Gå til innhold



Foto

Spørsmål om Lada Niva


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
7 replies to this topic

#1 ecmar

ecmar

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 10 December 2009 - 16:41

Hva må man se etter ved kjøp av Lada Niva? Og hvor store dekk kan man sette på en Niva uten å måtte modifisere så alt for mye på den?

#2 origo

origo

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 222 Innlegg:

Posted 10 December 2009 - 20:47

Hei.

Generelt kan du dele opp Niva'n i tre modeller. Den gamle med 1.6 bensinmotor, ny versjon med 1.7 injektion og den siste med 1.9 diesel.
Det meste er stort sett likt på disse bilene. De største forandringene på de to sistnevnte er;
-Høyere bagasjeluke.
-Baklysene er flyttet til siden.
-Høyere utveksling i differensialene til akslene.
-5-girs kasse som standard.
-Selvjusterende bremser bak.
-Nytt interiør.
-Nytt eksosanlegg.
-Dieselen har annet oppheng til framdiffen + at den er lavere foran pga tyngre motor. Motoren er veeldig kurant. Sitter i flust av peugoter og citroenger...
-Resten går stort sett om hverandre

-Som så mange andre biler sliter ladaen med rust.
Jeg opplever at den lett dukker opp i bunnen av bakre innerskjerm, i gulvet på "brønnen" bak bakhjulene, i nedkant av dørene, kanalene ol. Kontroller også brakettene til de nedre armene til bakakselene. Har sett flere eksempler hvor de har rustet seg løs.
-Driverkets svakheter er girkassa og innfestingen til framdiffen. Endemutteren som sitter ved Hardykoblingen har lett for å løsne, noe som fører til at girene hopper ut, og at kassa blir ødelagt.
5-girskassa bør overfylles noe.
-Framdiffen sitter klønete festet. Den er faktisk skrudd fast mot motoren på bensinversjonene. Kontroller at den sitter festet godt.
-Varmejusteringskranen til kupevifta setter seg lett fast. Kontroller at den fungerer.
-Du kan vente deg småfeil på elektronikken, men aldri så prekært at bilen ikke går.
-Bremsekalipterene foran har en tendens til å slite bremseskivene skjevt. Her finnes det billige repsett for å fikse problemet.
-Bremsekraft-reduksjonsventilen til bakbremsene (Den som justerer bremseeffekten i forhold til vekta) har lett for å kile seg. Da gjerne i åpen tilstand. dvs bakhjulene låser seg før forhjulene.
-Hvis bilen har lykteviskerene og høydejustering av lys foran, kan jeg garantere at de ikke virker.
-Det hender også ganske ofte at spylermotor og viskermotorene virker litt daffe.
-Kontroller også at setene fungerer. Ryggstøttene har en lei tendens til å være litt skranglete. Foruten det er ladasetene ganske så behagelige.
-Bærekulene har også en tendens til å fort slites ut.
-1.6 liter bensinmotoren har orginalt det svenskene med god grunn kaller "skrekkisgassare". Det er vanelig å bytte den mot en weberforgasser.
-Rattet kan ha litt mye dødgang. Dette kan ofte komme fra slitne foringer i hjelpesnekka.
-Vibrasjoner fra senterdiffen. Dette er bare å justere etter alle kunstens regler.

Ikke bli skremt av den lange lista over. Niva'n er utrolig driftsikker, og svært enkel å skru på. Har du litt ducktape, to 13 og 19 nøkler og et par skrutrekkere, så kan du nesten fikse alt! tongue.gif
Alle verkstedshåndbøkene, og tusenvis av tips og modifikasjoner ligger ute på nettet. Dessuten finnes det en overgjennomsnittlig bil-interessert skare spredt over norges land (for å ikke nevne resten av verden), som er rede for å dele sin kunnskap med deg. wink.gif

Største dekk uten bruk av vinkelsliper trorr jeg at er 215x75-15.

Kommer ikke på mere nå, men regner med at andre kan lage lista lengre. biggrin.gif





#3 zon

zon

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 164 Innlegg:

Posted 11 December 2009 - 16:54

Kjempebra oppsummert Origo! .Tror jammen du har fått med alt her smile.gif .
Heretter er det bare å linke tilbake til denne tråden, hver gang et lignende spørsmål dukker opp tongue.gif .
Kan legge til at "skrekkis" eller "horror-carb." ikke gjelder alle 1,6-motorer, kun de med Solex forgasser (1988-1994).

