Gå til innhold



Foto

Bremsepedal som tar langt inne på Volvo Felt


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
21 replies to this topic

#1 egulbr

egulbr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 297 Innlegg:

Posted 13 March 2004 - 00:00

Har en bremsepedale som tar veldig langt inne. Når jeg pumper et par ganger er den veldig fin, og tar nesten med en gang. Hva kan årsaken til det være. Begynner bremsebelegget å bli slitt. Kanskje på tide med en utskifting. Eller er det noe jeg kan justere?

Leste i håndboken til Volvo Felt at bremsepedalen ikke skulle la seg pumpe. Da var det noe galt...

1964 Volvo Felt

#2 fra-norm

fra-norm

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2501 Innlegg:

Posted 13 March 2004 - 00:00

Hei ..
Prøv å skifte bremseveske ,sjekk også bremsebellegg.
Men lufte bremsene dine er som regel luft i systemet.

Mvh Frank



"Han sover ikke, han jobber for maij"

#3 Chevysub

Chevysub

    4x4-Høvding

  • Slettet
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4997 Innlegg:

Posted 13 March 2004 - 00:00

Og prøv å stramme etter håndbrekksvaier. Vaiere strekker seg ofte. Funka ihvertfall på subben. Lang pedal er pyton biggrin.gif

#4 Mad Max

Mad Max

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3468 Innlegg:

Posted 13 March 2004 - 00:00

Du har vell trommel bremser rundt hele øsa di og da antar jeg at du BØR skifte bremse belegget ditt..

Tron Rui 91846960
user posted image
NO GUTZ NO GLORY !!!
http://www.offroad.n...page=1&ARCHIVE=

#5 massey

massey

    Skogs samen Antes veiviser

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2872 Innlegg:

Posted 13 March 2004 - 00:00

Er vel mulig å legge etter båndene......baksiden av trommelen..stikke en skrutrekker inn i en liten sprekk og justere...eller er det ikke slik på denne volvo'n

-----------------
Toylet
www.toylet.no

#6 Mad Max

Mad Max

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3468 Innlegg:

Posted 13 March 2004 - 00:00

Joda Messey det er det helt sikkert men tror ikke du som meg at det er på tide å bytte???

Tron Rui 91846960
user posted image
NO GUTZ NO GLORY !!!
http://www.offroad.n...page=1&ARCHIVE=

#7 Chevysub

Chevysub

    4x4-Høvding

  • Slettet
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4997 Innlegg:

Posted 13 March 2004 - 00:00

Det er jo bare å stikke huet innafor og se etter det biggrin.gif

Men som de andre tipsene går ut på så sjekk bremsebånd og ev klosser, slakk i brekkvaier etc. Da har du gjort det meste og burde ha pedalen oppunder barten neste gang du ræller rundt i skogen smile.gif

Puss tromler og nye bånd, så har du bremser i mange år. Bremser som består av tromler/bånd varer som kjent veldig lenge smile.gif

#8 massey

massey

    Skogs samen Antes veiviser

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2872 Innlegg:

Posted 13 March 2004 - 00:00

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">Joda Messey det er det helt sikkert men tror ikke du som meg at det er på tide å bytte???

Tron Rui 91846960
user posted image
NO GUTZ NO GLORY !!!
http://www.offroad.n...page=1&ARCHIVE=

<i><div align="right">Opprinnelig postet av Mad Max</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

Hehe..joda....som regel er det vel alltid på tide å bytte bånd, hvis man har fylt de med ting og tang (les myr)...og kjørt med dem etterpå

-----------------
Toylet
www.toylet.no

#9 Chevysub

Chevysub

    4x4-Høvding

  • Slettet
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4997 Innlegg:

Posted 13 March 2004 - 00:00

Vi får komma og hjelpe med moralsk støtte da, så går det så fint atte biggrin.gif

#10 Mad Max

Mad Max

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3468 Innlegg:

Posted 13 March 2004 - 00:00

he he bytt bremse båndene dine du<b> egulbr</b>..

Tron Rui 91846960
user posted image
NO GUTZ NO GLORY !!!
http://www.offroad.n...page=1&ARCHIVE=

#11 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 13 March 2004 - 00:00

... men hvis den kommer oppunder barten når du pumper et par ganger er det ikke annet enn LUFT



#12 Chevysub

Chevysub

    4x4-Høvding

  • Slettet
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4997 Innlegg:

Posted 13 March 2004 - 00:00

biggrin.gif

#13 egulbr

egulbr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 297 Innlegg:

Posted 14 March 2004 - 00:00

Takk for tips. Jeg skal sjekke litt forskjellig. Prøver å lufte de først. For de blir som sagt veldig fine med et par pump.

