Gå til innhold



Foto

Offroad for nybegynner


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
23 replies to this topic

#1 uglefisk

uglefisk

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 05 January 2010 - 11:38

Har etter hvert blitt veldig interessert i offroad og kunne tenkt meg en bil til rundt 50 000,-.

Kriteriene er:
*lavgir-serie
*diff-sperre
* enkel å skru på
* noenlunde driftssikker
* rimelige deler

Aller helst hadde det vært en fordel om bilen var lavere enn 2 meter slik at den får plass under garasjeporten.

Er det noen biltyper som kan anbefales?

#2 Rossi

Rossi

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1268 Innlegg:

Posted 05 January 2010 - 12:06

QUOTE(uglefisk @ 5 Jan 2010, 11:38) <{POST_SNAPBACK}>
Har etter hvert blitt veldig interessert i offroad og kunne tenkt meg en bil til rundt 50 000,-.

Kriteriene er:
*lavgir-serie
*diff-sperre
* enkel å skru på
* noenlunde driftssikker
* rimelige deler

Aller helst hadde det vært en fordel om bilen var lavere enn 2 meter slik at den får plass under garasjeporten.

Er det noen biltyper som kan anbefales?

I den prisklassen er det vel nesten bare Geländewagen som oppfyller kravene dine, men høyden vil begrense heving og dekkdim en god del. Er ikke spesiellt billige deler til Geländewagen heller, men de går sjelden i stykker hvis du bare klarer å finne deg en som er bra i utgangspunktet smile.gif

#3 ralph

ralph

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 389 Innlegg:

Posted 05 January 2010 - 17:15

Toyota hilux Passer vell også bra, finfiin nybegynnerbil som du bygger på etterhvert som tid og penger strekker til.
Skuddsikre motorer, solid drivverk, lette å skru på, masse deler i omløp, både nytt å brukt, å muligheter til å modifisere til det ugjenkjennelige biggrin.gif
Morgenstund har gull i munn, men bly i ræva!

#4 Rossi

Rossi

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1268 Innlegg:

Posted 05 January 2010 - 17:34

QUOTE(ralph @ 5 Jan 2010, 18:15) <{POST_SNAPBACK}>
Toyota hilux Passer vell også bra, finfiin nybegynnerbil som du bygger på etterhvert som tid og penger strekker til.
Skuddsikre motorer, solid drivverk, lette å skru på, masse deler i omløp, både nytt å brukt, å muligheter til å modifisere til det ugjenkjennelige biggrin.gif

Landcruisere er også veldig bra offroadere, men siden han ville ha sperrer tenkte jeg på G-wagen......

#5 Driving

Driving

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 05 January 2010 - 18:06

Pajero passer til alle dine krav med unntak av at orginal deler ikke alltid er så billige. Men brukte deler er billig.... og de er det nok av.

#6 Trond (spydebergskrens)

Trond (spydebergskrens)

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1368 Innlegg:

Posted 05 January 2010 - 19:11

Støtter hilux forslaget. Sperre er ikke det første en trenger og er det det så koster ikke detta allverden. dribble.gif


"Men som de sier, menn uten pickup er direkte stygt"
-sitat kurt kvasi

Garasjen

#7 ralph

ralph

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 389 Innlegg:

Posted 05 January 2010 - 21:02

QUOTE(SPYDEBERGSKRENS @ 5 Jan 2010, 20:11) <{POST_SNAPBACK}>
Støtter hilux forslaget. Sperre er ikke det første en trenger og er det det så koster ikke detta allverden. dribble.gif

Er det spærrer som er det store problemet med hiluxen, så er det jo fort gjort å ta bremsen som sitter i bakakselen å sette den forran, å den forran sveiser du og setter bak. Vips fremkomeligheta er 4doblet på 2 timer biggrin.gif
Morgenstund har gull i munn, men bly i ræva!

#8 uglefisk

uglefisk

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 10 January 2010 - 21:33

Gelendewagen kan kanskje bli litt svær?

Har veldig sansen for kort utgave av Pajero, eller Jeep Wrangler.

Hvilke av disse er enklest å håndtere?

Er det spesielle ankepunkter mot Pajero eller Wrangler, typiske skjær i sjøen?

#9 Rossi

Rossi

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1268 Innlegg:

Posted 10 January 2010 - 22:03

QUOTE(uglefisk @ 10 Jan 2010, 22:33) <{POST_SNAPBACK}>
Gelendewagen kan kanskje bli litt svær?

Har veldig sansen for kort utgave av Pajero, eller Jeep Wrangler.

Hvilke av disse er enklest å håndtere?

Er det spesielle ankepunkter mot Pajero eller Wrangler, typiske skjær i sjøen?

Kort Geländewagen er ikke noe større enn Pajero...........

