Vanskelig å skifte dynamo på Pajero gen1?? Haster.
#1
Posted 05 January 2010 - 08:34
Selfølgelig slutten bilen å lade nå når ferien er ferdig :S
Alt morsåmt i verden er enten ulovlig eller umoralskt.
Pajero "Prosjektet" mitt
#2
Posted 05 January 2010 - 10:12
#3
Posted 05 January 2010 - 11:26
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#4
Posted 05 January 2010 - 15:17
fikk bilen over smøregrav, en varm kopp kaffe og godt med lysoppsett. Ferdig jobb på tre kvarter.
Ovenifra:
1) løsne minuskabel fra batteriet
2) fjern luftfilter
3) slakk strammeskruer og pivotbolter til servopumpe og dynamo, fjern remmen.
4)løsne plussledning og plastfestet med de to andre ledingenene fra dynamoen
Undenifra:
5) løsne slangeklemme og napp av oljeslange som kommer fra bunnpanna.
6) løsne bolten som fester vakumslange bakpå pumpa.
Nå skal du kunne dra ut pivot-bolten som holder dynamoen fast og få dratt den rett opp med litt jukking og makt. Bøy unna kjøleslange og servoslanger (med brekkjern) så går det med et skrik.
http://b2.copernica....o...r&Itemid=30
Edited by Johan H, 05 January 2010 - 15:18.
#5
Posted 05 January 2010 - 15:44
Alt morsåmt i verden er enten ulovlig eller umoralskt.
Pajero "Prosjektet" mitt
#6
Posted 05 January 2010 - 18:26
jo kaldere det e jo fortere går det, før da vil en fort inn å varm sæ.
Samt e det arti om du blir litt våt på fingran å tar borti nå skrua eller mutter, da sett de fast i fingran.
passe godt å riv de laus igjenn..
http://www.youtube.com/watch
Pajero snowfun
http://www.youtube.com/watch
Pajero Mudding
#7
Posted 08 January 2010 - 22:30
D tok et par dagen lengre å få den fiksen siden jeg måtte få tak i en ny siden det ikke gikk ant og skifte børstene på den gamle.
Tak for alle råd, med det var vanskeligere enn planlakt
Men er endelig ferdig må å fikk faktisk ingen deler til overs
Alt morsåmt i verden er enten ulovlig eller umoralskt.
Pajero "Prosjektet" mitt
#8
Posted 19 February 2010 - 12:53
fikk bilen over smøregrav, en varm kopp kaffe og godt med lysoppsett. Ferdig jobb på tre kvarter.
Ovenifra:
1) løsne minuskabel fra batteriet
2) fjern luftfilter
3) slakk strammeskruer og pivotbolter til servopumpe og dynamo, fjern remmen.
4)løsne plussledning og plastfestet med de to andre ledingenene fra dynamoen
Undenifra:
5) løsne slangeklemme og napp av oljeslange som kommer fra bunnpanna.
6) løsne bolten som fester vakumslange bakpå pumpa.
Nå skal du kunne dra ut pivot-bolten som holder dynamoen fast og få dratt den rett opp med litt jukking og makt. Bøy unna kjøleslange og servoslanger (med brekkjern) så går det med et skrik.
http://b2.copernica....o...r&Itemid=30
Punkt 4; Plastfestet, dvs en plugg som er koblet til dynamoen. Hva er dette?
Har mistet ladinga på min pajero, og har nettopp åpnet dynamo og funnet ut at børstene er så god som nye. Har pratet med en kar som er ekspert på dynamoer og slikt, og han mente at hvis du ikke har spenning på denne pluggen så vil ikke dynamoen lade uansett. (Han sa at dersom man bruker ei prøvelampe så vil man få litt lys når man måler mellom jord og ene lederen på kontakten og "fullt" lys mellom jord og den siste kontakten.)
Noen som kan bekrefte dette? Er jo et herk å skru ut dynamoen på disse bilene, så vil gjerne være helt sikker på at dynamoen er helt frisk.
#9
Posted 19 February 2010 - 13:15
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#10
Posted 19 February 2010 - 14:08
Åkei, får ta å sjekke om der er spenning da. Så hvis jeg har skjønt det riktig så skal det være spenning der når man vrir om tenninga.
Er litt vanskelig å feilsøke når man i tillegg har dårlige batterier, vet liksom ikke hva som virker inn på hva. Særlig når man ikke er kjent med ladesystemet som står på bilen. Får bare håpe diodebroa å spenningsregulatoren som står inni dynamoen er i orden.
#11
Posted 19 February 2010 - 14:54
Kan og være dårlig kontakt i den plastkontakten. Jeg klipte den av og brukte isolerte kabelsko isteden da jeg bytta fordi kontakten ikke passet på den nye dynamoen
Christian Halsa
480 22161
#12
Posted 19 February 2010 - 21:05
Husk bare hvilken ledning som skal inn på hvilken stift på dynamoen... Har alltid et svare strev og en 4-5 forsøk før jeg klarer å få det riktig så dynamoen lader når jeg har hatt den ute... (JA, faktisk, selv om det bare er 2 ledninger... )
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#13
Posted 19 February 2010 - 21:43
Snakker om... etter æ svara på dette innlegget lengere opp så har pinadø min dynamo spøka me mæ..
Fikk opp ladelyse i dasjbordet (3 lysan) å voltmeteret datt ned.
Så da braut panikken ut...
Med tanke på at uka før denne hendelsen hadde æ bestilt Vinsj/ krybbe/ å div dela så pængan har hatt vinga..
