Gå til innhold



Foto

Sprinter-buggy


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
2 replies to this topic

#1 Randomher0

Randomher0

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 19 January 2010 - 10:57

Heisann

Jeg driver å planlegger å bygge en sprinter-buggy. Jeg har kjøpt planer fra Austalia, men ønsker å gjøre noen modifikasjoner på planene.
Her er noen bilder av den:




Her er følgende endringer jeg vil gjøre på den:
  • 2 seter (Vil gjøre kjøringen litt mer sosial)
  • Forlenge den til 3000mm lang (Gi fører og passasjer litt mer benplass, er selv 191 høy)
  • Øke bakkeklaringen (Denne skal brukes på grusveier, traktorveier og i skogen, ikke i ørkenen)
  • Drop-down ramme for motoren (For å gjøre det enklere å ta ut motoren når det trengs å skru på den)
  • Konstruere en plass for litt bagasje over motoren(Kjekt for langturer)
  • Konstruere en plass Radiatorer og oljekjølere bak fører og passasjer som utnytter plassen god
  • Konstruere ett stativ på taket for ekstalys og bagasje
  • Endre alle rør-konstruksjoner på selve rammen om til firkantrør da disse er enklere å kutte til korrek passform


Her er følgende ting jeg ønsker at forblir det samme
  • Sporvidde (Ønsker den ikke bredere, er kjekt å være liten i skogen)
  • Øke høyde på rammen drastisk (Da dette vil gjøre den mer usatabil)
  • Øke vekten drastisk


Kommer sikkert mer på listen etterhver men dette er det grunnleggende


Spesifikasjoner:

Chassis: Full box section chassis & tubular roll-cage structure.
Steering: Car rack & pinion, shortened
Motor: Road or Trailbike motors from 500 to 1000cc (1400ccm with alternative rear suspension)
Brakes: Front & rear hydraulic disc brakes
Transmission: Motorcycle gearbox and chain drive to independent rear
Suspension Front: Single 'A' arm independent with coil over shocks, 350mm travel
Suspension Rear: Single 'A' arm independent with coil over shocks, 285mm travel
Wheels: Front: 22 x 8.00 x 10 on 10 x 5" rims. Rear: 25 x 12.5 x 9 tyres on 9 x 9" rims
Approx Weight: 375kg
Top Speed: 120 - 150 kph
Acceleration: 0-100kph in 5.5 seconds
Overall Length: 2700mm
Overall Width: 1700mm
Overall Height: 1400mm
Track: 1430mm (rear), 1300 (front)
Wheelbase: 2000mm
Ground Clearance: Adjustable to 300mm

Slik ser den ut ferdigbygd:



Jeg venter på planer for en ny konstruksjon av svingarmene som øker bakkeklaringen på buggy'en,
det er en australsk mann som er kjent innenfor dune buggy miljøet der nede som har bygd denne:







Her er en sammenligning av en buggy som fælger de orginale planene og en med den nye svingarm-konstruksjonen:



Som dere ser gir dette oppsettet en drastisk økning i bakkeklaring:

Her er også ett bilde av en som er gjort om til en 2 seter:



Så om det er noen der ute som kan være behjelpelige med dette er det bare å si ifra.
Ønsker proffesjonell hjelp. Dette er grunnen til at jeg poster her.
Erfaring med CAD tegninger er ønskelig da jeg har nærmere 200 sider med planer.

Planene vil selvfølgelig være full tilgjengelig for bruk for de(n) personen(e) som kan bringe noe konstruktivt på banen wink.gif

MvH Tom

Edited by Randomher0, 19 January 2010 - 10:59.


#2 Randomher0

Randomher0

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 20 January 2010 - 23:41

Ingen tanker, eller interesse what so ever?

#3 fievvrut

fievvrut

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 51 Innlegg:

Posted 17 August 2010 - 19:15

QUOTE(Randomher0 @ 21 Jan 2010, 00:41) <{POST_SNAPBACK}>
* Endre alle rør-konstruksjoner på selve rammen om til firkantrør da disse er enklere å kutte til korrek passform


Runde rør er sterkere enn firkant. Firkantrør bøyes lettere, så det er grunnen til at det brukes runde i alt som er til hardbruk