Gå til innhold



Foto

SJ413, tenningsproblemer, dårlig tomgang


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
43 replies to this topic

#1 FredrikB

FredrikB

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 21 Innlegg:

Posted 05 October 2009 - 18:10

Hei!

Siden dette er min første post her vil jeg takke for et flott forum! Jeg har lest omtrent det som er å lese her og fått masse inspirasjon og hjelp uten å trenge å spørre, er vel inne omtrent et par-tre ganger om dagen.
Nå har jeg fått et problem jeg ikke kan finne noen løsning på...

Jeg har hatt en grå SJ i et år, ingen problemer, den summer og går med tomgang på 600 rpm, støtt som fjell. For et par uker siden kjøpte jeg en rød SJ som er i pen og i mye bedre stand, men den går ikke på tomgang. Den starter og går fint så lenge turtallet er høyt, men når motoren blir varm og turtallet kommer ned under 1500 begynner den å fuske og "hoste". Jeg har satt over både forgasseren og fordeleren med alle kabler og plugger fra den grå, men ingenting av dette løser problemet mitt. jeg får ikke turtallet lavere enn ca 1200-1300, da stopper den. Jeg har også målt motstanden i coilen, verdiene er akkurat der de skal være. Med tenningslampe ser jeg at den "hopper over" en del blink, rett og slett ingen gnist. Da vet jeg ihvertfall at problemet er elektrisk. Jeg tenkte det kunne være jordingsfeil, men etter å ha lagt opp en 35 kvadrat kabel fra motorblokka til karrosseri og videre til minuspol er det ikke blitt bedre....

Jeg skal gå over hele ledningsnettet fra coil/fordeler og sjekke kontakter, jordingspunkter osv og hvis jeg ikke finner noen feil der, vet jeg ikke helt hva jeg skal prøve... Noen som har noen forslag?

Den grå har bare ut oktober før avskilting så nå haster det litt med å få den røde i stand så jeg kan få skilter på den.

Og en ting til: Vet noen om det er påbudt med parklys og ryggelys på SJ og evt hvor jeg får kjøpt noen enkle parklys som kan skrus rett på stålplate? Kanskje sånne runde som er på Land Rover? Forrige eier har satt på hjemmelagde støtfangere (ganske fine) men han har ikke satt på disse lysene...

På forhånd takk!



- Min bil er så liten - og veien så uendelig lang -



#2 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 05 October 2009 - 18:44

innmaten i fordeleren er en "vanlig" feil. ellers høres det igrunn ut som falsk luft rundt innsuget sånn symptom-messig.
sjekk vacuumregulatoren på fordeleren, og slangen til/fra.
fordeleren har forresten egen jordkabel rett til torpedoveggen.

Det er påbudt med parklys ja. du kan kjøpe nye 7" hovedlys med innebygd parklys. Lurt dersom lyktene dine ikkje er oppgradert til H4 frå før. ellers fins det plenty enkle løsninger med lys og slikt på biltema.

Edited by yakuza, 05 October 2009 - 18:47.

Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#3 FredrikB

FredrikB

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 21 Innlegg:

Posted 05 October 2009 - 19:14

Takk for kjapt svar!

Men, har jeg ikke egentlig utelukket både falsk luft og fordelerproblemer når jeg har samme problem selv om jeg bruker fordeler og forgasser fra en bil som går feilfritt? Jeg ser jo også at tenningslampen ikke blinker på hvert slag. Den plukker jo opp impuls fra pluggkabelen selv når den ikke er satt på pluggen så tenningen påvirkes ikke av falsk luft og forgasserproblemer.
Å bytte jordingen fra fordeleren er sikkert en god ide, skal prøve det imorgen.
En litt artig ting er at såvidt jeg kan se så er det bare på sylinder 2, 3 og 4 at den ikke tenner riktig, på sylinder 1 blinker tenningslampen jevnt uten å hoppe over blink.

