Gå til innhold



Foto

Advarer mot chip trimming


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
25 replies to this topic

#1 tictor

tictor

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 206 Innlegg:

Posted 04 December 2009 - 09:57

Veit ikke om dette havna på rett plass men tar sjangsen smile.gif

http://www.vg.no/bil...hp?artid=159102



#2 PrinZe

PrinZe

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 930 Innlegg:

Posted 04 December 2009 - 13:55

QUOTE
Når bilen chip-tunes uten at det blir meldt inn, snytes staten for disse avgiftene.


STAKKARS staten...... De drar da faen meg inn nok fra før, om de ikke skal dra inn dobbelt fordi en stakkar ville trimme bilen sin litt...?
- Because it all went to hælvete in a very krapp turn, som Petter Solberg sier -

#3 tictor

tictor

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 206 Innlegg:

Posted 04 December 2009 - 16:38

QUOTE(PrinZe @ 4 Dec 2009, 13:55) <{POST_SNAPBACK}>
STAKKARS staten...... De drar da faen meg inn nok fra før, om de ikke skal dra inn dobbelt fordi en stakkar ville trimme bilen sin litt...?

Heilt sykt, koko land vi bor i mad.gif



#4 Trond (spydebergskrens)

Trond (spydebergskrens)

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1368 Innlegg:

Posted 04 December 2009 - 18:39

QUOTE(PrinZe @ 4 Dec 2009, 13:55) <{POST_SNAPBACK}>
STAKKARS staten...... De drar da faen meg inn nok fra før, om de ikke skal dra inn dobbelt fordi en stakkar ville trimme bilen sin litt...?


Husk på at vi lever i den siste sovjet stat..... devil.gif

"Men som de sier, menn uten pickup er direkte stygt"
-sitat kurt kvasi

Garasjen

#5 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 04 December 2009 - 19:53

Skummelt det der... Nedre Romerike har transportabel rullende landevei. Der blir biler bare tatt inn og dynotestet. Stod i avisen at flere kom ut igjen med seks sifrene regninger.....

#6 Svein A

Svein A

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 20 Innlegg:

Posted 05 December 2009 - 19:25

QUOTE(Chevy-LPG @ 4 Dec 2009, 20:53) <{POST_SNAPBACK}>
Skummelt det der... Nedre Romerike har transportabel rullende landevei. Der blir biler bare tatt inn og dynotestet. Stod i avisen at flere kom ut igjen med seks sifrene regninger.....




Trodde ikke de hadde rullende landevei for firehjulsdrevne biler, vet det er "normalt" noen steder å ha transportabel for tohjulstrekk.... Noen som kan bekrefte, avkrefte?

Vil jo være veldig greit om de ikke kan teste firehjulstrekk for å si det sånn.

#7 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 05 December 2009 - 19:29

er vel de ferreste av våres som hare 4x4 hele tiden?

#8 tictor

tictor

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 206 Innlegg:

Posted 05 December 2009 - 20:12

Dem som har fådd nye ruller, pluss den rulla som går på rundgang nå på forskjellige stasjoner har mulighet for å teste 4x4 biler også.
Ikke så lenge siden den rulla var innom Fauske trafikkstasjon.



#9 Svein A

Svein A

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 20 Innlegg:

Posted 06 December 2009 - 10:40

QUOTE(tictor @ 5 Dec 2009, 21:12) <{POST_SNAPBACK}>
Dem som har fådd nye ruller, pluss den rulla som går på rundgang nå på forskjellige stasjoner har mulighet for å teste 4x4 biler også.
Ikke så lenge siden den rulla var innom Fauske trafikkstasjon.



Hmmm ja da er det ikke så trygt som jeg trodde, var noen på VAG forum for et år eller to sida som hevda at det ikke var mobile ruller for å ta permanent 4x4 biler.

Men sjekka toll.no og blir jo ikke så hakkende gærent så lenge bilen er varebil og et par år gammel. Vil også tro at man må få noe avrunda tall på effektmålingene, mange chip'er lover jo gull og grønne skoger, men tvilsomt at de leverer så bra som de hevder i reklamene.

#10 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 06 December 2009 - 12:23

QUOTE(Svein A @ 6 Dec 2009, 10:40) <{POST_SNAPBACK}>
Hmmm ja da er det ikke så trygt som jeg trodde, var noen på VAG forum for et år eller to sida som hevda at det ikke var mobile ruller for å ta permanent 4x4 biler.

Men sjekka toll.no og blir jo ikke så hakkende gærent så lenge bilen er varebil og et par år gammel. Vil også tro at man må få noe avrunda tall på effektmålingene, mange chip'er lover jo gull og grønne skoger, men tvilsomt at de leverer så bra som de hevder i reklamene.


Du er vel ikke så naiv at du tror du kun skal betale hk avgiften i ettertid hvis du blir tatt med buksa nede for å ha forsøkt å snytt staten? - Du vil garantert få en tilleggsavgift som nærmer seg halvparten av det igjen... ikke vet jeg hvordan de regner dette med antall år i en slik situasjon heller. Skulle ikke forundre meg at de kort og godt tar utgangspunktet i fra når bilen var ny...

