Gå til innhold



Foto

Slik går nu dagan . . . .


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
357 replies to this topic

#341 Bilkar

Bilkar

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1307 Innlegg:

Posted 15 February 2011 - 20:59

QUOTE(GIMMY @ 15 Feb 2011, 17:54) <{POST_SNAPBACK}>
Da er bilen EU ok idag;)

fikk etterbeskjed om att begge bakfjærer er knekt... Da holdt fjærene fra Fosen hele ett nesten stillestående år på asfalt... yay.

noen med bra sett bak liggende??? ikke utbrukte signe fjærer...


Hørte ikke jeg rykter om et sett brabusfjærer? tongue.gif
Offroad og DieselPower!
Stian Overland 92258329

#342 Tjærand

Tjærand

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1202 Innlegg:

Posted 15 February 2011 - 21:33

QUOTE(ewikran @ 15 Feb 2011, 21:46) <{POST_SNAPBACK}>
Tør spørre om det var mye arbeid med foringbytte?
Jeg har handlet litt smått både framme og bak og har store planer om å få på ny gummi til sommeren.


Det ble nødverge for å få bilen EU-klar så jeg gjorde det ikke selv (ikke har jeg verktøy til det heller). Men jeg mener de brukte ca 2 timer på verksted med presse og lang erfaring. Rustne bolter hjelper vel heller ikke ;-)
Var forresten på langtur i dag på tørre fine svenske motorveier. Med nye foringer (og dempere da ...) så er det eneste som beveger seg rykkete bensinmåleren ;-)

96 G320 33"
EX: 88 300GD STT 33"

Nøtterøy / Vestfold

#343 Gimmy

Gimmy

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 15 February 2011 - 22:06

QUOTE(Bilkar @ 15 Feb 2011, 20:59) <{POST_SNAPBACK}>
Hørte ikke jeg rykter om et sett brabusfjærer? tongue.gif


joda... med tuv godkjenningspapirer... og alt...

Men skal ikke monteres nååååå

#344 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 15 February 2011 - 22:30

QUOTE(ewikran @ 15 Feb 2011, 20:46) <{POST_SNAPBACK}>
Tør spørre om det var mye arbeid med foringbytte?
Jeg har handlet litt smått både framme og bak og har store planer om å få på ny gummi til sommeren.

Bytte av radiusarmforinger er tungt, man må ha presse og passende dorer for å presse ut og inn foringene i aksel-endene. Viktig å påse at foringene monteres sentrisk i armene.

Viktig å demontere mutteren i ramme-enden før man fjerner boltene ved akselen. Ta av en og en, så blir det lettere å montere. Om det er vanskelig å få armen langt nok inn i ramme-enden til at mutteren entrer kan man bruke et spennbånd ryndt aksel og rammerør for å presse armen inn.

Trekk til boltene mens bilen står på hjulene, så blir det ikke spenn i foringene.
Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#345 ewikran

ewikran

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 282 Innlegg:

Posted 15 February 2011 - 22:46

QUOTE(Østerklev @ 15 Feb 2011, 23:30) <{POST_SNAPBACK}>
Bytte av radiusarmforinger er tungt, man må ha presse og passende dorer for å presse ut og inn foringene i aksel-endene. Viktig å påse at foringene monteres sentrisk i armene.

Viktig å demontere mutteren i ramme-enden før man fjerner boltene ved akselen. Ta av en og en, så blir det lettere å montere. Om det er vanskelig å få armen langt nok inn i ramme-enden til at mutteren entrer kan man bruke et spennbånd ryndt aksel og rammerør for å presse armen inn.

Trekk til boltene mens bilen står på hjulene, så blir det ikke spenn i foringene.


Mener å ha lest at en kan ta ut gummien først (?) og så sage snitt i ytterringen for å ta ut spennet mot armen og så slå ut resten. Dette burde vel være gjennomførbart uten alt for mye pes. Har 5tonn presse og det er vel nok til å sette inn de nye foringene, men må ordne meg med passende dor. Og doren skal presse på ytterringen og ikke rett på gummien?

Når du sier "Ta av en og en" så mener du en og en arm? Hadde tenkt å rengjøre godt og pynte litt på armene og festene når disse allerede var ute og lett tilgjengelig. Tar litt lenger tid når det skal tas litt og litt, men det går seg vel til.

