Gå til innhold



Foto

Vurderer kjøp av Ford Excursion


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
35 replies to this topic

#1 chevy-alta

chevy-alta

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 305 Innlegg:

Posted 22 October 2009 - 22:17

Heisann.

Går med tanken på og kjøpe Excursion rundt 2000-2003 mod.
Lurer da litt på hva æ bør se etter ang mangler og sånne ting?
Og Hvordan motor alternativ jeg bør vurdere og koffer?

Takker får all råd da æ litt ny på denne bilen.

#2 mathiash

mathiash

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 140 Innlegg:

Posted 23 October 2009 - 00:33

Er ikke så veldig inni akkurat Excursion. Men det er samme motoralternativ som F-Serien. Dvs 7.3 V8 Powerstroke turbo diesel, 6.8 Triton V10 bensin. 2003 er vel året ford skiftet til 6.0 Powerstroke turbodiesel. Sistenevnte er kjent for å ha en del problemer, men det kan vel kanskje noen andre som har peiling skrive litt om.

Ellers så er dette veldig tunge biler, så det sliter en del på hjulopphenget, sjekke bærekulene o.l, spesielt framme. Jeg personlig ville hatt 7.3 turbo dieselen, den bråker mer litt mer (god dieselkakling), men har til gjengjeld et mye lavere forbruk, og 7.3 literen til Ford er kjent for å være påtelig. Den har selvfølgelig sine feil den også, som f.eks Camshaft position sensor. En sensor som bugger seg til tider og bare stopper bilen. Er en ny og forbedret cps på markedet kalt Blue CPS, jeg byttet nylig til denne, veldig lett å bytte og har ikke hatt noen problemer i etterkant.

Er heller ikke noe problem å få mer krefter i diesel motorene, en enkel chip og du har litt mer under panseret. Noen snakker om 75-100hk mer, men jeg synes en ikke skal henge seg for mye opp i tall, men det er uansett merkbart bedre drag og den justerer girkassen, girer kvassere o.l.
Ellers så bruker jeg å regne 1.7 l/mil ved bykjøring. Ved langkjøring brukte jeg ca 1,4-1,5 l/mil. Excursion har sikkert ganske likt forbruk, muligens litt høyere, da de er litt tyngre enn F-250en min. Men forbruk er vel ikke så vesentlig når det er denne typen bil du er ute etter smile.gif

Kanskje du vil fortelle litt hva du skal bruke bilen til? Trekke campingvogn med familien på ferier o.l. ?

Litt kjapt skrevet, men håper det hjelper smile.gif

Edited by mathiash, 23 October 2009 - 03:01.

2001 Ford F250 7.3 Powerstroke

#3 chevy-alta

chevy-alta

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 305 Innlegg:

Posted 23 October 2009 - 07:06

QUOTE(mathiash @ 23 Oct 2009, 01:33) <{POST_SNAPBACK}>
Er ikke så veldig inni akkurat Excursion. Men det er samme motoralternativ som F-Serien. Dvs 7.3 V8 Powerstroke turbo diesel, 6.8 Triton V10 bensin. 2003 er vel året ford skiftet til 6.0 Powerstroke turbodiesel. Sistenevnte er kjent for å ha en del problemer, men det kan vel kanskje noen andre som har peiling skrive litt om.

Ellers så er dette veldig tunge biler, så det sliter en del på hjulopphenget, sjekke bærekulene o.l, spesielt framme. Jeg personlig ville hatt 7.3 turbo dieselen, den bråker mer litt mer (god dieselkakling), men har til gjengjeld et mye lavere forbruk, og 7.3 literen til Ford er kjent for å være påtelig. Den har selvfølgelig sine feil den også, som f.eks Camshaft position sensor. En sensor som bugger seg til tider og bare stopper bilen. Er en ny og forbedret cps på markedet kalt Blue CPS, jeg byttet nylig til denne, veldig lett å bytte og har ikke hatt noen problemer i etterkant.

Er heller ikke noe problem å få mer krefter i diesel motorene, en enkel chip og du har litt mer under panseret. Noen snakker om 75-100hk mer, men jeg synes en ikke skal henge seg for mye opp i tall, men det er uansett merkbart bedre drag og den justerer girkassen, girer kvassere o.l.
Ellers så bruker jeg å regne 1.7 l/mil ved bykjøring. Ved langkjøring brukte jeg ca 1,4-1,5 l/mil. Excursion har sikkert ganske likt forbruk, muligens litt høyere, da de er litt tyngre enn F-250en min. Men forbruk er vel ikke så vesentlig når det er denne typen bil du er ute etter smile.gif

Kanskje du vil fortelle litt hva du skal bruke bilen til? Trekke campingvogn med familien på ferier o.l. ?