I 2004 ble det regnet 5000kr pr 10hk trimming. Hvordan det er i dag vet jeg ikke.

#11 Svein A

Svein A

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 20 Innlegg:

Posted 06 December 2009 - 13:37

QUOTE(Chevy-LPG @ 6 Dec 2009, 13:23) <{POST_SNAPBACK}>
Du er vel ikke så naiv at du tror du kun skal betale hk avgiften i ettertid hvis du blir tatt med buksa nede for å ha forsøkt å snytt staten? - Du vil garantert få en tilleggsavgift som nærmer seg halvparten av det igjen... ikke vet jeg hvordan de regner dette med antall år i en slik situasjon heller. Skulle ikke forundre meg at de kort og godt tar utgangspunktet i fra når bilen var ny...

I 2004 ble det regnet 5000kr pr 10hk trimming. Hvordan det er i dag vet jeg ikke.



Vet at de KAN i legge på inntill halvparten ekstra i avgift oppå den du ellers skulle betalt, men de pleier nå å nøye seg med noe mindre summer da folk lett finner på å dra dette langt inn i rettsvesenet når nissene tar helt av med avgiftene sine. Litt urimelig for en gammal bil å måtte betale nybil avgifter i stor stil.

Men for all del, kan jo banne på at om en sjekkes så er det av den mest misunnelige kontrolløren på denna jord og maks straff er en automatikk biggrin.gif

Tør en ikke risikere det så er det jo bare å omprogrammere bilen igjen da..... Eller bruke type chip som Öttinger, de har 3 eller 4 forskjellige valg av programvare på bryter etter behov. Er vel hovedsaklig tilpassa for bensinbiler som er satt opp for banekjøring med race fuel og maks power, greit trimma på 98 og bare standard oppsett på vei.


#12 PrinZe

PrinZe

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 930 Innlegg:

Posted 06 December 2009 - 14:16

QUOTE(Chevy-LPG @ 6 Dec 2009, 13:23) <{POST_SNAPBACK}>
I 2004 ble det regnet 5000kr pr 10hk trimming. Hvordan det er i dag vet jeg ikke.


I teksten på VG står det ca 12oo kr per gamp ekstra i bilen.. Så da blir det rundt 12 000 per 10hk.. Pluss ekstra avgifter og bøter og alt anna de finner på å skulle ha en til å ebtale...
- Because it all went to hælvete in a very krapp turn, som Petter Solberg sier -

#13 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 08 December 2009 - 11:08

QUOTE(PrinZe @ 4 Dec 2009, 13:55) <{POST_SNAPBACK}>
STAKKARS staten...... De drar da faen meg inn nok fra før, om de ikke skal dra inn dobbelt fordi en stakkar ville trimme bilen sin litt...?


hvorfor i fan skal noen snike seg unna å betale sin andel og så skrike når de blir tatt. Å være uenig i lovverket er helt greit og det er for så vidt jeg også til en viss grad, men å hyle når en blir tatt for trimming er bare faan ta patetisk.

Var samme hylinga med mc. Enkelte kjøpte laveffektsversjoner med 100 hk og slang med leppa om at andre som betalte for full effekt var idioter siden det bare var å ta bort en ledning så gav sykkelen full effekt men når de ble tatt og fikk 50 tusen i avgift/bot begynte de skrike opp om idiotland og dusteregler.

Har du en bil som er nyere enn ti år så koster det å trimme, sånn er det. Dustete kan en mene men da må en gjøre noe for å få det endret og jeg har møtt jævli få av de som roper opp om idiotiske regler som noen gang har gjort noe aktivt for å få endret regelverket. Lett å sitte på ræva og kritisere. Hvem i denne tråden har gjort noe for å få endret det dere synes er dustete regelverk og hva har dere gjort?

Blir ikke vanvittig lang liste tenker jeg.

#14 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 08 December 2009 - 11:27

Amen....

#15 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 08 December 2009 - 11:27

Jeg har ikke skreket om dusteregler her.... men jeg har gjort mitt i forhold til stemmeseddelen.

#16 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 08 December 2009 - 16:34

QUOTE(1911 @ 8 Dec 2009, 11:27) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg har ikke skreket om dusteregler her.... men jeg har gjort mitt i forhold til stemmeseddelen.


Det som er så utrolig synd er at offroadmiljøet ikke har noen kanal inn i det politiske miljøet. En kan stemme på partier en mener har et grunnsyn som harmonerer med hva en føler vil gagne offroadsportenmen det utgjør kanskje ikke så mye. For egen del har jeg forsøkt på ulike vis men, ser jo at uten at en representerer et miljø med litt volum og samstemthet blir en ikke tatt på alvor. Og det er naturlig også for politikere kan ikke ta særhensyn til enhver tulling som lager litt bølger.

