Gå til innhold

Foto
* * * * * 4 votes

Trond`s Toyota garasje

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
817 replies to this topic

#181 Lars'ern

Lars'ern

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1450 Innlegg:

Posted 20 February 2010 - 22:17

Du har det med å være uheldig du sad.gif sad.gif

Men hvordan går det med Hil*hosthost* T... kjøpet?
Lars'ern

Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)

#182 Trond (spydebergskrens)

Trond (spydebergskrens)

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1368 Innlegg:

Posted 20 February 2010 - 23:02

QUOTE(Lars'ern @ 20 Feb 2010, 22:17) <{POST_SNAPBACK}>
Du har det med å være uheldig du sad.gif sad.gif

Men hvordan går det med Hil*hosthost* T... kjøpet?

Du veit, vi gutta som lader sikkelig må regne med litt svinn......
"Men som de sier, menn uten pickup er direkte stygt"
-sitat kurt kvasi

Garasjen

#183 Trond (spydebergskrens)

Trond (spydebergskrens)

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1368 Innlegg:

Posted 22 February 2010 - 20:51

Da var maskinisten uten. I morra blir det å fløtte over det som må fløttes og onsdag, forhåpentlig, sette kværna inn igjen.
Idag var utrolig morro å skru........en kollega gjorde jobben og jeg lå hjemme på divan! laugh.gif

Attached Thumbnails

• UTEN_MOTOR.jpg

-sitat kurt kvasi

Garasjen

#184 Lars'ern

Lars'ern

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1450 Innlegg:

Posted 22 February 2010 - 21:14

Det er mekanikkeren sin det!
Lars'ern

Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil

#185 Trond (spydebergskrens)

Trond (spydebergskrens)

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1368 Innlegg:

Posted 22 February 2010 - 21:24

QUOTE(Lars'ern @ 22 Feb 2010, 21:14) <{POST_SNAPBACK}>
Det er mekanikkeren sin det!

He he, regna med å få den. Men som vi preka om istad: 1500.- for motor ut/inn, da trengte jeg i mange tusendela for å si ja.. laugh.gif
-sitat kurt kvasi

Garasjen

#186 Trond (spydebergskrens)

Trond (spydebergskrens)

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1368 Innlegg:

Posted 23 February 2010 - 21:44

Da er kværna klar for å settes inn...visstnok..he he. Det skal sies at dette er et av mine mindre stolte øyeblikk som mekaniker....sette bort motorbytte...huff huff... men utrolig behaglig. laugh.gif

-sitat kurt kvasi

Garasjen

#187 Trond (spydebergskrens)

Trond (spydebergskrens)

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1368 Innlegg:

Posted 24 February 2010 - 22:45

Da er maskinisten montert..........og starta opp. Dæven jeg blei gla. Er virkelig en startvillig krabat jeg har fått tak i. Skulle bare kinne får å få opp litt oljetrøkk, ikke gløda, ikke lufta, vrei på nøkkelen og så starta den... laugh.gif Sikkert lei av å ligge på hylla hos Martiniussen. tongue.gif
Strula litt med å få til oljetrøkket, men det viser seg at Hiace giveren IKKE funka, nåla spratt rett i taket og sank og sank og sank. Plugga inn oljetrykksmanometer og bang der sto nåla på 3.5-4 på tomgang og drøyt 5 på litt turtall. Monterte den giveren jeg hadde og da var det som det skulle.Å som jeg gleder meg til å få tatt en luftetur! biggrin.gif
-sitat kurt kvasi

Garasjen

#188 PrinZe

PrinZe

Grand offroader

• Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 930 Innlegg:

Posted 24 February 2010 - 23:17

Motorbytte fra sofaen, DET er stil wink.gif
- Because it all went to hælvete in a very krapp turn, som Petter Solberg sier -

#189 Johnny (Moejoe)

Johnny (Moejoe)

Mekk&Mødd

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2005 Innlegg:

Posted 25 February 2010 - 11:06

QUOTE(PrinZe @ 24 Feb 2010, 23:17) <{POST_SNAPBACK}>

Ønskedrøm........ hvertfall på denne tiden av året.
---Moejoeland---

Så sa svigersen.....hvis du kan bygge en bil som går like godt til fjells og til skogs ...... og i myra med...... så skal du få henne og halve riket attpå.

