Gå til innhold



Foto

Tips til billig varebil?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
5 replies to this topic

#1 Kassebilsamler

Kassebilsamler

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 11 Innlegg:

Posted 23 October 2009 - 18:11

Leter etter en billig bil jeg skal ha i reserve til vintern. Kriterier:

- Varebil (mye plass, type med skyvedører)
- Tåler litt juling
- Enkel og grei å fikse på
- Bra fremkommelighet
- Pris 10-20 000, ikke noe særlig mer...

Hva tror dere er best?

Jeg hadde en VW T3 Syncro for ikke lenge siden. Den har suveren framkommelighet til å være varebil, med 4x4, sperrer og klatregir. Men disse bilene er ikke laget for å holde, viskose/sperrer osv ryker fort, og motoren tåler ikke all verden heller. Det er rett og slett biler som krever for mye reparering og det vil jeg helst slippe...

De fleste anbefaler japanske biler, siden de skal tåle en del...

Vurderer Mitsubshi L300. Finner mange billige, og de har 4x4 og lavserie. Noen som vet om de har sperre også?

ellers er det jo Toyota HiAce, men vet ikke hvor bra de takler terrengkjøring? Finnes de med lavserie og sperrer?

Hvilke biler kan dere anbefale? Er det noe særlig mer som duger?

Viktigste er bare å få mest mulig bil for penga som takler terrengkjøring og som ikke bare bryter sammen (vet jeg har liten garanti i denne prisklassen, men håper å finne noe smile.gif )

Edited by Kassebilsamler, 23 October 2009 - 18:13.


#2 v60

v60

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 113 Innlegg:

Posted 23 October 2009 - 20:41

"gamle" hi-acen er god til å ta seg fram, bra vandring og lavserie, (har ikke sperre men tror den har diffbrems bak) men fryktelig daue.. Men kan du leve med at du stort sett sitter med gasspedalen i golvet så er det vel vanskelig å finne noe mer holdbart. Vi har misshandla en slik på annleggsområder og i ett skisenter i 3 år nå, bilen hadde 270000 km på telleren når den blei kjøpt, og jeg har hittil bare bytta vannpumpa og termostaten.

#3 Kassebilsamler

Kassebilsamler

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 11 Innlegg:

Posted 23 October 2009 - 22:50

QUOTE(v60 @ 23 Oct 2009, 21:41) <{POST_SNAPBACK}>
"gamle" hi-acen er god til å ta seg fram, bra vandring og lavserie, (har ikke sperre men tror den har diffbrems bak) men fryktelig daue.. Men kan du leve med at du stort sett sitter med gasspedalen i golvet så er det vel vanskelig å finne noe mer holdbart. Vi har misshandla en slik på annleggsområder og i ett skisenter i 3 år nå, bilen hadde 270000 km på telleren når den blei kjøpt, og jeg har hittil bare bytta vannpumpa og termostaten.

Tenker du på 3. (82-89) eller 4. (89-04) generasjon? Vet de nyeste HiAcene som kom etter ikke er særlig bra på terreng. tongue.gif

Har hørt at motoren er ganske dæv ja, kan leve med det så lenge den ikke sliter for mye med å ta seg fram i terreng...

Jeg har sett mest på 4.gen Hiace, og har ikke sett de har lavserie... åssen funker det? Og hva er diffbrems?

Jeg har alltid hørt at HiAce går for å være noe av det mest slitesterke som finns, L300 har jeg ikke hørt noe spesifikt om på det punktet, bare hørt at toppene er ganske utsatt... :S men til gjengjeld har jeg for meg at de er mer laget for terrengkjøring.

Edited by Kassebilsamler, 23 October 2009 - 22:52.


#4 v60

v60

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 113 Innlegg:

Posted 24 October 2009 - 06:58

Tenker på -89 - 04 ja, på nyere mod. er det hverken lavserie eller bakkeklaring.. dessuten har de nyere ett skikkelig dårlig 4wd system. Alså, det holder men du spinner på bare 2 hjul.. På 89-04 mod kobler du inn 4wd med en bryter på dashbordet, og kan da velge lavserie. Er ikke midtdifferensial så når 4wd er innkobler har du "fast" forbindelse mellom for- og bakaksel, i tilleg tror jeg du har LSD (limited slip differensial) i bakakselen som begrenser hjulspinn. L300 har hatt litt trøbbel med motorer som andre mitsu, også har vel nesten alle jeg har kjørt gåent lager i bakakselen.. Men de er litt sprekere enn hi-acen da.. wink.gif

#5 dibben

dibben

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 772 Innlegg:

Posted 26 October 2009 - 20:03

Jeg har motsatt erfaring...hiace suuuuger og L300 er kjempebil.L300'en er en jævla humpekasse,men tar seg godt frem,er ikke sprek,men sterk.L300 har vel skifta navn til L400 på nyere modeller????Nyere toyota har vel heller ikke lavserie.Vet ikke hvordan det er på L-serien.

Diffbrems betyr at du får drift på begge bakhjula til en viss grad.
5 om dagen :)

Spar på vannet,drikk øl...
Meir turtall,je gass!

#6 roxxx

roxxx

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 529 Innlegg:

Posted 26 October 2009 - 21:40

Finner du noe bil til den prisen eller?
Trodde alt av gamle Toyotaer levde videre i Afrika nå. huh.gif
Jeg har hatt gamle 4x4 Hiacen, det er en solid bil, original med 16 tommers felger og rimelig høy klaring.

Tror du burde gå for Mitsu eller Toyo. tongue.gif (er vel ikke så mye annet valg heller?)