Gå til innhold



Foto

SJ413, tenningsproblemer, dårlig tomgang


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
43 replies to this topic

#21 FredrikB

FredrikB

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 21 Innlegg:

Posted 13 October 2009 - 22:24

Takk for svar, Sven!

Jeg prøvde ikke å vri reima eller å vri på kam-drevet, men med 1 finger kan jeg presse reima ca 1 cm til hver side av motoren uten motstand i det hele tatt, og det ville jeg tro er litt vel slakt. Innbiller meg at den skal kjennes stram ut på samme måte som viftereima? Hjulet gir heller ikke noe som helst press mot reima, det bare ligger inntil. Jeg er bombesikker på at jeg fikk hjulet på plass riktig med tappen der den skal så hvis det er for mye slakk så må det skyldes at reima er for lang eller hjulet for lite, da? Merkelig... Kan jo være en tidligere eier som har fått feil deler.
Dette er jo absolutt en mulighet, så kanskje jeg skulle bestilt nytt bare for å være sikker.



- Min bil er så liten - og veien så uendelig lang -



#22 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 14 October 2009 - 18:06

QUOTE(FredrikB @ 13 Oct 2009, 23:24) <{POST_SNAPBACK}>
Takk for svar, Sven!

Jeg prøvde ikke å vri reima eller å vri på kam-drevet, men med 1 finger kan jeg presse reima ca 1 cm til hver side av motoren uten motstand i det hele tatt, og det ville jeg tro er litt vel slakt. Innbiller meg at den skal kjennes stram ut på samme måte som viftereima? Hjulet gir heller ikke noe som helst press mot reima, det bare ligger inntil. Jeg er bombesikker på at jeg fikk hjulet på plass riktig med tappen der den skal så hvis det er for mye slakk så må det skyldes at reima er for lang eller hjulet for lite, da? Merkelig... Kan jo være en tidligere eier som har fått feil deler.
Dette er jo absolutt en mulighet, så kanskje jeg skulle bestilt nytt bare for å være sikker.


Høres ut som om strammehjulet ditt er kaputt. Om du er sikker på at det er i sporet og satt riktig inn skal rema være strammere enn du skriver her. Jeg synes ikke reima skal være like stram som ei viftereim, men nesten for å si det slik. Ikke slik at den kan slarke og slenge litt.


Det er etter hva jeg har erfart mye større sjanse for at strammehjulet er kaputt enn at du har ei rem med noen tenner for mye. At kilen ryker slik som sven skriver om er mye mer sjeldent enn kaputt strammehjul. Bare på min lille erfaring med SJ har jeg kastet i alle fall tre kaputte strammehjul som ikke holdt reima skikkelig stram.

Mange av strammehjulene er over 20 år gamle og har gått over 150 000 km. Ikke rart de blir slitne.

#23 FredrikB

FredrikB

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 21 Innlegg:

Posted 14 October 2009 - 23:14

Takk Gunnar!
Har gått og vurdert å bestille nytt i hele dag og jo mer tro får jeg nå på at dette kan være løsningen... Nytt hjul og ny reim bestilles imorgen!
Jeg har også kommet opp med en teori på hvorfor hjulet er for lite: Da jeg tok av kamreim-dekselet og demonterte delene under der la jeg merke til at det var mye svart, veldig fint støv overalt, spesielt på baksiden av strammehjulet. Jeg tror at bolten som holder hjulet har vært strammet så hardt at hjulet ikke har gått rundt som det skal og det er blitt slitt ned. Også skal jeg bytte fjæra som trekker i strammehjulet, tror jeg. Den er det ikke mye spenst igjen i.

Så da er det bare å tømme kjøleanlegget og demontere igjen... Forslag på hvordan dette kan gjøres enklest mulig i forhold til å ta ut radiator, vifte og "vifteskjold" mottas med takk. Jeg tok radiatoren først ut, så vifteskjoldet før jeg tok ut vifta. Ganske kronglete nedi der og det er nesten bare flaks at rdiatoren min overlevde. smile.gif

Hvis det er interesse for det kan jeg gjerne lage en "How-To" med bilder av reg.-reim-bytte.

