Gå til innhold



Foto

Redd for å kjøpr Grand Cherokee


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
20 replies to this topic

#1 Gretten Gubbe

Gretten Gubbe

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 6 Innlegg:

Posted 13 January 2010 - 17:52

Jeg har sett på en 2004 Grand Cherokee, den ser jo fin ut, 2,7 liter diesel, masse utstyr. MEN, nesten alle jeg snakker med om bil sier at jeg ikke må finne på å kjøpe Jeep, dårlig kvalitet, masse dyre reparasjoner.
Noen gode råd?

#2 oskarl

oskarl

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 1 Innlegg:

Posted 13 January 2010 - 18:17

QUOTE(Gretten Gubbe @ 13 Jan 2010, 17:52) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg har sett på en 2004 Grand Cherokee, den ser jo fin ut, 2,7 liter diesel, masse utstyr. MEN, nesten alle jeg snakker med om bil sier at jeg ikke må finne på å kjøpe Jeep, dårlig kvalitet, masse dyre reparasjoner.
Noen gode råd?


Har erfaring fra 2001 mod Grand Cherokee. Den var rimelig grei fram til ca 100.000 km. Fra 100 til 115.000 var livet et helvete med bilen på verksted minst en gang i uka og dyre reperasjoner. Skiver,drivakslinger,kryss,hjullager. Det meste du kan komme på under bilen. Motoren gikk som ei klokke.

Har nå kjørt en 2007 mod Commander 40000 km, og dette er en helt annen kvalitet. Dugg i tåkelys og to små sprkker i skinnet på førersetet er eneste mangel så langt.
Uhyre komfortabel bil som jeg stortrives med.
Hilsen Jeepentusiast

#3 teerex

teerex

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 188 Innlegg:

Posted 13 January 2010 - 18:36

Tror ikke grand cherokee er spesiellt dårligere enn snittet av tilsvarende biler.
Men de fleste biler har jo en utskiftningsperiode innimellom da mange slitedeler kan ryke i løpet av en kort periode.
Løsningen blir vel å kjøpe en med kort kjørelengde eller en med veldokumentert servicehistorikk der man kan se hva som er skiftet og når.
Få biler er gratis å eie over lang tid. Noen eiere er heldige og andre mindre heldige avhengig av når og hvor lenge eierskapet pågår.

Min har nå gått 93.000 km. Har kjørt 10.000 km selv, og ingen spesielle overraskelser av negativ art så langt unntatt en liten oljesvetting fra motoren. Kan være tettering på veivaksling mot girkasse, det er vel ikke så uvanlig. Men det er ikke så mye at jeg gidder gjøre noe med det ennå.
En 2004-modell er jo såpass ny at det bør ikke være slike feil uansett og den har jo dessuten Mercedesmotor.
Og på Jeepclub Norway sitt forum kan man få hjelp med det meste og tips på hvordan skaffe rimelige deler og fikse evt. problemer på enkleste/billigste måte.

Edited by teerex, 13 January 2010 - 18:39.


#4 svempa

svempa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 680 Innlegg:

Posted 13 January 2010 - 20:55

Har en 2004 Grand Cherokee 2.7 crd Overland som jeg har eid i 3 år nå og har rundet 150 000 km, uten NOE problemer.
Har byttet bremseskiver og klosser rundt om og byttet ut til OME dempere og fjærer, men anser dette som helt normalt. Dette med at folk sier du skal styre unna jeep er en historie bak i tid da Cherokeen var gjeldende med 2.5 dieselmotoren fra Italienske VM....som var en sørgelig historie etter min mening.
Har et bilmerke fått dårlig rykte er det ikke enkelt å rette det opp igjen, og spessielt ikke når det er Amerikansk.

Leste en test i 4 wheeldrive i 2007 og der sier de at Jeep grand cherokee med MB diesel er et skuddsikkert bruktbilkjøp, og det kan jeg skrive under på.
Men om du skulle bytte ut deler av noe slag er prisene ved Norske Jeepforhandlere på et helt unormalt høyt nivå, så det er veldig mye å spare på å kjøpe hos "Chryslerpartsdirect.com" (originaldeler fra USA)

-04 Dodge Ram 5.9 Cummins HD QCSB
-90 GMC Sierra 6.2 Detroit Diesel QCLB
-12 Yamaha Nytro X-ride MCX 300 turbo
-02 Chrysler Grand Voyager 2.5 CRD
-00 BMW E46

#5 aeomholt

aeomholt

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2490 Innlegg:

Posted 14 January 2010 - 11:22

Har to kompiser som kjrer 2001 og 2002 Grand Cherokee med 4.7 V8, begge med 100000+ km uten at jeg i hue husker det, men ingen av dem har hatt noen nevneværedige dyre påkostninger utover service.
Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