Så med denne panikken innabors å lysan i dasjbordet var det ikke anna å gjør enn å hæng vinga på fleire penga..
SÅ... det starta me at æ la sammen 2 å 2 fikk da svaret at det kan vær lurt å få i en dynamo så va på litt meir enn 65 AMP med tanke på at det skal henges en Vinsj på apparatet, Å det e i utgangspunktet kobla steroanlegg med masse lyd, å masse lys. (2X1000 Metere i grillen med 100W pære å 4 arbeidslys på tak med 2 X55 W i hver løkt)
Da starta jakten på den "Umulig å få tak i" 110 Ampers dynamoen...
Telefon til en lokal Dynamoforhandler i Bodø som kunne med et tastetrykk av bilnummeret mitt fastslå at det var ikke mulig å oppdrive til min bil..
Sendte E-post rundt om kring han Google fant ut at de kunne ha en på 110 AMP ligganes..
Men skuffelsen bllei større å større etterkvert æ fikk negative svar, Ingen kunne lever denne herligheta æ hadde så store tanka tel..
Men så va det en kveld æ prata med en venn av mæ, vi kom nu inn på denne dynamohistoria æ har brukt så lang tid på å ikke funne ut nå meir om..
Da kom igjennombruddet.. Vi var enige om at hannes bil som e en Hyundai H1, hadde mitsubishi motor å at hannes dynamo var på 110 AMP.
Da var det en telefon til denne "dynamoekspert butikken" i Bodø å forhør om dette var tilfelle at den kunne pass.
Men han viste ikke noe, så han ringte Importøren å snakka med han å etter det ringte til mæ å sa at den ikke passa.
Men æ trossa han i dette å bestilte mæ en 110 AMP Hyundai dynamo å fikk den i dag.
Var snar å pakk den ut av eska å målte den i alle baua å retninga....... dynamoen har samme målan i fæsteanordningan, yderst litt lengere, reimhjulet e på samme plass. (selv om H1 dynamoen har 2 reimhjul å æ har bærre ett på bilen, så skal den pass.)
Da e det vel bærre førr mæ å, å gå ut i masse minus å frys på fingran..
http://www.youtube.com/watch
Pajero snowfun
http://www.youtube.com/watch
Pajero Mudding
#14
Posted 19 February 2010 - 23:04
Snakker om... etter æ svara på dette innlegget lengere opp så har pinadø min dynamo spøka me mæ..
Fikk opp ladelyse i dasjbordet (3 lysan) å voltmeteret datt ned.
Så da braut panikken ut...
Med tanke på at uka før denne hendelsen hadde æ bestilt Vinsj/ krybbe/ å div dela så pængan har hatt vinga..
Så med denne panikken innabors å lysan i dasjbordet var det ikke anna å gjør enn å hæng vinga på fleire penga..
SÅ... det starta me at æ la sammen 2 å 2 fikk da svaret at det kan vær lurt å få i en dynamo så va på litt meir enn 65 AMP med tanke på at det skal henges en Vinsj på apparatet, Å det e i utgangspunktet kobla steroanlegg med masse lyd, å masse lys. (2X1000 Metere i grillen med 100W pære å 4 arbeidslys på tak med 2 X55 W i hver løkt)
Da starta jakten på den "Umulig å få tak i" 110 Ampers dynamoen...
Telefon til en lokal Dynamoforhandler i Bodø som kunne med et tastetrykk av bilnummeret mitt fastslå at det var ikke mulig å oppdrive til min bil..
Sendte E-post rundt om kring han Google fant ut at de kunne ha en på 110 AMP ligganes..
Men skuffelsen bllei større å større etterkvert æ fikk negative svar, Ingen kunne lever denne herligheta æ hadde så store tanka tel..
Men så va det en kveld æ prata med en venn av mæ, vi kom nu inn på denne dynamohistoria æ har brukt så lang tid på å ikke funne ut nå meir om..
Da kom igjennombruddet.. Vi var enige om at hannes bil som e en Hyundai H1, hadde mitsubishi motor å at hannes dynamo var på 110 AMP.
Da var det en telefon til denne "dynamoekspert butikken" i Bodø å forhør om dette var tilfelle at den kunne pass.
Men han viste ikke noe, så han ringte Importøren å snakka med han å etter det ringte til mæ å sa at den ikke passa.
Men æ trossa han i dette å bestilte mæ en 110 AMP Hyundai dynamo å fikk den i dag.
Var snar å pakk den ut av eska å målte den i alle baua å retninga....... dynamoen har samme målan i fæsteanordningan, yderst litt lengere, reimhjulet e på samme plass. (selv om H1 dynamoen har 2 reimhjul å æ har bærre ett på bilen, så skal den pass.)
Da e det vel bærre førr mæ å, å gå ut i masse minus å frys på fingran..
Hm inntressangt, si ifra viss den passer smertefritt da
#15
Posted 20 February 2010 - 17:22
Hadde ikke så veldig lyst å sette på bare vanlige kabelsko. kommer masse dritt å slik på de da..
#16
Posted 20 February 2010 - 17:46
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#18
Posted 05 March 2010 - 09:18
Eneste jeg ser er litt forskjellig er åpninga til pluggen.. men mulig den passer.
Samme??
ser ganske make ut da ka side fant du den på ?? ser ut som alle har dynamo problemer i vinter
#19
Posted 05 March 2010 - 17:19
Selve kontaktkoblingen ser da lik ut, men det ser ut som den nye på bildet hadde flere reimhjul?? Veit ikke om det har noe å si.. Kan tilpasse mye for 3000 kroner..