- Min bil er så liten - og veien så uendelig lang -



#4 Øyvind Dotsetsveen

Øyvind Dotsetsveen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 342 Innlegg:

Posted 05 October 2009 - 22:46

QUOTE(FredrikB @ 5 Oct 2009, 19:10) <{POST_SNAPBACK}>
Den starter og går fint så lenge turtallet er høyt, men når motoren blir varm og turtallet kommer ned under 1500 begynner den å fuske og "hoste". Jeg har satt over både forgasseren og fordeleren med alle kabler og plugger fra den grå, men ingenting av dette løser problemet mitt. jeg får ikke turtallet lavere enn ca 1200-1300, da stopper den.


Hadde akkurat de samme symptomene på min, og da fikk jeg et tips av en på forumet her om at jeg skulle "riste" forgasseren. wink.gif Jeg veit det høres ut som en dårlig spøk, men det er et eller annet (dysenål trur jeg?) som henger inne i gasseren, og ved litt risting løsner denne igjen. Trenger bare å løsne de fire boltene som holder den fast og rist løs. Bare pass på at du ikke ødlegger pakningen eller flensen mellom forgasser og manifoil, og sett på evt vakuumslanger som løsner wink.gif

If it ain't broken, you haven't used it hard enough!

Medlem nr.213 Suzuki 4x4 Klubb Norge

#5 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 06 October 2009 - 07:00

dersom du har bytta over forgasseren har du løsna mykje slanger og sjølve forgasseren frå innsuget så då er det vel ikkje dumt å sjekke for falsk luft? det er dessuten en temmelig rimelig sjekk, og en veldig vanlig feil. Med en morken slange på forgasseren/innsuget er det nok at du er borti den med verktøy før den er lekk.
tenningslampa kan dessuten avogtil glippe på å vise kvart einaste blink sjøl om motoren går fint på tomgang. Mulig det er litt svakare spenning på tomgang?
har du bytta pluggkabler og fordelerlokk?
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#6 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 06 October 2009 - 11:29

Dersom det ikke er noe feil på fordeleren eller forgasseren finner jeg det vanskelig å forklare at den skal gå perfekt på en sylinder men fuske på de tre andre. Da blir det alvorlige strukturelle feilkilder.

Jeg tror du skal glemme litt den tanken og begynne fra bunnen av å lete etter feil slik Yakuza er inne på. Ved tenningsfeil/manglende gnist er det flere feilkilder og fordelerlokket er et av dem.

Sjekk svært nøye eller best bytt rotor/fordelerlokk dersom de begynner få noen mil/måneder bruk om du har tenningsproblemer.
Pluggkabler holder heller ikke evig og er en slitedel så om de begynner få noen måneders bruk så kast dem og sett på nye.
Plugger er forbruksvare og er bare å plukke ut og kaste men sjekk at de du setter inn har riktig åpning.

Coilen er også viktig og er heller ikke alltid evigvarende særlig ikke om en har kjørt en stund med plugger med alt for stor åpning.

Jordinger og kontakter generelt på så gamle biler kan ruste/irre i selvekontaktflaten så selv om det ser bra ut kan det være elendig kontakt slik at ved lavt turtall blir motstanden liggende i et grenseområde for hva spenninge klarer overvinne med ujevn gange som resultat.

Ta "service" på bilen og bytt alle slitedeler i tenningen. Mål alle vakumslanger og bensintrykket. Sjekk etter lekkasjer/falsk luft.

Etter en slik runde ordner det meste seg og dette er likevel periodisk vedlikehold så det er aldri bortkastet. Og ordner det seg er det utrolig mye lettere å gi råd for å finne feilen når en vet at disse tingene er i orden/sjekket.




