Har noen spørsmål. Jeg kunne tekt med å fått meg et lite offroad prosjekt hvor jeg kan skru og sveise med god samvitighet. Og tenker da med en gang på en gammel suzuki av noe slag.
Hva er forskjell på 410, 413, samurai, sj lj også videre? Hvordan vil dere si er det beste utgangspunktet for en skikkelig offroad bil?
Og hva er det man skal se etter ved kjøp av for eksempel en 410? Hvilken svakheter? Er det noen av disse som kommer med orginale sperrer bak?
Hvordan av disse egner seg best til å kjøre 32" hjul på i forhold til gear, transfer, og aksling o.s.v.
Har et par dekk i 32" og en vinsj jeg kan bruke, det er vel en ok start. Hvordan er det å bruke sjakler for å heve på spiralfjærene, er det sinnsykt kjedelig å kjøre med? OG man tak i uorginale deler til en rimelig penge nån plass?
andreas
Sj 410, 413, samurai? Hva er best?
Started by
NASK
, Nov 26 2009 15:20
7 replies to this topic
#1
Posted 26 November 2009 - 15:20
#2
Posted 26 November 2009 - 21:17
QUOTE(NASK @ 26 Nov 2009, 15:20) <{POST_SNAPBACK}>
Har noen spørsmål. Jeg kunne tekt med å fått meg et lite offroad prosjekt hvor jeg kan skru og sveise med god samvitighet. Og tenker da med en gang på en gammel suzuki av noe slag.
Hva er forskjell på 410, 413, samurai, sj lj også videre? Hvordan vil dere si er det beste utgangspunktet for en skikkelig offroad bil?
Og hva er det man skal se etter ved kjøp av for eksempel en 410? Hvilken svakheter? Er det noen av disse som kommer med orginale sperrer bak?
Hvordan av disse egner seg best til å kjøre 32" hjul på i forhold til gear, transfer, og aksling o.s.v.
Har et par dekk i 32" og en vinsj jeg kan bruke, det er vel en ok start. Hvordan er det å bruke sjakler for å heve på spiralfjærene, er det sinnsykt kjedelig å kjøre med? OG man tak i uorginale deler til en rimelig penge nån plass?
andreas
Hva er forskjell på 410, 413, samurai, sj lj også videre? Hvordan vil dere si er det beste utgangspunktet for en skikkelig offroad bil?
Og hva er det man skal se etter ved kjøp av for eksempel en 410? Hvilken svakheter? Er det noen av disse som kommer med orginale sperrer bak?
Hvordan av disse egner seg best til å kjøre 32" hjul på i forhold til gear, transfer, og aksling o.s.v.
Har et par dekk i 32" og en vinsj jeg kan bruke, det er vel en ok start. Hvordan er det å bruke sjakler for å heve på spiralfjærene, er det sinnsykt kjedelig å kjøre med? OG man tak i uorginale deler til en rimelig penge nån plass?
andreas
Sj413 for de er det god tilgang på.
Sveis bakakselen
kloss opp bilen og trø på 32"
Sett vinsjen på BAK!
Så er det bare å kjøre....
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway
#3
Posted 26 November 2009 - 23:29
QUOTE(NASK @ 26 Nov 2009, 15:20) <{POST_SNAPBACK}>
Har noen spørsmål. Jeg kunne tekt med å fått meg et lite offroad prosjekt hvor jeg kan skru og sveise med god samvitighet. Og tenker da med en gang på en gammel suzuki av noe slag.
Hva er forskjell på 410, 413, samurai, sj lj også videre? Hvordan vil dere si er det beste utgangspunktet for en skikkelig offroad bil?
Og hva er det man skal se etter ved kjøp av for eksempel en 410? Hvilken svakheter? Er det noen av disse som kommer med orginale sperrer bak?
Hvordan av disse egner seg best til å kjøre 32" hjul på i forhold til gear, transfer, og aksling o.s.v.