#6 Rocker

Rocker

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 605 Innlegg:

Posted 14 January 2010 - 14:41

Trikset med å eie Jeep, er å kjøpe alle deler fra USA, og levere disse sammen med bilen på verksted(hvis du ikke mekker selv såklart)
Da tør jeg påstå at ditt bilhold blir vesentlig billigere enn hvis du handler ikke-amerikansk bil.
Det er ihvertfall min erfaring wink.gif

#7 Ambu

Ambu

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 57 Innlegg:

Posted 15 January 2010 - 09:26

Erfaring med min 2001 WJ 4,7 er slik:
Når jeg kjøpte den hadde den gått 70 000 km og alle servicer var gjordt på merkeverksted. Det første jeg måtte gjøre når jeg fikk den inn under mine vinger, var å bytte styreledd, reparere servostyring, bytte lager på differensialer og bytte bremseskiver og -kalippere...
Altså vesentlige feil - som var oversett/forårsaket av eier og merkeverkstedet. Sannsynligvis har bilen trukket mye tungt lass...

Etter dette har jeg selv kjørt 70 000 km - uten en eneste reparasjon. Jeg må vurdere å bytte drivakselmansjetter snart - for sikkerhet skyld...

Dette forteller meg at det er verksted og eller eier/type bruk som påvirker hvor bra en bil er.

Jeep Grand Cherokee er en bra bygd bil som tåler mer enn de fleste - men som også inviterer til å brukes på annen måte enn andre biler.

2004 WJ 2,7 tror jeg er en svært bra bil i forhold til prisen på bruktmarkedet.

Finner du en bil som det er grunn til å tro er "pent" brukt eller bra vedlikeholdt- er det bare å løpe å kjøpe!

Og for å understreke nok en gang: servicer på merkeverksed er ikke nødvendigvis det samme som godt vedlikeholdt...
Ellers er jeg uenig i at deler er så dyre i Norge - det er de nødvendigvis ikke. Ihvertfall ikke sammenlignet med prisen på deler til andre biler. I tillegg er det gode muligheter for å kjøpe deler enda rimeligere fra USA.
AAA

#8 512TR

512TR

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1189 Innlegg:

Posted 15 January 2010 - 09:26

QUOTE(svempa @ 13 Jan 2010, 20:55) <{POST_SNAPBACK}>
Har en 2004 Grand Cherokee 2.7 crd Overland som jeg har eid i 3 år nå og har rundet 150 000 km, uten NOE problemer.
Har byttet bremseskiver og klosser rundt om og byttet ut til OME dempere og fjærer, men anser dette som helt normalt. Dette med at folk sier du skal styre unna jeep er en historie bak i tid da Cherokeen var gjeldende med 2.5 dieselmotoren fra Italienske VM....som var en sørgelig historie etter min mening.
Har et bilmerke fått dårlig rykte er det ikke enkelt å rette det opp igjen, og spessielt ikke når det er Amerikansk.


De gamle Jeep dieselene var vel mer europeisk en amerikansk, bygd i europa og tar jeg ikke helt feil ble de heller ikke eksportert og solgt i US.
512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari

#9 teerex

teerex

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 188 Innlegg:

Posted 15 January 2010 - 10:56

Ja 3,1 dieselen er jo en italiensk VM Motori som ble levert utenfor det amerikanske markedet fra -99 til -01.
Da parret med chrysler/jeep automat med feilprogrammert lockup funksjon.
Motoren er solid og slitesterk nok i seg selv så lenge den får det nødvendige minimum av vedlikehold og ikke blir varmet opp for fort.

Mercedes 2,7 overtok vel en eller annen gang i siste halvdel av 2001 ? Vet ikke om den heller ble levert i USA ?
Den hadde vel også Mercedes automat.

#10 svempa

svempa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 680 Innlegg:

Posted 15 January 2010 - 11:08

Jo, de gamle Cherokeene ble kun levert med diesel i europa, samt Grand Cherokee ZJ og WJ med Italienske VM motorene..ZJ med 2.5 og WJ med 3.1.
WJ fra 2002-2004 med MB 2.7 dieseln er lik i USA som Europa, altså levert i USA med diesel.

WJ 2.7 crd har MB automatkasse.
-04 Dodge Ram 5.9 Cummins HD QCSB
-90 GMC Sierra 6.2 Detroit Diesel QCLB
-12 Yamaha Nytro X-ride MCX 300 turbo
-02 Chrysler Grand Voyager 2.5 CRD
-00 BMW E46

#11 teerex

teerex

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 188 Innlegg:

Posted 15 January 2010 - 14:43

Og så blir vel WJ etterhvert kalt WG med 2004-fronten osv. Eller var det da 2,7 motoren kom tro?