- Min bil er så liten - og veien så uendelig lang -



#24 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 15 October 2009 - 15:38

QUOTE(FredrikB @ 15 Oct 2009, 00:14) <{POST_SNAPBACK}>
Takk Gunnar!
Har gått og vurdert å bestille nytt i hele dag og jo mer tro får jeg nå på at dette kan være løsningen... Nytt hjul og ny reim bestilles imorgen!
Jeg har også kommet opp med en teori på hvorfor hjulet er for lite: Da jeg tok av kamreim-dekselet og demonterte delene under der la jeg merke til at det var mye svart, veldig fint støv overalt, spesielt på baksiden av strammehjulet. Jeg tror at bolten som holder hjulet har vært strammet så hardt at hjulet ikke har gått rundt som det skal og det er blitt slitt ned. Også skal jeg bytte fjæra som trekker i strammehjulet, tror jeg. Den er det ikke mye spenst igjen i.

Så da er det bare å tømme kjøleanlegget og demontere igjen... Forslag på hvordan dette kan gjøres enklest mulig i forhold til å ta ut radiator, vifte og "vifteskjold" mottas med takk. Jeg tok radiatoren først ut, så vifteskjoldet før jeg tok ut vifta. Ganske kronglete nedi der og det er nesten bare flaks at rdiatoren min overlevde. smile.gif

Hvis det er interesse for det kan jeg gjerne lage en "How-To" med bilder av reg.-reim-bytte.


Det å plukke ut radiatoren er da gjort på noen få minutter. Først setter du ei bøtte under og skrur opp tømmeskruen, tar av påfyllingslokket, tar av ekspansjonstanken og tømmer den,skrur løs og fjærner plasttunnelen for vifta som sitter på baksiden av radiatoren, løsner slangene oppe og nede og skrur løs begge festebrakettene til radiatoren. Løfter hele radiatoren rett opp med festebraketter. Så er det vifteservo etter å ha slakket litt på viftereima. Hadde det opp for et par uker siden sist og det tok ikke mange minuttene.

Det som tar mest tid er drikking av cola og spising av sjokolade mens jeg holder på. Bortsett fra skruer med runde hoder, ødelage spor og fastrustet, men når en har hatt det oppe en gang fjerner en slike problemer så neste gang går det på en brøkdel av tiden.

Men lag en how-to for det er stadig noen som trenger noe beskrivelse av hvordan en skal gjøre den jobben. Masse bilder. Det er toppers.

#25 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 15 October 2009 - 17:20


jeg pleier å løsne de fire muttrene som sitter inne på hjulet til vannpumpa først, så legge vifta og clutchen og alt inne i radiatordeksletdekslet, så løsne og ta ut radiatoren og vifta sammen...


#26 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 16 October 2009 - 08:54

QUOTE(sven @ 15 Oct 2009, 18:20) <{POST_SNAPBACK}>
jeg pleier å løsne de fire muttrene som sitter inne på hjulet til vannpumpa først, så legge vifta og clutchen og alt inne i radiatordeksletdekslet, så løsne og ta ut radiatoren og vifta sammen...


Det er nok lettere som du skriver for ellers for en må trekke opp dekslet mens en snur på vifta og vrir dekslet motsatt for å få plass. Men det er rart med uvaner, en bare viderefører dem :-)



Og skal jeg plukke ut radiatoren så plukker jeg alltid vekk plastgrillen slik at jeg kommer til rett forfra. Ellers synes jeg det blir håpløst trangt.

Edited by Nöcke Gunnar, 16 October 2009 - 08:56.


#27 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 16 October 2009 - 17:12

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 16 Oct 2009, 09:54) <{POST_SNAPBACK}>
Det er nok lettere som du skriver for ellers for en må trekke opp dekslet mens en snur på vifta og vrir dekslet motsatt for å få plass. Men det er rart med uvaner, en bare viderefører dem :-)



Og skal jeg plukke ut radiatoren så plukker jeg alltid vekk plastgrillen slik at jeg kommer til rett forfra. Ellers synes jeg det blir håpløst trangt.