Har et par dekk i 32" og en vinsj jeg kan bruke, det er vel en ok start. Hvordan er det å bruke sjakler for å heve på spiralfjærene, er det sinnsykt kjedelig å kjøre med? OG man tak i uorginale deler til en rimelig penge nån plass?
andreas
Hva er forskjell på 410, 413, samurai, sj lj også videre? Hvordan vil dere si er det beste utgangspunktet for en skikkelig offroad bil?
Og hva er det man skal se etter ved kjøp av for eksempel en 410? Hvilken svakheter? Er det noen av disse som kommer med orginale sperrer bak?
Hvordan av disse egner seg best til å kjøre 32" hjul på i forhold til gear, transfer, og aksling o.s.v.
Har et par dekk i 32" og en vinsj jeg kan bruke, det er vel en ok start. Hvordan er det å bruke sjakler for å heve på spiralfjærene, er det sinnsykt kjedelig å kjøre med? OG man tak i uorginale deler til en rimelig penge nån plass?
andreas
Du spør om mye på en gang.
Forskjellen på LJ og SJ.
Lager du skogsbil av en LJ blir du sannsynligvis banket opp, det slipper du med SJ. Seriøst. Det er snaut 15 LJ i Norge og de averteres så godt som aldri til salgs. På LJ er det LJ50 som en kan få tak i i Norge og den har en 800 ccm motor med drøye 40 HK men er som original rå til å ta seg frem i terrenget.
Forskjellen på 410, 413 og Samurai
Tar det letteste først. 413 og Samurai er egentlig samme bilen. Samurai er ikke solgt i Norge gjennom suki men noen er tatt inn. Den har litt bredere akslinger, annet ratt og annet instrumentbord. Noen har litt annen utveksling i pinjong/kronhjul. Ellers like.
410 er modellen før 413 og 410 har en mindre motor 1,0 liter med 4 trinns girkasse. Helt annen ramme enn 413. Det aller meste er forskjellig på 410 og 413. 413 har motor fra samme serie som vitara dvs G serien slik at en Vitara G16 1600 ccm motor er enkelt å putte inn i en 413 og å få satt på girkassa.
Ingen av disse modellene kommer med sperre bak, ikke noe annet sted for den saks skyld.
Heving på spiralfjærene kan du glemme. Disse bilene har ikke spiralfjærer men bladfjærer.
Heving med sjakler er noe dritt som du bare ødelegger fjærene med på kort tid.
Skal du bruke den i terrenget ville jeg tatt løs akslingene fra fjærene og flyttet dem til å ligge under fjærene i stedet for oppå. SPOA. Da får du mye bedre bakkeklaring på ramma/bilen og du får masse plass til store dekk. Ikke noe problem med 32" om du bare kutter vekk litt ubetydelige deler med vinkelsliper og banker litt med ei slegge.
Så åpner du diffen bak og sveiser den (ESAB sperre) slik at du får konstant sperre bak, bare hold bilen unna asfalt om du vil ha drivverket til å holde litt over tid.
Deler er det ufattelig mye å få tak i til særlig samurai og det er samme deler som 413 om en ser bort fra stikkakslinger og noe småtteri. USA er meget billig eller www.mbb.dk som er rimelig, har masse deler og der betaler du til norsk konto og får delene levert på posten/døra.
Let i garasjene så finner du svar på hva alle andre galne folk her inne har funnet på. Lykke til. ;-)
#4
Posted 27 November 2009 - 15:13
QUOTE(Nöcke Gunnar @ 26 Nov 2009, 23:29) <{POST_SNAPBACK}>
Du spør om mye på en gang.
Forskjellen på LJ og SJ.
Lager du skogsbil av en LJ blir du sannsynligvis banket opp, det slipper du med SJ. Seriøst. Det er snaut 15 LJ i Norge og de averteres så godt som aldri til salgs. På LJ er det LJ50 som en kan få tak i i Norge og den har en 800 ccm motor med drøye 40 HK men er som original rå til å ta seg frem i terrenget.
