Gå til innhold



BT jakter på trimmete kjøretøy


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
34 replies to this topic

#21 General Lee

General Lee

    Secret Squirrel

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 684 Innlegg:

Posted 19 January 2010 - 23:16


Var vel pga. den smarte 1-15 de innførte for å slippe å få flere av disse bila som går om avgiftsregla deres.
Men er jo heeelt på trynet, alt som står i lova er hva slags farge de skal ha og plassering.
Tenke selv? Neeeei, det tjener ikke staten på...
Road Warrior

#22 El Duce

El Duce

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 19 January 2010 - 23:43

Bilen min står som kombinertbil i vognkortet, men fikk ikke forsikret den som det så den er forsikret som lastebil. Hvordan er det å omregistrere den til ren lastebil om det er slik at disse ikke blir berørt av avgifter ved effektøkning?
01' Dodge Ram2500 Truckmaster med 4" Magnaflow og aFe stage 2. Edge Juice w/Attitude og Fass HPFP 150gph. Kore Recon hevesett og trackbar + DSS. RATS oppgradert girkasse med shift-kit og converter fra Precision Industries

#23 Guest_axsling_*

Guest_axsling_*
  • Guests

Posted 19 January 2010 - 23:57

QUOTE(General Lee @ 19 Jan 2010, 23:16) <{POST_SNAPBACK}>

Var vel pga. den smarte 1-15 de innførte for å slippe å få flere av disse bila som går om avgiftsregla deres.
Men er jo heeelt på trynet, alt som står i lova er hva slags farge de skal ha og plassering.
Tenke selv? Neeeei, det tjener ikke staten på...



ja, som nevnt tidligere, her på forumet, så måtte jeg søke om 2 arbeids/ryggelys + 2 ekstra langlys, LED baklys/takmonterte bremselys. Dette fikk jeg dokumentert skriftelig, å har papirene i bilen, vet aldri hvem jeg treffer på neste gang. Ble fortalt sist jeg var hos BT ang hellakkeringen sist sommer, at det den gang nylig var akseptert at man lakkerte bilen i annen farge og satt på andre felger.... blink.gif whistle.gif

#24 Bie

Bie

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 585 Innlegg:

Posted 20 January 2010 - 00:23

QUOTE(El Duce @ 19 Jan 2010, 23:43) <{POST_SNAPBACK}>
Bilen min står som kombinertbil i vognkortet, men fikk ikke forsikret den som det så den er forsikret som lastebil. Hvordan er det å omregistrere den til ren lastebil om det er slik at disse ikke blir berørt av avgifter ved effektøkning?


Dette med lastebil i denne sammenheng er jo interessant for mange av oss. Noen som vet?

mvh

B.

Sjølberging er alfa og omega.


#25 peri_lund

peri_lund

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 20 January 2010 - 00:27

Kan jo bare se på Volvo v70 med 2,4 motor uten turbo går jo som 180 hesters bil i sverige. Når den tas inn til Norge så chippes den ned til 144 hk ca? Samme bremsene er det fordi. Da kan det ikke være skadelig å fjerne den nedchippinga uten å montere andre bremser på den bilen iverfall. Og det er ikke bare på v70 det er slik.
Volvo V70 2,4 TURBO :-)
Per I. Lund.

#26 El Duce

El Duce

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 20 January 2010 - 00:34

QUOTE(Bie @ 20 Jan 2010, 00:23) <{POST_SNAPBACK}>
Dette med lastebil i denne sammenheng er jo interessant for mange av oss. Noen som vet?

mvh

B.



Ser for meg det blir problemer siden jeg har 6 seter i bilen. RamDodge her har jo singelcab.
01' Dodge Ram2500 Truckmaster med 4" Magnaflow og aFe stage 2. Edge Juice w/Attitude og Fass HPFP 150gph. Kore Recon hevesett og trackbar + DSS. RATS oppgradert girkasse med shift-kit og converter fra Precision Industries

#27 General Lee

General Lee

    Secret Squirrel

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 684 Innlegg:

Posted 20 January 2010 - 00:35

Grunnen til at de trimmer den ned er vel for i det hele å få solgt den i avgiftsparadiset Nårrje.
Skjønner på en måte hva staten gjør, men måten de gjør det på er heeelt feil.
Og blir ikke mer trafikksikre biler når vi kommer lua i hånda og spør pent om de vil godkjenne en bil helt etter produsentens forskrifter og får ett surt nei med mindre VI kan dokumentere alt og betale mer enn bilen er verdt.
Blir bare til at vi kjører og gir f... og når vi først gir f.. i en ting så gjør jo enkelte det skikkelig.

Edited by General Lee, 20 January 2010 - 00:36.

Road Warrior

#28 DirtyogHarry

DirtyogHarry

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 20 January 2010 - 01:41

korsn konsekvensa vil det bli for meg om e må på rulla med min 98mod,1.gangsregistrert i 99....
tadd opp fra 180 tilca 300 hk.....

