Gå til innhold



Foto

Bilen stoppet nesten for meg 7-8 ganger på en tur i dag


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
7 replies to this topic

#1 mathiash

mathiash

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 140 Innlegg:

Posted 08 October 2009 - 08:28

Heisann

Kjørte fra Stavanger og hjemover i dag, ca 30min, i løpet av turen så fikk jeg litt problemer med bilen. Mens jeg kjørte med normalt pådrag på motorveien, så stoppet bilen å dra, så lyste Water in Fuel lampen, motorblokk lampen og Wait to Start i 1-2sek. Så trillet bilen på tomgang i 4-5sek, så begynte den å dra igjen. Dette skjedde vel en 7-8 ganger tenker jeg. Stoppet bare å dra, ingenting drag, men svev på tomgang, så kom den ijen av seg selv (jeg ga litt gass), så kunne jeg kjøre videre helt normalt. Når den stoppet å dra så trillet jeg bare bortover til den kom igjen.

Kom hjem fra nordsjøen på Tirsdag, da har den stått i 2 uker med full tank. Nå er det ca 3/4 tank på den. Kan diagnosen være rett at det er vann i dieselen? Det er jo ca 10-15grader på dagen, og 4-6grader om natta. Utenom det så lå vel eksostemp på 450 fahrenheit, oljetrykk og arbeidstemperatur var normal. Ladetrykk på turboen og voltmeteret var normalt.

Noen som har vært borti lignende? Hvordan kan jeg lettest bli kvitt kondesen, hvis det er det som er tilfelle?

Dette gjelder en 01 Ford F250 7.3 Powerstroke.

mvh
Mathias Hovland
2001 Ford F250 7.3 Powerstroke

#2 mathiash

mathiash

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 140 Innlegg:

Posted 09 October 2009 - 14:55

Fikk orden på det smile.gif
2001 Ford F250 7.3 Powerstroke

#3 Rådebank

Rådebank

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 81 Innlegg:

Posted 09 October 2009 - 16:38

QUOTE(mathiash @ 9 Oct 2009, 15:55) <{POST_SNAPBACK}>
Fikk orden på det smile.gif


Og hva var feil?

-2004 Jeep Grand Cherokee Vision

#4 mathiash

mathiash

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 140 Innlegg:

Posted 09 October 2009 - 19:21

Det må ha vært kondens. Kjørte og fylte full tank, hadde oppi kondensfjerner, så tok jeg og åpnet dreneringskranen ved dieselfilteret, og i tillegg vridde om tenningen slik at den pumpet diesel igjennom hele systemet fra tanken og fram og rett ut. Tok i tillegg en kikk på dieselfilteret for å se om det var ok. Etter dette har den vært fin smile.gif
2001 Ford F250 7.3 Powerstroke

#5 aeomholt

aeomholt

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2490 Innlegg:

Posted 11 October 2009 - 21:50

Lampa sier jo det meste her vel??

"Water in fuel" altså så senser den vann i drivstoffet... Da er tømming av dieselfilter på tide...

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

#6 mathiash

mathiash

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 140 Innlegg:

Posted 12 October 2009 - 10:40

Prøvde det en gang uten at det fungerte noe. Derfor jeg lagde denne tråden, for å være sikker på at det var kondens som var problemet. Men nå er det jo i orden smile.gif
2001 Ford F250 7.3 Powerstroke

#7 Datsun Diesel

Datsun Diesel

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 61 Innlegg:

Posted 13 October 2009 - 19:42

Jeg ville byttet dieselfilter fordi filteret tetter seg hvis det kommer vann i det og de v8 pumpene er vel ikke de som holder lengst.

#8 mathiash

mathiash

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 140 Innlegg:

Posted 13 October 2009 - 22:35

Filteret så egentlig fint ut, er vel 500km siden det ble bytta smile.gif
2001 Ford F250 7.3 Powerstroke