Gå til innhold



Foto

Motor problem VM diesel


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
12 replies to this topic

#1 jeep freak

jeep freak

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 12 Innlegg:

Posted 18 November 2009 - 23:55

Hei
Har en 98 modell Grand Cherokee 2.5 TD som er kjørt i underkant av 170000 km.
Er blitt plaget med dårlig trekkraft ved lavt turtall og samtidig høres det noe som ligner på tenningsbank fra motoren.
Dette er et periodisk problem, men det oppstår daglig.
Denne bankingen eller knattringen høres godt hvis jeg trør mere på gasspedalen.
Samtidig med dette kommer det mye sort/grå eksos ut bak som lukter noe heilt jæv...
Hvis jeg kjører bilen skikkelig ut på gearene etter dette, så fungerer den helt ok en god stund.
Problemet er ikke der hvis jeg gir gass når bilen står i fri. Kun når motoren belastes med at bilen står i gear.
Vi har prøvd med DRB (Chrysler sin handtester), men det er ikke lagret noen feilkoder.
Tror nok at det er problem relatert til drivstofftilførsel eller timing av dieselpumpen.
Ca. 10 dager før dette hendte første gang, fikk bilen service m. skift av dieselfilter, men jeg tror ikke det har noe med dette å gjøre.
Noen som har vært borti dette eller noe lignende?

#2 svempa

svempa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 680 Innlegg:

Posted 19 November 2009 - 08:00

QUOTE(jeep freak @ 18 Nov 2009, 23:55) <{POST_SNAPBACK}>
Hei
Har en 98 modell Grand Cherokee 2.5 TD som er kjørt i underkant av 170000 km.
Er blitt plaget med dårlig trekkraft ved lavt turtall og samtidig høres det noe som ligner på tenningsbank fra motoren.
Dette er et periodisk problem, men det oppstår daglig.
Denne bankingen eller knattringen høres godt hvis jeg trør mere på gasspedalen.
Samtidig med dette kommer det mye sort/grå eksos ut bak som lukter noe heilt jæv...
Hvis jeg kjører bilen skikkelig ut på gearene etter dette, så fungerer den helt ok en god stund.
Problemet er ikke der hvis jeg gir gass når bilen står i fri. Kun når motoren belastes med at bilen står i gear.
Vi har prøvd med DRB (Chrysler sin handtester), men det er ikke lagret noen feilkoder.
Tror nok at det er problem relatert til drivstofftilførsel eller timing av dieselpumpen.
Ca. 10 dager før dette hendte første gang, fikk bilen service m. skift av dieselfilter, men jeg tror ikke det har noe med dette å gjøre.
Noen som har vært borti dette eller noe lignende?

Sjekk om du kan ha noe forbruk av kjøleveske eller om det er unormalt høyt trykk i ekspansjonstanken.....kan være en sprukket topp eller lekkasje på pakning.

-04 Dodge Ram 5.9 Cummins HD QCSB
-90 GMC Sierra 6.2 Detroit Diesel QCLB
-12 Yamaha Nytro X-ride MCX 300 turbo
-02 Chrysler Grand Voyager 2.5 CRD
-00 BMW E46

#3 jasswass

jasswass

    Grand hamster

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1321 Innlegg:

Posted 19 November 2009 - 23:18

QUOTE(svempa @ 19 Nov 2009, 09:00) <{POST_SNAPBACK}>
Sjekk om du kan ha noe forbruk av kjøleveske eller om det er unormalt høyt trykk i ekspansjonstanken.....kan være en sprukket topp eller lekkasje på pakning.


hvorfor skulle det være toppen? ser ikke helt sammenhengen i dette tilfellet...


skru av toppdeksel og kjenn om mutrene på vippearmene sitter skikkelig. Motoren din vil høres slik ut om støtestengene ikke samarbeider. om støtestengene er slitt (vanlig på disse), så kan de kjøpes nye for noen få hundrelapper hos motorteknikk.no (sender over hele landet). ligger en guide til hvordan dette gjøres under write-ups øverst på jeepsiden...
Hadde
98 Pajero 2,8 td, 2" ome og 32"
95 Cherokee 2,5 td 4" Trailmaster og 31"
92 Cherokee 4,0 HO 4" ome+bb og 31"
86 Cherokee 2,6 V6 prosjekt høvdingen
89 Terrano 3,0 V6, 32"

#4 svempa

svempa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 680 Innlegg:

Posted 20 November 2009 - 01:03

QUOTE(jasswass @ 19 Nov 2009, 23:18) <{POST_SNAPBACK}>
hvorfor skulle det være toppen? ser ikke helt sammenhengen i dette tilfellet...


skru av toppdeksel og kjenn om mutrene på vippearmene sitter skikkelig. Motoren din vil høres slik ut om støtestengene ikke samarbeider. om støtestengene er slitt (vanlig på disse), så kan de kjøpes nye for noen få hundrelapper hos motorteknikk.no (sender over hele landet). ligger en guide til hvordan dette gjøres under write-ups øverst på jeepsiden...

