2,8 td trimming ???
#1
Posted 11 March 2004 - 00:00
å få mere pulver ut av motoren på Rocky'n min?
interkuler er noe jeg tenkte jeg skulle montere til sommeren,
har 3'toms eksos anlegg.
er det noen form for trim sett eller no slikt man kan sette på?
øke turbo trykk og diesel er jo et alternativ.
men slik jeg har forstått det er ikke det så mye å hente på dette.
tips ???
HÅPE
#2
Posted 11 March 2004 - 00:00
å få mere pulver ut av motoren på Rocky'n min?
interkuler er noe jeg tenkte jeg skulle montere til sommeren,
har 3'toms eksos anlegg.
er det noen form for trim sett eller no slikt man kan sette på?
øke turbo trykk og diesel er jo et alternativ.
men slik jeg har forstått det er ikke det så mye å hente på dette.
tips ???
HÅPE
<i><div align="right">Opprinnelig postet av HÅPE</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
Æ stille mæ i kø og lure på detta æ ogB) Skulle hatt litt meir sprut ut av kjærra!
Evol
Harstad
Daihatsu Rocky 2.8TD `90
Mitsub. Pajero 2.3TD `85
#3
Posted 11 March 2004 - 00:00
og. jo kaldere luften er jo mere kan den komprimeres, mere luft og mere diesel = mere effekt. Vil du virkelig trimme kan du jo plane og porte toppen, stålpakning (gjennbrukbar til en viss grad) skaffe nye smidde stempler/råder++++ men da begnner det å koste litt fort
billigste og letteste er:
Justere så den får mere diesel, høyere turbotrykk, samt montere intercooler, jo lavere tempratur luften har jo bedre mindre restriktiv luftfilter/eksos hører også til. Du kan også skifte til en annen turbin i turbohuset ditt, eller bare skifte turbo.
#4
Posted 12 March 2004 - 00:00
Har egentlig tenk den tanken selv, men det ville vært fint om noen turbokunnige kunne skrive litt om hva som må justeres her og der når
en setter på kjøler i tillegg til turboen
#5
Posted 12 March 2004 - 00:00
#6
Posted 15 March 2004 - 00:00
trur æ justere opp turbotrykke me d samme
HÅPE
#7
Posted 15 March 2004 - 00:00
Er det noen som vet hvor en får tak på verkstedhåndbøker til Rocky????
#8
Posted 16 March 2004 - 00:00
og. jo kaldere luften er jo mere kan den komprimeres, mere luft og mere diesel = mere effekt. Vil du virkelig trimme kan du jo plane og porte toppen, stålpakning (gjennbrukbar til en viss grad) skaffe nye smidde stempler/råder++++ men da begnner det å koste litt fort
billigste og letteste er:
Justere så den får mere diesel, høyere turbotrykk, samt montere intercooler, jo lavere tempratur luften har jo bedre mindre restriktiv luftfilter/eksos hører også til. Du kan også skifte til en annen turbin i turbohuset ditt, eller bare skifte turbo.
<i><div align="right">Opprinnelig postet av Jay</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
#9
Posted 16 March 2004 - 00:00
1. ALDRIG Plane toppen på en diesel du skal ha høyere turbotrykk på samt gi mere diesel.. Da får du for lite plass (kubikk) i forbrennings-kammerene og bilen vil gå tyngre og dårligere..
2.porting er bra
3.STÅLPAKNING finnes ikke, har heller aldrig hørt noen som har brukt dette.. Går ikke an å bruke stål som pakning da en må ha et materiale som kan klemmes sammen for å tette.. Derfor orginale topp-pakninger er av papir med en blekk-kant rundt sylindrene.. Det går an å få lagd seg pakning av kobber og eventuelt frese spor i blokka/toppen for å legge inn pianostreng/gassfylt stålring..
4.SMIDDE STEMPEL!! Hva skal en med det på en diesel??? Smidde stempel er utviklet for å tåle høyere forbrennings-tempratur ( i forbrennings-rommet) Smiddde stempler tåler vel opptil ca. 1030 grader celcius. Vanlige stempler til bensin ( vet ikke helt, men tipper) ca. 900-950 grader celcius.. Dette er tempraturer du kan oppnå på ekstremt trimmere biler (med og uten turbo) og grisekjøring.. vil tro det er vanskelig å oppnå så ekstreme tempraturer hvis motoren er noenlunde greit justert..
PÅ EN DIESEL derimot har du normalt en forbrennings-tempratur på 650 grader celcius (kanskje oppunder 850 grader ved grisekjøring og feiljustert motor) PS. på en Diesel går tempraturen på forbrenningen NED hvis den går "magert" dvs. med stort luftoverskudd, helt motsatt av en bensinmotor
SÅ HVA I H.... SKAL EN MED SMIDDE STEMPEL PÅ DIESEL!!!!!!!!!!!
5. Turbinen I Turboen er den delen som drives av eksosen og kan ikke byttes til en som er større/mindre.. (mulig det går, men har aldri hørt det er blitt gjort) MEN en kan bytte kompressordelen til en som feks. er større/ bedre egnet og da selvsagt skaffer mere luft.. (så Turboen slipper å gå på skadelig høyt turtall)
MVH.
#10
Posted 16 March 2004 - 00:00
stål topp pakning er veldig vanlig på diesel motorer , men da mest på litt større typer... 4takterne jeg har overhalt en hel haug av sitter det stål på alle ti toppene..mens på totakter dieselen bruker jeg kun o-ringer pluss en stål ring som presser på foringa.
Lat att grinda... kyra frys!
www.pajeroteam.com
#11
Posted 17 March 2004 - 00:00
kvaliteten på stempelringer på ettermarkeds-stempel tror jeg overstiger det som er levert originalt hvis en kjøper ordentlige varer og ikke billig møkk.. (store forskjeller på ring-spor, fjærspenn, tykkelse på ringer osv.)
mvh
#12
Posted 19 March 2004 - 00:00
Evol
Harstad
Daihatsu Rocky 2.8TD `90
Mitsub. Pajero 2.3TD `85
#13
Posted 23 March 2004 - 00:00
Evol
Harstad
Daihatsu Rocky 2.8TD `90
Mitsub. Pajero 2.3TD `85
#14
Posted 23 March 2004 - 00:00
#15
Posted 23 March 2004 - 00:00
Evol
Harstad
Daihatsu Rocky 2.8TD `90
Mitsub. Pajero 2.3TD `85
#16
Posted 29 March 2004 - 23:00
Jørn (husker ikke hva han kaller seg på forumet) monterte på sin, og d funket som f''n
HÅPE
#17
Posted 29 March 2004 - 23:00
Har funnet ett luftfilter som heter king dragon på AST Performance sine sider, ser ut for at de har mye rart der!
Men over tell topice, de som har montert ic på Rocky, kan dokker lægge ut noen bilder av løsningen dere har valgt, fordeler, ulemper, og ellers nyttig info så hadde d vært kjæmpebra!!!!!!!
Evol
Harstad
Daihatsu Rocky 2.8TD `90
Mitsub. Pajero 2.3TD `85
#18
Posted 01 April 2004 - 23:00
#19
Posted 02 April 2004 - 23:00
Evol
Harstad
Daihatsu Rocky 2.8TD `90
Mitsub. Pajero 2.3TD `85
#20
Posted 02 April 2004 - 23:00