Ex -97 G300DT LWB


#346 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 16 February 2011 - 00:06

QUOTE(ewikran @ 15 Feb 2011, 22:46) <{POST_SNAPBACK}>
Mener å ha lest at en kan ta ut gummien først (?) og så sage snitt i ytterringen for å ta ut spennet mot armen og så slå ut resten. Dette burde vel være gjennomførbart uten alt for mye pes. Har 5tonn presse og det er vel nok til å sette inn de nye foringene, men må ordne meg med passende dor. Og doren skal presse på ytterringen og ikke rett på gummien?

Når du sier "Ta av en og en" så mener du en og en arm? Hadde tenkt å rengjøre godt og pynte litt på armene og festene når disse allerede var ute og lett tilgjengelig. Tar litt lenger tid når det skal tas litt og litt, men det går seg vel til.

Du kan godt gjøre som du sier for å få ut de gamle foringene, men det går raskere å presse dem ut. Ikke noe i veien for å ta av alle armene, pusse, male og montere, men når begge armene på en aksel er demontert blir akslene litt mer vinglete, noe som gjør montering mer krevende. To-tre spennbånd og en hjelper med spett kan være kjekt.
Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#347 Roar Sæther

Roar Sæther

    El Presidente!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1515 Innlegg:

Posted 19 February 2011 - 23:50

I dag har jeg fått demontert alle aggregater på "nye" motoren, og gitt den en skikkelig rengjøring. Lurer på om denne motorblokka blir penslet sort med Bengalakk, siden det er så kaldt. Alt av lakkerte deler fra den gamle motoren er tatt av, og blir rengjort før montering på den nye. Intercooler blir ikke koblet til enda. Venter på litt ekstra deler fra Sverige, siden noen biter gikk til prosjektet til Terka :-)

Ellers blir det en liten bestilling til VTP på mandag. Trenger oljetrykksgiver, feste til gassstag, diverse filter og en Omega kur til olje. Skal bli morro å montere sammen i morgen.
oops!?!


#348 Terka

Terka

    Jallamekaniker

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 574 Innlegg:

Posted 20 February 2011 - 00:43

Unskyld... sad.gif men fungerer bra på vinteren her nå! wink.gif

#349 Roar Sæther

Roar Sæther

    El Presidente!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1515 Innlegg:

Posted 20 February 2011 - 10:08

Ikke noe problem Terje tongue.gif Hvis det er lette biter å få tak i, så er de tilgjengelige for kompiser som trenger det fort!

Godt å høre at ting fungerer som det skal.

Si ifra hvis du vil ha en dag her nede med snorkelmontering og evt litt kjøring??
oops!?!


#350 Nordheim

Nordheim

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 712 Innlegg:

Posted 11 April 2011 - 10:59

Kommer over forskjellig når man sitter å surfer på nettet...

http://www.ekanal.no/slutten.html

Garasjen min har vært populær skruplass for kompisene mine i vinter, har siste bilen inne nå og da blir det å få fraktet V8 prosjektet hjem for ferdigstilling. biggrin.gif
Skal til Stavanger å jobbe i 6 uker så da får kona starte med demontering så lenge.

-Har nye rustfrie bakdører som skal på, må bare flytte over el. vinduvsheiser og sentrallås
-Nye hengsler på førerdør
-463 speil
-noe sandblåsing og rustsveising
-40mm BL
-Flytte Bensinpåfyllingen på siden
Tor Einar

#351 Terka

Terka

    Jallamekaniker

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 574 Innlegg:

Posted 12 April 2011 - 08:00

Holdt på å knærte en Prius-taxi i dag! Den kom i stor fart inn fra ei trang sidegate og heiv seg forran meg. Trror jeg vet hvem som hadde fått størst bulk.

#352 asmo

asmo

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 598 Innlegg:

Posted 12 April 2011 - 08:01

QUOTE(Terka @ 12 Apr 2011, 08:00) <{POST_SNAPBACK}>
Holdt på å knærte en Prius-taxi i dag! Den kom i stor fart inn fra ei trang sidegate og heiv seg forran meg. Trror jeg vet hvem som hadde fått størst bulk.


Hvilken?