Forskjellen på 410, 413 og Samurai
Tar det letteste først. 413 og Samurai er egentlig samme bilen. Samurai er ikke solgt i Norge gjennom suki men noen er tatt inn. Den har litt bredere akslinger, annet ratt og annet instrumentbord. Noen har litt annen utveksling i pinjong/kronhjul. Ellers like.
410 er modellen før 413 og 410 har en mindre motor 1,0 liter med 4 trinns girkasse. Helt annen ramme enn 413. Det aller meste er forskjellig på 410 og 413. 413 har motor fra samme serie som vitara dvs G serien slik at en Vitara G16 1600 ccm motor er enkelt å putte inn i en 413 og å få satt på girkassa.
Ingen av disse modellene kommer med sperre bak, ikke noe annet sted for den saks skyld.
Heving på spiralfjærene kan du glemme. Disse bilene har ikke spiralfjærer men bladfjærer.
Heving med sjakler er noe dritt som du bare ødelegger fjærene med på kort tid.
Skal du bruke den i terrenget ville jeg tatt løs akslingene fra fjærene og flyttet dem til å ligge under fjærene i stedet for oppå. SPOA. Da får du mye bedre bakkeklaring på ramma/bilen og du får masse plass til store dekk. Ikke noe problem med 32" om du bare kutter vekk litt ubetydelige deler med vinkelsliper og banker litt med ei slegge.
Så åpner du diffen bak og sveiser den (ESAB sperre) slik at du får konstant sperre bak, bare hold bilen unna asfalt om du vil ha drivverket til å holde litt over tid.
Deler er det ufattelig mye å få tak i til særlig samurai og det er samme deler som 413 om en ser bort fra stikkakslinger og noe småtteri. USA er meget billig eller www.mbb.dk som er rimelig, har masse deler og der betaler du til norsk konto og får delene levert på posten/døra.
Let i garasjene så finner du svar på hva alle andre galne folk her inne har funnet på. Lykke til. ;-)
Forskjellen på LJ og SJ.
Lager du skogsbil av en LJ blir du sannsynligvis banket opp, det slipper du med SJ. Seriøst. Det er snaut 15 LJ i Norge og de averteres så godt som aldri til salgs. På LJ er det LJ50 som en kan få tak i i Norge og den har en 800 ccm motor med drøye 40 HK men er som original rå til å ta seg frem i terrenget.
Forskjellen på 410, 413 og Samurai
Tar det letteste først. 413 og Samurai er egentlig samme bilen. Samurai er ikke solgt i Norge gjennom suki men noen er tatt inn. Den har litt bredere akslinger, annet ratt og annet instrumentbord. Noen har litt annen utveksling i pinjong/kronhjul. Ellers like.
410 er modellen før 413 og 410 har en mindre motor 1,0 liter med 4 trinns girkasse. Helt annen ramme enn 413. Det aller meste er forskjellig på 410 og 413. 413 har motor fra samme serie som vitara dvs G serien slik at en Vitara G16 1600 ccm motor er enkelt å putte inn i en 413 og å få satt på girkassa.
Ingen av disse modellene kommer med sperre bak, ikke noe annet sted for den saks skyld.
Heving på spiralfjærene kan du glemme. Disse bilene har ikke spiralfjærer men bladfjærer.
Heving med sjakler er noe dritt som du bare ødelegger fjærene med på kort tid.
Skal du bruke den i terrenget ville jeg tatt løs akslingene fra fjærene og flyttet dem til å ligge under fjærene i stedet for oppå. SPOA. Da får du mye bedre bakkeklaring på ramma/bilen og du får masse plass til store dekk. Ikke noe problem med 32" om du bare kutter vekk litt ubetydelige deler med vinkelsliper og banker litt med ei slegge.
Så åpner du diffen bak og sveiser den (ESAB sperre) slik at du får konstant sperre bak, bare hold bilen unna asfalt om du vil ha drivverket til å holde litt over tid.