Da skal du være glad du ikke har 410 biggrin.gif da kan du nemlig bare skru av grillen med vinkelsliper, ellers er du nødt til å skru ur alt forran framskjermene


#28 FredrikB

FredrikB

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 21 Innlegg:

Posted 16 October 2009 - 17:51

Det er trangt der, ja! For min del er det bare å kjøre over en liten dump, så er grillen ute... tongue.gif Forrige eier glemte visst å sette den fast da han pusset opp bilen og lagde ny, flott metall-grill.
Å ta ut vifta før alt det andre gjør nok ting litt enklere, ja. Skal prøve den rekkefølgen neste gang. smile.gif Kanskje jeg til og med slipper å ta ut radiatoren?
Delene mine kommer ikke til Valdres før på tirsdag-onsdag... Kjedelig! Men da har jeg tid til å montere parklys og ryggelys, sette på taket og gjøre alt klart til PKK. De liker vel kanskje heller ikke helt at bilen har hornet plassert bak setene, inni bilen, i form av to halvmeter-lange trailerhorn. huh.gif wink.gif Det er jo ikke de som sitter i bilen man skal skremme vettet av.
Regner med at bilen har skiltene på i slutten av neste uke, jeg. He-he!

- Min bil er så liten - og veien så uendelig lang -



#29 Sectio

Sectio

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 372 Innlegg:

Posted 17 October 2009 - 00:28

hadde noe av de samme problemene med min bil, tennigsbank litt nå, og litt da, høy tomgang, ikke tomgang. eller bare vanvittig rar gange. prøvde 4 gassere trur jeg,ingen forskjell. hadde til slutt gått over alt annet. bestilte meg Redline Weber/EMFI gasser. og da ble alle problemene bort. og fordellene er at bilen går som ei kule,
Suzuki Sj 413 85mod cab

#30 FredrikB

FredrikB

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 21 Innlegg:

Posted 26 October 2009 - 22:42

En liten oppdatering her:

Fikk ny reg.-reim og strammehjul på fredag og gikk til verket på lørdag med godt mot og tro på at dette var løsningen. Men, nei... Var overlykkelig en liten stund da jeg trodde den gikk som den skulle, men ble fort skuffet da motoren ble varm og de samme gamle problemene dukket opp. Ingenting er blitt det grann bedre. Idag dobbeltsjekket jeg jobben jeg hadde gjort, bare for å være sikker, og alt var som det skal være. Reima er stram og fin, strammehjulet sitter fast og går lett rundt, ventilklaringene er perfekte og fordeleren er satt riktig inn. Metoden med å løsne vifta før man løfter ut radiator, viftekåpe og vifte fungerte forresten utmerket, mye lettere enn å lirke alt rundt vifta som jeg gjorde første gang. En forandring var det forresten, når jeg bruker tenningslampe står merket på svinghjulet omtrent stille i motsetning til før da det hoppet en god del, og dette kommer nok av at reima er stram nå.

Det som skjer nå er at når motoren er varm og går "jevnt" (hoster og spytter litt) prøver jeg å justere varm-tomgang ned fra 1500 rpm. Rører så vidt tomgangsskruen og tomgangen blir lavere, fortsetter å synke for så å fuske så mye at den stopper eller den øker i turtall og og fortsetter å synke og stige før den stopper igjen når turtallet blir for lavt. Starter bilen igjen og tomgangen er plutselig på oppimot 2000 rpm...
I mørket igår kveld la jeg merke til at når skrutrekkeren så vidt berører tomgangsskruen kommer det bittesmå gnister rundt den, metallklingen var ikke i kontakt med meg eller bilen. Helt naturlig eller noe alvorlig feil? Prøvde å trekke ut kontakten til fuel cut-solenoiden mens motoren gikk og den fortsatte å gå og det gikk også fint å stoppe og starte den uten strøm på solenoiden. Skal det være sånn? Den klikker som den skal når jeg kobler på strøm uten at motoren går.

