Gå til innhold



Foto

Rammebytte g-wagen


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
38 replies to this topic

#21 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 28 October 2009 - 14:50

påenget er at blikkplaten fint kan byttes over.
Det at nummeret finnes " enda fler plasser ", er det reelt, eller er den en " urban legend " ?

Når jeg har vist bilene mine på PKK, har tilsysnsfolka som regel hatt mer enn nok med å finne det ene rammenummeret, for ikke å snakke om "skjulte" nummer. At de har sjekket dette mot karosserinummeret, har jeg aldri opplevd faktisk....

Initium
Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#22 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 28 October 2009 - 15:17

QUOTE(Initium @ 28 Oct 2009, 15:50) <{POST_SNAPBACK}>
påenget er at blikkplaten fint kan byttes over.
Det at nummeret finnes " enda fler plasser ", er det reelt, eller er den en " urban legend " ?

Når jeg har vist bilene mine på PKK, har tilsysnsfolka som regel hatt mer enn nok med å finne det ene rammenummeret, for ikke å snakke om "skjulte" nummer. At de har sjekket dette mot karosserinummeret, har jeg aldri opplevd faktisk....

Initium


Jeg er rimelig sikker på at det var det nummeret som også sto stemplet på ramma. Er det ikke noen som har en G i umiddelbar nærhet som kan ta en rask titt? Madammen har tatt min med seg i stallen :S

#23 jorgenbg

jorgenbg

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 471 Innlegg:

Posted 28 October 2009 - 18:46

Det er rammenr. på rammen som du kan se bak hjulet i ventre framskjerm..

Til Jagman: At blikkplaten ikke kan flyttes var mer ment som ironi smile.gif Er forsåvidt enig i resten av det du sier.

Hadde hjelp av en mekaniker hos BOS for et par år siden. Han hadde jobbet med G i del år. De "ombygde" bilene hadde ofte ingen merker på boltene rundt omkring som gjerne må løsnes når du skal skifte karosseri. (Det er mange verksteder som har utstyr for å slå inn nytt nummer. Det er noe enklere...)
Jørgen

07 Nissan Navara KingCab
07 Suzuki KingQuad 700

#24 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 28 October 2009 - 19:08

jorgenbg:
jeg kjenner selv til biler, " hensatt " komplett med ramme og det hele, så at mange, også tilsynelatende seriøse jukset med dette, er iaf ikke jeg i tvil om..

Snakker ikke da om EN eller TO biler, men en mengde...

Initium
Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#25 jorgenbg

jorgenbg

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 471 Innlegg:

Posted 28 October 2009 - 21:32

Det er litt forskjell om du gjør noen snarveier til eget bruk eller om du lager business av det.

Vi husker vel alle avisoppslagene for noen år siden angående dette.


Jørgen

07 Nissan Navara KingCab
07 Suzuki KingQuad 700

#26 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 28 October 2009 - 22:44

Kjenner til folk som såvidt er på gata igjen ja, etter å ha " bygget om " biler i stor skala...

Initium
Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#27 Jagman

Jagman

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 30 October 2009 - 13:04

QUOTE(jorgenbg @ 28 Oct 2009, 19:46) <{POST_SNAPBACK}>
Det er rammenr. på rammen som du kan se bak hjulet i ventre framskjerm..

Til Jagman: At blikkplaten ikke kan flyttes var mer ment som ironi smile.gif Er forsåvidt enig i resten av det du sier.

Hadde hjelp av en mekaniker hos BOS for et par år siden. Han hadde jobbet med G i del år. De "ombygde" bilene hadde ofte ingen merker på boltene rundt omkring som gjerne må løsnes når du skal skifte karosseri. (Det er mange verksteder som har utstyr for å slå inn nytt nummer. Det er noe enklere...)


Unnskyld, jeg er ikke akkurat så kjapp til å ta sånt. Er kjappere til å svare... q;^) Men skal vi ikke være enige om at rammenummeret står på rammen bak forhjulet på høyre side?


Med vennlig hilsen
Bård Th Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1982 X / Jaguar XJ40 V12 1994 / Jaguar XJ12 Serie III 1986 / Daimler Double Six 1984
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 Serie I 1973 / Jaguar XJ12 Serie II 1978 / Jaguar XJ8 Sport 1998 / E Type Serie 1.5

#28 HumBug

HumBug

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 3 Innlegg:

Posted 08 April 2011 - 23:41

Bringer denne opp igjen.