Deler er det ufattelig mye å få tak i til særlig samurai og det er samme deler som 413 om en ser bort fra stikkakslinger og noe småtteri. USA er meget billig eller www.mbb.dk som er rimelig, har masse deler og der betaler du til norsk konto og får delene levert på posten/døra.
Let i garasjene så finner du svar på hva alle andre galne folk her inne har funnet på. Lykke til. ;-)
Yes takk for svar.har lest litt rundt i garasjen. mye bra lesning. Mente bladfjærer. ja jeg har lust på det der med at noen har bladfjærene oppå akslingen.
Blir ikke nå sveise sperre for det må være sånn at man kan bruke bilen på viene og. Driv jo å lure på om æ skal sell jimnyen for å få litt mer til skolegang. Ka e det som gjør ljn så god i terrenget? Har den spiral eller blad? Er det noe maks km stand disse motorene kan gå før man må begynne å tenke på å bytte?
#5
Posted 27 November 2009 - 16:32
QUOTE(NASK @ 27 Nov 2009, 15:13) <{POST_SNAPBACK}>
Yes takk for svar.har lest litt rundt i garasjen. mye bra lesning. Mente bladfjærer. ja jeg har lust på det der med at noen har bladfjærene oppå akslingen.
Blir ikke nå sveise sperre for det må være sånn at man kan bruke bilen på viene og. Driv jo å lure på om æ skal sell jimnyen for å få litt mer til skolegang. Ka e det som gjør ljn så god i terrenget? Har den spiral eller blad? Er det noe maks km stand disse motorene kan gå før man må begynne å tenke på å bytte?
Blir ikke nå sveise sperre for det må være sånn at man kan bruke bilen på viene og. Driv jo å lure på om æ skal sell jimnyen for å få litt mer til skolegang. Ka e det som gjør ljn så god i terrenget? Har den spiral eller blad? Er det noe maks km stand disse motorene kan gå før man må begynne å tenke på å bytte?
LJ er bra fordi den har alt av girkasser og annet dikkedarri over ramma
Men som Gunnar sa: Du risikerer å få påve hvis du tar en nogenlunde strøken lj og bygger om til offroader
If it ain't broken, you haven't used it hard enough!
Medlem nr.213 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Medlem nr.213 Suzuki 4x4 Klubb Norge
#6
Posted 28 November 2009 - 02:42
#7
Posted 03 February 2010 - 13:13
QUOTE(sven @ 28 Nov 2009, 02:42) <{POST_SNAPBACK}>
Vilken av 410 og 413 egner seg best til store dekk uten å gjøre noe med transfer eller bytte utveksling? Vilken er lavest giret eller har størst moment<?
#8
Posted 03 February 2010 - 13:44
QUOTE(NASK @ 3 Feb 2010, 13:13) <{POST_SNAPBACK}>
Vilken av 410 og 413 egner seg best til store dekk uten å gjøre noe med transfer eller bytte utveksling? Vilken er lavest giret eller har størst moment<?
Her blandes det sammen moment i utveklsing og moment i dreiemoment på motor slik at det kan vel egentlig bare ende opp i ett svar. 413 er best egnet siden den har sterkere motor med høyere dreimoment.
Jeg regner med at du snakker om 32" når du snakker om store dekk. Det vil selvfølgelig slite clutch, masse clutch å dra i gang så store dekk. På lavserie vil en 413 handtere dette relativt bra, men jeg personlig synes lavserien er alt for lavt giret originalt. Det burde vært mye større utvekling slik at det gikk mye saktere. Det er håpløst å kjøre i litt krevende terreng uten å bruke clutchen for å regulere hastigheten og med 32" blir det enda værre.
Start med en 413 med få deg ei krypekasse så fort som mulig. En kompis av meg hadde en sånn gammel sivilforsvarsbil og den gikk 63 meter i timen på tomgang i første lav. Det er det beste kjøretøyet for terrengkjøring jeg noen gang har kjørt. Diesel med helvetes av moment og ultimat krypekasse. (bortset fra automat da) Problemet var at det var en diger jævla lastebil.









