Rammebytte g-wagen
#21
Posted 28 October 2009 - 14:50
Det at nummeret finnes " enda fler plasser ", er det reelt, eller er den en " urban legend " ?
Når jeg har vist bilene mine på PKK, har tilsysnsfolka som regel hatt mer enn nok med å finne det ene rammenummeret, for ikke å snakke om "skjulte" nummer. At de har sjekket dette mot karosserinummeret, har jeg aldri opplevd faktisk....
Initium
Lost in Iceland.....
#22
Posted 28 October 2009 - 15:17
Det at nummeret finnes " enda fler plasser ", er det reelt, eller er den en " urban legend " ?
Når jeg har vist bilene mine på PKK, har tilsysnsfolka som regel hatt mer enn nok med å finne det ene rammenummeret, for ikke å snakke om "skjulte" nummer. At de har sjekket dette mot karosserinummeret, har jeg aldri opplevd faktisk....
Initium
Jeg er rimelig sikker på at det var det nummeret som også sto stemplet på ramma. Er det ikke noen som har en G i umiddelbar nærhet som kan ta en rask titt? Madammen har tatt min med seg i stallen :S
#23
Posted 28 October 2009 - 18:46
Til Jagman: At blikkplaten ikke kan flyttes var mer ment som ironi Er forsåvidt enig i resten av det du sier.
Hadde hjelp av en mekaniker hos BOS for et par år siden. Han hadde jobbet med G i del år. De "ombygde" bilene hadde ofte ingen merker på boltene rundt omkring som gjerne må løsnes når du skal skifte karosseri. (Det er mange verksteder som har utstyr for å slå inn nytt nummer. Det er noe enklere...)
07 Nissan Navara KingCab
07 Suzuki KingQuad 700
#24
Posted 28 October 2009 - 19:08
jeg kjenner selv til biler, " hensatt " komplett med ramme og det hele, så at mange, også tilsynelatende seriøse jukset med dette, er iaf ikke jeg i tvil om..
Snakker ikke da om EN eller TO biler, men en mengde...
Initium
Lost in Iceland.....
#25
Posted 28 October 2009 - 21:32
Vi husker vel alle avisoppslagene for noen år siden angående dette.
07 Nissan Navara KingCab
07 Suzuki KingQuad 700
#26
Posted 28 October 2009 - 22:44
Initium
Lost in Iceland.....
#27
Posted 30 October 2009 - 13:04
Til Jagman: At blikkplaten ikke kan flyttes var mer ment som ironi Er forsåvidt enig i resten av det du sier.
Hadde hjelp av en mekaniker hos BOS for et par år siden. Han hadde jobbet med G i del år. De "ombygde" bilene hadde ofte ingen merker på boltene rundt omkring som gjerne må løsnes når du skal skifte karosseri. (Det er mange verksteder som har utstyr for å slå inn nytt nummer. Det er noe enklere...)
Unnskyld, jeg er ikke akkurat så kjapp til å ta sånt. Er kjappere til å svare... q;^) Men skal vi ikke være enige om at rammenummeret står på rammen bak forhjulet på høyre side?
Bård Th Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1982 X / Jaguar XJ40 V12 1994 / Jaguar XJ12 Serie III 1986 / Daimler Double Six 1984
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 Serie I 1973 / Jaguar XJ12 Serie II 1978 / Jaguar XJ8 Sport 1998 / E Type Serie 1.5
#28
Posted 08 April 2011 - 23:41
Jeg er ikke fremmed for litt "juks" for å få meg en G av nyere dato, da jeg vet jeg vil ha bilen i mange år, og sansynligheten for å bli tatt er uhyggelig liten.
Jeg har ingen kunnskap om disse bilene fra før, annet enn at de har selvbærende ramme og er nesten udødelige, hvis ikke rusta tar dem.
Så er spørsmålet til dere oraklene her inne; Hvor mye jobb er det å flytte over alt fra, f.eks en 2002 G270CDI eller en G400CDI, til en 1980-1985 G-vogn?
Et alternativ er selvfølgelig å beholde gammelt karosseri og ramme og flytte over absolutt alt fra en nyere bil. Da har man ikke gjort noe ulovlig. Går det såpass om hverandre at dette er mulig på 460 og 463?
