Gå til innhold



Foto

2,8 td trimming ???


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
23 replies to this topic

#1 HÅPE

HÅPE

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 278 Innlegg:

Posted 11 March 2004 - 00:00

er det noen som har noen tips om hvordan det er murlig
å få mere pulver ut av motoren på Rocky'n min?
interkuler er noe jeg tenkte jeg skulle montere til sommeren,
har 3'toms eksos anlegg.
er det noen form for trim sett eller no slikt man kan sette på?
øke turbo trykk og diesel er jo et alternativ.
men slik jeg har forstått det er ikke det så mye å hente på dette.
tips ???


HÅPE

#2 Evol

Evol

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 339 Innlegg:

Posted 11 March 2004 - 00:00

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">er det noen som har noen tips om hvordan det er murlig
å få mere pulver ut av motoren på Rocky'n min?
interkuler er noe jeg tenkte jeg skulle montere til sommeren,
har 3'toms eksos anlegg.
er det noen form for trim sett eller no slikt man kan sette på?
øke turbo trykk og diesel er jo et alternativ.
men slik jeg har forstått det er ikke det så mye å hente på dette.
tips ???


HÅPE

<i><div align="right">Opprinnelig postet av HÅPE</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

Æ stille mæ i kø og lure på detta æ ogB) Skulle hatt litt meir sprut ut av kjærra!

Evol
Harstad
Daihatsu Rocky 2.8TD `90
Mitsub. Pajero 2.3TD `85

#3 Jay

Jay

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 547 Innlegg:

Posted 11 March 2004 - 00:00

Jo mere luft og diesel du klarer å få inn per gang det dyttes inn jo bedre smile.gif
og. jo kaldere luften er jo mere kan den komprimeres, mere luft og mere diesel = mere effekt. Vil du virkelig trimme kan du jo plane og porte toppen, stålpakning (gjennbrukbar til en viss grad) skaffe nye smidde stempler/råder++++ men da begnner det å koste litt fort

billigste og letteste er:
Justere så den får mere diesel, høyere turbotrykk, samt montere intercooler, jo lavere tempratur luften har jo bedre smile.gif mindre restriktiv luftfilter/eksos hører også til. Du kan også skifte til en annen turbin i turbohuset ditt, eller bare skifte turbo.

#4 ragnar_garli

ragnar_garli

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 104 Innlegg:

Posted 12 March 2004 - 00:00

Titta under lokket på en '96 Rocky for en liten stund siden. Den har kjøler, og det så i farten ut som den skulle passe rett nedi de gamle kjære..
Har egentlig tenk den tanken selv, men det ville vært fint om noen turbokunnige kunne skrive litt om hva som må justeres her og der når
en setter på kjøler i tillegg til turboen smile.gif

#5 Jay

Jay

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 547 Innlegg:

Posted 12 March 2004 - 00:00

ikke noe må justeres, men litt mere diesel er gjerne kjekt smile.gif IC er alltid kos uansett.

#6 HÅPE

HÅPE

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 278 Innlegg:

Posted 15 March 2004 - 00:00

får s etter jeg har montert IC'n om d bli nå mer fræs
trur æ justere opp turbotrykke me d samme


HÅPE

#7 Daihat

Daihat

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 15 March 2004 - 00:00

Hvor og hvordan skrur en opp trykket på turboen?????
Er det noen som vet hvor en får tak på verkstedhåndbøker til Rocky????

#8 Roger Myhre

Roger Myhre

    Sveiser

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 734 Innlegg:

Posted 16 March 2004 - 00:00

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">Jo mere luft og diesel du klarer å få inn per gang det dyttes inn jo bedre smile.gif
og. jo kaldere luften er jo mere kan den komprimeres, mere luft og mere diesel = mere effekt. Vil du virkelig trimme kan du jo plane og porte toppen, stålpakning (gjennbrukbar til en viss grad) skaffe nye smidde stempler/råder++++ men da begnner det å koste litt fort

billigste og letteste er:
Justere så den får mere diesel, høyere turbotrykk, samt montere intercooler, jo lavere tempratur luften har jo bedre smile.gif mindre restriktiv luftfilter/eksos hører også til. Du kan også skifte til en annen turbin i turbohuset ditt, eller bare skifte turbo.