#12 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 15 January 2010 - 17:48

QUOTE(teerex @ 15 Jan 2010, 14:43) <{POST_SNAPBACK}>
Og så blir vel WJ etterhvert kalt WG med 2004-fronten osv. Eller var det da 2,7 motoren kom tro?



Alle europeiske WJ heite egenlig WG, samme som at alle europeiske ZJ egentlig heite ZG. Trur æ smile.gif

Æ har forøvrig en veldig fin WJ tell salgs smile.gif
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#13 512TR

512TR

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1189 Innlegg:

Posted 16 January 2010 - 09:15

QUOTE(svempa @ 15 Jan 2010, 11:08) <{POST_SNAPBACK}>
Jo, de gamle Cherokeene ble kun levert med diesel i europa, samt Grand Cherokee ZJ og WJ med Italienske VM motorene..ZJ med 2.5 og WJ med 3.1.
WJ fra 2002-2004 med MB 2.7 dieseln er lik i USA som Europa, altså levert i USA med diesel.

WJ 2.7 crd har MB automatkasse.


Når det gjelder Jeep og diesel er det vel et klart skille fra da CRD motorene kom på banen.

Har kjørt et halvt års tid med en Commander 3.0 CRD, og har bare godord å si om den motoren.

PS! Har aldri kjørt VM dieslene så jeg skal være forsiktig å uttale meg basert på erfaring..men det som skrives er ikke så fordelaktig om disse motorene.
512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari

#14 svempa

svempa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 680 Innlegg:

Posted 16 January 2010 - 13:29

QUOTE(512TR @ 16 Jan 2010, 09:15) <{POST_SNAPBACK}>
Når det gjelder Jeep og diesel er det vel et klart skille fra da CRD motorene kom på banen.

Har kjørt et halvt års tid med en Commander 3.0 CRD, og har bare godord å si om den motoren.

PS! Har aldri kjørt VM dieslene så jeg skal være forsiktig å uttale meg basert på erfaring..men det som skrives er ikke så fordelaktig om disse motorene.

Ja jeg vil også påstå det er stor forskjell på bilene etter 2002 da MB motorene kom i Grand Cherokee.
Nå er det enda mere forskjell fra Grand Cherokee 04 med 2.7 kontra 05- med 3.0, som har bedre veiegenskaper og motorkraft.

Jeg vil tørre å mene at både VW, Audi, Citroeng, Saab, Land Rover/ Range Rover og ikke minst Volvo XC 90 sliter mere med feil, og har mere feiler enn det Jeep har når du tar sammenligninger etter 2002....men som Audi, Volvo og andre statusmerker virker det som om det skal mye til for å svekke merket...dette er det Jeep sliter med enda.

Har den gamle 5.2n min som arbeidsbil og har bare godord å si om den, og har hadd en god del forskjellige biler både Japansk, Tysk, Fransk og Italiensk så jeg kan trykt anbefale Jeep UTEN VM diesel.
-04 Dodge Ram 5.9 Cummins HD QCSB
-90 GMC Sierra 6.2 Detroit Diesel QCLB
-12 Yamaha Nytro X-ride MCX 300 turbo
-02 Chrysler Grand Voyager 2.5 CRD
-00 BMW E46

#15 teerex

teerex

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 188 Innlegg:

Posted 16 January 2010 - 14:50

VM dieslene putrer da og går de også, VM tar ut 350 hk av den 6 sylindrete 4,2 liters blokken i common rail marineversjon idag (bedre kjent som CMD Cummins Mercruiser). Hvilket skulle tilsvare 260 hk fra 3,1 literen.

Ifølge egen erfaring er motorene gode. Bortsett fra at veiva knakk på min 250 hk 4,2 liters VM båtmotor for noen år siden laugh.gif
Men det var egentlig ikke motoren sin feil i seg selv.... på en måte.

#16 svempa

svempa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 680 Innlegg:

Posted 17 January 2010 - 03:33

QUOTE(teerex @ 16 Jan 2010, 14:50) <{POST_SNAPBACK}>
VM dieslene putrer da og går de også, VM tar ut 350 hk av den 6 sylindrete 4,2 liters blokken i common rail marineversjon idag (bedre kjent som CMD Cummins Mercruiser). Hvilket skulle tilsvare 260 hk fra 3,1 literen.

Ifølge egen erfaring er motorene gode. Bortsett fra at veiva knakk på min 250 hk 4,2 liters VM båtmotor for noen år siden laugh.gif
Men det var egentlig ikke motoren sin feil i seg selv.... på en måte.