Jeg er ikke fremmed for litt "juks" for å få meg en G av nyere dato, da jeg vet jeg vil ha bilen i mange år, og sansynligheten for å bli tatt er uhyggelig liten.

Jeg har ingen kunnskap om disse bilene fra før, annet enn at de har selvbærende ramme og er nesten udødelige, hvis ikke rusta tar dem.

Så er spørsmålet til dere oraklene her inne; Hvor mye jobb er det å flytte over alt fra, f.eks en 2002 G270CDI eller en G400CDI, til en 1980-1985 G-vogn?

Et alternativ er selvfølgelig å beholde gammelt karosseri og ramme og flytte over absolutt alt fra en nyere bil. Da har man ikke gjort noe ulovlig. Går det såpass om hverandre at dette er mulig på 460 og 463?


På forhånd tusen takk smile.gif

Edited by HumBug, 08 April 2011 - 23:43.


#29 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 09 April 2011 - 19:34

QUOTE(HumBug @ 8 Apr 2011, 23:41) <{POST_SNAPBACK}>
Bringer denne opp igjen.


Jeg er ikke fremmed for litt "juks" for å få meg en G av nyere dato, da jeg vet jeg vil ha bilen i mange år, og sansynligheten for å bli tatt er uhyggelig liten.

Jeg har ingen kunnskap om disse bilene fra før, annet enn at de har selvbærende ramme og er nesten udødelige, hvis ikke rusta tar dem.

Så er spørsmålet til dere oraklene her inne; Hvor mye jobb er det å flytte over alt fra, f.eks en 2002 G270CDI eller en G400CDI, til en 1980-1985 G-vogn?

Et alternativ er selvfølgelig å beholde gammelt karosseri og ramme og flytte over absolutt alt fra en nyere bil. Da har man ikke gjort noe ulovlig. Går det såpass om hverandre at dette er mulig på 460 og 463?


På forhånd tusen takk smile.gif

Minner om at dette forumet er tilgjengelig for alle med internett-forbindelse, også mybdighetene. Hørte nylig om en 86 mod. 280 som var kosmetisk bygget om til 463-look. Den lå lenge på finn, ble solgt, og ny eier ble innkalt til "ombyggingskontroll" hos Statens Vegvesen.

Det er mange oppfatninger om hva som går an. Slik jeg tolker lovverket kan man verken endre ramme eller karosseri for å bygge om til 463 med 460-identitet. Det man med rimelig sikkerhet kan gjøre uten å trå over streken er å bruke en 460-ramme og det aller meste av en 463 så lenge man ikke endrer rammas karosserifester. Oppfinnsomhet er stikkordet.

Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#30 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 09 April 2011 - 19:47

QUOTE(Initium @ 28 Oct 2009, 14:50) <{POST_SNAPBACK}>
påenget er at blikkplaten fint kan byttes over.
Det at nummeret finnes " enda fler plasser ", er det reelt, eller er den en " urban legend " ?

Når jeg har vist bilene mine på PKK, har tilsysnsfolka som regel hatt mer enn nok med å finne det ene rammenummeret, for ikke å snakke om "skjulte" nummer. At de har sjekket dette mot karosserinummeret, har jeg aldri opplevd faktisk....

Initium

Jeg har dissekert en del G-biler uten å finne annen identitetsmerking enn innpreget rammenummer (VIN) på h. rammevange og et aluminiumsskilt festet med popnagler på luftinntaket på karosseriet.

Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#31 HumBug

HumBug

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 3 Innlegg:

Posted 09 April 2011 - 20:23

QUOTE(Østerklev @ 9 Apr 2011, 20:47) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg har dissekert en del G-biler uten å finne annen identitetsmerking enn innpreget rammenummer (VIN) på h. rammevange og et aluminiumsskilt festet med popnagler på luftinntaket på karosseriet.



Det greieste er sikkert å bruke bilens karosseri og ramme, og heller flytte over alt av deler fra nyere bil. Da er motoreffekt det eneste man kan bli tatt på. Men da må det være mulig å få godkjent dette, hvis man kan dokumentere at man har brukt bremser og hjuloppheng fra samme bil. Og at disse er bolt-on.

#32 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 09 April 2011 - 20:43

QUOTE(HumBug @ 9 Apr 2011, 20:23) <{POST_SNAPBACK}>
Det greieste er sikkert å bruke bilens karosseri og ramme, og heller flytte over alt av deler fra nyere bil. Da er motoreffekt det eneste man kan bli tatt på. Men da må det være mulig å få godkjent dette, hvis man kan dokumentere at man har brukt bremser og hjuloppheng fra samme bil. Og at disse er bolt-on.

