Gå til innhold



Foto

Slik går nu dagan . . . .


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
357 replies to this topic

#1 Roar Sæther

Roar Sæther

    El Presidente!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1515 Innlegg:

Posted 29 September 2009 - 22:22

Jeg bytta slave sylinder, og master sylinder, på den blå G-vogna i dag. Med det gjort, lurte jeg på hvordan jeg kunne få fortalt det, til mine G(ale)-venner? Så derfor denne tråden, for å dele det som blir gjort, eller burde bli gjort med G-vognene våre.
oops!?!


#2 mbtrac

mbtrac

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 40 Innlegg:

Posted 29 September 2009 - 23:01

i går la jeg meg under å griste opp mellom akslingene wink.gif

#3 Bilkar

Bilkar

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1307 Innlegg:

Posted 30 September 2009 - 13:14

QUOTE(Roar Sæther @ 29 Sep 2009, 23:22) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg bytta slave sylinder, og master sylinder, på den blå G-vogna i dag. Med det gjort, lurte jeg på hvordan jeg kunne få fortalt det, til mine G(ale)-venner? Så derfor denne tråden, for å dele det som blir gjort, eller burde bli gjort med G-vognene våre.



Til sperrer eller clutch?
Offroad og DieselPower!
Stian Overland 92258329

#4 Tjærand

Tjærand

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1202 Innlegg:

Posted 30 September 2009 - 13:43

Har gjort mye g-aktiviteter i beste arbeidstid i dag.
Jeg har kjøpt nytt rele til Webastoen som jeg ikke skjønner hvor jeg skal stikke hen, har fått konstatert at Goodyear MT/R-dekka jeg mangler 2 av ikke kan bestilles noe sted og fått sjekket at begge pottene mine har råte. Jaja, skal ikke kjede seg...
96 G320 33"
EX: 88 300GD STT 33"

Nøtterøy / Vestfold

#5 Bilkar

Bilkar

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1307 Innlegg:

Posted 30 September 2009 - 14:02

QUOTE(Tjærand @ 30 Sep 2009, 14:43) <{POST_SNAPBACK}>
Har gjort mye g-aktiviteter i beste arbeidstid i dag.
Jeg har kjøpt nytt rele til Webastoen som jeg ikke skjønner hvor jeg skal stikke hen, har fått konstatert at Goodyear MT/R-dekka jeg mangler 2 av ikke kan bestilles noe sted og fått sjekket at begge pottene mine har råte. Jaja, skal ikke kjede seg...


Hvilken dim. dekk? kan sjekke noen kontakter om du vil wink.gif
Offroad og DieselPower!
Stian Overland 92258329

#6 Gimmy

Gimmy

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 30 September 2009 - 14:14

plukka ut grillen(ikke fronten) fra baki bilen. har stått der siden jeg henta bilen hos Roar...

Leter etter hva som lager dunkelyder bak på bilen...

#7 oborgen

oborgen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 295 Innlegg:

Posted 30 September 2009 - 15:00

Jeg holder fremdeles på å fylle radiatoren..... wtf2.gif

#8 Tjærand

Tjærand

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1202 Innlegg:

Posted 30 September 2009 - 15:35

QUOTE(Bilkar @ 30 Sep 2009, 15:02) <{POST_SNAPBACK}>
Hvilken dim. dekk? kan sjekke noen kontakter om du vil wink.gif


Goodyear MT/R 285/75/16. Kan gjerne være brukt men ikke så mye at mønsterdybden er endret. Sliter med at bakdekka på 460'en min er slitt 50% mens de foran er helt nye. Det betyr at det er vanskelig å få mellomkassa ut av 4x4 med mindre underlaget er skikkelig bløtt.

96 G320 33"
EX: 88 300GD STT 33"

Nøtterøy / Vestfold

#9 def90

def90

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 218 Innlegg:

Posted 30 September 2009 - 15:57

Skal til VTP. i morgen hente et helt lass med deler dribble.gif


kim
http://4x4team.wordpress.com/
N.H.A....National Hangover Association
G bilen, 2,4D exmil-ex ISAF bil med tomhylser og ørkensand, nå med 300D motor
10-4 stuck in mud-pit, send assitance and a wrecker...over!