Nei, kan vel ikke piske 3.1 motoren (WJ) på samme vis som 2.5n som står i Cherokeen (XJ), for der er det noen forskjeller ute å går som gjør at 3.1 motoren holder vesentlig bedre.
Sammenligner du 3.1 motoren med Audi sin 2.5 v6 diesel vil jeg mene 3.1 er en bedre motor holdbarhetsmessig.
Marinemotorene går med en bedre kjøling og stabilere temperaturer enn det som gjelder i en personbil, som gjør at det tas ut vesentlig høyere effekt.
Ved personbilbruk er det vel småkjøringen og den hurtige oppvarmingsprosessen som gjør at motorene sliter som mest..
-04 Dodge Ram 5.9 Cummins HD QCSB
-90 GMC Sierra 6.2 Detroit Diesel QCLB
-12 Yamaha Nytro X-ride MCX 300 turbo
-02 Chrysler Grand Voyager 2.5 CRD
-00 BMW E46

#17 svk

svk

    offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3980 Innlegg:

Posted 17 January 2010 - 11:06

VAG V6TDI,d22 navara 2.5 133hk,toyota 2.4(2lt), volvo d5,H1\galooper 99hk alle disse havarerer i ny og ne...
kan jo også nevne at mange renault\psa motorer havarerer...en del andre VAG motorer sliter også...
freelander 1.8 ryker også....samt noen dieseler...
bmw motorer ryker også...318tds... m40 sliter med kammer....en del bmw rekkeseksere sluker olje
fiat ducato motorer havarerer de også

så ikke vær redd for og kjøp 3.1 eller 2.7....samme hvordan du vrir og vender på det,så finnst det mye annet som er verre eller like dårlig smile.gif

HAR LYSTPÅ SKIKKELIG 4X4 IGJEN....

#18 kristaga

kristaga

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 19 January 2010 - 14:19

Det står litt her også:
http://www.jeepclubn...pic,1827.0.html


Einn Hringur ræður þeim öllum, einn skal hann hina finna,
einn skal hann safna þeim öllum og um sinn fjötur spinna.
Úr Hringadróttinssögu Tolkiens

#19 supersvein

supersvein

    BilKiller

  • Validating
  • PipPipPipPipPip
  • 1095 Innlegg:

Posted 19 January 2010 - 15:41

Jeg kan ikke fatte og begripe at de som sier at en må styre unna Jeep, gjør det rett og slett av fordommer.
For en del år siden kjørte jeg en ZJ med V8 som jeg var storfornøyd med, men måtte selge pga. huskjøp (den var da gått 180.000km).

Siden den gang har jeg kjørt litt forskjellige biler, men når vi for litt over 3 år siden skulle bytte bil igjen nærmest insisterte fruen på Grand Cherokee siden det var den eneste bilen vi ikke hadde opplevd problemer med og brukt minst kr på i reparasjoner blandt våre siste biler gjennom 10 år.
Da ble det en 2001 WJ 3,1 VM-diesel. Bilen har vi iløpet av litt over 3 år kjørt over 65.000km (161.000km nå), og aldri opplevd uforutsette problemer. Vi har vel hatt ca 23-24.000kr i utlegg på bilen underveis, som inkluderer 2 EU-kontroller, servicer, 4 nye dekk og nytt batteri (alt av servicer og reparasjoner har jeg da foretatt på verksted).

Jeg skulle ønske meg en bil som gikk litt billigere (forbruk) kanskje, men hver gang jeg leter etter alternativer så ender det med at jeg innser at det jeg leter etter ikke finnes. En solid bil med 4x4, såpass god plass og komfort som bruker mindre drivstoff finner en ikke med mindre en kjøper langt nyere bil til godt og vel dobbel pris.

Gjør grundig jobb i valg og prøvekjøring av Jeep, følg deretter opp nødvendig vedlikehold (som bør gjøre med enhver bil) så lever en nok lykkelig som Jeep-eier også.

Svein A.Stiansen


#20 junkern2

junkern2

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 94 Innlegg:

Posted 19 January 2010 - 16:19

QUOTE(teerex @ 16 Jan 2010, 14:50) <{POST_SNAPBACK}>
VM dieslene putrer da og går de også, VM tar ut 350 hk av den 6 sylindrete 4,2 liters blokken i common rail marineversjon idag (bedre kjent som CMD Cummins Mercruiser). Hvilket skulle tilsvare 260 hk fra 3,1 literen.

Ifølge egen erfaring er motorene gode. Bortsett fra at veiva knakk på min 250 hk 4,2 liters VM båtmotor for noen år siden laugh.gif
Men det var egentlig ikke motoren sin feil i seg selv.... på en måte.


Jeg driver i båbransjen, bl.a. med håndtering av reklamasjoner på disse motorene. De er i hvertfall milevis bak f.eks. yanmar som tar ut tilsvarende effekt av sine toyota-motorer). Svakhetene i veiva er kjent. Når det er sagt, så er det positive med motorene at det er ganske enkle å skru på. Det blir i hvertfall lenge til det blir en vm-produkt i min bil eller båt