#10 lunchbox

lunchbox

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 327 Innlegg:

Posted 11 January 2010 - 02:29

lada niva, får sikkert importert en omtrent helt ny en for 50 lappa,
Land Rover 109
Datsun kingcab
Honda civic vti
Ford cortina mk1
VW LT bilfrakter

#11 ERRling

ERRling

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 36 Innlegg:

Posted 05 February 2010 - 22:47

Range Rover, sjølvsagt... wink.gif

#12 Trond (spydebergskrens)

Trond (spydebergskrens)

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1368 Innlegg:

Posted 05 February 2010 - 23:03

QUOTE(ERRling @ 5 Feb 2010, 22:47) <{POST_SNAPBACK}>
Range Rover, sjølvsagt... wink.gif


Så sier vi takk til deg ja.... tongue.gif
"Men som de sier, menn uten pickup er direkte stygt"
-sitat kurt kvasi

Garasjen

#13 ERRling

ERRling

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 36 Innlegg:

Posted 05 February 2010 - 23:11

QUOTE(SPYDEBERGSKRENS @ 5 Feb 2010, 23:03) <{POST_SNAPBACK}>
Så sier vi takk til deg ja.... tongue.gif

Jassågitt? Kva er det som diskvalifiserer Rangen? smile.gif

#14 C3

C3

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 928 Innlegg:

Posted 05 February 2010 - 23:20

There can be only one: Jeep
Mvh C3

Lokallagleder Jeep Club Norway, Troms og Omegn (Alt nord for Trøndelag)

troms@jeepclubnorway.no

2011 Jeep Wrangler Unlimited Sahara
2009 Jeep Wrangler JK Unl Rubicon
1998 Jeep Wrangler TJ

www.c3foto.no

#15 Trond (spydebergskrens)

Trond (spydebergskrens)

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1368 Innlegg:

Posted 05 February 2010 - 23:22

QUOTE(ERRling @ 5 Feb 2010, 23:11) <{POST_SNAPBACK}>
Jassågitt? Kva er det som diskvalifiserer Rangen? smile.gif



Sorry, usportslig av meg, skal ikke rakke ned på noen biler og forsure forumet......har bare litt forbi for engelsk bil, engelsk bil ..... konservativ som en gammal ljå, i rart at`n helst vil stå... sang Sunde laugh.gif Rangern er sikkert en god bil det. Den funka fint som ransbil under NOKAS ranet, og der fikk den garantert prøvd seg wink.gif

PS. Er vel kanskje ikke kjempelett å få tak i betar til en fornuftig pris eller?
"Men som de sier, menn uten pickup er direkte stygt"
-sitat kurt kvasi

Garasjen

#16 ERRling

ERRling

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 36 Innlegg:

Posted 05 February 2010 - 23:41

Nei, no skal du høyre. Eit lite føredrag:

I den prisklassen er det jo først og fremst Range Rover Classic (1970-96) som er aktuell.
3.5 V8 med forgassar er den mest vanlege, veldig driftsikker, men ganske tørst. EFi-motorane er meir økonomiske, men elektronikken kan trøble litt.
Turbodieselane (VM 2.4 frå -87, VM 2.5 frå -90, og 300 tdi (framleis 2.5) frå -94) er spreke og drivstoffgjerrige, men sjeldnare. Ein del har fått 200tdi-diesel (2.5) frå LR Discovery.
VM-motorane er omlag dei same som står i t.d. Crysler og Jeep, og har eit frynsete rykte. Men i realiteten kjem det heilt an på korleis dei har vore behandla. Ingen motorar likar misbruk, desse er direkte allergiske. Min fungerer heilt topp. smile.gif

Deleprisane er legendarisk lave, men ikkje frå forhandlar, sjølvsagt. Kjøp frå EWS, OEC, Offroadbutikken og fleire andre her i landet, Paddocks, Famous Four og omtrent tusen til i England.

Stive akslar, spiralfjører, laaang hjulvandring og kraftig ramme gjer dei til noko av det mest kapable i standardversjon. Hevesett og ulike understellsmodifikasjonar gjer dei ustoppelege. Om du tek karosseriet av ein RRC og ein Defender vil du ha problem med å sjå skildnad på ramme og hjuloppheng. wink.gif

Sjekk for rust i innerskjermar og dørstolpar. Det ytre karosseriet av aluminium kan kamuflere stålmarken under.

Nokas-karane visste jo ikkje å setje pris på ein god bil. Tullingar.


#17 Toro81

Toro81

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 282 Innlegg:

Posted 06 February 2010 - 02:25

Suzuki SJ. Uten tvil biggrin.gif

#18 ulfg

ulfg

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 1 Innlegg:

Posted 06 February 2010 - 20:00

Støtter Range Rover forslaget. Utrolige biler til en billig penge.

#19 patrolgr

patrolgr

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 52 Innlegg:

Posted 11 February 2010 - 03:59

QUOTE(ulfg @ 6 Feb 2010, 20:00) <{POST_SNAPBACK}>
Støtter Range Rover forslaget. Utrolige biler til en billig penge.

dårlige stikkakslinger på landrover har vi erfart. sikkert fin dil men ingen dil jeg ville begynt offroad karrieren med.
eneste aber med pajero er at drivknutene har lett for å ryke ved røff offroad.

sats på eldre landcruser eller kort patrol y60. patrolen har sperre bak orginalt. den er drift sikker, går gått og lett å heise. kjører en kort patrol 160 med ARB og 37" dekk. den går inn i en vanlig garage
PATROL FOR LIFE

#20 A-Ball

A-Ball

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 33 Innlegg:

Posted 23 February 2010 - 21:33

Hva med en Jeep Cherokee? De må vel være noe av de billigste offroadbilene!!

Bilene er små og billige deler, noen har lammeldiff. bak, ellers må sperrer monteres selv. Men som på de fleste amerikanere finnes det mengder med reservedeler og oppgraderinger.