#10 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 30 September 2009 - 17:31

QUOTE(def90 @ 30 Sep 2009, 16:57) <{POST_SNAPBACK}>
Skal til VTP. i morgen hente et helt lass med deler dribble.gif


kim


Lysst å ta med noe småtteri til meg også? Mener å huske at du holdt til i nærheten av meg =) Usikker på hva jeg skal ha enda, men jeg bruker å finne et å annet når jeg kikker innom vtp.no smile.gif

#11 Landcruisern

Landcruisern

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 16 Innlegg:

Posted 30 September 2009 - 19:12

jeg har skrudd på kufanger`n min rofl.gifsmile.gif

fy skam meg......blir sikkert avskilta umiddelbart ved kontroll, men bilen blei tøff da whistle.gif

#12 Roar Sæther

Roar Sæther

    El Presidente!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1515 Innlegg:

Posted 30 September 2009 - 21:09

QUOTE(Bilkar @ 30 Sep 2009, 14:14) <{POST_SNAPBACK}>
Til sperrer eller clutch?

Det var til clutchen. Skulle flytte vogna før helga, og da var det null motstand i pedalen. Bytta master først, men det hjalp ikke. Bytta så slaven, og det hjalp. Slave sylinderen som jeg byttet gikk gørrtregt, og gikk ikke tilbake etter kompresjon. Sperrene er fortsatt urørt etter Elvedalen. Tid . . . .

Edited by Roar Sæther, 30 September 2009 - 21:10.

oops!?!


#13 oleK

oleK

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 22 Innlegg:

Posted 01 October 2009 - 08:08

Var ute i garasjen i går. Skrudde av fremste mellomaksel for å finne ut om det var den som var årsaken til vibrasjonen i fordelerspaken i 70+. Jeg er ikke helt overbevist enda... Kan man gjøre det samme med bakre bellomaksel (kjøre i SA)?

Fikk også strammet opp en etterhvert slaskete servo - det ble ihvertfall bedre.

Ole Kristian

#14 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 01 October 2009 - 08:32

QUOTE(oleK @ 1 Oct 2009, 09:08) <{POST_SNAPBACK}>
Var ute i garasjen i går. Skrudde av fremste mellomaksel for å finne ut om det var den som var årsaken til vibrasjonen i fordelerspaken i 70+. Jeg er ikke helt overbevist enda... Kan man gjøre det samme med bakre bellomaksel (kjøre i SA)?

Fikk også strammet opp en etterhvert slaskete servo - det ble ihvertfall bedre.

Ole Kristian


Bare litt nysjerrig. Når du strammet opp snekka la du merke til nå etter litt bruk om den har begynt å lekke litt ut akslingen under? Biter den ved "ende-possisjon" slik at selvopprettingen ikke fungerer? Har strammet min også, men får ikke test-kjørt bilen før i kveld/morgen og da er jeg litt spent på hvordan det kommer til å gå tongue.gif

#15 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 01 October 2009 - 09:42

At snekka begynner lekke, etter oppstramming, er helt logisk.
I underkant av snekka, der akselen går ut, sitter en tettering. Når man så " heiser " utgående aksel opp ( altså tar inn slakken ) er sannsynligheten for at man drar en aksel full av gravrust og dritt opp i pakningsområdet. Det må gå galt, og lekkasjer blir resultatet.

En metode jeg kommer til å gå for, er å ta ut snekka, demontere den og ta ut akslingen. Jeg får den så glassblåst, samt metallisert. Så må akselen dreies ned til korrekte toleranser, før det hele monteres med nye tetteringer og det hele. Ingen superbillig affære, men fullt overlevbart og rimelig sett i sammenheng med at en ny snekke koster 35000kr.

Brukt snekke har som regel samma skavanker som en gammel.

PS- det KAN selvsagt hende at akkurat en enkelt snekke ikke har gravrust på akselen, men jeg har tilgode å se en sånn etter 30 år. Det var en meget erfaren GW mekker som tipset meg om dette, og som heller foreslo å leve med den slakken som var i snekka, framfor å justere den lekk ..
Initium

Edited by Initium, 01 October 2009 - 09:43.

Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#16 oleK

oleK

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 22 Innlegg:

Posted 01 October 2009 - 09:49

QUOTE(minim @ 1 Oct 2009, 09:32) <{POST_SNAPBACK}>
Bare litt nysjerrig. Når du strammet opp snekka la du merke til nå etter litt bruk om den har begynt å lekke litt ut akslingen under? Biter den ved "ende-possisjon" slik at selvopprettingen ikke fungerer? Har strammet min også, men får ikke test-kjørt bilen før i kveld/morgen og da er jeg litt spent på hvordan det kommer til å gå tongue.gif


Har lest litt om dette på tidligere fora; Gikk over aksling under snekka med avfetting og en liten stålbørste for å sjekke for rust. Det så egentlig veldig fint ut. Har ikke sjekket dette etter bruk men skal krysse fingre og titte under senere. Selvopretter fungerer fint. Har respekt for at dette er en gammel snekke (bil) og at man ikke kan forvente å få den supertight. Var derfor forsiktig og dro til bare 1/8 omdreining - noe som gav merkbart resultat. Får greie seg inntil videre. Skal jeg bruke mangeogtyve tusen på bilen nå, har jeg lyst til å legge det i noe annet enn ny servosnekke...

#17 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 01 October 2009 - 09:56

QUOTE(Initium @ 1 Oct 2009, 10:42) <{POST_SNAPBACK}>
PS- det KAN selvsagt hende at akkurat en enkelt snekke ikke har gravrust på akselen, men jeg har tilgode å se en sånn etter 30 år. Det var en meget erfaren GW mekker som tipset meg om dette, og som heller foreslo å leve med den slakken som var i snekka, framfor å justere den lekk ..
Initium


Personlig mener jeg at man ikke kan overleve med 3-5cm slakk i snekka om bilen skal brukes på vei også. Det er forferdelig slitsomt å sitte å korrigere på rattet så mye hele tiden.

#18 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 01 October 2009 - 15:19

QUOTE(minim @ 1 Oct 2009, 10:56) <{POST_SNAPBACK}>
Personlig mener jeg at man ikke kan overleve med 3-5cm slakk i snekka om bilen skal brukes på vei også. Det er forferdelig slitsomt å sitte å korrigere på rattet så mye hele tiden.


Absolutt - men er du HEEEEEELT sikker på at alt sitter i snekka ?

Veldig ofte kan en runde med sjekk av ledd ellers, hente inn 1-3 av disse 3-5, og da er du kanskje i mål ?

Ellers lar som sagt en servosnekke seg overhale.

Initium

Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#19 meisal

meisal

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 579 Innlegg:

Posted 01 October 2009 - 16:45

QUOTE(GIMMY @ 30 Sep 2009, 15:14) <{POST_SNAPBACK}>
plukka ut grillen(ikke fronten) fra baki bilen. har stått der siden jeg henta bilen hos Roar...

Leter etter hva som lager dunkelyder bak på bilen...


Sikkert bare litt justering av dørbolten øverst på venstresida bak biggrin.gif Hatt det samme problemet på flere biler.
Magnus Øgård Meisal
Norsk Geländewagenklubb
www.gwagen.no

#20 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 01 October 2009 - 16:46

QUOTE(Initium @ 1 Oct 2009, 16:19) <{POST_SNAPBACK}>
Absolutt - men er du HEEEEEELT sikker på at alt sitter i snekka ?

Veldig ofte kan en runde med sjekk av ledd ellers, hente inn 1-3 av disse 3-5, og da er du kanskje i mål ?

Ellers lar som sagt en servosnekke seg overhale.

Initium


Styrestag og paralellstag er byttet av meg og de er så godt som nye uten slark så tror ikke det ligger der, men noe av slakken er muligens i ene leddet på ratt-stammen. Jeg sneik meg til en prøvetur med bilen nå og sånn uten å teste det så nøye vil jeg si at det fungerte greit.