Plassering av grovfilter og finfilter på dieselmotor
Posted 11 October 2009 - 23:38
Har lest og studert litt angående plassering av dieselfilter. Lest med stor interesseher på forumet. Prinsippet for plassering av dieselfilter tror jeg vil gjelde de fleste motorene.
Så
Oppdaget at jeg kun hadde et Volvo Penta grovfilter på 10 Micron, kombinert med vannutskiller. Dette filteret er plassert rett etter dieseltanken, før fødepumpa. Fra fødepumpa går det videre drivstoffslang rett til insprøytingspumpe. Forstår det slik at mellom fødepumpa og insprøytingspumpe bør det være et finfilter montert. Bestilt et Spin on Catapillar filter på 2 Micron og filterholder.
Så
Bør jeg montere dette finfiltert før insprøytingspumpe dvs. etter fødepumpa, og litt høyere enn fødepumpa ?
Eller
kunne finfilteret monteres rett etter grovfilteret, dvs. begge filtra før fødepumpa ? Har mulighet her til å montere både grov- og finfilteret under dieseltankhøyde, dette ville antagelig hjelpe til at flowen (dieselflyten) fra dieseltanken og ned til grov- og finfilteret ble bedre, før dieselen så gikk inn i fødepumpa som også er montert lavt i forhold til dieseltanken.
Tenkte
at den sist nevnte montering med både grov- og finfiltert før fødepumpa, kunne gjøre det letter for fødepumpa å opprett holde trykket vidre rett til insprøytingspumpe som max skal ha 9 PSI trykk for denne type motor.
Annen mulighet for å være sikker kunne være er å monter inn en ekstra pumpe, f.eks Holly Blue pumpe med regulator for å få riktig trykk i forhold til insprøytingspumpe ? Kunne da også sette på en drivstofftrykkmåler for å ha kontroll på dette ?
Motorinteressert
Posted 12 October 2009 - 09:58
Hvor du setter filteret tror jeg spiller liten rolle, så sett det der det passer deg best (plasseringsmessig i båten).
Kai
08 Tahoe
14 Tesla Model S
73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4
"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"
Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum
Posted 12 October 2009 - 19:26
Takk for svar
Ut fra hevert prinsippet burde det gå an å plassere grov- og finfilteret rett etter og da under dieseltanken,
men
ut fra "fysikkens lover" om at det er lettere å blåse opp enn å suge opp, det er motor jeg snakker om fortsatt alså
Edited by lassea, 12 October 2009 - 20:01.
Posted 15 October 2009 - 08:51
No er ikkje eg ekspert på plassering av komponentar i motor og motorrom, men reint ut frå fysikkens lover ser eg kva du meiner.
Forutsatt at plassering av pumpe i forhold til tank er uendra burde det ikkje ha nokon betydning kvar du plasserer filteret.
Systemet må sjølvsagt vere heilt tett slik at det ikkje kan suge ekstern luft. I tillegg må pumpa ha tilgang på diesel når den startar slik at den slepp å suge intern luft før dieselen kjem fram.
No tenker eg heilt generelt på pumper som er berekna på væsker. Mange av dei likar ikkje å gå tomme, dvs suge luft før væska kjem. Altså må dei enten bli fylt opp med væske før bruk, eller dei må plasserast slik at dei "skubbar" i staden for å suge.
Filteret vil derimot berre vere ein del av røret i denne sammenhengen og vil ikkje kreve nokon spesiell plassering. Så får heller andre med meir peiling kommentere om filteret fungerer best under trykk, dvs om filtreringsevnen er bedre FØR pumpa (der det er lite trykk), eller ETTER pumpa (der det er høgt trykk). Svaret til ChevyHoe gir ein indikasjon om at dette heller ikkje skal bety noko.
Edited by Chevy1974, 15 October 2009 - 08:51.
Posted 16 October 2009 - 12:43
Er med på den om at det ikke må inn luft, og at pumpa ikke kan være tom. Hvis føde pumpa er plassert lavt i forhold til tanken burde det være enklere for fødepumpa å "jobbe", for da er hevert prinsippet inn å "hjelper" til.
Plassering av finfilter i forhold til fødepumpa er jeg ikke helt sikker på hvordan det blir til.
Posted 16 October 2009 - 22:39
MEN.... etter å ha demontert en sliten fødepumpe (ca 100.000km) så var den full av brun gjørme ifra tanken og sendte denne dritten videre opp i finfilteret som dermed fikk jobben med å rense dieselen totalt. - Håper bare at ikke all denne dritten har tettet dieselpumpen min.
Det vil jeg oppdage når restaureringen er ferdig. Men det er en annen historie.
Jeg vil iallfall bygge inn et ekstra finfilter FØR fødepumpen også. Vet ikke om det blir for mye motstand for fødepumpen å suge dieselen igjennom alt dette. Så jeg lurer bare på om det blir til elektrisk Audi pumpe nedi tanken i tillegg.
Posted 16 October 2009 - 23:20
Er med på den om at det ikke må inn luft, og at pumpa ikke kan være tom. Hvis føde pumpa er plassert lavt i forhold til tanken burde det være enklere for fødepumpa å "jobbe", for da er hevert prinsippet inn å "hjelper" til.
Plassering av finfilter i forhold til fødepumpa er jeg ikke helt sikker på hvordan det blir til.
Har jobba på noen båter ikke med amerikansk motorer men Volvo og Saab Scania der sitter filta mellom fødepumpa og hovedpumpa.og grovsil i tanken Vill på det sterkeste anbefale deg å skaff tilveie doble filter med vendeventil slik at du kan kjøre på et filter om gangen . det er et sant helvete å ligge ned i maskinromet å skru/ bytte filter i kuling, For det er da det tetter seg når all diselen roterer i tanken. Pluss på samma konstruksjon med vanutskillere. Skal prøve å få tatt noen bilder neste gang jeg er utover til en kompis somjeg har montert slikt til.
Posted 17 October 2009 - 23:18
Edited by lassea, 17 October 2009 - 23:18.