Ramme er stikkordet. Man kan trylle med et karosseri om man er en dyktig fagmann.

Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#33 Tjærand

Tjærand

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1202 Innlegg:

Posted 09 April 2011 - 21:01

Hvis vi ser bort fra lovverket ... Nå begynner 463 å bli så gammal at det umulig kan lønne seg å dra inn en tysk bil å sette på en norsk 460-ramme? Du får jo G500 ned på 300-tallet!. Disse bilene er dyre i Tyskland også selv om du bare momser den inn.
96 G320 33"
EX: 88 300GD STT 33"

Nøtterøy / Vestfold

#34 HumBug

HumBug

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 3 Innlegg:

Posted 09 April 2011 - 22:25

QUOTE(Tjærand @ 9 Apr 2011, 22:01) <{POST_SNAPBACK}>
Hvis vi ser bort fra lovverket ... Nå begynner 463 å bli så gammal at det umulig kan lønne seg å dra inn en tysk bil å sette på en norsk 460-ramme? Du får jo G500 ned på 300-tallet!. Disse bilene er dyre i Tyskland også selv om du bare momser den inn.



2002-2004 400CDI er det som er interessant, og en fin bil med max 150.000 km på telleren ligger på €20-30'. Og en sliten bil her hjemme får man vel for 5-25'. Tviler på man klarer å finne en slik i Norge for noe i nærheten av dette.

#35 Roar Sæther

Roar Sæther

    El Presidente!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1515 Innlegg:

Posted 10 April 2011 - 09:18

Det som er kjernen her, er vel at det IKKE er bolt on drivverk fra 463 til 460. festene til transfer er forskjellig, noe som utelukker overflytting av dette uten å bryte regelverket. Det samme gjelder da dette karosserifestet som ikke tillates endret, hverken på ramme eller karosseri.

Eneste måten jeg kan se det er mulig å få seg en 463 fra en 460, er å flytte over så mye som mulig av de "løse" delene, fra 463 karossen til 460 vogna som skal bli "463" ish. For å gjøre dette bra, så gjelder det vel hovedsaklig ombygging av dristoffpåfylling som er den vesentlige delen av karosseri endringen. Tror kanskje ikke jeg ville skåret i donorkarosseriet heller. Samme påfyllingen sitter jo på 124 karosseriet, som er greie å finne på huggere. Bakhjørnet til 463 uten påfylling, får du for en tusing pluss hos VTP. Hele fronten er jo bolt on, så det er bare ren skruing.

Jagman her på forumet har gjort dette med stort hell. Det som gjenstår er vel dashbord og baksete? Men han har fortsatt 460 motor, girkasse, fordelingskasse og aksler.

Det som kan være en greie, er å finne en donorbil med de rette delene for salg, etterpå. Alt du ikke får flyttet over er jo salgbart. Vet at bare diffen i bakakselen koster over 15 lapper ny, så det må jo være ett potensiale her.

Jeg personlig synes du skal holde det på ett nivå som følger reglene. Det er en forumbruker som har kjøpt en sånn bil som er ombygget uten de rette papirene. Dette skapte masse problemer og usikkerhet, frem til tidligere selger skjønte alvoret, og kjøpte den ikke godkjente vogna tilbake. Vi vet av erfaring at myndighetene gjerne beslaglegger kjøretøy uten pairene i orden, hvis de mener avviket er grovt nok.

My 2 cents . . . . . smile.gif
oops!?!


#36 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 10 April 2011 - 09:46

QUOTE(Roar Sæther @ 10 Apr 2011, 09:18) <{POST_SNAPBACK}>
Det som er kjernen her, er vel at det IKKE er bolt on drivverk fra 463 til 460. festene til transfer er forskjellig, noe som utelukker overflytting av dette uten å bryte regelverket. Det samme gjelder da dette karosserifestet som ikke tillates endret, hverken på ramme eller karosseri.

Eneste måten jeg kan se det er mulig å få seg en 463 fra en 460, er å flytte over så mye som mulig av de "løse" delene, fra 463 karossen til 460 vogna som skal bli "463" ish. For å gjøre dette bra, så gjelder det vel hovedsaklig ombygging av dristoffpåfylling som er den vesentlige delen av karosseri endringen. Tror kanskje ikke jeg ville skåret i donorkarosseriet heller. Samme påfyllingen sitter jo på 124 karosseriet, som er greie å finne på huggere. Bakhjørnet til 463 uten påfylling, får du for en tusing pluss hos VTP. Hele fronten er jo bolt on, så det er bare ren skruing.