På forhånd tusen takk
Edited by HumBug, 08 April 2011 - 23:43.
#29
Posted 09 April 2011 - 19:34
Jeg er ikke fremmed for litt "juks" for å få meg en G av nyere dato, da jeg vet jeg vil ha bilen i mange år, og sansynligheten for å bli tatt er uhyggelig liten.
Jeg har ingen kunnskap om disse bilene fra før, annet enn at de har selvbærende ramme og er nesten udødelige, hvis ikke rusta tar dem.
Så er spørsmålet til dere oraklene her inne; Hvor mye jobb er det å flytte over alt fra, f.eks en 2002 G270CDI eller en G400CDI, til en 1980-1985 G-vogn?
Et alternativ er selvfølgelig å beholde gammelt karosseri og ramme og flytte over absolutt alt fra en nyere bil. Da har man ikke gjort noe ulovlig. Går det såpass om hverandre at dette er mulig på 460 og 463?
På forhånd tusen takk
Minner om at dette forumet er tilgjengelig for alle med internett-forbindelse, også mybdighetene. Hørte nylig om en 86 mod. 280 som var kosmetisk bygget om til 463-look. Den lå lenge på finn, ble solgt, og ny eier ble innkalt til "ombyggingskontroll" hos Statens Vegvesen.
Det er mange oppfatninger om hva som går an. Slik jeg tolker lovverket kan man verken endre ramme eller karosseri for å bygge om til 463 med 460-identitet. Det man med rimelig sikkerhet kan gjøre uten å trå over streken er å bruke en 460-ramme og det aller meste av en 463 så lenge man ikke endrer rammas karosserifester. Oppfinnsomhet er stikkordet.
-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring
#30
Posted 09 April 2011 - 19:47
Det at nummeret finnes " enda fler plasser ", er det reelt, eller er den en " urban legend " ?
Når jeg har vist bilene mine på PKK, har tilsysnsfolka som regel hatt mer enn nok med å finne det ene rammenummeret, for ikke å snakke om "skjulte" nummer. At de har sjekket dette mot karosserinummeret, har jeg aldri opplevd faktisk....
Initium
Jeg har dissekert en del G-biler uten å finne annen identitetsmerking enn innpreget rammenummer (VIN) på h. rammevange og et aluminiumsskilt festet med popnagler på luftinntaket på karosseriet.
-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring
#31
Posted 09 April 2011 - 20:23
Det greieste er sikkert å bruke bilens karosseri og ramme, og heller flytte over alt av deler fra nyere bil. Da er motoreffekt det eneste man kan bli tatt på. Men da må det være mulig å få godkjent dette, hvis man kan dokumentere at man har brukt bremser og hjuloppheng fra samme bil. Og at disse er bolt-on.
#32
Posted 09 April 2011 - 20:43
Ramme er stikkordet. Man kan trylle med et karosseri om man er en dyktig fagmann.
-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring
#33
Posted 09 April 2011 - 21:01
EX: 88 300GD STT 33"
Nøtterøy / Vestfold
#34
Posted 09 April 2011 - 22:25
2002-2004 400CDI er det som er interessant, og en fin bil med max 150.000 km på telleren ligger på €20-30'. Og en sliten bil her hjemme får man vel for 5-25'. Tviler på man klarer å finne en slik i Norge for noe i nærheten av dette.
#35
Posted 10 April 2011 - 09:18
Eneste måten jeg kan se det er mulig å få seg en 463 fra en 460, er å flytte over så mye som mulig av de "løse" delene, fra 463 karossen til 460 vogna som skal bli "463" ish. For å gjøre dette bra, så gjelder det vel hovedsaklig ombygging av dristoffpåfylling som er den vesentlige delen av karosseri endringen. Tror kanskje ikke jeg ville skåret i donorkarosseriet heller. Samme påfyllingen sitter jo på 124 karosseriet, som er greie å finne på huggere. Bakhjørnet til 463 uten påfylling, får du for en tusing pluss hos VTP. Hele fronten er jo bolt on, så det er bare ren skruing.
Jagman her på forumet har gjort dette med stort hell. Det som gjenstår er vel dashbord og baksete? Men han har fortsatt 460 motor, girkasse, fordelingskasse og aksler.