#7 FredrikB

FredrikB

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 21 Innlegg:

Posted 06 October 2009 - 16:27

Ok, takk for bra svar, det høres jo veldig fornuftig ut det dere foreslår. Jeg konkluderte vel litt raskt dry.gif
Jeg var også rimelig sikker på at det var forgasseren i begynnelsen og ble litt skuffet da det gikk like dårlig med den gasseren jeg vet virker. Den grå bilen gikk forresten også bra med gasseren og fordeleren fra den røde, måtte bare prøve det...
Den røde har helt nytt fordelerlokk med innmat og nye kabler til coil og plugger. Jeg har også byttet vakumslangene med fuel-slanger i silikon for RC-bil så da må vel falsk luft finne veien inn gjennom en dårlig pakning? Det er vel her man sprayer startgass rundt forgasseren for å sjekke?
Jeg sjekker først resten av kabelnettet og jordinger som ikke er sjekket. Hvis ikke det fører frem blir det en ny runde med ekstra grundig sjekk av alt, men det blir ikke idag... Det har kommet 20 cm snø allerede og laver fortsatt ned!

- Min bil er så liten - og veien så uendelig lang -



#8 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 06 October 2009 - 22:01

QUOTE(FredrikB @ 6 Oct 2009, 17:27) <{POST_SNAPBACK}>
Ok, takk for bra svar, det høres jo veldig fornuftig ut det dere foreslår. Jeg konkluderte vel litt raskt dry.gif
Jeg var også rimelig sikker på at det var forgasseren i begynnelsen og ble litt skuffet da det gikk like dårlig med den gasseren jeg vet virker. Den grå bilen gikk forresten også bra med gasseren og fordeleren fra den røde, måtte bare prøve det...
Den røde har helt nytt fordelerlokk med innmat og nye kabler til coil og plugger. Jeg har også byttet vakumslangene med fuel-slanger i silikon for RC-bil så da må vel falsk luft finne veien inn gjennom en dårlig pakning? Det er vel her man sprayer startgass rundt forgasseren for å sjekke?
Jeg sjekker først resten av kabelnettet og jordinger som ikke er sjekket. Hvis ikke det fører frem blir det en ny runde med ekstra grundig sjekk av alt, men det blir ikke idag... Det har kommet 20 cm snø allerede og laver fortsatt ned!


Så når du byttet plass på forgasser og fordeler fra de to bilene gik den røde like dårlig og den grå like godt. Det sier en del.

Prøv å bytt over coilen også. Billig tiltak og kan eliminere en feilkilde til.

Høres ikke ut som det er av de enkleste, selv om slike bedritne problemer av og til løser seg når man strammer på en skrue som har løsnet. ;-)

Det viktigste er å være metodisk, nøyaktig og bruke minst mulig penger bortkastet. Sånn prøver jeg å gjøre det. Bortsett fra det med pengene da for det holder aldri.

#9 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 06 October 2009 - 23:02

siden det er snakka om flaskluft....

har du sjekka ventilen som sitter mellom gasseren og toppdekslet? prøv å dra av slangen og plugg den og slangen med fingeren for å se om tomgangen stabiliserer seg... ellers er startgass et godt alternativ for å lete etter falskluft...

regner og med at du har sjekka automatchoken at den går av...

alternativt ville jeg sjekka om tomgangssolenoiden på forgasseren funker som den skal, eller om gasseren er justert opp på tomgangen for å gå.. for å sjekke den lar du tenninga stå på, og trekker ut og setter sammen kabelskoen til solenoiden, den skal da klikke...

når det gjelder tenninga di har du eliminert det meste, men det eneste som kan gi varierende gnist er om halgiveren i fordeleren "fusker" noe jeg ikke tror..... prøv som yakuza sier med en ny jording mellom fordeleren og karosseri og sjekk kabelskoene på coilen... desom den oppfører seg som du forteller med at den misser innimellom på syl 2-3-4 skal det forplante seg opp i turtallseristeret også.

du kan måle avstanden mellom hallgiveren og kammene inne i fordeleren om jeg ikke husker feil. mener det er justerbart... men da skulle du hatt samme problemet på den andre bilen med fordeleren i den...