Jagman her på forumet har gjort dette med stort hell. Det som gjenstår er vel dashbord og baksete? Men han har fortsatt 460 motor, girkasse, fordelingskasse og aksler.

Det som kan være en greie, er å finne en donorbil med de rette delene for salg, etterpå. Alt du ikke får flyttet over er jo salgbart. Vet at bare diffen i bakakselen koster over 15 lapper ny, så det må jo være ett potensiale her.

Jeg personlig synes du skal holde det på ett nivå som følger reglene. Det er en forumbruker som har kjøpt en sånn bil som er ombygget uten de rette papirene. Dette skapte masse problemer og usikkerhet, frem til tidligere selger skjønte alvoret, og kjøpte den ikke godkjente vogna tilbake. Vi vet av erfaring at myndighetene gjerne beslaglegger kjøretøy uten pairene i orden, hvis de mener avviket er grovt nok.

My 2 cents . . . . . smile.gif


Hmmm... å endre innfestinger til komponenter som motor, transfer osv. er neppe regelbrudd om det blir gjort fagmessig. Det som står spesifikt nevnt i forskriften er at karosserifester ikke får endres. Det skulle således være fullt mulig å bygge en bil med det aller meste fra 463 på en 460-ramme.

Et annet spørsmål, som Tjærand var inne på, er om det er noe å tjene på en konvertering. Jeg begynner å få lyst på en 463, men når tiden er moden vil jeg kjøpe en "ekte" 463. I mellomtiden koser jeg meg med den late og støyende 80-modellen.

Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#37 Roar Sæther

Roar Sæther

    El Presidente!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1515 Innlegg:

Posted 10 April 2011 - 10:31

QUOTE(Østerklev @ 10 Apr 2011, 10:46) <{POST_SNAPBACK}>
Hmmm... å endre innfestinger til komponenter som motor, transfer osv. er neppe regelbrudd om det blir gjort fagmessig. Det som står spesifikt nevnt i forskriften er at karosserifester ikke får endres. Det skulle således være fullt mulig å bygge en bil med det aller meste fra 463 på en 460-ramme.


Er vel enig at det er helt korrekt, Øivind biggrin.gif Litt feil ressonert fra min side.
oops!?!


#38 oborgen

oborgen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 295 Innlegg:

Posted 10 April 2011 - 12:46

Etter at vi fikk de nye reglene i forbindelse med ombygging av biler forsvant det som næring. Det sier vel det meste om lønnsomheten i det. Er man en ordentlig tusenkunstner/fagmann er det mulig man kan få til noe, men da ville jeg ha hatt en meget god kontakt med BT underveis i prosessen. Slik at alt det som blir gjort er dokumentert, noe som kan være godt å ha hvis det senere skulle dukke opp problemer. En skal være meget tålmodig, hvis en skal ha noen mulighet til å gjennomføre noe slikt.

Hvis man tar noen snarveier og blir tatt, vil det mest sannsynlig koste mere enn å kjøpe en tilsvarende modell i Norge. Problemer vil garantert dukke opp før eller siden. Skal man kjøpe en tysk 463 og så flytte over deler bør man jo ha et meget godt 460 karosseri på den bilen som det skal monteres på, hvis man skal ha det en stund. De er det vel ikke så mange igjen av, etter 20-30år på norske veier. Men det vil da fremdeles være en 460... Noe er bolton, med mye er det ikke. For å ikke snakke om alt elektronikken wacko.gif Vet om i hvert fall en 400cdi som ble ombygd (lovlig) som fikk noen elektronikkgremlins, som man ikke fant utav, samtidig som kostnadene løp..

Har man en ekte 463, som er vraket, vil det antageligvis være det enkleste utgangspunktet. Selv her vil man nok møte litt motstand fra BT.

Så uansett hva man prøver seg på, så vil det fort koste ganske mye. Har man ikke råd til den årsmodellen av 463 man ønsker, er egenlig det beste tipset. wink.gif Kjøp heller en litt eldre årgang av 463´n.


#39 2furious

2furious

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 49 Innlegg:

Posted 10 April 2011 - 19:12

Hvis man først skal gjøre ting ulovlig så bytter man bare over skiltnr fra 460'n til 463'n vips 20 år nyere bil. tongue.gif Men er selv opptatt av å ha ting lovlig og orginalt.. Så håper ikke du napper over skiltene laugh.gif laugh.gif laugh.gif