<i><div align="right">Opprinnelig postet av Jay</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

#9 Roger Myhre

Roger Myhre

    Sveiser

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 734 Innlegg:

Posted 16 March 2004 - 00:00

NEI NEI NEI NEI... FEIL FEIL FEIL FEIL.. IKEE SVAR PÅ NOE DU IKKE HAR PEILING PÅ!!!!
1. ALDRIG Plane toppen på en diesel du skal ha høyere turbotrykk på samt gi mere diesel.. Da får du for lite plass (kubikk) i forbrennings-kammerene og bilen vil gå tyngre og dårligere..
2.porting er bra
3.STÅLPAKNING finnes ikke, har heller aldrig hørt noen som har brukt dette.. Går ikke an å bruke stål som pakning da en må ha et materiale som kan klemmes sammen for å tette.. Derfor orginale topp-pakninger er av papir med en blekk-kant rundt sylindrene.. Det går an å få lagd seg pakning av kobber og eventuelt frese spor i blokka/toppen for å legge inn pianostreng/gassfylt stålring..
4.SMIDDE STEMPEL!! Hva skal en med det på en diesel??? Smidde stempel er utviklet for å tåle høyere forbrennings-tempratur ( i forbrennings-rommet) Smiddde stempler tåler vel opptil ca. 1030 grader celcius. Vanlige stempler til bensin ( vet ikke helt, men tipper) ca. 900-950 grader celcius.. Dette er tempraturer du kan oppnå på ekstremt trimmere biler (med og uten turbo) og grisekjøring.. vil tro det er vanskelig å oppnå så ekstreme tempraturer hvis motoren er noenlunde greit justert..
PÅ EN DIESEL derimot har du normalt en forbrennings-tempratur på 650 grader celcius (kanskje oppunder 850 grader ved grisekjøring og feiljustert motor) PS. på en Diesel går tempraturen på forbrenningen NED hvis den går "magert" dvs. med stort luftoverskudd, helt motsatt av en bensinmotor
SÅ HVA I H.... SKAL EN MED SMIDDE STEMPEL PÅ DIESEL!!!!!!!!!!!
5. Turbinen I Turboen er den delen som drives av eksosen og kan ikke byttes til en som er større/mindre.. (mulig det går, men har aldri hørt det er blitt gjort) MEN en kan bytte kompressordelen til en som feks. er større/ bedre egnet og da selvsagt skaffer mere luft.. (så Turboen slipper å gå på skadelig høyt turtall)
MVH.

#10 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 16 March 2004 - 00:00

nei nei nei ... dette er feil Roger .. heheh neida ikke helt.. men alltid en fordel med smidde stempler da vekten er som regel mye bedre balansert, de er som regel en del lettere og er de spes laget til din motor så byttes det ut ringer med noen litt bedre egnet..

stål topp pakning er veldig vanlig på diesel motorer , men da mest på litt større typer... 4takterne jeg har overhalt en hel haug av sitter det stål på alle ti toppene..mens på totakter dieselen bruker jeg kun o-ringer pluss en stål ring som presser på foringa.