#10 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 07 October 2009 - 07:54

Fine tips Sven!

Min første SJ brukte avogtil å dø under kjøring, for det meste i venstresving, ofte i samband med en hump. opp med panseret, riste og røske i ledninger rundt coilen, og så starta den igjen og det gikk som regel etpar mnd'er til neste gang det skjedde. Blei aldri tid til noko systematisk feilsøking når bilen sto der midt i trafikken, men bytta, smurde, såg over og sjekka alt av koblinger og ledningar der eg brukte riste på ledningane.
Fant aldri ut av det..


Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#11 FredrikB

FredrikB

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 21 Innlegg:

Posted 07 October 2009 - 19:26

Takk for alle nye og detaljerte svar!
Det ble noen timer ute i snøvær og mørke igår, hvor jeg faktisk fikk gjort en del fornuftig og noen timer idag etter å ha lest de siste innleggene. Desverre er jeg ikke blitt klokere, annet enn at jeg kanskje har utelukket noen feilkilder...
Jeg har sjekket "fuel cut"-solenoiden, den funker. Jeg har sprayet masse startgass rundt forgasseren uten noen som helst reaksjon. Jeg har prøvd med coilen, fordelerlokket, rotoren og høyspentkablene fra den grå, ingen forandring. Skal prøve på nytt å bytte hele fordeleren og forgasseren samt coil og kabler mellom bilene en gang til når jeg får tid. Jeg har lagt opp ny jording fra fordeler til karrosseri samt sjekket/renset alle jordpunkter på torpedoveggen. Jeg har også målt spenningen over coilen mens motoren går, den er ganske lik på begge bilene, oppunder 2 volt ved 2000 rpm og synker mot 1,3 ved lavere turtall. Åpningen mellom kam og giver i fordeleren er også justert riktig. Og forgasseren er justert riktig i forhold til idle-up og kald tomgang. Ventilen i toppdekslet funker ikke som den skal så jeg har plugget slangen derfra, sikkert ikke så bra, men... midlertidig løsning...
Det kanskje mest interessante er at jeg har undersøkt litt mer dette med at tenningslampen blinker ujevnt. Den har "pauser" på opptil 1-2 sekunder uten blink før det kommer noen ganger kun ett blink, så ny pause, noen ganger flere blink. Dette skjer samtidig med at motoren høres litt "traktor" ut, som når den ettertenner/diesler. Fuskingen er ikke konstant, etter en liten periode med droppende turtall kan den ta seg opp igjen eller dø helt. Og, ja, den fusker ved høyt turtall også, men ikke nok til at turtallet synker. Alt dette høres joe veldig ut som forgasserproblem, bortsett fra tenningslampen.
Jeg ser på koblingsskjema i service manualen at det er noe som heter "Electronic Control Module". Noen som vet om denne fins og eventuelt hvor jeg finner den på min bil? Begge ledningene fra coilen skal gå til denne så jeg tenkte jeg skulle sjekke.
Side dette er min fjerde SJ kjenner jeg godt til den type problemer Yakuza beskriver, nå venter jeg bare på at min bil helt uforklarlig skal gå riktig uten at jeg skjønner bæret av hvorfor eller hvordan eller hva jeg har gjort... biggrin.gif På en måte litt morro, også, det er vel derfor vi er glad i SJ! Selv om jeg akkurat nå skulle ønske at den røde var delebilen, ikke den grå...
Jeg har Biltemas multimeter for bil, men vet ikke nok om alle mulighetene for å måle saker og ting med det. Har dere noe forslag til hva jeg kan måle for å finne eller evt avkrefte feilkilder?

- Min bil er så liten - og veien så uendelig lang -



#12 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 07 October 2009 - 22:41

hvilken årsmodell er SJ'en din?