Jo fordi dette er et periodisk problem, tror jeg det kan være at motorn får i seg kjøleveske inn i forbrenningskammerne eller et forbrenningskammer.
Dette kan skje da kompresjonstrykk "lekker" ut i kjølesystemet å forhindrer god sirkulasjon som årsaker at motorn øker litt temp slik at trykket i kjølesystemet blir så stort at det kan komme vann inn i et forbrenningskammer via en sprekk i topp eller lekkasje på toppakning.....dette skjer som regel da motorn har nådd god arbeidstempratur og kjøres rolig, derfor da motorn blir ruset eller presset litt vil disse symptomene gi seg for en stund.

Det kan også være som du nevner, men da en feil som knytter seg direkte mekanisk som med støtstengerne, vil jeg mene dette ikke burde være periodisk, men selfølgelig kan jeg ta feil....men dette vil jeg vertfall sjekket.

Nå har jo VM motorn vært kjent for sine sprukne topper og dårlige støtstenger, så dette tror jeg vertfall hjelper litt på vei i feilsøkingen smile.gif

Har imidlertid hørt om flest problemer på XJ i forhold til ZJ når det gjelder 2.5 motorn mellow.gif
-04 Dodge Ram 5.9 Cummins HD QCSB
-90 GMC Sierra 6.2 Detroit Diesel QCLB
-12 Yamaha Nytro X-ride MCX 300 turbo
-02 Chrysler Grand Voyager 2.5 CRD
-00 BMW E46

#5 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 20 November 2009 - 08:56

Hei

Æ trur nesten garantert at det e et problem med Støtstenger vipperarma eller muttran som hold bakkan vipperan står på. Evt så kan det vel tenkes at du har problema med de hydrauliske løfteran, man har aldri hørt eller lest om det. Støtstengern e dårlig, dem bi banka skeiv, banka kort, slit hanekamm eller banka tett (smøringa til vippearman går igjennom dem).

Da Før æ bytta toppa på min 3.1 (som e samme motor bare me en ekstra cylinder) så brukte den på det siste før bytte EKSTREMT mye vann, men dette kom ALDRI inn i motorn. Det kom kun vanndamp ut i eksosen ved oppstart av bilen. Så lenge bilen går presses trykket ut i kjølesystemet. Nu e det også vetsnokk sjeldent at toppakningan går i alle fall dem som har ei heil pakkning. Mi pakning va i alle fall eksemplarisk fin da æ tok av toppen.

Det e veldig lett å sjekk løftera å stenger på XJ.
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#6 svempa

svempa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 680 Innlegg:

Posted 20 November 2009 - 13:15

Du skriver ....så lenge bilen går presses trykket ut i kjølesystemet. Men husk nå på at en motor også har en innsugstakt der det ikke er trykk i gitte sylinder, og er sprekk/lekkasje stor nok skjer dette som jeg beskriver.....vær sikker at dette er ikke noe jeg tror, da jeg har vert borti dette mange ganger.

Dette med løfterne høres jo riktig ut også men skjønner ikke helt hvorfor symptomene kommer og går, da jeg mener de burde vedvare hele tiden, så lenge motorn går.

Edited by svempa, 20 November 2009 - 13:17.

