Slik går nu dagan . . . .
#1
Posted 29 September 2009 - 22:22
#2
Posted 29 September 2009 - 23:01
#3
Posted 30 September 2009 - 13:14
Til sperrer eller clutch?
Stian Overland 92258329
#4
Posted 30 September 2009 - 13:43
Jeg har kjøpt nytt rele til Webastoen som jeg ikke skjønner hvor jeg skal stikke hen, har fått konstatert at Goodyear MT/R-dekka jeg mangler 2 av ikke kan bestilles noe sted og fått sjekket at begge pottene mine har råte. Jaja, skal ikke kjede seg...
EX: 88 300GD STT 33"
Nøtterøy / Vestfold
#5
Posted 30 September 2009 - 14:02
Jeg har kjøpt nytt rele til Webastoen som jeg ikke skjønner hvor jeg skal stikke hen, har fått konstatert at Goodyear MT/R-dekka jeg mangler 2 av ikke kan bestilles noe sted og fått sjekket at begge pottene mine har råte. Jaja, skal ikke kjede seg...
Hvilken dim. dekk? kan sjekke noen kontakter om du vil
Stian Overland 92258329
#6
Posted 30 September 2009 - 14:14
Leter etter hva som lager dunkelyder bak på bilen...
#7
Posted 30 September 2009 - 15:00
#8
Posted 30 September 2009 - 15:35
Goodyear MT/R 285/75/16. Kan gjerne være brukt men ikke så mye at mønsterdybden er endret. Sliter med at bakdekka på 460'en min er slitt 50% mens de foran er helt nye. Det betyr at det er vanskelig å få mellomkassa ut av 4x4 med mindre underlaget er skikkelig bløtt.
EX: 88 300GD STT 33"
Nøtterøy / Vestfold
#9
Posted 30 September 2009 - 15:57
kim
N.H.A....National Hangover Association
G bilen, 2,4D exmil-ex ISAF bil med tomhylser og ørkensand, nå med 300D motor
10-4 stuck in mud-pit, send assitance and a wrecker...over!
#10
Posted 30 September 2009 - 17:31
kim
Lysst å ta med noe småtteri til meg også? Mener å huske at du holdt til i nærheten av meg =) Usikker på hva jeg skal ha enda, men jeg bruker å finne et å annet når jeg kikker innom vtp.no
#11
Posted 30 September 2009 - 19:12
fy skam meg......blir sikkert avskilta umiddelbart ved kontroll, men bilen blei tøff da
#12
Posted 30 September 2009 - 21:09
Det var til clutchen. Skulle flytte vogna før helga, og da var det null motstand i pedalen. Bytta master først, men det hjalp ikke. Bytta så slaven, og det hjalp. Slave sylinderen som jeg byttet gikk gørrtregt, og gikk ikke tilbake etter kompresjon. Sperrene er fortsatt urørt etter Elvedalen. Tid . . . .
Edited by Roar Sæther, 30 September 2009 - 21:10.
#13
Posted 01 October 2009 - 08:08
Fikk også strammet opp en etterhvert slaskete servo - det ble ihvertfall bedre.
Ole Kristian
#14
Posted 01 October 2009 - 08:32
Fikk også strammet opp en etterhvert slaskete servo - det ble ihvertfall bedre.
Ole Kristian
Bare litt nysjerrig. Når du strammet opp snekka la du merke til nå etter litt bruk om den har begynt å lekke litt ut akslingen under? Biter den ved "ende-possisjon" slik at selvopprettingen ikke fungerer? Har strammet min også, men får ikke test-kjørt bilen før i kveld/morgen og da er jeg litt spent på hvordan det kommer til å gå
#15
Posted 01 October 2009 - 09:42
I underkant av snekka, der akselen går ut, sitter en tettering. Når man så " heiser " utgående aksel opp ( altså tar inn slakken ) er sannsynligheten for at man drar en aksel full av gravrust og dritt opp i pakningsområdet. Det må gå galt, og lekkasjer blir resultatet.
En metode jeg kommer til å gå for, er å ta ut snekka, demontere den og ta ut akslingen. Jeg får den så glassblåst, samt metallisert. Så må akselen dreies ned til korrekte toleranser, før det hele monteres med nye tetteringer og det hele. Ingen superbillig affære, men fullt overlevbart og rimelig sett i sammenheng med at en ny snekke koster 35000kr.
Brukt snekke har som regel samma skavanker som en gammel.
PS- det KAN selvsagt hende at akkurat en enkelt snekke ikke har gravrust på akselen, men jeg har tilgode å se en sånn etter 30 år. Det var en meget erfaren GW mekker som tipset meg om dette, og som heller foreslo å leve med den slakken som var i snekka, framfor å justere den lekk ..
Initium
Edited by Initium, 01 October 2009 - 09:43.
Lost in Iceland.....
#16
Posted 01 October 2009 - 09:49
Har lest litt om dette på tidligere fora; Gikk over aksling under snekka med avfetting og en liten stålbørste for å sjekke for rust. Det så egentlig veldig fint ut. Har ikke sjekket dette etter bruk men skal krysse fingre og titte under senere. Selvopretter fungerer fint. Har respekt for at dette er en gammel snekke (bil) og at man ikke kan forvente å få den supertight. Var derfor forsiktig og dro til bare 1/8 omdreining - noe som gav merkbart resultat. Får greie seg inntil videre. Skal jeg bruke mangeogtyve tusen på bilen nå, har jeg lyst til å legge det i noe annet enn ny servosnekke...
#17
Posted 01 October 2009 - 09:56
Initium
Personlig mener jeg at man ikke kan overleve med 3-5cm slakk i snekka om bilen skal brukes på vei også. Det er forferdelig slitsomt å sitte å korrigere på rattet så mye hele tiden.
#18
Posted 01 October 2009 - 15:19
Absolutt - men er du HEEEEEELT sikker på at alt sitter i snekka ?
Veldig ofte kan en runde med sjekk av ledd ellers, hente inn 1-3 av disse 3-5, og da er du kanskje i mål ?
Ellers lar som sagt en servosnekke seg overhale.
Initium
Lost in Iceland.....
#19
Posted 01 October 2009 - 16:45
Leter etter hva som lager dunkelyder bak på bilen...
Sikkert bare litt justering av dørbolten øverst på venstresida bak Hatt det samme problemet på flere biler.
Norsk Geländewagenklubb
www.gwagen.no
#20
Posted 01 October 2009 - 16:46
Veldig ofte kan en runde med sjekk av ledd ellers, hente inn 1-3 av disse 3-5, og da er du kanskje i mål ?
Ellers lar som sagt en servosnekke seg overhale.
Initium
Styrestag og paralellstag er byttet av meg og de er så godt som nye uten slark så tror ikke det ligger der, men noe av slakken er muligens i ene leddet på ratt-stammen. Jeg sneik meg til en prøvetur med bilen nå og sånn uten å teste det så nøye vil jeg si at det fungerte greit.