Gå til innhold



Foto

FAQ - Jarle's bilpleieskole - polering


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
5 replies to this topic

#1 JarleA

JarleA

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 557 Innlegg:

Posted 16 November 2009 - 18:03

Nytt kapittel i bilpleie skolen! I dag ser vi litt på effekten av å bruke poleringsmaskin. De produktene og det utstyret jeg bruker er vanlig utstyr som er å få kjøpt i vanlige bilrekvisita butikker. Poleringsmidlene er i hovedsak fra Meguiars. Maskinen er en nedgiret noname "vinkelsliper" kjøpt på coop bygg for en slikk og ingenting. Skulle gjerne hatt en 4000 kroners makita maskin med elektronisk turtalljustering, men min gjør nytten den og. Fordelen er at en holder kostnadene nede!

Offeret er en -96 Opel Astra som har levd et liv sammen med en enslig dame på 40+. Ser ikke så verst ut ved første øyekast. Har dessverre ingen "før vask" bilder.


Bilen er her vasket etter alle kunstens regler. Bruker utelukkende vaskehanske og skikkelig såpe for ikke å ripe ytterligere.
Mange er plaget av nupper i lakken selv etter vask med avfetting og lignende. Denne var ikke noe unntak.
Prøvd å bruke en clay bar noen gang?

Fantastisk hjelpemiddel! Er i hovedsak en leirklump, selvfølgelig designet for formålet, som en fører over lakken. Sprayer på en "lube" i forkant slik at leiren glir over uten å strike i lakken.

Dette er clayen etter å ha vært over panseret! Husk at jeg har vasket bilen SKIKKELIG i forkant! Effektivt!

La poleringen begynne!

50/50 bilde for å vise resultatene!


HATER sorte stålfelger!

KR 179,- på Biltema. Er alt i alt en billig investering som løfter utseende MYE! Hater egentlig hjulkapsler og, men ikke så mye som sorte stålfelger!

Ferdig bil!



Bilen hadde potensiale for mer, men siden dette ble gjort gratis for noe slekt av kona en søndag kveld, ble den ikke perfekt, men fortsatt mye bedre!

Husk: "you can allways polish a turd, but it will still be a piece of shit!". Sagt av en smart mann en gang. Stemmer utrolig bra i dette tilfellet!

Edited by JarleA, 06 December 2009 - 10:23.

Jarle
Medlemsnr 151 Suzuki 4x4 Club Norway
Garasje: http://www.offroad.n...showtopic=75356

#2 Øyvind Dotsetsveen

Øyvind Dotsetsveen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 342 Innlegg:

Posted 17 November 2009 - 01:17

Hvis du vil kan du få ta Zukien min så du får demonstrert med riktig merke tongue.gif wink.gif
QUOTE(JarleA @ 16 Nov 2009, 18:03) <{POST_SNAPBACK}>
Husk: "you can allways polish a turd, but it will still be a piece of shit!". Sagt av en smart mann en gang. Stemmer utrolig bra i dette tilfellet!

Var det ikke Jamie fra mythbusters som sa det?
If it ain't broken, you haven't used it hard enough!

Medlem nr.213 Suzuki 4x4 Klubb Norge

#3 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 17 November 2009 - 12:46

kan du anbefale litt utstyr og stoffer også Jarle?

Eg har prøvd å polere mi VW '99 caravelle som er mildt sagt sliten i lakken til lite nytte. har polermaskin frå europris til ca.200,- med ullhette.
Bruker oftest Sonax og liker igrunn best å bruke manuell kraft. prøvde i fjor å ta halve panseret, men såg ikkje forskjell på glansen i det heile..
trur eg vasker bilen bra, står i skyggen, og innbiller meg at eg følger boksa sine henvisninger til punkt og prikke..

bilen er mørk blå metallic.

kan lakken være død? kan sonax være heilt elendig? kan eg være totalt talentlaus?

Edited by yakuza, 17 November 2009 - 12:46.

Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#4 JarleA

JarleA

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 557 Innlegg:

Posted 17 November 2009 - 21:00

Hadde vært rimelig frekt av meg og sagt ja til det om du er totalt talentlaus, noe jeg ikke tror du er! Lakken død? Neppe! Tror heller det går på produktene. Har du en sånn hoppetusse? De anser jeg som komplett udugelige til noe som helst. Alt for liten kraft og alt for stor flate. Har du en eksentersliper kommer du mye lenger med den med en skumgummipute fra biltema til kr 19,-. Mer kontroll og en kommer lettere til. Hvis det er en sliten lakk vil jeg nok anbefale roterende. Betalte 499,- for min! kjøpte heller en skikkelig pute som er beregnet for litt grovere jobb.

Når det gjelder produktene bruker jeg i hovedsak Meguiars, samt noe Auto Glym. Til rubbing bruker jeg fra proffserien til Meguiars som har en grei beskrivelse av graden av cut. Der får du fra fine cut som nesten ikke tar noe, til hardere som nesten regnes som 4000 korning sandpapir! Jeg bruker medium cut som gir god kontroll. Blir mer arbeid, men faren for å ta for hardt i minsker.

Til forsegling bruker jeg for tiden Meguiars NXT Tech Wax 2.0 fra hyllene hos Bilxtra. God glans og enkel å jobbe med.




Jarle
Medlemsnr 151 Suzuki 4x4 Club Norway
Garasje: http://www.offroad.n...showtopic=75356

#5 v60

v60

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 113 Innlegg:

Posted 18 November 2009 - 18:45

www.detailersclub.no
smile.gif

Edited by v60, 18 November 2009 - 18:46.


#6 JarleA

JarleA

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 557 Innlegg:

Posted 14 February 2010 - 22:09

Plukket opp denne flotte Saaben i dag for en kollega.


Denne hadde i det minste alu felger!

Det som er dagens tips er å alltid ha en malerpensel i vaskebøtten! Er undervurdert i vaskesammenheng. Er ikke mer enn et par å siden den kom inn i vaskerutine, og etter at den kom inn har jeg ikke vasket bilen en eneste gang uten. Fordelen er enkelt og greit at den kommer til over alt. Rundt emblemer, i felger, døråpninger. Kan forøvrig være greit å ha noen runder med eltape rundt metalldelen. Denne begynner å bli oppbrukt, men gjorde nytten i dag og!





Kaffedrikkende tilskuere er alltid greit!

Før:

Ferdig bil etter noen timer med maskin og voks!


Edited by JarleA, 14 February 2010 - 22:17.

Jarle
Medlemsnr 151 Suzuki 4x4 Club Norway
Garasje: http://www.offroad.n...showtopic=75356