Lat att grinda... kyra frys!
www.pajeroteam.com

#11 Roger Myhre

Roger Myhre

    Sveiser

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 734 Innlegg:

Posted 17 March 2004 - 00:00

EvoMan. jeg er klar over at stålpakning brukes på tyngre kjøretøyer (lastebiler ol.) Men her snakker vi om hva som kan gjøres på en Rocky 2,8TD. Tror også det blir vanskelig å skaffe smidde stempel til en slik motor (det er hvertfall ikke lagervare og må lages på bestilling) Tror det er bedre å vektjustere stempel med kryssbolt og vektjustere råder.. Det har jeg gjort + at jeg dreide av stempla litt på toppen for støre forbrennings-kammer, samt lettre stempel....
kvaliteten på stempelringer på ettermarkeds-stempel tror jeg overstiger det som er levert originalt hvis en kjøper ordentlige varer og ikke billig møkk.. (store forskjeller på ring-spor, fjærspenn, tykkelse på ringer osv.)
mvh

#12 Evol

Evol

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 339 Innlegg:

Posted 19 March 2004 - 00:00

E d nån som vet hvilken intercooler jeg skal se etter for å finne en som passer???Biltype?? Dere som kanskje har gjort dette før på Rocky, har dere brukt originalt eller fra andre bilmerker:wtf:wtf.gif

Evol
Harstad
Daihatsu Rocky 2.8TD `90
Mitsub. Pajero 2.3TD `85

#13 Evol

Evol

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 339 Innlegg:

Posted 23 March 2004 - 00:00

....og hvor kan jeg få tak i luftfilter som slipper igjennon luft:blink: mere luft ihvertfall....uten å skifte filterboksen! Har muligheten for å få tak i en saab ic, men tror den er for stoooor, noen som har prøvd d før?????

Evol
Harstad
Daihatsu Rocky 2.8TD `90
Mitsub. Pajero 2.3TD `85

#14 lcturbo

lcturbo

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 33 Innlegg:

Posted 23 March 2004 - 00:00

jeg brukte saab 900turbo intercooler på min 2,5 pajero. Det fungerte utmerket

#15 Evol

Evol

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 339 Innlegg:

Posted 23 March 2004 - 00:00

Endelig noen som har eksperimentert litt me det og! Takk for svar, lcturbo! Var dette en gen 1 eller 2? Noen andre??

Evol
Harstad
Daihatsu Rocky 2.8TD `90
Mitsub. Pajero 2.3TD `85

#16 HÅPE

HÅPE

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 278 Innlegg:

Posted 29 March 2004 - 23:00

saab har en IC som skal være helt perfekt.
Jørn (husker ikke hva han kaller seg på forumet) monterte på sin, og d funket som f''n


HÅPE

#17 Evol

Evol

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 339 Innlegg:

Posted 29 March 2004 - 23:00

Da må vi fri til Jørn og spørre om han e grei å lægge ut nåkka bilda, så vi har nåkka å jobbe og få idea ætter!
Har funnet ett luftfilter som heter king dragon på AST Performance sine sider, ser ut for at de har mye rart der!
Men over tell topice, de som har montert ic på Rocky, kan dokker lægge ut noen bilder av løsningen dere har valgt, fordeler, ulemper, og ellers nyttig info så hadde d vært kjæmpebra!!!!!!!smile.gif

Evol
Harstad
Daihatsu Rocky 2.8TD `90
Mitsub. Pajero 2.3TD `85

#18 wally

wally

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 253 Innlegg:

Posted 01 April 2004 - 23:00

Hei det er jeg som har kjøpt gammel bilen til jørn... intercooleren virker bra den bortsett fra at den dekker hele radiatoren slik at bilen går varm ved litt tøff kjøring.. må nok kjøpe en som er litt mindre jeg.

#19 Evol

Evol

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 339 Innlegg:

Posted 02 April 2004 - 23:00

wally, veit du kor ic`en e henta fra?? E d ikkje plass t ei el-vifte foran for å gi d meire luft?? Borre hull i termostaten eller nåkka ainna fiks?


Evol
Harstad
Daihatsu Rocky 2.8TD `90
Mitsub. Pajero 2.3TD `85

#20 wally

wally

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 253 Innlegg:

Posted 02 April 2004 - 23:00

Du får prøv å spørre rocky4x4(jørn) her på forumet, det var han som bygde bilen så han vet nok hvor den kommer fra...