ECM kom ikke før på samurai i rundt 1990 først på noen forgasserbiler med elektronisk styrt forhasser... så med TBI injection...

har du slik i din bil, så sitter den ope bak hanskerommet, og er en stålboks ca 15x15x4 cm


#13 FredrikB

FredrikB

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 21 Innlegg:

Posted 08 October 2009 - 21:33

Begge mine SJ'er er 1985-modeller, så da har ikke jeg ECM.
Men jeg fikk en ide! Er det mulig å koble noen snarveier direkte fra batteriet kun for å kjøre motoren, altså koble utenom deler av kabelnettet? Da ville jo feilsøking i det elektriske blitt mye enklere. Hva er det egentlig som trengs av strøm for å kunne starte motoren? Pluss til fuel-cut-solenoiden og til coilen? Kommer de 1,5 - 2 voltene jeg måler over coilen fra giveren i fordeleren? Tror jeg må fordype meg litt i koblingsskjemaet og finne ut litt om dette.
Skal også prøve å få brukt helgen til å bytte om forgasser, fordeler med kabler og coil mellom de to bilene.

- Min bil er så liten - og veien så uendelig lang -



#14 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 09 October 2009 - 22:27

pluss via sikring til coilens pluss, gul kabel fra fordeler og kabel til tomgangsolenoiden....

sort fra fordeleren til coilens minus

pluss til starterinnslaget...

da skal den starte...

men det er ikke mer som får strøm originalt heller...

noe du kan prøve er å dra ut de to vacuumslangene som går inn på hver sin stuss mellom de ventilene som sitter på hver sin side på manifolden og plugge disse... da skal ikke hverken autochoke eller idle up få noe vacuum...

det sitter og ei vacuumklokke som trekker sekundærspjeldet på disse gasserne, trekk ut og plugg den og... da skal gasseren KUN gå på primærspjeldet... da har du eliminert flere feil...

kan det være at du har fått bytta om på to vacuumslanger slik at den holder sekundærspjeldet litt åpent når automatchoken skulle vært på? husker ikke helt om det er mulig...


#15 FredrikB

FredrikB

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 21 Innlegg:

Posted 10 October 2009 - 13:20

Takk for bra info, Sven! Gleder meg til å prøve disse tingene. Hvis dette funker føler jeg at jeg er på sporet av noe.

Bare for å være helt sikker... mener du at jeg kan koble en kabel med sikring fra pluss til coilens pluss hvor den gule går videre til fordeleren, og fra coilens pluss videre til solenoiden? Kan jeg koble 12 volt rett på coilen? Jeg måler jo bare 2 volt der sånn som det er nå, på begge bilene mine, når tenningen er på.
Jeg oppdaget svidde rester av en ganske grov rød kabel som har ligget inntil kabelbunten som går tvers over torpedoveggen. Den har antagelig ikke hatt sikring og kortsluttet og brent opp. Skal sjekke om den kan ha svidd av isolasjonen på noen ledninger, kanskje det "lekker" litt strøm der?

Jeg er ganske sikker på at vakumslangene står riktig, men dette må jeg sjekke. Hadde vært deilig hvis det var noe så enkelt!

Og nå har jeg vært på Biltema og kjøpt nye plugger og en høyeffekt-coil så det blir spennende å se om dette har noe å si. Kjøpte også en komp.-tester.

Edited by FredrikB, 10 October 2009 - 17:50.


- Min bil er så liten - og veien så uendelig lang -



#16 FredrikB

FredrikB

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 21 Innlegg:

