BT jakter på trimmete kjøretøy
#1 Guest_axsling_*
Posted 18 January 2010 - 17:35
#2
Posted 18 January 2010 - 17:44
#3 Guest_axsling_*
Posted 18 January 2010 - 19:03
ja, i papirutgaven av BA, nevner Drange (en teknisk sjef her i Bergen som HATER Ramén min), at biler med turbodiesel er veldig lett å trimme. Tenker på endel mckompiser, som kjøpte "laveffekt" motorsykler, spes 600 ccm, som originalt leverer 34 hk, men ved å bytte ut noen "trakter" i forgasserne da får fulleffekt.
Kunne tenke meg å trimme litt jeg også, men er først og fremst redd for at det går utover andre deler på bilen, men nå også frykt for å bli stoppet og kontrollert. Så denne skremselpropagandaen skremmer nok noen vil jeg tro, deriblandt meg selv...
Sommeren for 2 år siden, tok jeg en kjøretur til Voss, tok en kaffe å registrerte at BT gjorde seg klar for kontroll ved den lokale Essoén, men da kontroll av mopeder, var litt artig å se den ene mopeden etter den andre bli avskiltet, kjipt for ungdommene det gjaldt da. Den ene mopedisten etter den andre skjelte ut kontrollørene på vaskekte Vossadialekt, som var morsomt å høre på i seg selv.
#4
Posted 18 January 2010 - 20:07
Nei. Dette handler om trafikksikkerhet. Vårt hovedmål er å redusere antall drepe og skadde i trafikken.
Ja alle trimmede biler blir mer trafikksikre når de betaler avgift og registrerer om antallet hestekrefter i vognkortet.
#5
Posted 18 January 2010 - 21:16
Klart det, du må ha bremser som er godkjente for mere hester så du fortsatt kan kjøre trygt i samma hastighet som før... møkkaland...
#6 Guest_axsling_*
Posted 18 January 2010 - 21:21
..du er jo inne på noe vesentlig , tviler på at de som trimmer, tenker på at bilen også skal stoppe, vil tro det er svært få som oppgraderer bremser ved trimming.
#7
Posted 18 January 2010 - 21:33
Nå er det sånn at de fleste motorer og biler av en modellserie er forholds like selv om de yter mer og mindre. Mange modeller er rett og slett bremsa litt for å få solgt dem til en billigere pris i f.eks Noreg som har HK avgift. Så de som chip trimmer nyere biler gjør stort sett ikke noe annet enn fabrikanten eller importøren selv når de setter et annet klistremerke i "panna" på bilen.... Dvs bremser og annet er mer enn bra nok og tilpasset HK antallet......
Derfor har det svimlende lite med sikkerhet å gjøre...
#8
Posted 18 January 2010 - 21:34
Bedre bremser er uansett fornuftig å investere i.
Men får du godkjent noe med mindre du har papirer fra TÜV på rett språk med rette numre og stempler? Selv da er det opp til løken på tilsynet med mindreverdighetskomplekser for noe å bruke sitt skjønn.
Skjønn i statens synonymordbok betyr ansvarsfraskrivelse...
Edited by General Lee, 18 January 2010 - 21:37.
#9
Posted 18 January 2010 - 22:13
1x '86 suzuki sj 413.
2x '85 suzuki sj410 pickup
1x '84 suzuki sj410 pickup
1x '92 suzuki Samurai
1x '88 suzuki samurai
2x '82 suzuki LJ 80
Mats Moe
#10
Posted 19 January 2010 - 19:50
#11
Posted 19 January 2010 - 19:56
#12
Posted 19 January 2010 - 20:06
#13
Posted 19 January 2010 - 21:39
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje
#14
Posted 19 January 2010 - 21:56
1x '86 suzuki sj 413.
2x '85 suzuki sj410 pickup
1x '84 suzuki sj410 pickup
1x '92 suzuki Samurai
1x '88 suzuki samurai
2x '82 suzuki LJ 80
Mats Moe
#15
Posted 19 January 2010 - 22:02
#16
Posted 19 January 2010 - 22:26
det må hvertfall snart gjøres noe. det er jo stortsett ikke "bilens feil" i en ulykke.......
1x '86 suzuki sj 413.
2x '85 suzuki sj410 pickup
1x '84 suzuki sj410 pickup
1x '92 suzuki Samurai
1x '88 suzuki samurai
2x '82 suzuki LJ 80
Mats Moe
#17
Posted 19 January 2010 - 22:35
#18
Posted 19 January 2010 - 22:38
Men, det er klart, det er jo ikke alle som klarer å tilpasse seg EU direktiv. Det er mest de direktivene som passer dem best selv....
Lokallagleder Jeep Club Norway, Troms og Omegn (Alt nord for Trøndelag)
troms@jeepclubnorway.no
2011 Jeep Wrangler Unlimited Sahara
2009 Jeep Wrangler JK Unl Rubicon
1998 Jeep Wrangler TJ
www.c3foto.no
#19
Posted 19 January 2010 - 22:49
Selvsagt med våre egne nasjonale lover. Bare at vi i Norge har helt på trynet lover.
Se bare på Sverige hva de har fått til der, eller selv firkanta Tyskland har rundere lovgivning når det kommer til bil.
Så er ikke alltid en kommer langt med TÜV papirer her til lands da norsk lov overprøver de og til helt til slutt er det kontrolløren å ta en avgjørelse utifra den og eget skjønn.
#20 Guest_axsling_*
Posted 19 January 2010 - 23:00
Selvsagt med våre egne nasjonale lover. Bare at vi i Norge har helt på trynet lover.
Se bare på Sverige hva de har fått til der, eller selv firkanta Tyskland har rundere lovgivning når det kommer til bil.
Så er ikke alltid en kommer langt med TÜV papirer her til lands da norsk lov overprøver de og til helt til slutt er det kontrolløren å ta en avgjørelse utifra den og eget skjønn.
er mye gale når det gjelder bil her i landet, selv måtte jeg søke BT om å få montere LED baklykter.....bl.a det er faen meg helt sinnsykt.