Garasjen.....http://forum.h4k.no/...2951&highlight= _______Stunts.....http://www.youtube.c...ser/Moejoenorge
Photos and film: http://s570.photobuc...50/Moejoenorge/

#190 Trond (spydebergskrens)

Trond (spydebergskrens)

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1368 Innlegg:

Posted 25 February 2010 - 19:32

QUOTE(PrinZe @ 24 Feb 2010, 23:17) <{POST_SNAPBACK}>

He he, ikke mitt stolteste øyeblikk, men 1500.- for å komme å vri om nøkkelen var magiske ord...Har så dårlig samvittighet så han får en 2000 lapp wink.gif

Bilen står i gården og alt er som det skal, men uten turbo. Vil sjekke at kverna er i ok stand før jeg eventuellt putter den på. Ellers er planen å demontere gamle motoren og se om det er noe å bygge opp igjen.
-sitat kurt kvasi

Garasjen

#191 Trond (spydebergskrens)

Trond (spydebergskrens)

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1368 Innlegg:

Posted 04 March 2010 - 21:15

Da har bilen gått noen dager uten så mye som et feilslag, dvs mistenker at varmeapp.registeret lekker, men hva er vel det da...har jo akkurat bytta motor tongue.gif
Savnet etter turbo er ubeskrivelig....men har bestemt meg for 1. vente å se at kværna er i så go stand som det virker som. 2. dersom gamlemotoren er noe å bygge opp igjen så bygger jeg den opp med turbo og bytter motor igjen. Meeen dersom gamlekværna er kast......så får vi se laugh.gif laugh.gif

Har kun fått demontert et rådelager og det så ut som nytt, så jeg lever i håpet om å få bygga opp motoren igjen.Tenkte å begynne så smått med demontering i hælja. dribble.gif
-sitat kurt kvasi

Garasjen

#192 Trond (spydebergskrens)

Trond (spydebergskrens)

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1368 Innlegg:

Posted 05 March 2010 - 22:44

Da er gamlemotoren satt i bukken og demontert. Både opptur og nedtur. Oppturen er at det ikke er noe gærent motoren så den blir bygd opp igjen, nedturen er at jeg fant feilen. Så jeg vil rette en STOOOR takk til forrige eier som monterte turboen og bunnpanna for overdreven bruk av pakningssilikon når bunnpanna blei montert. Det har løsna litt herda silikon som da har blitt med rundt i systemet og det har gått fint helt til at den forp... knøttlitte silikonbetan har tatt veien opp mot toppen. På den veien sitter det en struping og der slutta turen. Så motoren gikk til hælvete pga en silikon beta på størrelse med 4 knappenålshuer. dry.gif mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif

Motor i bukken
motor.jpg

Struping:
jadda.jpg

Edited by SPYDEBERGSKRENS, 05 March 2010 - 22:45.

-sitat kurt kvasi

Garasjen

#193 Trond (spydebergskrens)

Trond (spydebergskrens)

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1368 Innlegg:

Posted 06 March 2010 - 23:12

Ja da er vinter`n slutt her i Spydeberg. I dag skulle jeg bare fin frese litt rundt på tomta.....jeg veit hvor plankehaugen ligger, trudde jeg. Ariens ST824, med 12-9 bolter isteden for brytepinner i skovlene kan IKKE brukes som fliskutter..Så diffen/snekka forran der, som nylig er overhaldt, må nå til pers igjen...Så det ville vært rart om det ikke skulle ramle ned en 30-40 cm blaut snø i løpet av natta. dry.gif

Så nå er det mange prosjekter i råttbolan som trenger pleie:
- En lux bakaksel som skal settes sammen.
- Et stk 2L motor som skal ha full overmaling
- Et stk snøfreser som må strammes opp
- Stort sett det eneste jeg hadde som var komplett var en framdiff...men da skulle selvfølgelig Lars`ern låne en haug av betar av den (tusen hjertlig takk!! kronhjulet må av for å få ut låsebolten til planethjula sånn at jeg får dratt frem solhjula og kommer til på låseringen slik at jeg får ut aksla......)

Har fått demontert dieselpumpe og pella ut stempla i kveld og løpa er god stand. Rådelagra er slitt mindre en forventa mtp den smellen dem har fått. Et par av veivlagra er såvidt litt klina, men tappane er ikke ripete så det går bra.
Tanken har vært og er vel å bytte alt av lager, stempler og ringer og bolte i hop, kommer også til å rette både blokka og toppen, men som "gammal" motormann så lurer boringspøkelse i bakhue. Noen som har erfaring med å kjøre opp volumet på 2l motoren innpå her?

blokk.jpg

stempler.jpg

Edited by SPYDEBERGSKRENS, 06 March 2010 - 23:21.