Jeg skal nok en gang prøve å bytte forgasser og fordeler med den andre bilen, kanskje det blir annerledes nå når reg.-reima er stram?

Hva syns dere om å prøve å bytte hele motoren fra bil til bil ute på tunet i snøen uten noe slags løfteutstyr? Er det i det hele tatt mulig? Har ikke spesielt lyst til dette, men jeg er rimelig desperat nå, da den grå kun har denne uken igjen før avskiltingsbegjæring og jeg er helt avhengig av at den rød blir godkjent. Skal ta den til kontroll uansett og se. Er jo ikke sikkert jeg ryuker på CO-måling selv om bilen fusker og har litt høy tomgang. Hva mener dere?

Weber er absolutt et godt forslag! Blir kanskje det etterhvert når jeg bygger opp igjen den grå, men jeg er litt besatt av å bytte minst mulig originalt, fikse heller enn å bytte.

- Min bil er så liten - og veien så uendelig lang -



#31 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 27 October 2009 - 00:01

jeg synes dette høres ut som idleup som kødder med deg... men den har du jo sjekka... for fuelcut solenoiden skal bare kutte bensintilførsla på tomgang... gir du gass stopper den ikke.

det med gnistene høres rart ut, sikker på at du ikke hadde kontakt med en pluggledning ellerno...




#32 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 27 October 2009 - 11:10

QUOTE(sven @ 27 Oct 2009, 00:01) <{POST_SNAPBACK}>
jeg synes dette høres ut som idleup som kødder med deg... men den har du jo sjekka... for fuelcut solenoiden skal bare kutte bensintilførsla på tomgang... gir du gass stopper den ikke.

det med gnistene høres rart ut, sikker på at du ikke hadde kontakt med en pluggledning ellerno...


Jeg har hatt sånne merkelige gnister rundt på motoren en gang. Det var overslag fra pluggledning. Ble litt som St.Elmos fire om noen vet hva det er. Nesten som vandrende gnister, minilyn. Det er så høye spenninger med så lav strømstyrke at de er nesten som statisk elektrisitet.

#33 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 27 October 2009 - 11:30

Hørte nesten ut som dårlig jording av coilen det, ettersom lynene er små...
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#34 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 27 October 2009 - 16:16

QUOTE(Bergum @ 27 Oct 2009, 11:30) <{POST_SNAPBACK}>
Hørte nesten ut som dårlig jording av coilen det, ettersom lynene er små...


Absolutt enig i den. Dårlig jording mellom motoren og karosseriet var noe jeg tenkte på men det er større sannsynlighet for at det sitter i selve jordingen av coilen. Og med litt vibrasjon kan det variere etter som bilen rister og dermed vil tenningen bli svært ustabil med alt fra bortfall av enkelte gnister til perfekte gnister.

Men det er så håpløst å lete etter feil når det sannsynligvis er mer enn en feil ute og går.

#35 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 27 October 2009 - 19:09

jordingen av coilen ligger jo i fordeleren, og jordledningen mellom motoren og torpedoen skal hjelpe til med å utjevne dette sammen med hovedjorda som går fra batteriet til karosseriet.

har du grei jording mellom batteriets minuspol og karosseriet? den skal sitte i torpedoen over batteriet. helt oppe under panseret.

jeg ser jo den at om eneste jordinga bilen har er igjennom den lille kabelen kan det forstyrre en ganske god del.... men jeg er ikke for optimistisk med tanke på at dette er feilen....




#36 FredrikB

FredrikB

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 21 Innlegg:

Posted 27 October 2009 - 21:40

Nei... jeg tror nok heller ikke jording er problemet her. Jeg har lagt opp en 35 kvadrat kabel fra minuspol til øverst på torpedoveggen (nytt hull og blankt metall) og en derfra som jeg har skrudd fast sammen med løfteøyet på blokka. Burde vel være et bra jordingspunkt, det? Jeg har også lagt ny og tykkere jording fra fordeleren til samme punkt på torpedoveggen.

