
TUV godkjent hevesett for suburban
#1
Posted 12 October 2009 - 11:10
Jeg hørte med "http://www.4x4vest.no" om de kunne skaffe meg et TUV godkjent hevesett for min 2500 suburban 90modell, og det de da kunne skaffe var "Pickup K20, Suburban K10 4" (200mm)" TUV Godkjent. Men prisen var over det budsjettet jeg hadde planlagt - 32 885 NOK.
Jeg har vært på utenlandske sider og funnet flere rimelige hevesett, men ikke funnet noen som der står TUV godkjent til suburban. Noen som vet hvor jeg eventuelt kunne fått dette hevesette for en rimeligere penge, eller et annet tuv godkjent hevesett for bilen min?
#2
Posted 12 October 2009 - 12:53
Det er jo BGNor www.4x4butikken.no som er importør og leverandør til 4x4vest, og de har ikke noe dessverre
#3
Posted 12 October 2009 - 13:46
#4
Posted 12 October 2009 - 14:17
Ifølge BGNor var "Pickup K20, Suburban K10 4" et trailmaster sett, og det mente dem var TUV godkjent. Men som jeg tidligere nevnte, så var prisen i meste laget.
Hva gjør folk her inne da når de skal ha heva suburban? Kan da ikke tenke meg at folk faktisk gidder å senke og skifte hjul før eu-kontroll, og deretter heve den igjen. Finnes det noen eventuell løsning?
#5
Posted 12 October 2009 - 15:25



Ekteskapet er den eneste form for krig der man sover med fienden
I don't have any problems, only situations and solutions
#6
Posted 12 October 2009 - 17:24


Hvilken bil er det du har da, hvor mye har du heva den og hvilken dekk har du satt på den?
Når jeg har tenkt å heve bilen, så er det for å kunne sette på større dekk, kunne gjerne tenkt meg 35 dekk. Og da har en plutselig både hevet den, og større dekk enn hva som står i vognkortet. Hadde derfor vært klart gunstigst å fått et godkjent hevesett.
#7
Posted 12 October 2009 - 17:37
Når jeg har tenkt å heve bilen, så er det for å kunne sette på større dekk, kunne gjerne tenkt meg 35 dekk. Og da har en plutselig både hevet den, og større dekk enn hva som står i vognkortet. Hadde derfor vært klart gunstigst å fått et godkjent hevesett.
Har bare heva den 2" og kjører med 31.6" dekk bare jeg.. Men som de andre har sagt, det finnes så og si ingen Tüv papirer til Amcar heving

Ekteskapet er den eneste form for krig der man sover med fienden
I don't have any problems, only situations and solutions
#8
Posted 13 October 2009 - 16:44
De skulle skaffe hevesett til K5'n min for 15500kr.
husker ikke firma navnet men går vel ann å finne det ut
#9
Posted 13 October 2009 - 22:02
Ellers er ikke det europeiske markedet stort nok til at fabrikanten gidder å bruke masse penger på godkjenninger .
I USA er det meste lov, og da driter de i oss her i Norge dessverre.
Så den bilen din kan du bare glemme å få godkjent hevet og med 35" sånne papirer finnes ikke....
#10
Posted 17 October 2009 - 22:52
Ellers er ikke det europeiske markedet stort nok til at fabrikanten gidder å bruke masse penger på godkjenninger .
I USA er det meste lov, og da driter de i oss her i Norge dessverre.
Så den bilen din kan du bare glemme å få godkjent hevet og med 35" sånne papirer finnes ikke....
Så du sier altså at det ikke finnes? Men er jo merkelig da at Morvik Mekaniske AS (www.4x4vest.no), hevder de kan skaffe et. Her er mailene jeg skrev/fikk:
________________________________________________________________________________
____________________________________
-----Opprinnelig melding-----
Fra: --------------- [---------------------------]
Sendt: 11. oktober 2009 22:48
Til: kundeservice@4x4vest.no
Emne: Hevesett
Hei!
Jeg er ute etter et TUV godkjent hevesett til min chevrolet
suburban 2500,
90 modell, som egner seg for "35” x 12,5 – 15" eller
"Irok 36" dekk. Har
dere noe dere kan anbefale meg?
Mvh. --------------------
Fra: Morvik Mekaniske as <kundeservice@4x4vest.no>
Emne: SV: Hevesett
Til: "'---------------'" <------------------>
Dato: Mandag 12. oktober 2009 08.19
Hei
Kan skaffe i Trailmaster
Pickup K20, Suburban K10 4" (200mm) TUV Godkjent
Varenr: TMS07829 kr 32 885.- ink mva. Bestillingsvare
lifted suspension, Blazer 3/4 ton, 77-91 4" (100mm) Ikke
godkjent
Varenr: TMS07459 kr 27 384.- ink mva. Bestillingsvare
Vennlig hilsen
Ronald Bogetveit
Morvik Mekaniske as
www.4x4vest.no
kundeservice@4x4vest.no
Tlf: 55530042
Fax: 55530216
Mobil: 928 01046
-----Opprinnelig melding-----
Fra: ------------------ [mailto:-----------------]
Sendt: 14. oktober 2009 23:31
Til: kundeservice@4x4vest.no
Emne: Vedr. SV: Hevesett
Pickup K20, Suburban K10 4" (200mm) er den eneste som er TUV godkjent, så da
blir det alternativet. Men hva inneholder denne kit`en? Følger det med
papier på at det er TUV godkjent?
Mvh. --------------------
Hei
4. stk støtdempere, 4. stk bladfjærer, 1. stk monteringsett (forlengede br
slanger skruer med mer)er tuv godkjent
Vennlig hilsen
Ronald Bogetveit
Morvik Mekaniske as
www.4x4vest.no
kundeservice@4x4vest.no
Tlf: 55530042
Fax: 55530216
Mobil: 928 01046
________________________________________________________________________________
_______________________________________
I utgangspunktet syntes jeg dette ble jævlig dyrt, så derfor jeg ville høre om om det fantes noen billigere alternativer. Men nå hører jeg folk sier at det ikke finnes? Mener dere at Morvik Mekaniske feilopplyser meg da?
#11
Posted 17 October 2009 - 23:00
Jeg visste ikke det fantes til pickuper, men da har vi jo fått bekrefta det. Og heving på skikkelig vis koster penger, så da er det bare å bla opp hvis man vil være med på moroa!!
Morvik handler hos BGNor, så ta en tlf til Odd Arild der, han er guru på heving. 22905777
#12
Posted 17 October 2009 - 23:04
Er SVÆRT spent på fortsettelsen av denne sagaen