Litt kjapt skrevet, men håper det hjelper smile.gif



Heisann...

Jo mye nyttig info der...

Har idag en 91-mod Chevrolet 6.2D Starcraft,men nu med 2 onga og 2 hunda så blir den nyere personbilen våres veldig unyttig når vi alle skal på tur,og så bynne 6,2D få en del km 303000km og Tenkte den bynne bli litt gammel og har gått litt langt får og starte på langturer med hele familien og vogna på slep.

Og da e det mer fornuftig og vurdere Excursion enn dyere type Suburban,da disse får man av nyere modell og til enn billigere penge enn Suburban.

#4 Coltaine

Coltaine

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 679 Innlegg:

Posted 23 October 2009 - 15:26

Heisann!

Jeg har en 2000 Modell F-350 Dually Crew Cab, nokså lik i vekt med en Excursion, ca 3500 Kg. Ex'n har litt tull i forhold til pickupen med at de har tatt ut litt fjørblad litt hit og litt dit for at bilen skal bli mer komfortabel(les ferge). Ellers så er det kalippere som avogtil henger seg, originale frihjulsnav som tuller og den beryktede CPS. Ville så absolutt gått for en 7.3, helst 2000-2001 siden du da har Smidde råder og ikke de pulver metalliserte tullerådene som de begynte med rundt midten av 2001, og til gjengjeld om du finner en som er før 1 november 2001 (tror jeg) så er du fritatt fartssperre.

Det som forrige svarer sa med 75-100 hk stemmer nokså greit en Edge Evolution programmer boks gir fra 40 hk(beregnet for slep), 80 hk performance og 100hk race/extreme absolutt å anbefale krymper forbruket med et par dl også smile.gif

Personlig så liker jeg og installere et såkalt shift kit, koster en 50 dollar eller noe, er rett og slett ekstra fjører til ventilene i ventilhuset, kjapp og grei jobb å gjøre når du skifter olje og filter på kassa, tar ca en halvtime ekstra, får litt høyere trykk i kassa så clutchene holder bedre mindre slitasje osv. Om du går for automat såklart.

Mitt forbruk med bedre luftfilter, et såkalt stage 1 filter (bare et filter som fløder bedre som passer i originalboksen), Edge chip, shift kit og 4" eksos ligger på rundt 1.4-1.6 på bykjøring, og omtrent nøyaktig litern på langkjøring. Dette er tall som Triton bare kan drømme om. Dessuten med 250 gamp og 680 Nm originalt på 7.3'n så holder det greit selv i original tilstand til vogntrekking osv.

En ting som er fort gjort og overse pga bladfjørene er at demperene er kaputt, de er ofte det i min erfaring smile.gif

Ja, karossen er såvidt jeg vet galvanisert, ramma er ikke det, sjekk at den er skikkelig understellsbehandlet om ikke så kan det fort bli dyrt for sandblåsing osv, de ville ha 1000 kroner timen +mva når jeg hadde bilen inne for kontroll.

Ja, de fleste US fords jeg har prøvd vibrerer litt rundt 70 Kmh, om det klakker når du skifter fra Drive til Reverse så er det spleinsen på mellomakslingen som trenger litt omtanke, kryss og hjullager fremme varer visstnok omtrent forever... Ja.

Sjekk radiatoren, den har i sjeldnere tilfeller sprekt der kjøleren til automatgirkassa går inn og gir vann i ATF olja, ikke bra.

Ellers så må det påregnes hyppige oljeskift på disse maskinistene, burde skiftest senest hver 7500 helst hver 5000 går 14.5 liter på motoren. Om du er som meg og liker å skifte alt så har du resten her; det går en plass mellom 15-19 på automaten, ca 3-4 på transfer og rundt 2.5 på fremaksling og ca 3.5 på bakaksel oppgitt kjøleveske kapasitet er 34 liter, denne anbefales det fra alle borti uniten (www.powerstrokenation.com) at du bruker enten Cat Yellow Ultracool eller Motorcraft ettellerannet, dette har noe med at kjølekanalene er relativt tynne og trenger noe med hissig rustbeskyttelse i.

