Rammebytte g-wagen
#1
Posted 21 October 2009 - 21:57
Er det noen som har erfaring eller tips om rammebytte på g-vogna? Og hvilke regler gjelder for eksempelvis importbil på norsk ramme?
Thomas
#2
Posted 21 October 2009 - 21:58
Er det noen som har erfaring eller tips om rammebytte på g-vogna? Og hvilke regler gjelder for eksempelvis importbil på norsk ramme?
Thomas
Har erfaring ja! glem det, koster mer enn det smaker..
Stian Overland 92258329
#3
Posted 21 October 2009 - 22:04
EX: 88 300GD STT 33"
Nøtterøy / Vestfold
#4
Posted 26 October 2009 - 14:15
Mulig du har gått på en smell der Bilkar, sikkert flere med deg, og det er et fåtall av mine bilprosjekter som er regningssvarende...
Men det "produseres" stadig NYE 80-talls g -vogner. Det kan da ikke være et økonomisk tap hver gang det ombygges g-vogner? Bilene som det er snakk om hadde kostet en mill. om det hadde vært importert på "vanlig vis" til Norge som stv -versjon. Og det er jo ikke bare i avgifts-Norge at det byttes ramme (nå snakker vi selvsagt om godkjente/lovlige ombygginger..).
Dette hadde uansett ikke vært det første jeg hadde hoppet på, men all info om saken er bare fint!!
#5
Posted 26 October 2009 - 14:31
Jaha - hvor da ?
Etter at reglene ble endret, skal dette ikke lengre være mulig å få godkjent. Snakker da om endring fra 460 til 463.
Endinger fra eldre 463 til nyere 463, er det vel ingen begrensninger på, iaf ikke i teorien. Og i teorien kan dette også være 80 tall, 463 kom vel i 89, som 90 modell.
Har dog aldri sett en 463 89modell på Norske skilter....
Initium
Lost in Iceland.....
#6
Posted 26 October 2009 - 17:11
Hva er den ebste metoden ? Kjøpe ett gammelt vrak i Norge, og kjøre den ned til Tyskland for ombygg ? Blir det toll etc på delene du kjøper der nede, for ikke å si delebilen ? Er det greit å bygge om fra eks. 1990 300 TD til "ny" 55AMG ?Noen som har peiling ? Eller blir det avgifter etc på oppgradert motor ?
TAKKER!
#7
Posted 26 October 2009 - 20:21
#8
Posted 26 October 2009 - 21:25
nå sliter man med å bytte motorer og så skal man gjøre det enda værre;(
#9
Posted 26 October 2009 - 22:24
Det handler kun om skatter og avgifter, så det sier seg selv egentlig.
07 Nissan Navara KingCab
07 Suzuki KingQuad 700
#10
Posted 26 October 2009 - 23:06
Etter det jeg kjenner til er det oppgradering av 460/461-ramme med 463-karosseri som ikke lenger er mulig. Så lenge karosserifestene ikke behøver å endres er det mange muligheter til ombygging.
I prinsippet har det ingenting å bety om arbeidet utføres i Norge eller i utlandet, bortsett fra at det skal betales norsk moms av reparasjonskostnaden ved grensepassering. Så får det være opp til den enkeltes samvittighet hvorvidt man stopper på grensen eller ikke...
Som jeg har gjentatt til det kjedsommelige: Hør med din trafikkstasjon hvordan du skal gå fram, all synsingen her er null verdt som dokumentasjon overfor myndighetene.
Edited by Østerklev, 26 October 2009 - 23:07.
-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring
#11
Posted 27 October 2009 - 12:11
Stemmer. Jeg snakket med en bekjent som arbeider som kontrollør hos BT i går. Han bekrefter akkurat det du sier, ved stor kollisjon kan man søke om karrosseribytte, ellers blir det full avgift.
#12
Posted 27 October 2009 - 12:52
Nei, dette er ikke 100% korrekt.
Jeg tipper han snakket om biler med selvbærende karosseri, men for rammebiler fins det fortsatt muligheter, noe utallige ombygg av GW, LC, Patrol, Hilux og RR bekrefter.
Ja, jeg snakker om ombygg i nyere tid, også etter at reglene er blitt endret.
Begrensningene går i praksis på å endre karosseri eller rammefester, da blir det bom stopp.
Karosseriet må derfor være overveiende likt det som byttes ut. " Vesentlige komponenter " må gjenbrukes, i praksis ramme og drivlinje.
Forøvrig har jeg aldri sett at karosseriet har blitt sjekket mot rammenummer på PKK, er det i det hele tatt noe " karrosseriserienummer " på f.eks en GW ?
Om jeg finner et kjempefint rustfritt 461 GW kaross med lik farge i et " ørkenland" hvordan skal PKK kunne avdekke at dette ikke " hører hjemme på bilen ? "
( rent filosofisk altså, ville ikke DRØMME om å gjøre noe sånt uten å ha alt på det tørre ifbm bilbeltetilsynet..
Initium
Lost in Iceland.....
#13
Posted 27 October 2009 - 13:53
Rammenr. står jo på den blikkplaten i motorrommet, som er umulig å flytte over til en annen bil...