Jeg lurer litt på en annen ting som jeg egentlig har avfeid som uviktig: Fra coilen går det en brun ledning med hvit stripe. Den går til en hvit liten dings som er jordet og som jeg antar er støyfilteret og videre i en kabelbunt. Hvor går den videre? Er det denne som blir brutt i tenningslåsen? Jeg hadde uansett et ledningsbrudd i støyfilteret pga. irring så jeg fjernet det og koblet sammen de brune ledningene og har selvfølgelig da fjernet jordingen sammen med støyfilteret, hvis det er det det er. Kan dette ha noen betydning? Det er ingen forskjell på før og nå, men ledningen var jo brukket så jeg vet ikke...

Jeg lot motoren gå en stund istad mens jeg målte litt på måfå og sammenlignet med den grå som fungerer, men fant ingen store forskjeller. Er det noe jeg kan måle for å finne en eventuell dårlig kontakt eller en strøm-lekkasje?

Etter å ha latt motoren gå en stund gikk den faktisk litt bedre enn før, fikk tomgangen ned på rett over 1000 uten spesielt store variasjoner i turtall, men fortsatt hosting, akkurat som den hopper over et slag eller to. Turtallet har noen små dropp og synker etterhvert ned til et nivå som høres ganske normalt ut, men der går den bare noen sekunder før den stopper. Den får helt tydelig store problemer med å holde det gående før noen host gjør at den "mister" tenningen helt. Er jeg rask nok her kan et lite trykk på gassen redde den før det samme gjentar seg igjen.

Føler at jeg kanskje kommer med mye detaljer og unyttig info her og at alle kanskje har skjønt problemet for lenge siden, men jeg håper bare at noen kanskje plutselig tenker "AHA! Det må være.....!"

Når det gjelder gnistene så er jeg helt sikker på at jeg ikke har vært nær hverken metallet i skrutrekkeren eller inntil pluggkablene. For meg virker det helt umulig at det kan bli gnister uten at strømmen går videre fra skrutrekkern til "noe", kan strøm med såpass høy spenning gå gjennom skrutrekkerskjeftet og mange lag med klær? Merkelig....

Jeg har uansett fått time til PKK på fredag, så da får det bære eller briste. sad.gif Må nok bruke tiden nå på å montere manglende parklys og ordne småting.

Takk for all hjelp så langt! Og bare kom med de mest usannsynlige forslagene til ting å sjekke, jeg tester alt dere foreslår, men har ikke alltid fantasi nok til å komme opp med alternativer selv.

Enig med deg, Gunnar, virker som det kan være flere små problemer her. Jeg tror reg.-reima var ett av dem siden tenningsmerket nå er mer stabilt med stroben.

- Min bil er så liten - og veien så uendelig lang -



#37 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 27 October 2009 - 22:58

Det er nok støyfilteret, ja, og å fjerne det skal nok ikke ha slike konsekvenser, den som går videre inn i kabelbunten er den brun og går fra coilens minus, eller svart/hvit og går fra coilens pluss...

fra coilens minus skal det kun gå to kabler, den ene er svart og går rett til fordeleren, den andre er brun, og går til turtelleren

fra coilens pluss går det to kabler også, det ene er en gul som går til fordeleren, den andre er svart/hvit og som er tenningsstrøm.

på den gule suzukien vår har jeg kobla så enkelt som det du ser her... ingen støyfilter, og tomgangsturtall på 850 rpm med weber 34 ICH gasser

Jeg har fortsatt tro på at det er gasseren din som lager endel av disse problemene

prøv uansett å jorde direkte i fordeleren bare fpr å se om det gjør noen forskjell

Edited by sven, 27 October 2009 - 23:01.



