Gå til innhold



Foto

Rammebytte g-wagen


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
38 replies to this topic

#1 fisk

fisk

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 66 Innlegg:

Posted 21 October 2009 - 21:57

Hei g-venner!
Er det noen som har erfaring eller tips om rammebytte på g-vogna? Og hvilke regler gjelder for eksempelvis importbil på norsk ramme?

Thomas

#2 Bilkar

Bilkar

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1307 Innlegg:

Posted 21 October 2009 - 21:58

QUOTE(fisk @ 21 Oct 2009, 22:57) <{POST_SNAPBACK}>
Hei g-venner!
Er det noen som har erfaring eller tips om rammebytte på g-vogna? Og hvilke regler gjelder for eksempelvis importbil på norsk ramme?

Thomas


Har erfaring ja! glem det, koster mer enn det smaker..
Offroad og DieselPower!
Stian Overland 92258329

#3 Tjærand

Tjærand

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1202 Innlegg:

Posted 21 October 2009 - 22:04

Er vel endring av karosserifeste på ramma som setter begrensinger. Har du en norsk 463-ramme kan du vel i teorien sette på hva som helst av 463-karosserier med tilhørende drivlinje så lenge du kan dokumentere bremser og avfjæring. Men du kan ikke bruke en 460-ramme for å bygge om til G55K uten å pådra deg engangsavgift, altså ikke kostnadssvarende...
96 G320 33"
EX: 88 300GD STT 33"

Nøtterøy / Vestfold

#4 fisk

fisk

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 66 Innlegg:

Posted 26 October 2009 - 14:15

QUOTE(Bilkar @ 21 Oct 2009, 21:58) <{POST_SNAPBACK}>
Har erfaring ja! glem det, koster mer enn det smaker..


Mulig du har gått på en smell der Bilkar, sikkert flere med deg, og det er et fåtall av mine bilprosjekter som er regningssvarende...smile.gif
Men det "produseres" stadig NYE 80-talls g -vogner. Det kan da ikke være et økonomisk tap hver gang det ombygges g-vogner? Bilene som det er snakk om hadde kostet en mill. om det hadde vært importert på "vanlig vis" til Norge som stv -versjon. Og det er jo ikke bare i avgifts-Norge at det byttes ramme (nå snakker vi selvsagt om godkjente/lovlige ombygginger..).

Dette hadde uansett ikke vært det første jeg hadde hoppet på, men all info om saken er bare fint!!

#5 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 26 October 2009 - 14:31

QUOTE(fisk @ 26 Oct 2009, 15:15) <{POST_SNAPBACK}>
Men det "produseres" stadig NYE 80-talls g -vogner. Det kan da ikke være et økonomisk tap hver gang det ombygges g-vogner?


Jaha - hvor da ?

Etter at reglene ble endret, skal dette ikke lengre være mulig å få godkjent. Snakker da om endring fra 460 til 463.

Endinger fra eldre 463 til nyere 463, er det vel ingen begrensninger på, iaf ikke i teorien. Og i teorien kan dette også være 80 tall, 463 kom vel i 89, som 90 modell.

Har dog aldri sett en 463 89modell på Norske skilter....

Initium

Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#6 GWAGENPETTER

GWAGENPETTER

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 47 Innlegg:

Posted 26 October 2009 - 17:11

Takk for info. Ombygging fra gammel 463 til ny 463 skal derfor være ganske greit...

Hva er den ebste metoden ? Kjøpe ett gammelt vrak i Norge, og kjøre den ned til Tyskland for ombygg ? Blir det toll etc på delene du kjøper der nede, for ikke å si delebilen ? Er det greit å bygge om fra eks. 1990 300 TD til "ny" 55AMG ?Noen som har peiling ? Eller blir det avgifter etc på oppgradert motor ?

TAKKER!

#7 Iver460

Iver460

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2473 Innlegg:

Posted 26 October 2009 - 20:21

Spør kjente ombyggere som Fjeldstad og Øioms Karosseri! Sist jeg var hos Fjeldstad hadde de en G55AMG Kompressor på eldre ramme som de ikke fikk godkjent......