Det som kan være en greie, er å finne en donorbil med de rette delene for salg, etterpå. Alt du ikke får flyttet over er jo salgbart. Vet at bare diffen i bakakselen koster over 15 lapper ny, så det må jo være ett potensiale her.
Jeg personlig synes du skal holde det på ett nivå som følger reglene. Det er en forumbruker som har kjøpt en sånn bil som er ombygget uten de rette papirene. Dette skapte masse problemer og usikkerhet, frem til tidligere selger skjønte alvoret, og kjøpte den ikke godkjente vogna tilbake. Vi vet av erfaring at myndighetene gjerne beslaglegger kjøretøy uten pairene i orden, hvis de mener avviket er grovt nok.
My 2 cents . . . . .
#36
Posted 10 April 2011 - 09:46
Eneste måten jeg kan se det er mulig å få seg en 463 fra en 460, er å flytte over så mye som mulig av de "løse" delene, fra 463 karossen til 460 vogna som skal bli "463" ish. For å gjøre dette bra, så gjelder det vel hovedsaklig ombygging av dristoffpåfylling som er den vesentlige delen av karosseri endringen. Tror kanskje ikke jeg ville skåret i donorkarosseriet heller. Samme påfyllingen sitter jo på 124 karosseriet, som er greie å finne på huggere. Bakhjørnet til 463 uten påfylling, får du for en tusing pluss hos VTP. Hele fronten er jo bolt on, så det er bare ren skruing.
Jagman her på forumet har gjort dette med stort hell. Det som gjenstår er vel dashbord og baksete? Men han har fortsatt 460 motor, girkasse, fordelingskasse og aksler.
Det som kan være en greie, er å finne en donorbil med de rette delene for salg, etterpå. Alt du ikke får flyttet over er jo salgbart. Vet at bare diffen i bakakselen koster over 15 lapper ny, så det må jo være ett potensiale her.
Jeg personlig synes du skal holde det på ett nivå som følger reglene. Det er en forumbruker som har kjøpt en sånn bil som er ombygget uten de rette papirene. Dette skapte masse problemer og usikkerhet, frem til tidligere selger skjønte alvoret, og kjøpte den ikke godkjente vogna tilbake. Vi vet av erfaring at myndighetene gjerne beslaglegger kjøretøy uten pairene i orden, hvis de mener avviket er grovt nok.
My 2 cents . . . . .
Hmmm... å endre innfestinger til komponenter som motor, transfer osv. er neppe regelbrudd om det blir gjort fagmessig. Det som står spesifikt nevnt i forskriften er at karosserifester ikke får endres. Det skulle således være fullt mulig å bygge en bil med det aller meste fra 463 på en 460-ramme.
Et annet spørsmål, som Tjærand var inne på, er om det er noe å tjene på en konvertering. Jeg begynner å få lyst på en 463, men når tiden er moden vil jeg kjøpe en "ekte" 463. I mellomtiden koser jeg meg med den late og støyende 80-modellen.
-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring
#37
Posted 10 April 2011 - 10:31
Er vel enig at det er helt korrekt, Øivind Litt feil ressonert fra min side.
#38
Posted 10 April 2011 - 12:46
Hvis man tar noen snarveier og blir tatt, vil det mest sannsynlig koste mere enn å kjøpe en tilsvarende modell i Norge. Problemer vil garantert dukke opp før eller siden. Skal man kjøpe en tysk 463 og så flytte over deler bør man jo ha et meget godt 460 karosseri på den bilen som det skal monteres på, hvis man skal ha det en stund. De er det vel ikke så mange igjen av, etter 20-30år på norske veier. Men det vil da fremdeles være en 460... Noe er bolton, med mye er det ikke. For å ikke snakke om alt elektronikken Vet om i hvert fall en 400cdi som ble ombygd (lovlig) som fikk noen elektronikkgremlins, som man ikke fant utav, samtidig som kostnadene løp..
Har man en ekte 463, som er vraket, vil det antageligvis være det enkleste utgangspunktet. Selv her vil man nok møte litt motstand fra BT.
Så uansett hva man prøver seg på, så vil det fort koste ganske mye. Har man ikke råd til den årsmodellen av 463 man ønsker, er egenlig det beste tipset. Kjøp heller en litt eldre årgang av 463´n.
#39
Posted 10 April 2011 - 19:12