QUOTE(SPYDEBERGSKRENS @ 20 Jan 2010, 16:56) <{POST_SNAPBACK}>
nå snakkær vi!hvem sier det?
BILKAMP BLIR TATT OPP I STORTINGET:
Stortingsrepresentant for Aust-Agder Ingebjørg Godskesen mener måten bilbyggere som Nikolaisen og hans like blir behandlet på er hårreisende. Nå vil hun ha svar fra samferdselsministeren.
- Streng norsk praksis og regelverk knyttet til godkjenning og registrering av biler skaper problemer for mange bilentusiaster i Norge. Andre land har langt mer fleksible regelverk. Vil statsråden være villig til å se nærmere på regelverket for hjemmelagde og ombygde biler, slik at norske bilentusiaster ikke diskrimineres i forhold til entusiaster i andre europeiske land, spør Godskesen
Bilentusiaster
Stortingsrepresentanten har fått mange tilbakemeldinger fra bilentusiaster på at det er svært vanskelig å få godkjent og registrert kjøretøy i Norge i forhold til sammenlignbare land.
- Regelverket bør praktiseres på en slik måte at sikkerheten ivaretas, samtidig med at det skal være mulig å ha bilrelaterte hobbyer som bygging og ombygging av biler, skriver hun i sitt spørsmål som fortsetter:
Skreddersydde
- Storbritannia har spesielle regler for biler som det produseres under 100 av i året, og dette er en forutsetning for det store antallet bakgårdsprodusenter av skreddersydde biler som bygges på bestilling. I Sverige finnes det en egen ordning der hjemmebygde biler og sterkt ombygde biler kan godkjennes som henholdsvis "ombyggt fordon" og "amatørbyggt fordon". Slike regler gjør det mulig, ikke bare for folk å ha bilrelaterte hobbyer, men det gjør det også mulig for bilentusiaster å opprette nye bilmerker, og derved bidra til utviklingen av næringslivet.
Hun viser spesielt til Nikolaisen sin sak som hun mener viser manglende fleksibilitet i regelverket og hos Biltilsynet.
- Folk må kunne forholde seg til de svar de får når de henvender seg til Biltilsynet. Når det så i ettertid kommer inn et nytt regelvert, er det under all kritikk at det har tilbakevirkende kraft, avslutter hun.