-04 Dodge Ram 5.9 Cummins HD QCSB
-90 GMC Sierra 6.2 Detroit Diesel QCLB
-12 Yamaha Nytro X-ride MCX 300 turbo
-02 Chrysler Grand Voyager 2.5 CRD
-00 BMW E46

#7 jasswass

jasswass

    Grand hamster

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1321 Innlegg:

Posted 20 November 2009 - 15:17

det kan sikkert være rett ang. kjølesystemet og sprukket topp, men min hadde sprekk i to topper uten at jeg merket det på annen måte enn at kjølevæska forsvant opp til to liter i uka med sporadisk småkjøring (visste da om problemet, men måtte finne tid til å fikse det...). Ikke noe mer trykk i kjøelsystemet enn normalt eller vann i olja eller noe


QUOTE(svempa @ 20 Nov 2009, 14:15) <{POST_SNAPBACK}>
Dette med løfterne høres jo riktig ut også men skjønner ikke helt hvorfor symptomene kommer og går, da jeg mener de burde vedvare hele tiden, så lenge motorn går.



når jeg senere opplevde løs vippearm, så var det etter periodevis risting og eksoshosting. Første gangene bare et par sekunder, men lengre etterhvert. Vet ikke sikkert hvordan det kan være slik, men mistenker at en støtestang slarkes ut av posisjon (slik at det blir risting og hosting etc) for så å havne på plass igjen. Jo løsere mutteren på vippearmen ble, jo lettere hadde stanga for å hoppe ut av setet sitt...

Bare å åpne dekselet og kjenne...er gjort på fem minutter. Håpe at det er her feilen ligger og ikke ifm. en sprukket topp - da dette er langt dyrere og innebærer mye mer skruing...

Attached Thumbnails

  • Skifte_av_st_tsenger.JPG

Hadde
98 Pajero 2,8 td, 2" ome og 32"
95 Cherokee 2,5 td 4" Trailmaster og 31"
92 Cherokee 4,0 HO 4" ome+bb og 31"
86 Cherokee 2,6 V6 prosjekt høvdingen
89 Terrano 3,0 V6, 32"

#8 jeep freak

jeep freak

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 12 Innlegg:

Posted 22 November 2009 - 23:42

Hei og takk for tips. Tror ikke det er et problem relatert til støtstengerne. Problemet er aldri der når bilen står i fri, både på tomgang og ved "rusing" av motoren. Kun når motoren belastes med bilen i gear. Merkes ekstra godt hvis det er litt oppoverbakke. Når motoren er kald, dvs. om morgenen, er det aldri et problem å ta laus. Har en lang oppoverbakke opp mot gata på øversia av huset. Kommer etter litt kjøring.
Har sjekka ekspansjonstanken, og nivået på kjøleveska er der det skal være. Noe ekstremt trykk er det heller ikke.
Min far har en teori at det kan være en dyse som er problemet. At en av dysene ikke stenger helt. Dette resulterer da i ukontrollert antenning av diesel i forbrenningskammeret som igjen forårsaker denne tenningsbankingen. Når motoren da belastes høres denne bankingen veldig godt, samtidig som det velter ut sur svart eksosrøyk bak pga. for mye diesel som antennes.
Skal sammens med en kompis skifte dysespissene til uka for å se om det kan gjøre susen. Kommer med rapport smile.gif
Er det noen av dere som har erfaring med skifting av spisser i dyse nr. 1 som er utstyrt med sensor? Noen sier at de ikke tåler å bli demontert (den "dør"), at de ikke lenger sender en el. puls til motorstyringen etter overhaling. Originalt så leveres det 4 stk. løse spisser, så jeg går utifra at det skal la seg gjøre. De originale koster ca. 2000.- stk. wacko.gif Etter litt leting på nettet fant jeg Bosch nummer på dyseholderen (regner med at det er Bosch dyser siden det er en Bosch dieselpumpe i bilen) og den lokale Bosch forhandleren kunne skaffe spisser for ca. 400.- !!
En kollega på jobb mente at det kunne være et hull i slangen fra turboen til intercooleren som er problemet. Vet ikke helt...problemet forsvinner jo når motoren får skikkelig turtall, og da jobber jo turboen mye. Vet ikke hvor mye turboen er inne bildet ved lavt turtall m. motorbelastning. Kan jo hende hvis hullet ikke er så stort at det merkes på lavt turtall og ikke på høyt...Har hørt at den slangen er svindyr... blink.gif


#9 fiskern

fiskern

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 354 Innlegg:

Posted 23 November 2009 - 16:22

mulig det kan være en brent ventil,du bør få målt kompresjon på alle sylindere
der er en liten vakumslange som styrer turbotrykket sjekk den,den ligger bak batteriet og den går inn på en vakumklokke til turbo

#10 jasswass

jasswass

    Grand hamster

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1321 Innlegg:

Posted 24 November 2009 - 21:54

om du får dyse nr.1 med ledning til kr 2000, så er det ca 7000 mindre enn jeg fikk tilbud på hos bosch verksted her i Trondheim.... Klarte å ryke ledningen på min. Merket ikke noe noe på bilen med å kjøre uten ledning, annet enn at check engine blinket. Fikk tak i en brukt dyse med intakt ledning for noen hundrelapper. Har min gamle liggende (uten ledning) om du vil prøve med den...hvor i verden bor du?
Hadde
98 Pajero 2,8 td, 2" ome og 32"
95 Cherokee 2,5 td 4" Trailmaster og 31"
92 Cherokee 4,0 HO 4" ome+bb og 31"
86 Cherokee 2,6 V6 prosjekt høvdingen
89 Terrano 3,0 V6, 32"

#11 jeep freak

jeep freak

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 12 Innlegg:

Posted 25 November 2009 - 23:26

QUOTE(jasswass @ 24 Nov 2009, 22:54) <{POST_SNAPBACK}>
om du får dyse nr.1 med ledning til kr 2000, så er det ca 7000 mindre enn jeg fikk tilbud på hos bosch verksted her i Trondheim.... Klarte å ryke ledningen på min. Merket ikke noe noe på bilen med å kjøre uten ledning, annet enn at check engine blinket. Fikk tak i en brukt dyse med intakt ledning for noen hundrelapper. Har min gamle liggende (uten ledning) om du vil prøve med den...hvor i verden bor du?

Har pratet med Fyksen Servicesenter på Lillehammer. De sier at det burde ikke være noe problem med å skifte dysespiss i dysa som har sensor. Så i morgen etter arbeid skal en kompis & jeg skifte alle 4 dysespissene. Jobber på verksted som har dysetester. Fikk takk i alle 4 spissene hos den lokale Bosch forhandleren for under 1000 lappen. En kollega på jobb har en dyse med ledning liggende som er skiftet tidligere, men som han er usikker på om den er defekt eller ikke. Har da ryggen dekket hvis det skulle "gå til hel...." med el-dysa. Takker for tilbudet smile.gif

#12 PTR

PTR

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 6 Innlegg:

Posted 26 November 2009 - 09:10

Hei.
Jeg har en 97 zj med vm motor og lurer på om jeg har det samma problemet for når motoren kommer rundt 2000 rpm så blir bilen skikkelig "kenguru" men holder man seg under eller over 2000 så drar den helt fint. Dette skjer kun når bilen er i gir og ikke ved rusing.

#13 jeep freak

jeep freak

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 12 Innlegg:

Posted 30 December 2009 - 01:24

Beklager utruli treg tilbakemelding. huh.gif Vi skiftet dysespissene på tre sylindre. Da vi testet dysa med ledning så støvet den like bra som en ny...Pga usikkerheten med tanke på om den kom til å overleve eller ikke, så lot vi den være. For å få ut den bakerste dysa var vi nødt til å slippe motor/gear ned ca. 20 cm. i bakkant...Utruli trangt der bak. Skjønner ikke hvorfor de har plassert motoren så langt bak i motorrommet. Har vel noe med vektfordeling å gjøre? huh.gif Uansett, kompisen min sa at det var første gang han har vært nødt til å gjøre det ved en dysejobb. biggrin.gif Mens vi gjorde dette sjekket vi glødepluggene samtidig. Viste seg at to plugger var defekt. Ikke værst at den har startet i høstkulda. Glad de blei skiftet, for nå har utetempen ligget på ca. -10' i flere uker. Vel, når vi startet opp etter jobben så var problemet der fortsatt. mad.gif Så da var dysespissene eliminert...Fikk kompisen til å stå å se etter ledetråder i motorrommet mens jeg provoserte fram problemet. Er jo helt umulig å gjøre dette aleine da det er elektronisk gassoverføring på denne modellen, "drive by wire". Så i glippa mellom panser og dashbord at han gjorde et eller annet, og plutselig var problemet borte...Motoren gikk som den skulle... dribble.gif Viste seg at EGR ventilen åpnet seg hele tiden. Motoren blei kvalt av sin egen eksos...Har rett og slett koblet ut hele EGR systemet nå, og alt fungerer fint. Har en teori at det er magnetventilen som styrer åpning/lukking av vakum til EGR ventilen på innsug manifolden som er defekt. Har nå kjørt bilen i over en måned etter dette, og alt er i orden. Motorer fungerer vel bedre på friskluft enn eksos vil jeg tro. smile.gif