Nå er det allikevel slik i dette potitlandet at det kommer helt an på hvem du snakker og på hvilken trafikkstasjon. Treffer du på den rette personen på det rette stedet er sikkert ingenting umulig.
07 Nissan Navara KingCab
07 Suzuki KingQuad 700
#14
Posted 27 October 2009 - 14:38
Og jeg påstår at du tar feil.
Skal vi sloss ?
( plata med rammenummeret på, hadde jeg glemt. dog uten betydning her )
Initium
Lost in Iceland.....
#15
Posted 27 October 2009 - 14:44
Skal vi sloss ?
( plata med rammenummeret på, hadde jeg glemt. dog uten betydning her )
Initium
Jeg har fått godkjenning det siste året til karosseribytte mellom like biler (460-460) og delvis karosseribytte 460-463. Mao karosseriskifte er ikke ulovlig, men det skal betales avgift om du forandrer bilens karosserifester. Det presiseres at dette ikke er synsing, men fakta om hva som er godkjent siste år.
#16
Posted 28 October 2009 - 00:25
Tibake til start!
det koster mer enn det smaker. billigere og kjøpe en orginal 463!
460-460 er ingen problem. karosseri er en del på biler med ramme. ved skade kalles det reperasjon og bytte karosseri. dog likt det som er orginalt på ramma.
ombygging er noe helt annet!!
Stian Overland 92258329
#17
Posted 28 October 2009 - 12:31
Men hvordan er da reglene på veteran biler/rammer? Vil det bli enklere å få godkjent veteranbiler med motorbytte osv..? Avgiften på innførsel av veteranbil er jo uavhengig av størrelse på motor, vekt, CO2 osv, kun engangsavgift + mva, enn så lenge..
-Thomas
#18
Posted 28 October 2009 - 14:01
Men hvordan er da reglene på veteran biler/rammer? Vil det bli enklere å få godkjent veteranbiler med motorbytte osv..? Avgiften på innførsel av veteranbil er jo uavhengig av størrelse på motor, vekt, CO2 osv, kun engangsavgift + mva, enn så lenge..
-Thomas
Først og fremst: Blikkplaten i motorrommet er poppet fast. Hva i all verden er det som gjør det umuligå flytte den over til et annet karosseri?????
Hvem i all verden skal kunne si at dette karosseriet ikke hører til denne rammen? Ingen! De er identiske (innenfor typen da selvsagt)! Og til den som nevnte at hvermannsen blir skadelidende om noen omgår reglene; gå hjem og vogg! I dette avgiftshelvetet vi lever i burde det være en folkesport å omgå flåingsreglene!
Mht. veteranbiler er ikke dette noe problem da det ikke betales avgift på disse (kun et par tre tusen (som sikkert er på veg oppover)) for vrakpant mm. Dog kan en ikke kjøpe en veteranbil som er alvorlig pimpet og vente å få den inn som veteran. Den skal besiktiges og da blir det problemer om en kommer med en ombygd bil. For G-wagen sin del er det imidlertid fullt mulig å ta inn en 30 år gammel G som er i strøken tilstand etter nuts and bolts restaurering, men den skal altså være tilnærmet original. har man satt inn et 463 interiør og Xenon lykter f.eks. kan man fort ryke uklar med BT. (Det gjør man etterpå...)
Lykke til!
Bård Th Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1982 X / Jaguar XJ40 V12 1994 / Jaguar XJ12 Serie III 1986 / Daimler Double Six 1984
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 Serie I 1973 / Jaguar XJ12 Serie II 1978 / Jaguar XJ8 Sport 1998 / E Type Serie 1.5
#19
Posted 28 October 2009 - 14:08
HAHAHHAHAHA - sjelden fått mer klare ord for pengene !
Jagman - you`re my new best friend !
Initium
Lost in Iceland.....
#20
Posted 28 October 2009 - 14:36
Hvem i all verden skal kunne si at dette karosseriet ikke hører til denne rammen? Ingen! De er identiske (innenfor typen da selvsagt)! Og til den som nevnte at hvermannsen blir skadelidende om noen omgår reglene; gå hjem og vogg! I dette avgiftshelvetet vi lever i burde det være en folkesport å omgå flåingsreglene!
Mht. veteranbiler er ikke dette noe problem da det ikke betales avgift på disse (kun et par tre tusen (som sikkert er på veg oppover)) for vrakpant mm. Dog kan en ikke kjøpe en veteranbil som er alvorlig pimpet og vente å få den inn som veteran. Den skal besiktiges og da blir det problemer om en kommer med en ombygd bil. For G-wagen sin del er det imidlertid fullt mulig å ta inn en 30 år gammel G som er i strøken tilstand etter nuts and bolts restaurering, men den skal altså være tilnærmet original. har man satt inn et 463 interiør og Xenon lykter f.eks. kan man fort ryke uklar med BT. (Det gjør man etterpå...)
Lykke til!
Står ikke rammenummeret også stemplet i rammeverket på høyre rammevang ganske synlig om man bare legger seg på kne og ser under ca. midt på bilen? Sammenligner man da platen og dette nummeret så ser man fort et avvik. Som på flere andre biler er det sikkert enda flere plasser der hvor man kan finne igjen dette nummeret.