1964 Volvo Felt

#14 Bergeburgern

Bergeburgern

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 378 Innlegg:

Posted 14 March 2004 - 00:00

Hei, kjører Amazon når jeg ikke crosser rundt i pajeroen. Tipper du tar å lufter litt og ser om det ikke blir bra da. 99% sikkert. Hvis bremsebåndene dine er utslitte vil du høre at de soper (at det blir skrapelyd i tromlene når du bremser). Bare å trille litt uten motoren i gang, bremse og lytte. Ved å gjøre disse to håndgrepene blir det bra vet du!

Volvo ruler!

#15 Olav

Olav

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 229 Innlegg:

Posted 15 March 2004 - 00:00

Husk å sjekke vilken type bremseveske som er på,har den ikke vært
skiftet siden forsvaret hadde den,er det silikonbasert bremsevæske.OG
den må IKKE blandes med vanlig type bremsevæske.
Silikonbasert bremsevæske fikk jeg kjøpt hos Mariendal Landbruksverksted,som forøvrig har masse Volvo felt deler.
Ellers hadde Volvofelten min også slike symtomer,to pump og så var allt ok:DOg bremsebåndene varer lenge,tror det skal være ca 0,5 kvadratmeter bånd tilsammen.

#16 Terje

Terje

    Offroader

  • Validating
  • PipPipPip
  • 224 Innlegg:

Posted 16 March 2004 - 00:00

Du må justere bremsebanda manuelt på volvo felten.
to justerings skruer kl 2 og 10 Verktøy 9/16 tomme nøkkel og en liten skiftenøkkel.
Juster ett band av gangen legg det inntil trommel så litt tilbake så hjulet går fritt gjenta dette på hvert band. Få hjelp av en annen for å sjekke at de begynner å "ta" på likt, brems til det ene tar, kjenn på dekket på andre siden om det også tar. hvis ikke drar den til den ene siden ved bremsing. Prøv deretter forsiktig på vei før du prøver 100%.
Har gjort dette på mange av Volvo`ene jeg har hatt før EU kont, gått igjenom uten prob. etterpå.
Skal ikke lufte for å justere banda. La dette være i fred inntil videre.
Håndbrekket har egen trommel på mellomakselen bak. Samme som Suzuki
Lykke til

Terje

#17 egulbr

egulbr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 297 Innlegg:

Posted 19 March 2004 - 00:00

Jeg har sett at det er 2 skruer som stikker ca 2 cm ut fra trommelen bak. En på hver side. Regner med det er de? Skal prøve å justere. Og så så jeg det var noe som lignet lufteskrue på toppen?

1964 Volvo Felt

#18 Terje

Terje

    Offroader

  • Validating
  • PipPipPip
  • 224 Innlegg:

Posted 22 March 2004 - 00:00

ja det er de du skal justere, lufteskruen på toppen la du være i fred foreløpig. Når du justere alle "riktig" løfter pedalen seg.biggrin.gif

Terje

#19 egulbr

egulbr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 297 Innlegg:

Posted 03 April 2004 - 23:00

Kan noen forklare meg hvordan jeg skal justere de. Prøvde litt i går, men synes ikke jeg fikk noe greie på det. Sånn jeg skjønte det er at man løsner den ytterste store mutteren, og skrur den lille tappen som går inni innvoer for å justere bandene utover mot trommelen. Har jeg forstått det riktig da? Prøvde også å få trommelen av for å se hvordan det fungerer, men den satt godt, så det ga jeg opp.

1964 Volvo Felt

#20 sortland

sortland

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1212 Innlegg:

Posted 03 April 2004 - 23:00

er det ikke selvjustering på bremsetrommlene på volvoene da?? er ikke så godt kjent med volvo, men hvis det er tilfelle skal man kunne se selvjusteringen i bolthullene. Hvis du får slakket selvjusteringen, får du trommelen lett av. Er som sagt ikke på helt trygg is når jeg sier dette, kanskje noen med bedre kjennskap til bilen kan bekrefte, avkrefte?

-------------------------

Det er der som det er umulig å komme fram det er gøy å kjøre!