#8 Gimmy

Gimmy

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 26 October 2009 - 21:25

Klarer man finne ett smutthul så klarer noen av oss og tjene noen hundre tusen før staten tetter hullet og gjør det værre for all ombygging av disse bilene i fremtia... that we never learn... Har man ikke sett resultat etter at noen firmaer har snytt staten aktivt i flere år, og vist at det er mann i gata som får støyten???

nå sliter man med å bytte motorer og så skal man gjøre det enda værre;(

#9 jorgenbg

jorgenbg

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 471 Innlegg:

Posted 26 October 2009 - 22:24

Jeg leste meg litt opp på dette for lenge siden. Det jeg kom frem til er følgende: Karosseribytte er ulovlig! Det spiller ingen rolle om det er fra 463 -> 463. Hvis du totalvraker en 463 kan du muligens søke om å få sette på et nytt.

Det handler kun om skatter og avgifter, så det sier seg selv egentlig.

Jørgen

07 Nissan Navara KingCab
07 Suzuki KingQuad 700

#10 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 26 October 2009 - 23:06

Gammelt tema med haugevis av info for den som leter litt bakover.

Etter det jeg kjenner til er det oppgradering av 460/461-ramme med 463-karosseri som ikke lenger er mulig. Så lenge karosserifestene ikke behøver å endres er det mange muligheter til ombygging.

I prinsippet har det ingenting å bety om arbeidet utføres i Norge eller i utlandet, bortsett fra at det skal betales norsk moms av reparasjonskostnaden ved grensepassering. Så får det være opp til den enkeltes samvittighet hvorvidt man stopper på grensen eller ikke...

Som jeg har gjentatt til det kjedsommelige: Hør med din trafikkstasjon hvordan du skal gå fram, all synsingen her er null verdt som dokumentasjon overfor myndighetene.

Edited by Østerklev, 26 October 2009 - 23:07.

Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#11 asmo

asmo

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 598 Innlegg:

Posted 27 October 2009 - 12:11

QUOTE(jorgenbg @ 26 Oct 2009, 22:24) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg leste meg litt opp på dette for lenge siden. Det jeg kom frem til er følgende: Karosseribytte er ulovlig! Det spiller ingen rolle om det er fra 463 -> 463. Hvis du totalvraker en 463 kan du muligens søke om å få sette på et nytt.


Stemmer. Jeg snakket med en bekjent som arbeider som kontrollør hos BT i går. Han bekrefter akkurat det du sier, ved stor kollisjon kan man søke om karrosseribytte, ellers blir det full avgift.

#12 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 27 October 2009 - 12:52

QUOTE(asmo @ 27 Oct 2009, 12:11) <{POST_SNAPBACK}>
Stemmer. Jeg snakket med en bekjent som arbeider som kontrollør hos BT i går. Han bekrefter akkurat det du sier, ved stor kollisjon kan man søke om karrosseribytte, ellers blir det full avgift.


Nei, dette er ikke 100% korrekt.
Jeg tipper han snakket om biler med selvbærende karosseri, men for rammebiler fins det fortsatt muligheter, noe utallige ombygg av GW, LC, Patrol, Hilux og RR bekrefter.

Ja, jeg snakker om ombygg i nyere tid, også etter at reglene er blitt endret.
Begrensningene går i praksis på å endre karosseri eller rammefester, da blir det bom stopp.
Karosseriet må derfor være overveiende likt det som byttes ut. " Vesentlige komponenter " må gjenbrukes, i praksis ramme og drivlinje.

Forøvrig har jeg aldri sett at karosseriet har blitt sjekket mot rammenummer på PKK, er det i det hele tatt noe " karrosseriserienummer " på f.eks en GW ?
Om jeg finner et kjempefint rustfritt 461 GW kaross med lik farge i et " ørkenland" hvordan skal PKK kunne avdekke at dette ikke " hører hjemme på bilen ? "

( rent filosofisk altså, ville ikke DRØMME om å gjøre noe sånt uten å ha alt på det tørre ifbm bilbeltetilsynet.. smile.gif

Initium


Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#13 jorgenbg

jorgenbg

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 471 Innlegg:

Posted 27 October 2009 - 13:53

Om det er mulig å oppdage et karosseribytte blir i denne sammenheng uinteressant. Jeg vil fortsatt påstå at etter regelendring på slutten av 90-tallet er det totalt ulovlig å bytte karosseri. Om du har ramme eller ikke.