Eg får jo ta baksetene i bruk gratis nå.
Gjelder samme 10-års regelen ang.effekt/volum/vekt-økning,at det er gratis å trimme når bilen er 10 år i Norge??



#29 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 20 January 2010 - 09:05

QUOTE(DirtyogHarry @ 20 Jan 2010, 01:41) <{POST_SNAPBACK}>
korsn konsekvensa vil det bli for meg om e må på rulla med min 98mod,1.gangsregistrert i 99....
tadd opp fra 180 tilca 300 hk.....

Eg får jo ta baksetene i bruk gratis nå.
Gjelder samme 10-års regelen ang.effekt/volum/vekt-økning,at det er gratis å trimme når bilen er 10 år i Norge??

Det er samme reglene for avgift på effekt og vare/kombinert avgift. Etter ti år så faller det fra, vel og merke etter første gangs registrert i Norge.

Hva som blir konsekvensen? Tja, si det. Blir vel brev med hjem dog uten skilter, så må du sikkert begynne en rundans med å skaffe dokumentasjon på at bilen tåler en slik effektøkning osv, osv. Helt til du bryter sammen å fjerner trimmet og får den godkjent igjen på 180hk.

Ikke la dere bli helt revet med av denne progagandaen til BT da. Tror ikke vi med slike biler står først i køen for å få testet på rullene. Er mere myntet på 18 åringer med Supraer og 200SX og hva nå alle disse plastikkrakettene heter.

MEN, vi kunne jo høre på hva de tar for å leie ut rullene en helg så kunne vi hatt en Dyno-Day med masse svartrøyk i god USA stil biggrin.gif
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje

#30 Ø.Haraune

Ø.Haraune

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 150 Innlegg:

Posted 20 January 2010 - 12:24

Lastebiler betaler vel ikke hk-avgift. det var jo derfor disse bilene var så billige i utgangspunktet.
Dessuten må jo effekten godkjennes før det kan krever avgifter! og det er jo nesten komplett umulig å få godkjent effektøkning uten papirer fra nasa.
Så pr dags dato er det ingen trimmede kjøretøyer i norge som har måtte betale ekstra avgift uten at bilen er godkjent.
så har du 200hk i utgangspunktet, og trimmer til 500hk har du ingenting å frykte for det blir ikke godkjent.

og har du lastebil så er jo saken grei...
RAM sport 2001 Cummins powered

#31 512TR

512TR

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1189 Innlegg:

Posted 20 January 2010 - 12:38

QUOTE(axsling @ 19 Jan 2010, 23:00) <{POST_SNAPBACK}>
er mye gale når det gjelder bil her i landet, selv måtte jeg søke BT om å få montere LED baklykter.....bl.a noexpression.gif det er faen meg helt sinnsykt. blink.gif

Da ser en hva disse idiotene prioritere å bruker tiden til...

Når det gjelder jakt på trimmede kjøretøy vil nok
de som står først i køen være nyere diesel (familie) biler.
Volummessig er det disse som blir solgt mest av, + at det er de enklest å øke effekten ved chipping (mye fordi de er bremset elektronisk ved import til kommunist gnore pga avgiftspolitikken)

512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari

#32 DirtyogHarry

DirtyogHarry

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 20 January 2010 - 17:33

QUOTE(RamDodge @ 20 Jan 2010, 10:05) <{POST_SNAPBACK}>
MEN, vi kunne jo høre på hva de tar for å leie ut rullene en helg så kunne vi hatt en Dyno-Day med masse svartrøyk i god USA stil biggrin.gif

biggrin.gif gun.gif punk.gif

#33 C3

C3

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 928 Innlegg:

Posted 20 January 2010 - 17:53

Alt jeg har å si er:

Det var valg i fjor, så skyld ikke på meg. Så får vi takke de som brukte stemmen sin feil og de håpløse som ikke brukte den.

Edited by C3, 20 January 2010 - 17:53.

Mvh C3

Lokallagleder Jeep Club Norway, Troms og Omegn (Alt nord for Trøndelag)

troms@jeepclubnorway.no

2011 Jeep Wrangler Unlimited Sahara
2009 Jeep Wrangler JK Unl Rubicon
1998 Jeep Wrangler TJ

www.c3foto.no

#34 General Lee

General Lee

    Secret Squirrel

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 684 Innlegg:

Posted 20 January 2010 - 18:16

Hjelper lite hva folk stemmer når du får flerpartis regjeringer og alle fronter sin mening.

Dynodag med svartrøyk hadde vært punk.gif
Road Warrior

#35 DirtyogHarry

DirtyogHarry

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 21 January 2010 - 00:20

Det e sekkert det.

Men får vente litt til.
Har ikkje fådd nytt stempel til min enda:(
Va ikkje så enkelt det der...:-(