#4 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 11 December 2009 - 18:41

Fint oppsumert, men ikke heilt enig i at Niva nødvendigvis e så ekstremt plaga me rust smile.gif
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#5 origo

origo

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 222 Innlegg:

Posted 12 December 2009 - 18:15

QUOTE(AMan @ 11 Dec 2009, 19:41) <{POST_SNAPBACK}>
Fint oppsumert, men ikke heilt enig i at Niva nødvendigvis e så ekstremt plaga me rust smile.gif


Kom en ukes tid ned til saltsørpa på Østlandet. Skal love deg at du fort ser stålmarken komme! Hvis du legger øret inntil, så kan du formodentlig høre den gnage! wink.gif

Nivaen er kanskje ikke spesielt mer utsatt en andre biler i sitt "modellkull", tatt i betrakting av at karrosseriet ble utviklet på 70-tallet.
På "normale" biler blir de værste feilene luket vekk og modellen blir årlig oppdatert. Når forskjellen på modellene kan beskrives med noen få linjer, er det et tegn på at ting som burde vært gjort, ikke har blitt gjort. Ingen bil blir produsert uten feil. Dette gjelder også dagens biler. Motoren til Landrover Freelander feks, -ville ikke hatt den selv om den ble slengt etter meg...

Tenkt deg bagasjelukas konstruksjon. Burde den ikke vært laget slik at vannet ikke rant inn i bilen når den står åpen i regnvær?

Det jeg mener, er med andre ord at karrosseriets oppbygging og stålkvalitet kunne vært bedre etter så lang produksjon...




#6 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 13 December 2009 - 11:44

QUOTE(origo @ 12 Dec 2009, 19:15) <{POST_SNAPBACK}>
Kom en ukes tid ned til saltsørpa på Østlandet. Skal love deg at du fort ser stålmarken komme! Hvis du legger øret inntil, så kan du formodentlig høre den gnage! wink.gif

Nivaen er kanskje ikke spesielt mer utsatt en andre biler i sitt "modellkull", tatt i betrakting av at karrosseriet ble utviklet på 70-tallet.
På "normale" biler blir de værste feilene luket vekk og modellen blir årlig oppdatert. Når forskjellen på modellene kan beskrives med noen få linjer, er det et tegn på at ting som burde vært gjort, ikke har blitt gjort. Ingen bil blir produsert uten feil. Dette gjelder også dagens biler. Motoren til Landrover Freelander feks, -ville ikke hatt den selv om den ble slengt etter meg...

Tenkt deg bagasjelukas konstruksjon. Burde den ikke vært laget slik at vannet ikke rant inn i bilen når den står åpen i regnvær?

Det jeg mener, er med andre ord at karrosseriets oppbygging og stålkvalitet kunne vært bedre etter så lang produksjon...



Hehe saltsørpa ja.... dem salta her og ser du, har dem gjort i mange år!

Men det æ sku fram tell va nu egentlig at Niva ikke e no spesiellt værre en andre bila, kanskje bedre tell å me. Tross av dårlig stålkvalitet å latterlig dårlig lakk.

Alle Niva æ har hadd har også faktisk vært udnerstellsbehandla smile.gif
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#7 origo

origo

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 222 Innlegg:

Posted 14 December 2009 - 17:59

QUOTE(AMan @ 13 Dec 2009, 12:44) <{POST_SNAPBACK}>
Hehe saltsørpa ja.... dem salta her og ser du, har dem gjort i mange år!

Men det æ sku fram tell va nu egentlig at Niva ikke e no spesiellt værre en andre bila, kanskje bedre tell å me. Tross av dårlig stålkvalitet å latterlig dårlig lakk.

Alle Niva æ har hadd har også faktisk vært udnerstellsbehandla smile.gif



La oss ikke ødelegge tråden. biggrin.gif
Det første svaret mitt var hvor rusten ofte kommer, ikke om den kom fortere eller senere enn på andre biltyper. At lakken er dårlig er jeg enig i.
Bilen min ble rustsveiset og ommlakkert etter bare seks år... (Og nå må det gjøres igjen) rolleyes.gif



#8 lunchbox

lunchbox

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 327 Innlegg:

Posted 09 January 2010 - 01:11

niva er eg kanon bil, hadde selv en med 1,9 diesel, starta altid,
min var det veldi lite rust på i grunn bare noe på innsiden på bakre del på kanalene å nederst i innerskjermene bake,
vindusviskerne har det med å bli slarkete, å kranen til varmeapparatet har det med å lekke, å kupevifta har d med å fjuske,
men det meste kan fiksast fort,
men forstillinga er lit veik mener eg, eg benda vekk det meste framm i der,
Land Rover 109
Datsun kingcab
Honda civic vti
Ford cortina mk1
VW LT bilfrakter