Gå til innhold



Foto

Høy km.på 3.2DID


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
10 replies to this topic

#1 79Bronco

79Bronco

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 34 Innlegg:

Posted 12 November 2009 - 13:51

Har akkurat kjøpt meg 2001 Pajero med 3.2DID. Bilen har full servicebok opptil 275000km. Tatt service på hver 15000km ca. Nå har den gått 302000km,så jeg bør vel få den inn en tur nå. Var innom en kar utenfor Løken i Høland. Han driver bare med Mitsubishi Pajero,L200 ol. Han mente at jeg nok snart ville få en totaloverhalling,eller motorras. Mente alle som hadde gått så langt pleide å få sånne påkostninger. Har vel kjørt bilen ca 100 mil til nå,å jeg merker ingen ulyder,det kommer ingen røyk,motoren drar rent å jevnt uansett turtall. Det står ingenting i serviceboka om hva som er gjort på de forskjellige servicene,men det er merkeverksteder som har tatt de fleste ser det ut til. Spurte denna karen i Høland om når event. registerkjede burde skiftes,men fikk ingen konkrete svar. Han pratet om motoren som det skulle være noe søppel,og var helt klart ingen selger eller serviceperson. Er det grunn til å være bekymret over motoren i bilen???? Med unntak av litt brunt på kanten av hjulbuene bak,så er bilen utrolig velholdt og pen. Å siden jeg nå har flytta over grensa til søta bror,så kosta ikke bilen mere enn 69000,-. Med skinn,org.navigasjon,7seter,nye vinterhjul,hengerfeste,alt el.utstyr osv..... smile.gif

#2 TIMTIM

TIMTIM

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 118 Innlegg:

Posted 12 November 2009 - 21:14

QUOTE(79Bronco @ 12 Nov 2009, 13:51) <{POST_SNAPBACK}>
Har akkurat kjøpt meg 2001 Pajero med 3.2DID. Bilen har full servicebok opptil 275000km. Tatt service på hver 15000km ca. Nå har den gått 302000km,så jeg bør vel få den inn en tur nå. Var innom en kar utenfor Løken i Høland. Han driver bare med Mitsubishi Pajero,L200 ol. Han mente at jeg nok snart ville få en totaloverhalling,eller motorras. Mente alle som hadde gått så langt pleide å få sånne påkostninger. Har vel kjørt bilen ca 100 mil til nå,å jeg merker ingen ulyder,det kommer ingen røyk,motoren drar rent å jevnt uansett turtall. Det står ingenting i serviceboka om hva som er gjort på de forskjellige servicene,men det er merkeverksteder som har tatt de fleste ser det ut til. Spurte denna karen i Høland om når event. registerkjede burde skiftes,men fikk ingen konkrete svar. Han pratet om motoren som det skulle være noe søppel,og var helt klart ingen selger eller serviceperson. Er det grunn til å være bekymret over motoren i bilen???? Med unntak av litt brunt på kanten av hjulbuene bak,så er bilen utrolig velholdt og pen. Å siden jeg nå har flytta over grensa til søta bror,så kosta ikke bilen mere enn 69000,-. Med skinn,org.navigasjon,7seter,nye vinterhjul,hengerfeste,alt el.utstyr osv..... smile.gif


Hei!
Etter det jeg veit så skal 3,2 l til Pajan være en veldig bra motor. Register skjede skal bør byttes hver 90 000 km kjede strameren bør også byttes samtidig. Ellers så er det vel slitedeler som bør byttes etter behov. Tror ikke det blir noe motor havari selv om motoren har gått 300 000 tusen.

