Gå til innhold



BT jakter på trimmete kjøretøy


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
34 replies to this topic

#1 Guest_axsling_*

Guest_axsling_*
  • Guests

Posted 18 January 2010 - 17:35

Temaet ble tatt opp igjen i papirutgaven av BA i dag.

Link fra BA

#2 General Lee

General Lee

    Secret Squirrel

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 684 Innlegg:

Posted 18 January 2010 - 17:44

Regner med jeg får penger tilbake visst jeg blir tatt med Smartyen på 0... biggrin.gif
Road Warrior

#3 Guest_axsling_*

Guest_axsling_*
  • Guests

Posted 18 January 2010 - 19:03

QUOTE(General Lee @ 18 Jan 2010, 17:44) <{POST_SNAPBACK}>
Regner med jeg får penger tilbake visst jeg blir tatt med Smartyen på 0... biggrin.gif


cool.gif
ja, i papirutgaven av BA, nevner Drange (en teknisk sjef her i Bergen som HATER Ramén min), at biler med turbodiesel er veldig lett å trimme. Tenker på endel mckompiser, som kjøpte "laveffekt" motorsykler, spes 600 ccm, som originalt leverer 34 hk, men ved å bytte ut noen "trakter" i forgasserne da får fulleffekt.

Kunne tenke meg å trimme litt jeg også, men er først og fremst redd for at det går utover andre deler på bilen, men nå også frykt for å bli stoppet og kontrollert. Så denne skremselpropagandaen skremmer nok noen vil jeg tro, deriblandt meg selv...

Sommeren for 2 år siden, tok jeg en kjøretur til Voss, tok en kaffe å registrerte at BT gjorde seg klar for kontroll ved den lokale Essoén, men da kontroll av mopeder, var litt artig å se den ene mopeden etter den andre bli avskiltet, kjipt for ungdommene det gjaldt da. Den ene mopedisten etter den andre skjelte ut kontrollørene på vaskekte Vossadialekt, som var morsomt å høre på i seg selv.

#4 Driving

Driving

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 18 January 2010 - 20:07

QUOTE
– Hva er vitsen egentlig? Bare flere avgiftskroner i statskassa?

– Nei. Dette handler om trafikksikkerhet. Vårt hovedmål er å redusere antall drepe og skadde i trafikken.


Ja alle trimmede biler blir mer trafikksikre når de betaler avgift og registrerer om antallet hestekrefter i vognkortet.

#5 General Lee

General Lee

    Secret Squirrel

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 684 Innlegg:

Posted 18 January 2010 - 21:16

QUOTE(Driving @ 18 Jan 2010, 20:07) <{POST_SNAPBACK}>
Ja alle trimmede biler blir mer trafikksikre når de betaler avgift og registrerer om antallet hestekrefter i vognkortet.


Klart det, du må ha bremser som er godkjente for mere hester så du fortsatt kan kjøre trygt i samma hastighet som før... møkkaland... happy.gif
Road Warrior

#6 Guest_axsling_*

Guest_axsling_*
  • Guests

Posted 18 January 2010 - 21:21

QUOTE(General Lee @ 18 Jan 2010, 21:16) <{POST_SNAPBACK}>
Klart det, du må ha bremser som er godkjente for mere hester så du fortsatt kan kjøre trygt i samma hastighet som før... møkkaland... happy.gif



..du er jo inne på noe vesentlig wink.gif , tviler på at de som trimmer, tenker på at bilen også skal stoppe, vil tro det er svært få som oppgraderer bremser ved trimming. rolleyes.gif


#7 Driving

Driving

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 18 January 2010 - 21:33

QUOTE
..du er jo inne på noe vesentlig wink.gif , tviler på at de som trimmer, tenker på at bilen også skal stoppe, vil tro det er svært få som oppgraderer bremser ved trimming. rolleyes.gif


Nå er det sånn at de fleste motorer og biler av en modellserie er forholds like selv om de yter mer og mindre. Mange modeller er rett og slett bremsa litt for å få solgt dem til en billigere pris i f.eks Noreg som har HK avgift. Så de som chip trimmer nyere biler gjør stort sett ikke noe annet enn fabrikanten eller importøren selv når de setter et annet klistremerke i "panna" på bilen.... Dvs bremser og annet er mer enn bra nok og tilpasset HK antallet......

Derfor har det svimlende lite med sikkerhet å gjøre...

#8 General Lee

General Lee

    Secret Squirrel

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 684 Innlegg:

Posted 18 January 2010 - 21:34

Har aldri forstått poenget med bremser på en ellers dønn kliss lik bil som før bare med noen ekstra hester. Norske fartsgrenser gjelder fortsatt. Bilen går fortsatt like fort så fremt du ikke har skifta noe utvekslinger. Akselerasjon blir nok øket, men bilen er ellers lik og bremselengde er ikke blitt endret med mindre du har mere vekt eller andre dekk eller noe heeelt annet ombygdt.

Bedre bremser er uansett fornuftig å investere i.
Men får du godkjent noe med mindre du har papirer fra TÜV på rett språk med rette numre og stempler? Selv da er det opp til løken på tilsynet med mindreverdighetskomplekser for noe å bruke sitt skjønn.
Skjønn i statens synonymordbok betyr ansvarsfraskrivelse...

Edited by General Lee, 18 January 2010 - 21:37.