Rammenr. står jo på den blikkplaten i motorrommet, som er umulig å flytte over til en annen bil... rolleyes.gif

Nå er det allikevel slik i dette potitlandet at det kommer helt an på hvem du snakker og på hvilken trafikkstasjon. Treffer du på den rette personen på det rette stedet er sikkert ingenting umulig.

Jørgen

07 Nissan Navara KingCab
07 Suzuki KingQuad 700

#14 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 27 October 2009 - 14:38

QUOTE(jorgenbg @ 27 Oct 2009, 13:53) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg vil fortsatt påstå at etter regelendring på slutten av 90-tallet er det totalt ulovlig å bytte karosseri.


Og jeg påstår at du tar feil.
Skal vi sloss ? biggrin.gif

( plata med rammenummeret på, hadde jeg glemt. dog uten betydning her )

Initium

Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#15 mercemann

mercemann

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1199 Innlegg:

Posted 27 October 2009 - 14:44

QUOTE(Initium @ 27 Oct 2009, 15:38) <{POST_SNAPBACK}>
Og jeg påstår at du tar feil.
Skal vi sloss ? biggrin.gif

( plata med rammenummeret på, hadde jeg glemt. dog uten betydning her )

Initium


Jeg har fått godkjenning det siste året til karosseribytte mellom like biler (460-460) og delvis karosseribytte 460-463. Mao karosseriskifte er ikke ulovlig, men det skal betales avgift om du forandrer bilens karosserifester. Det presiseres at dette ikke er synsing, men fakta om hva som er godkjent siste år.
Mattis. Offroader og pirat....

#16 Bilkar

Bilkar

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1307 Innlegg:

Posted 28 October 2009 - 00:25

QUOTE(mercemann @ 27 Oct 2009, 14:44) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg har fått godkjenning det siste året til karosseribytte mellom like biler (460-460) og delvis karosseribytte 460-463. Mao karosseriskifte er ikke ulovlig, men det skal betales avgift om du forandrer bilens karosserifester. Det presiseres at dette ikke er synsing, men fakta om hva som er godkjent siste år.


Tibake til start!

det koster mer enn det smaker. billigere og kjøpe en orginal 463!

460-460 er ingen problem. karosseri er en del på biler med ramme. ved skade kalles det reperasjon og bytte karosseri. dog likt det som er orginalt på ramma.

ombygging er noe helt annet!!

Offroad og DieselPower!
Stian Overland 92258329

#17 fisk

fisk

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 66 Innlegg:

Posted 28 October 2009 - 12:31

Mange meninger om saken.., og det har nok ikke blitt noe enklere med tiden. Og tydeligvis ulik tolkning av regelen på ulike BT, så dette får vel De som har "den rette kontakten" og erfaringen foreta seg.
Men hvordan er da reglene på veteran biler/rammer? Vil det bli enklere å få godkjent veteranbiler med motorbytte osv..? Avgiften på innførsel av veteranbil er jo uavhengig av størrelse på motor, vekt, CO2 osv, kun engangsavgift + mva, enn så lenge..

-Thomas


#18 Jagman

Jagman

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 28 October 2009 - 14:01

QUOTE(fisk @ 28 Oct 2009, 12:31) <{POST_SNAPBACK}>
Mange meninger om saken.., og det har nok ikke blitt noe enklere med tiden. Og tydeligvis ulik tolkning av regelen på ulike BT, så dette får vel De som har "den rette kontakten" og erfaringen foreta seg.
Men hvordan er da reglene på veteran biler/rammer? Vil det bli enklere å få godkjent veteranbiler med motorbytte osv..? Avgiften på innførsel av veteranbil er jo uavhengig av størrelse på motor, vekt, CO2 osv, kun engangsavgift + mva, enn så lenge..

