Gå til innhold



Foto

Hvordan få kjettingene til å sitte på bilen?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
8 replies to this topic

#1 robbe

robbe

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 67 Innlegg:

Posted 27 December 2009 - 12:43

Hei,
Egentlig ett grusomt teit spørsmål, men hvordan i all verden går jeg fram for å montere kjettingene på valpen?
Har forsøkt å feste dem, for så å rygge over dem, men finner ikke helt ut av hvordan dem skal strammes.

Tror det er orginale kjettinger jeg har til bilen. Har bare 3 stk, da burde jeg vel i allefall montere foran?

Noen som har noen tips til hvordan jeg kan få disse på med æren litt i behold?

Noen som vet hvordan volvoen ville vært med andre typer M+S dekk og evt skrupigger istedenfor kjettinger?

Hvilke dekk ville vært å foretrekke når jeg evt bytter ut de gamle Knobby dekka? Har litt lyst på noe i 35" , men da dette kun er en "kose"bil så vil jeg ikke legge så altfor mye penger i det.

Takknemlig for svar.

#2 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 27 December 2009 - 12:49

Hvordan er festene til kjettingen?

Jeg legger kjettingen med piggene opp, og legger oppå hjulet og sånn at jeg kan evt rygge eller kjøre oppå
Før jeg fester på innsiden så stram som mulig før jeg strammer på fremsiden... kjører noen meter før jeg etterstrammer

jeg bruker 7mm halvtett blåmann fra http://www.kjetting.no på Subben og jobbebilen når trengs

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#3 Hilmar 2

Hilmar 2

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 87 Innlegg:

Posted 30 December 2009 - 22:59

Denne typen skal brukes foran:


legg kjettingen over hjulet og kjør 20 minutter på hjulet. Sett så på låsene så mye du klarer. rull noen runder og stram



Mine kjettinger var kappet for korte så jeg måtte skjøte dem. Se på den saken... de skal jo være like lange som Diameter på hjulet.

Har du Knobby? - Ja det har du laugh.gif

Edited by Hilmar 2, 30 December 2009 - 23:01.

Hilmar. 17 år fra Drøbak med Slepebåt og Volvo Felt, det er vel ikke dårlig det vel? synes ikke det er så ille jeg......

#4 robbe

robbe

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 67 Innlegg:

Posted 01 January 2010 - 17:42

Takk for svar, er denne typen kjetting jeg har, men de virket så altfor lange. Prioriterer styring altså skal jeg ha de på forhjulene.
Vurderer å pigge dekka, noen tanker om dette?




QUOTE(Hilmar 2 @ 30 Dec 2009, 22:59) <{POST_SNAPBACK}>
Denne typen skal brukes foran:


legg kjettingen over hjulet og kjør 20 minutter på hjulet. Sett så på låsene så mye du klarer. rull noen runder og stram



Mine kjettinger var kappet for korte så jeg måtte skjøte dem. Se på den saken... de skal jo være like lange som Diameter på hjulet.

Har du Knobby? - Ja det har du laugh.gif



#5 robbe

robbe

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 67 Innlegg:

Posted 01 January 2010 - 17:43

Takk for svar smile.gif

QUOTE(KapteinMike @ 27 Dec 2009, 12:49) <{POST_SNAPBACK}>
Hvordan er festene til kjettingen?

Jeg legger kjettingen med piggene opp, og legger oppå hjulet og sånn at jeg kan evt rygge eller kjøre oppå
Før jeg fester på innsiden så stram som mulig før jeg strammer på fremsiden... kjører noen meter før jeg etterstrammer

jeg bruker 7mm halvtett blåmann fra http://www.kjetting.no på Subben og jobbebilen når trengs



#6 Hilmar 2

Hilmar 2

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 87 Innlegg:

Posted 01 January 2010 - 20:56

Trelleborg Cross Country.

Disse er visst dyre. Men dem ser fristende ut.



Her er noen som har gjort det.
Hilmar. 17 år fra Drøbak med Slepebåt og Volvo Felt, det er vel ikke dårlig det vel? synes ikke det er så ille jeg......

#7 feltvogna

feltvogna

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 191 Innlegg:

Posted 16 January 2010 - 11:40

bruk jekken som følger med bilen. mye letter og legge på kjettinger med hjulet klar av bakken. kjør så noen meter og stram de igjenn.. men husk:
skal du kjøre en del offroad så må kjettingen "løpe" på dekket. det skal være slark og kast mitt på hjulet.
jeg har wrangler 33" på min, de var det vare-skru-pigg i før som jeg tok vekk da jeg bruker hjulene året rundt. men de var gode på vinterføre, men ingenting slår kjettinger og en god porson stahet=)
bilen min er forøvrig til slags=)

Edited by feltvogna, 16 January 2010 - 11:41.


#8 Hilmar 2

Hilmar 2

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 87 Innlegg:

Posted 16 January 2010 - 15:05

Brukte jekken før. Men etter at jeg fikk riktig lengde på kjettingene har jeg bare lagt dem over dekket og kjørt slik at den ene enden kom under dekket.
Men bruk av kjetting på en Volvo felt i terreng og i djup snø anbefales ikke. Dette har lett for å bli for tøfft for pinjongakslingene og da har man som regel bare forhjulstrekken igjen unsure.gif
Hilmar. 17 år fra Drøbak med Slepebåt og Volvo Felt, det er vel ikke dårlig det vel? synes ikke det er så ille jeg......

#9 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 17 January 2010 - 11:10

Det sto trelleborgdekk på 303 en min når jeg fikk den. Plastikkdekk, men med mye pigg funket det ok på is. Har Good year MT/R til veidekk nå. Di sitter bedre på di fleste fører uten pigg.........