Road Warrior

#9 MOE413

MOE413

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 18 January 2010 - 22:13

godt jeg skal montere br. kraft forsterker og skivebrems bak på pickupen da, rolleyes.gif som får 101hk istedet for 45 ohmy.gif
4x '85 suzuki sj 413.
1x '86 suzuki sj 413.
2x '85 suzuki sj410 pickup
1x '84 suzuki sj410 pickup
1x '92 suzuki Samurai
1x '88 suzuki samurai
2x '82 suzuki LJ 80

Mats Moe

#10 Å.H

Å.H

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 48 Innlegg:

Posted 19 January 2010 - 19:50

Har lest en del om denne saken og her skal staten flå oss som "lurer" oss unna hestekraftavgiften når vi chip trimmer biler kanskje bare 20-30hk...akkurat som det skal være stooor forbrytelse...sykt opplegg og det virker som det er bare her til lands det er et problem..,men er det ikke bare hestekraftavgift på personbil ?? om det er samme strafferamme fra tolldirektoratet på økt effekt med feks en lastebilregga Dodge Ram?? mulig siden det nå har blitt personbilavgift på kjøretøy under totalvekt 6 tonn..

#11 General Lee

General Lee

    Secret Squirrel

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 684 Innlegg:

Posted 19 January 2010 - 19:56

RAM går som kombinertbil. Ett grenseland mellom lastebil og personbil for å flå folk for mer penger.
Road Warrior

#12 Å.H

Å.H

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 48 Innlegg:

Posted 19 January 2010 - 20:06

Du har vel rett i det..Har heldigvis trimboks som kan nulles til orginal effekt om jeg kommer ut for kontroll på Ram`n.....Vurderer sterkt Ford F650 med cummins nestegang som 5seter lastebil uten personbilavgift :-)

#13 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 19 January 2010 - 21:39

Heldigvis så er min Ram lastebilregga og avgiftsfri, så derfor så blir ikke min trafikkfarlig med Smartyen. smile.gif
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje

#14 MOE413

MOE413

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 19 January 2010 - 21:56

på en anen måte, får man mindre avgifter hvis man setter på kraftigere bremser og beste dekka? trokke det, det er sikkert galt det og, så da må vi betale noe avgifter der oxo.
4x '85 suzuki sj 413.
1x '86 suzuki sj 413.
2x '85 suzuki sj410 pickup
1x '84 suzuki sj410 pickup
1x '92 suzuki Samurai
1x '88 suzuki samurai
2x '82 suzuki LJ 80

Mats Moe

#15 General Lee

General Lee

    Secret Squirrel

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 684 Innlegg:

Posted 19 January 2010 - 22:02

Får håpe det blir opprør og statskupp snart så vi får lov å bruke bila våre.
Road Warrior

#16 MOE413

MOE413

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 19 January 2010 - 22:26

QUOTE(General Lee @ 19 Jan 2010, 22:02) <{POST_SNAPBACK}>
Får håpe det blir opprør og statskupp snart så vi får lov å bruke bila våre.


det må hvertfall snart gjøres noe. det er jo stortsett ikke "bilens feil" i en ulykke.......
4x '85 suzuki sj 413.
1x '86 suzuki sj 413.
2x '85 suzuki sj410 pickup
1x '84 suzuki sj410 pickup
1x '92 suzuki Samurai
1x '88 suzuki samurai
2x '82 suzuki LJ 80

Mats Moe

#17 mathiash

mathiash

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 140 Innlegg:

Posted 19 January 2010 - 22:35

Er det ikke hk avgift når bilen er regga som lett lastebil?
2001 Ford F250 7.3 Powerstroke

#18 C3

C3

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 928 Innlegg:

Posted 19 January 2010 - 22:38

Så det der med TUV papirer på rett språk. I følge BT sentralt, så skal BT godta TUV papirer på EU språk.

Men, det er klart, det er jo ikke alle som klarer å tilpasse seg EU direktiv. Det er mest de direktivene som passer dem best selv....
Mvh C3

Lokallagleder Jeep Club Norway, Troms og Omegn (Alt nord for Trøndelag)

troms@jeepclubnorway.no

2011 Jeep Wrangler Unlimited Sahara
2009 Jeep Wrangler JK Unl Rubicon
1998 Jeep Wrangler TJ

www.c3foto.no

#19 General Lee

General Lee

    Secret Squirrel

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 684 Innlegg:

Posted 19 January 2010 - 22:49

EU-direktiv er jo fine og greie de, vi har jo forpliktet oss å følge EUs lover gjennom EØS.
Selvsagt med våre egne nasjonale lover. Bare at vi i Norge har helt på trynet lover.
Se bare på Sverige hva de har fått til der, eller selv firkanta Tyskland har rundere lovgivning når det kommer til bil.
Så er ikke alltid en kommer langt med TÜV papirer her til lands da norsk lov overprøver de og til helt til slutt er det kontrolløren å ta en avgjørelse utifra den og eget skjønn.
Road Warrior

#20 Guest_axsling_*

Guest_axsling_*
  • Guests

Posted 19 January 2010 - 23:00

QUOTE(General Lee @ 19 Jan 2010, 22:49) <{POST_SNAPBACK}>
EU-direktiv er jo fine og greie de, vi har jo forpliktet oss å følge EUs lover gjennom EØS.
Selvsagt med våre egne nasjonale lover. Bare at vi i Norge har helt på trynet lover.
Se bare på Sverige hva de har fått til der, eller selv firkanta Tyskland har rundere lovgivning når det kommer til bil.
Så er ikke alltid en kommer langt med TÜV papirer her til lands da norsk lov overprøver de og til helt til slutt er det kontrolløren å ta en avgjørelse utifra den og eget skjønn.


er mye gale når det gjelder bil her i landet, selv måtte jeg søke BT om å få montere LED baklykter.....bl.a noexpression.gif det er faen meg helt sinnsykt. blink.gif