-Lipton-
454/7,4/300 - Go big or stay home!!
"A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
"Collecting coins is just like life itself; It stopped beeing fun a long time ago..."
Homer Simpson
Visit LIPTON'S PALACE!!

#13
Posted 18 October 2009 - 00:27
Jeg visste ikke det fantes til pickuper, men da har vi jo fått bekrefta det. Og heving på skikkelig vis koster penger, så da er det bare å bla opp hvis man vil være med på moroa!!
Morvik handler hos BGNor, så ta en tlf til Odd Arild der, han er guru på heving. 22905777
Vet heving koster penger, men om jeg kunne kjøpt trailmaster rett fra statene hadde jeg kunnet sluppet unna med en 20 000 (det er medregnet frakt), men hjelper jo ikke mye om jeg ikke får det godkjent.
Skal ta meg en telefon til Odd Arild på mandagen da, så får vi se. Selger bgnor til privat personer, eller kun firmaer? Prøvde å gå innpå siden deres på www.bgnor.com, men kommer ingen vei der. Hadde jo antakeligvis vært billigere å kjøpt direkte fra dem enn via Morvik Mekaniske as
Edited by mEntOr_, 18 October 2009 - 01:18.
#14
Posted 18 October 2009 - 02:02

#15
Posted 18 October 2009 - 02:49
#16
Posted 18 October 2009 - 10:53
Skrivefeil er jo mye sannsynlig??
#17
Posted 19 October 2009 - 11:26
syns det er rart at dem skriver at det er godkjent, i produktkatalogen til trailmaster står det at de ikke har godkjente sett til Chevy.
http://www.trailmast...suspensions.pdf
#18
Posted 19 October 2009 - 12:25
Jeg visste ikke det fantes til pickuper, men da har vi jo fått bekrefta det. Og heving på skikkelig vis koster penger, så da er det bare å bla opp hvis man vil være med på moroa!!
Morvik handler hos BGNor, så ta en tlf til Odd Arild der, han er guru på heving. 22905777
Jeg ringte 22905777, men Odd Arild var borte denne uken, men han jeg snakka med fikk jeg masse info hos. Kan ikke gjengi alt, men det hørtes mere problematisk ut og få ting godkjent. Han sa at ifølge noe gamle regelverk, så kunne det stemme at jeg med en 90 modell suburban kunne få et tuv godkjent hevesett. Han sa det var noen gamle regler som gjaldt for pickuper opp til 1988, og suburban opptil 1991. Men det hjelper lite om en ikke får registert større dekk på bilen, noe som han mente jeg alikevell ikke ville få. Alternativet var å dra helt ned til tyskland og få registrert dekk for min enkelte bil, som kosta 4800 euro bare i dokumenter, og da var jo ikke frakt-kostnadene tatt med i bildet (tror det var rundt 60 000 han sa en annen hadde betalte tilsammen, uten en eneste fysisk forandring på bilen, og jeg bor i troms, så det blir sikkert ennå dyrere)
Norge vil vist heller at jeg skal få meg en flott bmw så jeg kan/vil bryte fartsgrensa noe voldsomt (noe en ikke gjør med en dieseldrevet suburbn) enn å få heva bilen min.