-Thomas


Først og fremst: Blikkplaten i motorrommet er poppet fast. Hva i all verden er det som gjør det umuligå flytte den over til et annet karosseri?????

Hvem i all verden skal kunne si at dette karosseriet ikke hører til denne rammen? Ingen! De er identiske (innenfor typen da selvsagt)! Og til den som nevnte at hvermannsen blir skadelidende om noen omgår reglene; gå hjem og vogg! I dette avgiftshelvetet vi lever i burde det være en folkesport å omgå flåingsreglene!

Mht. veteranbiler er ikke dette noe problem da det ikke betales avgift på disse (kun et par tre tusen (som sikkert er på veg oppover)) for vrakpant mm. Dog kan en ikke kjøpe en veteranbil som er alvorlig pimpet og vente å få den inn som veteran. Den skal besiktiges og da blir det problemer om en kommer med en ombygd bil. For G-wagen sin del er det imidlertid fullt mulig å ta inn en 30 år gammel G som er i strøken tilstand etter nuts and bolts restaurering, men den skal altså være tilnærmet original. har man satt inn et 463 interiør og Xenon lykter f.eks. kan man fort ryke uklar med BT. (Det gjør man etterpå...)

Lykke til!
Med vennlig hilsen
Bård Th Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1982 X / Jaguar XJ40 V12 1994 / Jaguar XJ12 Serie III 1986 / Daimler Double Six 1984
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 Serie I 1973 / Jaguar XJ12 Serie II 1978 / Jaguar XJ8 Sport 1998 / E Type Serie 1.5

#19 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 28 October 2009 - 14:08

QUOTE(Jagman @ 28 Oct 2009, 14:01) <{POST_SNAPBACK}>
Hvem i all verden skal kunne si at dette karosseriet ikke hører til denne rammen? Ingen! De er identiske (innenfor typen da selvsagt)! Og til den som nevnte at hvermannsen blir skadelidende om noen omgår reglene; gå hjem og vogg! I dette avgiftshelvetet vi lever i burde det være en folkesport å omgå flåingsreglene!



HAHAHHAHAHA - sjelden fått mer klare ord for pengene !

Jagman - you`re my new best friend ! biggrin.gif

Initium

Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#20 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 28 October 2009 - 14:36

QUOTE(Jagman @ 28 Oct 2009, 15:01) <{POST_SNAPBACK}>
Først og fremst: Blikkplaten i motorrommet er poppet fast. Hva i all verden er det som gjør det umuligå flytte den over til et annet karosseri?????

Hvem i all verden skal kunne si at dette karosseriet ikke hører til denne rammen? Ingen! De er identiske (innenfor typen da selvsagt)! Og til den som nevnte at hvermannsen blir skadelidende om noen omgår reglene; gå hjem og vogg! I dette avgiftshelvetet vi lever i burde det være en folkesport å omgå flåingsreglene!

Mht. veteranbiler er ikke dette noe problem da det ikke betales avgift på disse (kun et par tre tusen (som sikkert er på veg oppover)) for vrakpant mm. Dog kan en ikke kjøpe en veteranbil som er alvorlig pimpet og vente å få den inn som veteran. Den skal besiktiges og da blir det problemer om en kommer med en ombygd bil. For G-wagen sin del er det imidlertid fullt mulig å ta inn en 30 år gammel G som er i strøken tilstand etter nuts and bolts restaurering, men den skal altså være tilnærmet original. har man satt inn et 463 interiør og Xenon lykter f.eks. kan man fort ryke uklar med BT. (Det gjør man etterpå...)

Lykke til!


Står ikke rammenummeret også stemplet i rammeverket på høyre rammevang ganske synlig om man bare legger seg på kne og ser under ca. midt på bilen? Sammenligner man da platen og dette nummeret så ser man fort et avvik. Som på flere andre biler er det sikkert enda flere plasser der hvor man kan finne igjen dette nummeret.