#38 FredrikB

FredrikB

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 21 Innlegg:

Posted 28 October 2009 - 00:48

QUOTE(sven @ 27 Oct 2009, 23:58) <{POST_SNAPBACK}>
Det er nok støyfilteret, ja, og å fjerne det skal nok ikke ha slike konsekvenser, den som går videre inn i kabelbunten er den brun og går fra coilens minus, eller svart/hvit og går fra coilens pluss...

fra coilens minus skal det kun gå to kabler, den ene er svart og går rett til fordeleren, den andre er brun, og går til turtelleren

fra coilens pluss går det to kabler også, det ene er en gul som går til fordeleren, den andre er svart/hvit og som er tenningsstrøm.

på den gule suzukien vår har jeg kobla så enkelt som det du ser her... ingen støyfilter, og tomgangsturtall på 850 rpm med weber 34 ICH gasser

Jeg har fortsatt tro på at det er gasseren din som lager endel av disse problemene

prøv uansett å jorde direkte i fordeleren bare fpr å se om det gjør noen forskjell


Takk for det! Har lurt lenge på den brune kabelen... Blir jo ikke klok på koblingsskjema i FSM-en hvor den går rett til ECM. Og godt å vite at støyfilteret ikke er viktig.
Selv om jeg ikke trodde det i begynnelsen får jeg stadig mer tro på gasseren, jeg og.

Det som tross alt irriterer meg mest er at jeg ikke finner feilen. Det hadde liksom vært greit hvis jeg fant ut hva det var og jeg ikke kunne fikse det selv, men å ikke finne det ut... irriterer vettet av meg! Derfor har jeg ikke spesielt lyst til å bytte den med f.eks.en Weber før jeg finner feilen. Men når jeg finner feilen, ja, da bytter jeg gjerne! Litt rar, kanskje, men sånn er jeg. blink.gif

Får nok forberede meg på kveldsskift ute i snøen med kaffe og sjokolade og gjøre et nytt forgasserbytte etter jobb.

- Min bil er så liten - og veien så uendelig lang -



#39 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 28 October 2009 - 01:28

har du forresten sjekka at bensintilførselen er i orden?

at pumpa pumper nok, at filteret bak over bakakselen ikke er tett, og at silen i forgasseren ikke er tett, at tankutluftingen ikke kødder med deg så du får vacuum i tanken...

FORRESTEN: prøv å plugge vacuumen til bremsekraftforsterkeren helt nede ved manifolden. hadde en rar feil på en gammel ford jeg hadde, og der lå feilen i at koblingen inn i bremsekraftforsterkeren ikke holdt tett... men man får samme feil om det er lekkasje i stempelet inne i forsterkeren.


#40 FredrikB

FredrikB

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 21 Innlegg:

Posted 28 October 2009 - 18:21

QUOTE(sven @ 28 Oct 2009, 02:28) <{POST_SNAPBACK}>
har du forresten sjekka at bensintilførselen er i orden?

at pumpa pumper nok, at filteret bak over bakakselen ikke er tett, og at silen i forgasseren ikke er tett, at tankutluftingen ikke kødder med deg så du får vacuum i tanken...

FORRESTEN: prøv å plugge vacuumen til bremsekraftforsterkeren helt nede ved manifolden. hadde en rar feil på en gammel ford jeg hadde, og der lå feilen i at koblingen inn i bremsekraftforsterkeren ikke holdt tett... men man får samme feil om det er lekkasje i stempelet inne i forsterkeren.



Jeg har byttet filteret bak, det gamle var ganske så grumsete. Jeg har ikke sjekket silen i forgasseren, sitter den der hvor nippelen til slangen sitter? Og bensinpumpa, kan jeg sjekke den selv? Det er kanskje en enkel sak for et verksted å måle bensintrykket?

Det med vacuumen til bremsen skal jeg sjekke.

Hvis bilen ikke blir godkjent på PKK får man jo vanligvis en frist for utbedring. Betyr det at jeg burde kunne få ut skiltene fra BT med en frist for utbedring av eventuelle mangler eller må bilen være 100% godkjent for å få ut skiltene? Kanskje dette kunne være redningen min...

- Min bil er så liten - og veien så uendelig lang -