-sitat kurt kvasi

Garasjen

#194 Lars'ern

Lars'ern

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1450 Innlegg:

Posted 07 March 2010 - 00:04

Bare hggelig å kunne være til hjelp vet du biggrin.gif
Mens du holder på, tar du av framskjermene og planet ditt også? Skulle lånt de ett par dager laugh.gif
Lars'ern

#195 simen_solberg

simen_solberg

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 103 Innlegg:

Posted 07 March 2010 - 00:12

bra det er noe aktivitet inne her igjen! trudde nesten du hadde havna under motoren du lurte på om jeg kunne hjelpe deg å få ned fra bilen he he.

har du undersøkt pris på over dim stempler? trur toyota er dyre. men en bekjent fikk custom laga noen stempler her og de var ikke skummelt dyre!!
Mye trur du att det kan borres før vegga blir tynne?

hadde vært morro med en 2.4 som faktisk gikk bra og oppførte seg som en diesel!! altså sterk på bånn!

#196 Trond (spydebergskrens)

Trond (spydebergskrens)

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1368 Innlegg:

Posted 07 March 2010 - 07:08

QUOTE(Lars'ern @ 7 Mar 2010, 00:04) <{POST_SNAPBACK}>
Bare hggelig å kunne være til hjelp vet du biggrin.gif
Mens du holder på, tar du av framskjermene og planet ditt også? Skulle lånt de ett par dager laugh.gif

Er det alt??? laugh.gif tongue.gif tongue.gif
-sitat kurt kvasi

Garasjen

#197 Trond (spydebergskrens)

Trond (spydebergskrens)

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1368 Innlegg:

Posted 07 March 2010 - 08:25

QUOTE(simen_solberg @ 7 Mar 2010, 00:12) <{POST_SNAPBACK}>
bra det er noe aktivitet inne her igjen! trudde nesten du hadde havna under motoren du lurte på om jeg kunne hjelpe deg å få ned fra bilen he he.

har du undersøkt pris på over dim stempler? trur toyota er dyre. men en bekjent fikk custom laga noen stempler her og de var ikke skummelt dyre!!
Mye trur du att det kan borres før vegga blir tynne?

hadde vært morro med en 2.4 som faktisk gikk bra og oppførte seg som en diesel!! altså sterk på bånn!

En komplett 2lt er et stykk massiv klump med jønn! Ryggen jubler bare ved tanken på at den skal ut av garasjen etterhvert laugh.gif

Nei jeg har ikke sjekka priser ennå, anna enn std. stempler toyodiy.com og det var vel drøye 100 € lappen pr.stk...har ikke begynt å forske på hvor mye som kan borres, men uansett blir det ikke noe max borring, hvis det blir borring.

Det blir nok std. stempler og honing tenker jeg. Pumpa er demonter og den tar en bekjent å ser over så den er tipp topp. Dysene tar jeg på dyseprøvern på jobben og bytter sikkert spisser. Vekter ut stempler/råder kan jeg driste meg å gjøra..he he. Orginalt er ofte bra....i hvertfall lettvindt.
-sitat kurt kvasi

Garasjen

#198 Trond (spydebergskrens)

Trond (spydebergskrens)

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1368 Innlegg:

Posted 07 March 2010 - 11:25

Om det er noen som har ei lux bunnpanne og sil så hyl ut!
-sitat kurt kvasi

Garasjen

#199 Trond (spydebergskrens)

Trond (spydebergskrens)

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1368 Innlegg:

Posted 10 March 2010 - 23:11

Da har jeg fått demontert motoren så den er klar for en liten vask, måling og en eventuell avretting.
Det jeg sliter med er å få delt veiva så jeg får fra hverandre oljepumpa, noen som har gjort det?

blokk_u_veiv.jpg

veiv.jpg
-sitat kurt kvasi

Garasjen

#200 PrinZe

PrinZe

Grand offroader

• Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 930 Innlegg:

Posted 11 March 2010 - 01:55

QUOTE(SPYDEBERGSKRENS @ 10 Mar 2010, 23:11) <{POST_SNAPBACK}>
Det jeg sliter med er å få delt veiva så jeg får fra hverandre oljepumpa, noen som har gjort det?

Øks? laugh.gif
- Because it all went to hælvete in a very krapp turn, som Petter Solberg sier -