#353 Terka

Terka

    Jallamekaniker

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 574 Innlegg:

Posted 13 April 2011 - 13:22

Ahh! G'en min er bare sirka 3 år eldre en gjennomsnittsalderen på biler i Norge av merket Mercedes . Er jo nesten en av de 50% nyeste Mercedes'ene i landet jo! Det er ingen alder for en eksklusiv børstraktor! biggrin.gif (Kilde: http://www.nettavise...cle3131369.ece) (Fritt misbruk/vridning av statistiske data er tillatt! wink.gif)

Edited by Terka, 13 April 2011 - 13:24.


#354 oborgen

oborgen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 295 Innlegg:

Posted 13 April 2011 - 17:23

QUOTE(Terka @ 13 Apr 2011, 14:22) <{POST_SNAPBACK}>
Ahh! G'en min er bare sirka 3 år eldre en gjennomsnittsalderen på biler i Norge av merket Mercedes . Er jo nesten en av de 50% nyeste Mercedes'ene i landet jo! Det er ingen alder for en eksklusiv børstraktor! biggrin.gif (Kilde: http://www.nettavise...cle3131369.ece) (Fritt misbruk/vridning av statistiske data er tillatt! wink.gif)


Hadde ikke vært for rustmodellen S/W 210 tipper jeg MB hadde høyest snittalder. Vi og våre g-er skal gjøre så godt vi kan for å opprettholde den høye snittalderen på den norske bilparken....

#355 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 13 April 2011 - 18:48

Gjennomsnittsalderen for bilparken her i gården, som utelukkende består av Mercedes er 21 år ((7 år W211, 28 år 460 G-wagen, 28 år W123)/3). Var ellers på biltema i dag, og da dukket det opp en kar med en dønn strøken 1969 modell Mercedes-Benz 250 C Coupé. Den var fordømt kul. Han var på første tur i år, og skulle skaffe olje og filter, og ta service på den. Siden skulle han på Merce-treff biggrin.gif Han hadde masse stickers i bilen fra ulike løp han hadde vært på. Trodde ikke det var folk som drev med Merceracing. Mercer svinger ikke (når det er Mercetreff på vålerbanen, så insisterer de på å kjøre den gamle banen og ikke den nye:P), og er bilen et klenodium som hans, så hadde det vært leit å dra av.


Edited by maelling, 13 April 2011 - 18:52.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#356 Terka

Terka

    Jallamekaniker

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 574 Innlegg:

Posted 18 April 2011 - 11:57

Ble forbikjørt av en G450 CDI i går, den så temelig ny ut. (jeg i en Toyota kassebil (snekkerbil) biggrin.gif).
Hva er "specs" på denne G'en?

#357 Marcus

Marcus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 350 Innlegg:

Posted 18 April 2011 - 19:18

QUOTE(Terka @ 18 Apr 2011, 12:57) <{POST_SNAPBACK}>
Ble forbikjørt av en G450 CDI i går, den så temelig ny ut. (jeg i en Toyota kassebil (snekkerbil) biggrin.gif).
Hva er "specs" på denne G'en?


Er ganske sikker på at G450 CDI ikke har sett dagens lys ennå. Du har kanskje sett en G350 CDI? Dette er samme motoren som i G320 CDI, bortsett fra 350'en har bluetec-teknologi som reduserer NOx-utslipp ved hjelp av urea-tilsetting. Verserer rykter om at 450CDI-motoren fra f.eks GL skal komme etterhvert. Det er en skikkelig råtass med over 300 hk og 700nm, men tror som sagt at denne motoren ikke har funnet veien til en G ennå.

#358 Terka

Terka

    Jallamekaniker

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 574 Innlegg:

Posted 18 April 2011 - 20:02

Temmelig sikker på at det stod 450 på venstresida bak og CDI på høyreside bak. Kjørte Oppdal-Sundalsøra i snekkerbilen, og ble flist forbi av en liten BMW. Like bak kom denne "vinrøde" og ganske så nye G'en. Måtte trille opp i rompa på den og sjå kva det var. (9% helling på veien og lang rett strekke... biggrin.gif).

Kan jo være noen som har tøffa seg litt og fått bytta ut et tall?

Edited by Terka, 18 April 2011 - 20:03.