#3 motormaniac

motormaniac

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 187 Innlegg:

Posted 12 November 2009 - 21:22

QUOTE(79Bronco @ 12 Nov 2009, 13:51) <{POST_SNAPBACK}>
Har akkurat kjøpt meg 2001 Pajero med 3.2DID. Bilen har full servicebok opptil 275000km. Tatt service på hver 15000km ca. Nå har den gått 302000km,så jeg bør vel få den inn en tur nå. Var innom en kar utenfor Løken i Høland. Han driver bare med Mitsubishi Pajero,L200 ol. Han mente at jeg nok snart ville få en totaloverhalling,eller motorras. Mente alle som hadde gått så langt pleide å få sånne påkostninger. Har vel kjørt bilen ca 100 mil til nå,å jeg merker ingen ulyder,det kommer ingen røyk,motoren drar rent å jevnt uansett turtall. Det står ingenting i serviceboka om hva som er gjort på de forskjellige servicene,men det er merkeverksteder som har tatt de fleste ser det ut til. Spurte denna karen i Høland om når event. registerkjede burde skiftes,men fikk ingen konkrete svar. Han pratet om motoren som det skulle være noe søppel,og var helt klart ingen selger eller serviceperson. Er det grunn til å være bekymret over motoren i bilen???? Med unntak av litt brunt på kanten av hjulbuene bak,så er bilen utrolig velholdt og pen. Å siden jeg nå har flytta over grensa til søta bror,så kosta ikke bilen mere enn 69000,-. Med skinn,org.navigasjon,7seter,nye vinterhjul,hengerfeste,alt el.utstyr osv..... smile.gif


jeg er mits mekaniker å mener apsolutt ikke at du behøver å vere bekjymret over høy km stand! viss den har vært oppfulgt av merke, så verksted er de fleste seriøse forhandlere opptatt av å kontrolere svakheter på disse bilene! men at en kontrol av sleider, kjede å ventiler kan vere greit vis det ikke er gjort. vi har byttet endel av den sleiden som ligger øverst på register kjede mellom kan drev pga slitasje men ellers har vi ikke vert borti noe større havari enda... men så er det ikke såmange 3.2did her omkring som er godt over 300... er sikker på at med litt pleie har du bil lenge!
går detta bra så går alt bra!

#4 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 12 November 2009 - 22:55

ingen problem, men for sikekrhets skyld så bytter du regkjede stramern som motormaniac sier og såjusterer du ventilene, da holder motorn...service og god olje ..
ville kanskje vurdert å bytte kjeden tilen ny ved 300.000km men mest for sikkerhets skyld...


_RalliArt_

#5 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 13 November 2009 - 22:53

QUOTE(TIMTIM @ 12 Nov 2009, 21:14) <{POST_SNAPBACK}>
Hei!
Etter det jeg veit så skal 3,2 l til Pajan være en veldig bra motor. Register skjede skal bør byttes hver 90 000 km kjede strameren bør også byttes samtidig. Ellers så er det vel slitedeler som bør byttes etter behov. Tror ikke det blir noe motor havari selv om motoren har gått 300 000 tusen.

Regreima skal byttes på 90k, men kjede er det vel ikke noe spesiellt intervall på... Siden 3,2 har kjede kan du ta det med ro, eller som Evo sier bytt den for å være HELT sikker...
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#6 79Bronco

79Bronco

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 34 Innlegg:

Posted 14 November 2009 - 10:51

Takker for svar. Har sjekket litt rundt her(Årjäng) å fått høre at jeg burde burde bruke Mitsuverksted i Åmål. De var dyktige på Pajero. Verksted i Karlstad var visst ikke plassen å bruke. Skal innom de til uken å skifte den bremseklokke saken som lager pipelyder hver gang man trår inn bremsen. Er visst noe de tar på garanti/kampanie her i sverige. Så får jeg høre om de kan ta en stor service og sjekke event. bytte ut strammere,slider eller kjede om det trengs. Koster vel litt om det blir noe sånt,men syntes det er verdt det om jeg kan ha mange problemfrie mil framover smile.gif
Hadde forøverig en tur på 80 mil med hestehenger på torsdag. Bilen drar jevnt å godt,men ville ofte ikke gire opp i femte før i rundt 100. Merket også en svak vibrasjon noen få ganger. Kom om jeg bare la foten litt på gasen,uten å gi på noe særlig. Kan det tyde på litt slitne foringer bak kansje,eller slite kryss på mellomaksling?????
Legger ut priser på ting fra verkstedet i Åmål til uken. Regner med flere kan tenke seg å høre hva de tar for ting her borte. Er jo kjekt å bruke norskedollar når en handler her. Blir fort 20-25% ekstra for pengene smile.gif smile.gif

