Offroad for nybegynner
#1
Posted 05 January 2010 - 11:38
Kriteriene er:
*lavgir-serie
*diff-sperre
* enkel å skru på
* noenlunde driftssikker
* rimelige deler
Aller helst hadde det vært en fordel om bilen var lavere enn 2 meter slik at den får plass under garasjeporten.
Er det noen biltyper som kan anbefales?
#2
Posted 05 January 2010 - 12:06
Kriteriene er:
*lavgir-serie
*diff-sperre
* enkel å skru på
* noenlunde driftssikker
* rimelige deler
Aller helst hadde det vært en fordel om bilen var lavere enn 2 meter slik at den får plass under garasjeporten.
Er det noen biltyper som kan anbefales?
I den prisklassen er det vel nesten bare Geländewagen som oppfyller kravene dine, men høyden vil begrense heving og dekkdim en god del. Er ikke spesiellt billige deler til Geländewagen heller, men de går sjelden i stykker hvis du bare klarer å finne deg en som er bra i utgangspunktet
#3
Posted 05 January 2010 - 17:15
Skuddsikre motorer, solid drivverk, lette å skru på, masse deler i omløp, både nytt å brukt, å muligheter til å modifisere til det ugjenkjennelige
#4
Posted 05 January 2010 - 17:34
Skuddsikre motorer, solid drivverk, lette å skru på, masse deler i omløp, både nytt å brukt, å muligheter til å modifisere til det ugjenkjennelige
Landcruisere er også veldig bra offroadere, men siden han ville ha sperrer tenkte jeg på G-wagen......
#5
Posted 05 January 2010 - 18:06
#7
Posted 05 January 2010 - 21:02
Er det spærrer som er det store problemet med hiluxen, så er det jo fort gjort å ta bremsen som sitter i bakakselen å sette den forran, å den forran sveiser du og setter bak. Vips fremkomeligheta er 4doblet på 2 timer
#8
Posted 10 January 2010 - 21:33
Har veldig sansen for kort utgave av Pajero, eller Jeep Wrangler.
Hvilke av disse er enklest å håndtere?
Er det spesielle ankepunkter mot Pajero eller Wrangler, typiske skjær i sjøen?
#9
Posted 10 January 2010 - 22:03
Har veldig sansen for kort utgave av Pajero, eller Jeep Wrangler.
Hvilke av disse er enklest å håndtere?
Er det spesielle ankepunkter mot Pajero eller Wrangler, typiske skjær i sjøen?
Kort Geländewagen er ikke noe større enn Pajero...........
#10
Posted 11 January 2010 - 02:29
Datsun kingcab
Honda civic vti
Ford cortina mk1
VW LT bilfrakter
#11
Posted 05 February 2010 - 22:47
#12
Posted 05 February 2010 - 23:03
Så sier vi takk til deg ja....
#13
Posted 05 February 2010 - 23:11
Jassågitt? Kva er det som diskvalifiserer Rangen?
#14
Posted 05 February 2010 - 23:20
Lokallagleder Jeep Club Norway, Troms og Omegn (Alt nord for Trøndelag)
troms@jeepclubnorway.no
2011 Jeep Wrangler Unlimited Sahara
2009 Jeep Wrangler JK Unl Rubicon
1998 Jeep Wrangler TJ
www.c3foto.no
#15
Posted 05 February 2010 - 23:22
Sorry, usportslig av meg, skal ikke rakke ned på noen biler og forsure forumet......har bare litt forbi for engelsk bil, engelsk bil ..... konservativ som en gammal ljå, i rart at`n helst vil stå... sang Sunde Rangern er sikkert en god bil det. Den funka fint som ransbil under NOKAS ranet, og der fikk den garantert prøvd seg
PS. Er vel kanskje ikke kjempelett å få tak i betar til en fornuftig pris eller?
#16
Posted 05 February 2010 - 23:41
I den prisklassen er det jo først og fremst Range Rover Classic (1970-96) som er aktuell.
3.5 V8 med forgassar er den mest vanlege, veldig driftsikker, men ganske tørst. EFi-motorane er meir økonomiske, men elektronikken kan trøble litt.
Turbodieselane (VM 2.4 frå -87, VM 2.5 frå -90, og 300 tdi (framleis 2.5) frå -94) er spreke og drivstoffgjerrige, men sjeldnare. Ein del har fått 200tdi-diesel (2.5) frå LR Discovery.
VM-motorane er omlag dei same som står i t.d. Crysler og Jeep, og har eit frynsete rykte. Men i realiteten kjem det heilt an på korleis dei har vore behandla. Ingen motorar likar misbruk, desse er direkte allergiske. Min fungerer heilt topp.
Deleprisane er legendarisk lave, men ikkje frå forhandlar, sjølvsagt. Kjøp frå EWS, OEC, Offroadbutikken og fleire andre her i landet, Paddocks, Famous Four og omtrent tusen til i England.
Stive akslar, spiralfjører, laaang hjulvandring og kraftig ramme gjer dei til noko av det mest kapable i standardversjon. Hevesett og ulike understellsmodifikasjonar gjer dei ustoppelege. Om du tek karosseriet av ein RRC og ein Defender vil du ha problem med å sjå skildnad på ramme og hjuloppheng.
Sjekk for rust i innerskjermar og dørstolpar. Det ytre karosseriet av aluminium kan kamuflere stålmarken under.
Nokas-karane visste jo ikkje å setje pris på ein god bil. Tullingar.
#17
Posted 06 February 2010 - 02:25
#18
Posted 06 February 2010 - 20:00
#19
Posted 11 February 2010 - 03:59
dårlige stikkakslinger på landrover har vi erfart. sikkert fin dil men ingen dil jeg ville begynt offroad karrieren med.
eneste aber med pajero er at drivknutene har lett for å ryke ved røff offroad.
sats på eldre landcruser eller kort patrol y60. patrolen har sperre bak orginalt. den er drift sikker, går gått og lett å heise. kjører en kort patrol 160 med ARB og 37" dekk. den går inn i en vanlig garage
#20
Posted 23 February 2010 - 21:33
Bilene er små og billige deler, noen har lammeldiff. bak, ellers må sperrer monteres selv. Men som på de fleste amerikanere finnes det mengder med reservedeler og oppgraderinger.