Posted 12 October 2009 - 19:32

En liten oppdatering:
Nå har jeg satt i nye plugger (de fra Biltema som Gunnar anbefalte i en annen tråd), og byttet ut coilen med høyeffekt-coil fra Biltema.
Jeg har prøvd meg frem med å plugge vakumslanger slik Sven foreslo, uten resultat.
Jeg fikk koblet motoren til å starte og gå helt uten det originale kabelnettet, så feil der er utelukket, noe jeg er glad for.
Tror også jeg kan glemme teorien min om at det mangler gnist... Jeg prøvde med en sånn "gnistsjekker" fra Biltema og den blinker jevnt og fint på alle pluggene selv om tenningslampen hopper over noen blink. Virker som klemmen til tenningslampen må settes riktig vei på kabelen og holdes i riktig vinkel for å fungere som den skal.
Jeg har målt kompresjon, den ligger på 11 kg på alle sylindre, altså meget bra.
Imorgen skal jeg nok en gang bytte forgasser og fordeler mellom de to bilene og gjøre litt mer grundige undersøkelser. Hvis det ikke da er noen forskjell så vet ikke jeg.... Da skjønner jeg ingenting! rolleyes2.gif
Da er det vel pukka nødt til å være noe med selve motoren??? Men i tilfelle, hva???
Kan det være lurt å sjekke bensinpumpa? (Bytte med den som virker) Eller bensinfilter? Luftfilteret er splitter nytt.
Kan jeg legge en tynn stripe Tech-7 i kontaktflatene mellom manifold og forgasser bare for å være sikker på at det er tett der? Liker ikke helt å bytte så mye frem og tilbake...
Også er det ett sted jeg ikke har sprayet startgass ennå og det er på undersiden av innsugsmanifolden, gjør det imorgen.


- Min bil er så liten - og veien så uendelig lang -



#17 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 12 October 2009 - 20:46

QUOTE(FredrikB @ 12 Oct 2009, 20:32) <{POST_SNAPBACK}>
En liten oppdatering:
Nå har jeg satt i nye plugger (de fra Biltema som Gunnar anbefalte i en annen tråd), og byttet ut coilen med høyeffekt-coil fra Biltema.
Jeg har prøvd meg frem med å plugge vakumslanger slik Sven foreslo, uten resultat.
Jeg fikk koblet motoren til å starte og gå helt uten det originale kabelnettet, så feil der er utelukket, noe jeg er glad for.
Tror også jeg kan glemme teorien min om at det mangler gnist... Jeg prøvde med en sånn "gnistsjekker" fra Biltema og den blinker jevnt og fint på alle pluggene selv om tenningslampen hopper over noen blink. Virker som klemmen til tenningslampen må settes riktig vei på kabelen og holdes i riktig vinkel for å fungere som den skal.
Jeg har målt kompresjon, den ligger på 11 kg på alle sylindre, altså meget bra.
Imorgen skal jeg nok en gang bytte forgasser og fordeler mellom de to bilene og gjøre litt mer grundige undersøkelser. Hvis det ikke da er noen forskjell så vet ikke jeg.... Da skjønner jeg ingenting! rolleyes2.gif
Da er det vel pukka nødt til å være noe med selve motoren??? Men i tilfelle, hva???
Kan det være lurt å sjekke bensinpumpa? (Bytte med den som virker) Eller bensinfilter? Luftfilteret er splitter nytt.
Kan jeg legge en tynn stripe Tech-7 i kontaktflatene mellom manifold og forgasser bare for å være sikker på at det er tett der? Liker ikke helt å bytte så mye frem og tilbake...
Også er det ett sted jeg ikke har sprayet startgass ennå og det er på undersiden av innsugsmanifolden, gjør det imorgen.


Du kan jo alltids sjekke bensintrykket bare for å være sikker,sjekk at det er jevnt og ikke pulserer.