#7 outback

outback

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 469 Innlegg:

Posted 14 November 2009 - 15:56

QUOTE(79Bronco @ 14 Nov 2009, 11:51) <{POST_SNAPBACK}>
Takker for svar. Har sjekket litt rundt her(Årjäng) å fått høre at jeg burde burde bruke Mitsuverksted i Åmål. De var dyktige på Pajero. Verksted i Karlstad var visst ikke plassen å bruke. Skal innom de til uken å skifte den bremseklokke saken som lager pipelyder hver gang man trår inn bremsen. Er visst noe de tar på garanti/kampanie her i sverige. Så får jeg høre om de kan ta en stor service og sjekke event. bytte ut strammere,slider eller kjede om det trengs. Koster vel litt om det blir noe sånt,men syntes det er verdt det om jeg kan ha mange problemfrie mil framover smile.gif
Hadde forøverig en tur på 80 mil med hestehenger på torsdag. Bilen drar jevnt å godt,men ville ofte ikke gire opp i femte før i rundt 100. Merket også en svak vibrasjon noen få ganger. Kom om jeg bare la foten litt på gasen,uten å gi på noe særlig. Kan det tyde på litt slitne foringer bak kansje,eller slite kryss på mellomaksling?????
Legger ut priser på ting fra verkstedet i Åmål til uken. Regner med flere kan tenke seg å høre hva de tar for ting her borte. Er jo kjekt å bruke norskedollar når en handler her. Blir fort 20-25% ekstra for pengene smile.gif smile.gif


Vibreringen kommer av at kassens lock up er i "inngrep", da er det ikke sluring i girkassen og litt vibrasjon kan merkes ved lavt turtall.

At den ikke girer opp til 5 er sikkert fordi du var aktiv på gassen, den lærer seg. Etter lange motbakker med vogna hender det at den ikke vil opp i 5 selv om det er flat mark. Bruk spaken.

Hilsen Kjell Pettersen
Sortland
Kjører 12 Instyle+ 7 seter


#8 Lettrus

Lettrus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 187 Innlegg:

Posted 16 November 2009 - 09:51

QUOTE(outback @ 14 Nov 2009, 16:56) <{POST_SNAPBACK}>
At den ikke girer opp til 5 er sikkert fordi du var aktiv på gassen, den lærer seg. Etter lange motbakker med vogna hender det at den ikke vil opp i 5 selv om det er flat mark. Bruk spaken.


Den har en funksjon som gjør at den venter med i geare opp, skal visstnok hjelpe ved kjøring i svinger i motbakke slik at kassen skal slippe å geare opp og ned hele tiden (gearer opp når du slipper gassen foran en sving).

Lykke til med godbil. Viktigere enn antall km er nok hvordan den er kjørt og ikke minst vedlikeholdt. Langkjøring med varm motor sliter minimalt.

#9 79Bronco

79Bronco

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 34 Innlegg:

Posted 20 November 2009 - 09:53

Godt å høre at vibrasjoner og giring ikke er noe som er slitasjefeil på bilen smile.gif Syntes vibrasjonen kom sjelden,å den var ikke kraftig,men blir jo fort litt engstlig når en har kjøpt seg bil å ikke kjenner til alt om den smile.gif

#10 79Bronco

79Bronco

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 34 Innlegg:

Posted 30 December 2009 - 11:10

Da har Pajeron vært på service hos Mitsu i Åmål smile.gif Å det ble ikke så dyrt som jeg fryktet heller smile.gif
Det som ble gjort:
-Smørt opp bremser rundt om
-Fikset dårlig jord på baklys
-Fikset ene belte bak-et klips som var av
-Smørt opp dørmekanismen i bakdør,etter å ha demontert alt der.
-Bytta viftereim
-Byttet kjedestyring/strammer
-Satt på nytt skiltlys bak
-Byttet olje på motor-girkasse og transfer
-Byttet bremseklokke/vakumklokke som sitter på torpedovegg(svart rund sak som gikk på garanti)
I tillegg gikk de over bilen for å sjekke tilstand på ting. Eneste jeg nå må ta før besiktning her i januar,er `övre spindelled höger fram`
smile.gif
Priser på ting:
-Timepris på verksted 675,- (Brukte fire timer på alt)
-Automatolje Autran MM-SP III 9.3 liter av kr. 125,-
-Girolje Transmax z 2.8 liter av kr. 101,-
-Viftereim 157,-
-Oljefilter 378,-
-Kjedestyring/strammer 143,-
Div. lyspærer,kjøleveske,spylerveske ble også byttet eller fylt på. Så nå kjører vi vel uten bekymmer i noen mnd til tenker jeg smile.gif

Totalt for alt sammen betalte jeg 7739,- inkl moms. Å med den kursen krona hadde i går (noen øre under 80,- blank for 100,- svenske) Så i norske penger kom det meg på ca.6191,- smile.gif smile.gif

#11 Edan

Edan

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 359 Innlegg:

Posted 04 January 2010 - 10:14

QUOTE(79Bronco @ 30 Dec 2009, 11:10) <{POST_SNAPBACK}>
Da har Pajeron vært på service hos Mitsu i Åmål smile.gif Å det ble ikke så dyrt som jeg fryktet heller smile.gif
Det som ble gjort:
-Smørt opp bremser rundt om
-Fikset dårlig jord på baklys
-Fikset ene belte bak-et klips som var av
-Smørt opp dørmekanismen i bakdør,etter å ha demontert alt der.
-Bytta viftereim
-Byttet kjedestyring/strammer
-Satt på nytt skiltlys bak
-Byttet olje på motor-girkasse og transfer
-Byttet bremseklokke/vakumklokke som sitter på torpedovegg(svart rund sak som gikk på garanti)
I tillegg gikk de over bilen for å sjekke tilstand på ting. Eneste jeg nå må ta før besiktning her i januar,er `övre spindelled höger fram`
smile.gif
Priser på ting:
-Timepris på verksted 675,- (Brukte fire timer på alt)
-Automatolje Autran MM-SP III 9.3 liter av kr. 125,-
-Girolje Transmax z 2.8 liter av kr. 101,-
-Viftereim 157,-
-Oljefilter 378,-
-Kjedestyring/strammer 143,-
Div. lyspærer,kjøleveske,spylerveske ble også byttet eller fylt på. Så nå kjører vi vel uten bekymmer i noen mnd til tenker jeg smile.gif

Totalt for alt sammen betalte jeg 7739,- inkl moms. Å med den kursen krona hadde i går (noen øre under 80,- blank for 100,- svenske) Så i norske penger kom det meg på ca.6191,- smile.gif smile.gif


Misunnelig på de verkstedsprisene, ja!

Ganske imponerende at de ikke finner flere feil på en bil som har gått så langt (og tilsynelsatende også en del for langt siden forrige service.). Men min erfaring er også at regelmessig service hos Mitsu holder bilen i omtrent prikkfri stand.

Når det gjelder frykten for motorras, forklarer Mitsu i Bergen at det nesten alltid skyldes at registerkjeden ryker. Og det kan unngås med å sørge for at foringer/glidere som holder kjeden på plass blir byttet i tide. Men kanskje burde også selve kjeden byttes etter 300 000km? Uansett har vel verkstedet i Åmål vurdert dette.

Bremseklokka (akkumulatoren?) byttes også på garanti i Norge på alle gen3 uansett alder. Min ble byttet, men da oppstod små pipelyder som er der hele tiden når jeg IKKE bremser. De forsvinner med et lett trykk på bremsepedalen. Må få sjekket dette snart.

edan