaring te å fæste oljerøre.
Man tenke kansje ikkje over det,men det e jo faktisk kritisk at disse skruvene ikkje løsne.E laga ny pakning,og smurte inn med tynn blå pakningssement på begge sie og rensa boltene og gjengene i blokka me bremserens på sprayboks.Så hadde eg Locktite gjengelåsing på boltene,både de som feste flensen og de to boltene bakover for å holde røre.
Momentet på dissan boltene sku vel være 24Nm.


Sååå,nytt stempel montert,motor satt fast og klar te å montere toppen.

Meeen.....har et triks til,man må modifisere litt no man e igang....kommer etterhvert. tongue.gif

#39 manfred

manfred

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 982 Innlegg:

Posted 08 July 2010 - 08:12

Hej

Gott de att du fick liv i bilen. Hoppas att de funkar.
Men klart att man skall iväg på jobb. Känner till de där...

Mvh Manfred

#40 ready4-runner

ready4-runner

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 856 Innlegg:

Posted 25 September 2010 - 11:54

Alt oppe å går igjen nå?
Lykkelig eier av en 02 Duramax Silverado