Jeg anbefaler Mobil Delvac MX15-w40 til motor, Mobil ATF 320 til automat og transfer, Castrol SAF-XJ på bakaksel og enten den samme eller Mobil 75-w140 fremme wink.gif

Ellers så kan du glede deg over at det meste er metrisk på disse bilene, er dog noe tommegreier hist her og pist der.

Håper dette hjelper, bare spør og grav jeg kan alt laugh.gif



#5 Kenny_g

Kenny_g

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 881 Innlegg:

Posted 23 October 2009 - 16:50

Som det blir nevnt... forstilling, forstilling, forstilling.
Coltaine skriver at kryss og hjullager holder evig, det er jeg uenig i.
Jeg har skiftet begge deler.

1 Oktober 2001 er den magiske datoen vedrørende fartsperre/hastighetsbegrenser.
Så fremt bilen ikke er tatt inn på § 1-15 regelen.

Ecxursion blir ofte slapp i trynet.
Nye bladfjører gjør susen.

En Excursion som har rullet 100' km eller mer med originale dempere, bør få disse skiftet.
Gjør ofte underverker på retningsstabilitet og kjørekomfort.

Hva disse tunerene egentlig utgjør i effektive HK på bakhjula er noe usikkert, men noe utgjør det og som nevnt over endres giremønsteret.

Gløderelè er også et svakt punkt.

Vet ikke om det gjelder Ex, men F-serien har problemer med rust på innsiden av dørene, oppe i svingen over ruta.



#6 chevy-alta

chevy-alta

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 305 Innlegg:

Posted 06 November 2009 - 12:57

E det nån som har Excursion som har ca forbruk på evt diesel eller bensin motor?
Kosen er erfaringene med bensin/gass??

#7 Coltaine

Coltaine

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 679 Innlegg:

Posted 06 November 2009 - 18:27

QUOTE(chevy-alta @ 6 Nov 2009, 13:57) <{POST_SNAPBACK}>
E det nån som har Excursion som har ca forbruk på evt diesel eller bensin motor?
Kosen er erfaringene med bensin/gass??


Kan ikke svare helt 100% men vil anta at forbruket er ca likt min dually. (Basert på vekt osv)

Før jeg chippet og modifiserte ventilhuset på min brukte den rundt 1.8 liter på småkjøring/bykjøring, ca 1.0-1.2 på langkjøring (målte aldri det, men jeg brukte ca 150 liter diesel fra Stavanger til Ålesund tror jeg, er en stund siden). Etter chip og modifisert ventilhus bruker den mellom 1.4-1.6 på småkjøring/bykjøring og omtrent akkurat litern på langkjøring. Brukte omtrent 1.4 liter på mila med aggresiv kjøring fra Ålesund til Frosta og tilbake igjen, med campingvogn en vei, men da kjørte jeg riktig nok 100+ relativt mye, siden jeg har 4.10 i akslingene så har jeg relativt høyt turtal selv ved 90 Km/t, rundt 1800, og ca 2000 rpm ved 100km/t sier seg selv at den super litt ekstra da.

Jeg har 7.3

Edited by Coltaine, 07 November 2009 - 05:18.




#8 Rådebank

Rådebank

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 81 Innlegg:

Posted 06 November 2009 - 18:40

QUOTE(chevy-alta @ 6 Nov 2009, 12:57) <{POST_SNAPBACK}>
E det nån som har Excursion som har ca forbruk på evt diesel eller bensin motor?
Kosen er erfaringene med bensin/gass??


Min bruker 1.5 +/-
-2004 Jeep Grand Cherokee Vision

#9 Powerstroke

Powerstroke

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 66 Innlegg:

Posted 06 November 2009 - 19:51

QUOTE(Coltaine @ 6 Nov 2009, 19:27) <{POST_SNAPBACK}>
Kan ikke svare helt 100% men vil anta at forbruket er ca likt min dually. (Basert på vekt osv)

Før jeg chippet og modifiserte ventilhuset på min ...



Heisan.
Modifisering av ventilhuset, hvordan går man fram for å få dette gjort ?

Mvh Eskild

#10 Coltaine

Coltaine

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 679 Innlegg:

Posted 07 November 2009 - 05:16

QUOTE(Powerstroke @ 6 Nov 2009, 20:51) <{POST_SNAPBACK}>
Heisan.
Modifisering av ventilhuset, hvordan går man fram for å få dette gjort ?

