Hvordan få kjettingene til å sitte på bilen?
#1
Posted 27 December 2009 - 12:43
Egentlig ett grusomt teit spørsmål, men hvordan i all verden går jeg fram for å montere kjettingene på valpen?
Har forsøkt å feste dem, for så å rygge over dem, men finner ikke helt ut av hvordan dem skal strammes.
Tror det er orginale kjettinger jeg har til bilen. Har bare 3 stk, da burde jeg vel i allefall montere foran?
Noen som har noen tips til hvordan jeg kan få disse på med æren litt i behold?
Noen som vet hvordan volvoen ville vært med andre typer M+S dekk og evt skrupigger istedenfor kjettinger?
Hvilke dekk ville vært å foretrekke når jeg evt bytter ut de gamle Knobby dekka? Har litt lyst på noe i 35" , men da dette kun er en "kose"bil så vil jeg ikke legge så altfor mye penger i det.
Takknemlig for svar.
#2
Posted 27 December 2009 - 12:49
Jeg legger kjettingen med piggene opp, og legger oppå hjulet og sånn at jeg kan evt rygge eller kjøre oppå
Før jeg fester på innsiden så stram som mulig før jeg strammer på fremsiden... kjører noen meter før jeg etterstrammer
jeg bruker 7mm halvtett blåmann fra http://www.kjetting.no på Subben og jobbebilen når trengs
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
#3
Posted 30 December 2009 - 22:59
legg kjettingen over hjulet og kjør 20 minutter på hjulet. Sett så på låsene så mye du klarer. rull noen runder og stram
Mine kjettinger var kappet for korte så jeg måtte skjøte dem. Se på den saken... de skal jo være like lange som Diameter på hjulet.
Har du Knobby? - Ja det har du
Edited by Hilmar 2, 30 December 2009 - 23:01.
#4
Posted 01 January 2010 - 17:42
Vurderer å pigge dekka, noen tanker om dette?
legg kjettingen over hjulet og kjør 20 minutter på hjulet. Sett så på låsene så mye du klarer. rull noen runder og stram
Mine kjettinger var kappet for korte så jeg måtte skjøte dem. Se på den saken... de skal jo være like lange som Diameter på hjulet.
Har du Knobby? - Ja det har du
#5
Posted 01 January 2010 - 17:43
Jeg legger kjettingen med piggene opp, og legger oppå hjulet og sånn at jeg kan evt rygge eller kjøre oppå
Før jeg fester på innsiden så stram som mulig før jeg strammer på fremsiden... kjører noen meter før jeg etterstrammer
jeg bruker 7mm halvtett blåmann fra http://www.kjetting.no på Subben og jobbebilen når trengs
#6
Posted 01 January 2010 - 20:56
Disse er visst dyre. Men dem ser fristende ut.
Her er noen som har gjort det.
#7
Posted 16 January 2010 - 11:40
skal du kjøre en del offroad så må kjettingen "løpe" på dekket. det skal være slark og kast mitt på hjulet.
jeg har wrangler 33" på min, de var det vare-skru-pigg i før som jeg tok vekk da jeg bruker hjulene året rundt. men de var gode på vinterføre, men ingenting slår kjettinger og en god porson stahet=)
bilen min er forøvrig til slags=)
Edited by feltvogna, 16 January 2010 - 11:41.
#8
Posted 16 January 2010 - 15:05
Men bruk av kjetting på en Volvo felt i terreng og i djup snø anbefales ikke. Dette har lett for å bli for tøfft for pinjongakslingene og da har man som regel bare forhjulstrekken igjen
#9
Posted 17 January 2010 - 11:10