#18 FredrikB

FredrikB

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 21 Innlegg:

Posted 13 October 2009 - 21:13

Sjekke bensintrykket høres fornuftig ut, er det noe jeg kan gjøre selv? Hvis det er snakk om et måleinstrument til noen hundrelapper så gjør jeg det. Ellers må jeg få et verksted til å sjekke det for meg. Hva med å bytte bensinpumpe mellom de to bilene? Er det en enkel sak?
Idag tok jeg meg fri fra jobben for å jobbe med bilen, desverre går den fortsatt dårlig...
Jeg har tatt ut og satt på plass register-reima for å være sikker på at alt står riktig, justerte ventilklaringene mens jeg var igang.
Er det sånn at når sylinder 1 står på TDC så skal rotoren i fordeleren peke rett på kontakten til plugg nr 1 i fordelerlokket? Eller skal den "treffe" kontakten litt før TDC? Tenker på det med 10 grader før... Men det er kanskje det man justerer inn etterpå når man stiller tenningen? For de som er så heldige å ha en motor som går på tomgang... dry.gif
Jeg har også byttet bensinfilteret. Trodde faktisk en stund at feilen måtte ligge der for etter at jeg hadde tømt det ut på snøen så det ut som jeg hadde tømt et kaffefilter der, masse grums! Hvis litt av dette har kommet videre til forgasser hvor er det jeg eventuelt finner det igjen? Kanskje det ligger og tetter en dyse eller noe?
Rakk desverre ikke å bytte om forgasser og fordeler mellom de to bilene, gleder meg til å prøve det igjen og se om det er noen forskjell.
Og en ting til: Da jeg satt på plass igjen registerreima fikk jeg den ikke særlig stram. Den var slakk fra før, også. Stramme-hjulet går hele veien inn uten å legge mye press på reima. Er det normalt at jeg kan bevege/bøye den lange siden av reima så mye som 2 cm frem og tilbake uten særlig motstand? Jeg trodde den skulle være helt stram. Både hjulet og reima er helt nytt , reima skal være riktig med 89 tenner, men jeg begynner å lure på strammehjulet... Vil en eventuell slark her gjøre så store utslag som jeg har?
Siden det ikke er noen "regelmessig fusking", men både hosting og variasjoner i turtall så irriterer det meg litt at jeg ikke får noe utslag med startgass rundt innsug/forgasser.

- Min bil er så liten - og veien så uendelig lang -



#19 FredrikB

FredrikB

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 21 Innlegg:

Posted 13 October 2009 - 21:18


En bra ting har kommet ut av dette og det er at etter dagens jobb så høres motoren ut som den går bedre. Ikke så mye traktor lenger. Nå har den en mer dempet, behagelig lyd som sikkert hadde vært fin uten den fuskingen. smile.gif

Edited by FredrikB, 13 October 2009 - 21:20.


- Min bil er så liten - og veien så uendelig lang -



#20 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 13 October 2009 - 21:50

dersom registerreima di er så slakk kan godt det være grunnen... da vil jo kamvinkelen variere hele tida tilsvarende slakken i reima... noe som og vil resultere i at tenningstidspunktet varierer...

på den gule vår røyk kilesporet på veiva engang... og det ble 5 mm slakk i hjulet(kunne rotere det 5 mm fram og tilbake før det butta i kilen... ) da fjuska og jagde den og gikk ikke så bra i det hele tatt...

reima skal være stram den.... du skal vel kunne vri den ca 90 grader om du tar midt på det lange strekket...

skru av strammehjulet og se om det ligger riktig i strammebraketten du... noen av de hjula kan faktisk være mulig å få på feil....
når du skrur av hjulet og ser bak så er det hullet bolten skal igjennom pluss et til på ca 3-4mm, det skal på plass på den biten som stikker ut fra strammebraketten.... noen hjul har og utfrest et spor mellom disse, og de kan man få montert feil på... du skjønner det når du ser det.

når det gjelder optiming, gjør følgende...

sett veiv og kamaksel på merkene sine.... sett på reima.... vri så veiva en omdreining slik at merket på kammen peker rett ned... sett rotoren til å peke rett på klipset som holder lokket på plass på den siden som er nærmest midten av bilen... tre den nedi... da skal fprdeleren peke rett på sylinder nummer en....

spør meg ikke hvorfor merkene står 180 grader feil originalt, men slik er de... monterer du med begge merkene rett opp står kammen til tenning på nummer 4

Edited by sven, 13 October 2009 - 21:54.