Mvh Eskild


Du kan enten kjøpe et John Wood ventilhus ( http://www.itpdiesel...p/products/JWVB ), eller gjøre det John Wood har gjort ved å kjøpe et "Shift Kit" ( http://www.purediese...t-kit-p-85.html ). Er iallefall det jeg har blitt fortalt. Jeg kjøpte et Shift Kit, du må plukke ned bunnpanna og ventilhuset fra girkassa, ikke noe vanskelig i det hele tatt faktisk. Installasjonsveiledning følger med, er veldig fint å ta sammen med et oljeskift.



#11 chevy-alta

chevy-alta

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 305 Innlegg:

Posted 08 November 2009 - 22:56

QUOTE(Rådebank @ 6 Nov 2009, 18:40) <{POST_SNAPBACK}>
Min bruker 1.5 +/-

Hvordan motor har du?

Har lest litt her og der,og sett litt på tilsalgs annonser.
Noen av dem som skal selge sier 7.3D ligger på mellom 1.2-1.5 på by/småkjøring noen med chip og noen uten,Kan det stemme???

#12 Coltaine

Coltaine

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 679 Innlegg:

Posted 09 November 2009 - 00:23

QUOTE(chevy-alta @ 8 Nov 2009, 23:56) <{POST_SNAPBACK}>
Hvordan motor har du?

Har lest litt her og der,og sett litt på tilsalgs annonser.
Noen av dem som skal selge sier 7.3D ligger på mellom 1.2-1.5 på by/småkjøring noen med chip og noen uten,Kan det stemme???


Om du kjører som Tante Olga fra Bottnfjordsøra så kan du sikkert komme deg ned på en 1.2, men det er veldig fort gjort og trø på litt for ofte og da er er ikke 7.3'n redd for å supe. Når jeg kjøpte min så stod gjennomsnittsforbruksmåleren på 1.45, jeg erfarte at den brukte rundt 1.6-1.8 på småkjøring før jeg chippet den.. Jeg har relativt tung høyrefot enda da.



#13 Jahov

Jahov

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1333 Innlegg:

Posted 09 November 2009 - 06:58

QUOTE(Coltaine @ 9 Nov 2009, 00:23) <{POST_SNAPBACK}>
Om du kjører som Tante Olga fra Bottnfjordsøra så kan du sikkert komme deg ned på en 1.2, men det er veldig fort gjort og trø på litt for ofte og da er er ikke 7.3'n redd for å supe. Når jeg kjøpte min så stod gjennomsnittsforbruksmåleren på 1.45, jeg erfarte at den brukte rundt 1.6-1.8 på småkjøring før jeg chippet den.. Jeg har relativt tung høyrefot enda da.


Den forbruksmåleren i bilen kan du ikke stole på. Den måler nok bare en sylinder-rekke wink.gif , min har vist under en liter, men bilen liker seg best rundt (over) 1,8. dry.gif .( 7.3 Powerstroke m. chip, KN-filter og 4"exos)

Edited by Jahov, 09 November 2009 - 07:00.

Hilsen Jan.

Kan alt dette være rust??

#14 Coltaine

Coltaine

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 679 Innlegg:

Posted 09 November 2009 - 09:04

QUOTE(Jahov @ 9 Nov 2009, 07:58) <{POST_SNAPBACK}>
Den forbruksmåleren i bilen kan du ikke stole på. Den måler nok bare en sylinder-rekke wink.gif , min har vist under en liter, men bilen liker seg best rundt (over) 1,8. dry.gif .( 7.3 Powerstroke m. chip, KN-filter og 4"exos)


Viser relativt korrekt før chip, jeg kjører nokså jevnt på 1.4-1.6 etter chip.

Edited by Coltaine, 09 November 2009 - 09:04.




#15 chevy-alta

chevy-alta

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 305 Innlegg:

Posted 09 November 2009 - 09:38

QUOTE(Coltaine @ 9 Nov 2009, 09:04) <{POST_SNAPBACK}>
Viser relativt korrekt før chip, jeg kjører nokså jevnt på 1.4-1.6 etter chip.


1.4-1.6 er jo vældig bra biggrin.gif

Sitt litt på vippepinnen om ka æ skal kjøpe da æ har idag en 6.2D Chevrolet som ligger på rundt 1.6-1.8 ved småkjøring,Og så nu står det mellom 2001-2002 Chevrolet Suburban med Gass som man kjøre på mellom 8-11Kr mila eller Excursion 7.3D

Så e veldig usikker ka æ skal gå får.