Når det gjelder trimming så berører dette utslippsproblematikk så trimming vil det nok bli mer og mer innsats på å bekjempe i årene fremover. Biler med over 100 HK kommer til å bli avgiftsbelagt ut av helvete i tiden fremover. Før var trimming mye mer problematisk enn i dag når en bare bytter et lite chip og vips 75 HK ekstra som en slapp betale avgift for. Dermed blir det viktigere med kntroller ute på landevegen slik at ikke folk har sjanse til å bytte chip/programmere tilbake om bilen kalles inn til kontroll.

Om en hadde fått koordinert de ulike motormiljøene på en annen måte og satt noen enkle mål å jobbe mot kunne vi kanskje fått til noe. Slik det er i dag hvor en som enkeltperson må ta kampene med systemet så slites en ut. Jeg har en ankesak som har ligget i vegdirektoratet siden 2008. Da gir en opp til slutt når det tar flere år før en får avgjort en ankesak, og bilen som bygges blir stående. Et par slike saker så tar det fort fem seks år å bygge noe som kunne vært gjort på en sommer. Rart det er lite ombygde offroadere i Norge? En bil som godkjennes i Sverige, som kan kjøres lovlig i Norge på svenske skilter kan bli nektet å bli registrert i Norge på grunn av at den ansees som trafikkfarlig. BT har i lovverket fått retten til å prøvekjøre biler for å se om de er stabile og oppfører seg trygt ved bruk men, det benyttes så godt som aldri.

Vi burde samle front og angripe politisk. Gå øs på den enkelte topp-politiker og bruke alle kontakter vi har på alle vis for å sette press på politikere til å innfri noen definerte mål som miljøet burde gå sammen om. Noen enkle regelendringer med stor betydning.

#17 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 08 December 2009 - 17:18

Regionalt er det nok som du beskriver. Lokalt er nok saken anderledes for min del i værtfall. Om partiet min stemme gikk til hadde regjert lokalt hadde gamle traktorveier kunnet blitt åpnet.......

Men er også inne for å jobbe mere direkte en inndirekte ang muligheter for kjøremuligheter. Men som du skriver så er miljøet lite.

#18 PrinZe

PrinZe

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 930 Innlegg:

Posted 08 December 2009 - 17:27

Jeg får virkelig beklage om mitt innlegg irriterte deg på noe vis, men ja, jeg har en tendens til å hisse meg opp over slikt wink.gif

QUOTE
Vi burde samle front og angripe politisk. Gå øs på den enkelte topp-politiker og bruke alle kontakter vi har på alle vis for å sette press på politikere til å innfri noen definerte mål som miljøet burde gå sammen om. Noen enkle regelendringer med stor betydning.


Stiller du i front, så er jeg med 100%! Hadde jeg hatt juridisk kunnskap, så skulle jeg gjerne stått helt forrerst, men dette krever evner litt over mitt hode..
- Because it all went to hælvete in a very krapp turn, som Petter Solberg sier -

#19 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 08 December 2009 - 17:30

Har vel ikke så mye med juridisk kunnskap når det gjelder politikk... hvor mange av der folkevalgte tror du kan noe om det?

#20 ole180

ole180

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 20 Innlegg:

Posted 07 May 2010 - 21:42

I gatebil magazine nr 1 2010 står det at staten ikkje kan ta deg, kan skrive ett lite utsnitt av artikkelen.

Skriver to avsnitt som er av litt betydning, anbefaler å skaffe dere bladet og lese hva som står.

"Kan Ikke Måle Deg.- Jeg har fått uttalelse fra bjørn Fremstad i vegvesenet på at de ikkje kommer til å stoppe tilfeldige biler. Det må foreligge misstanke om trimming. Men myndighetene har et stort problem. nemlig å få en måling som godkjennes av veidirektoratet, det finnes verken godkjent ambulerende effektmålingsutstyr. det eneste som finnes er en stasjonær rullende landevei i trondheim, men den er utroligt nok ikkje godkjent som kontrollmåling for avgiftsendering ifølge Per Jensen, seniorrådgiver i tollvesenet. den eneste målemetoden som er godkjent av veidirektoratet for beregning av avgift, er måling av motor benk i laboratorium med standardiserte verdier for lufttemeratur og luftfuktighet. Noe sånt finnes ikkje i Norge, og hvor stor er sjansen for at myndighetene skrur ut alle motorene for å kreve inn noen usle tusenlapper i avgift?"

"Ikke Dyrt. Man får høre at det koster flere tusen kroner per hk man trimmer. Det er riktig at det koster 1952kr pr. hest når du tangerer 177hk, men det er bare dersom bilen er ny. du får 10% fradrag i avfigt hvert år bilen har vært registrert i Norge. En fem år gammel bil har 50% avslag. Er bilen 10 år, trenger du ikkje betale noe i det hele tatt. Ønsker du å trimme en varebil, er det ennå billigere på grunn av lavere avgifter på disse. trimmer du en 75 hesters 5 år gammel diesel 20 hester koster dette deg 1189kr i avgifter."

Avgiftsnivåene:
Det finnes flere trinn på effektavgiften.
0-88hk=93,70 kr. pr. hk.
89-122=390,44 kr. pr. hk.
123-177=937 kr. pr. hk.
Over 177hk=1952 kr. pr. hk
Av dette kan du avskrive 10% pr. år.