#16 coolt

coolt

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 14 Innlegg:

Posted 09 November 2009 - 11:34

QUOTE(chevy-alta @ 9 Nov 2009, 09:38) <{POST_SNAPBACK}>
1.4-1.6 er jo vældig bra biggrin.gif

Sitt litt på vippepinnen om ka æ skal kjøpe da æ har idag en 6.2D Chevrolet som ligger på rundt 1.6-1.8 ved småkjøring,Og så nu står det mellom 2001-2002 Chevrolet Suburban med Gass som man kjøre på mellom 8-11Kr mila eller Excursion 7.3D

Så e veldig usikker ka æ skal gå får.


Jeg har Excursion, 7,3 (Diesel) 2002 mod (bilen har gått 100000km), ingen ting modifisert eller justert, langkjøring på piggdekk med snittfart på 90 km/t, 1,18L/mil, småkjøring 1,35. Snitt måleren i bilen og faktisk beregnet forbruk i liter pr mil er identisk. (Har ikke fått testet den med sommerhjul.) Jeg kan ikke sammeligne kjøreopplevelser i denne med mange andre, har bare hatt Chevy Van G30 tidligere, men for meg oppleves Excursion helt perfekt etter min smak.

#17 Rådebank

Rådebank

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 81 Innlegg:

Posted 09 November 2009 - 13:59

Kjører en 7.3 diesel. Forbruket ligger på 1.18 om jeg nuller den ut i motorveifart, men dette er jo ikke så veldig realistisk forbruk. I praksis ligger jeg på 1.5 (1.8 om jeg regner med Webasto forbruket). Antall fylte liter stemmer bra med computeren.
Etter montering av 33" (285/75-16), så er nok misvisningen noe større.
Har ikke merka forskjell i forbruk med og uten tuning

Edited by Rådebank, 09 November 2009 - 14:02.


#18 chevy-alta

chevy-alta

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 305 Innlegg:

Posted 09 November 2009 - 17:42

QUOTE(Rådebank @ 9 Nov 2009, 13:59) <{POST_SNAPBACK}>
Kjører en 7.3 diesel. Forbruket ligger på 1.18 om jeg nuller den ut i motorveifart, men dette er jo ikke så veldig realistisk forbruk. I praksis ligger jeg på 1.5 (1.8 om jeg regner med Webasto forbruket). Antall fylte liter stemmer bra med computeren.
Etter montering av 33" (285/75-16), så er nok misvisningen noe større.
Har ikke merka forskjell i forbruk med og uten tuning


Okei,men forbruket på rundt 1.5L e nu ikke så galt til at det e en 7.3L,Den e jo nesten billigere enn 6.2 æ har nu.


#19 high-lux

high-lux

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 364 Innlegg:

Posted 09 November 2009 - 18:07

Jeg har bare målt min bil (7.3 TD) med campingvogn (Hobby 720) i sommer, trinn 1 på Edge Evolution.


Fra Alta til Haparanda 1.67liter pr mil, veide ca 6100 kg, kjørte mellom 80-95 km/t + maaaaange forbikjøringer biggrin.gif

Narvik - Alta, veide i Nordkjosbotn 6360 kg, 1.76 liter pr mil med hjemlengsel + maaaaaaange forbikjøringer wink.gif



Målingene skal være 100% da jeg fylte full tank og nullet ut trippteller ved hver fylling.




NORDLYS 4x4

#20 chevy-alta

chevy-alta

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 305 Innlegg:

Posted 09 November 2009 - 21:30

QUOTE(high-lux @ 9 Nov 2009, 18:07) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg har bare målt min bil (7.3 TD) med campingvogn (Hobby 720) i sommer, trinn 1 på Edge Evolution.


Fra Alta til Haparanda 1.67liter pr mil, veide ca 6100 kg, kjørte mellom 80-95 km/t + maaaaange forbikjøringer biggrin.gif

Narvik - Alta, veide i Nordkjosbotn 6360 kg, 1.76 liter pr mil med hjemlengsel + maaaaaaange forbikjøringer wink.gif



Målingene skal være 100% da jeg fylte full tank og nullet ut trippteller ved hver fylling.


Okei,så du har ikke tatt noen målinge hær i bygda??