Gå til innhold



Foto

Vanskelig utkobling av 4x4 på Camop 3.1 1994


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
1 reply to this topic

#1 YK

YK

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 60 Innlegg:

Posted 21 January 2010 - 20:32

Heisann.
Var i Sannes å henta en Campo i november. Det er en 1994 mod dcab 3.1 TD, nå gått 237.000 km.
Når 4x4 kobles inn så funker det enkelt og greit uten dikkedarrer men det er endel vibrasjon når man kjører.
Vil tippe på at det er ett kryss som ikke er helt bra men har noen forslag til hva annet det kan være?
Når 4x4 skal kobles ut så sliter vi litt mer og har prøvd ett par varianter, koble ut og rygge før man kjører fremover
og koble ut og kjøre fremover med en gang. Når man da kjører så hører man at ting ikke er helt som det skal og
på vei mot å stoppe kommer det "banke lyder" som ender med ett smell og så er 4x4 koblet ut.
I morra 22/1 skal vi dra og skifte olje på gir & fordelings kasse, olje & filter på motor og da kunne jg tenkt mg å finne ut av dette.
Kan det være mangel på fett inne i frinavene, treige tørre overføringer?
Forslag motas med takk.
Hilsen
Yngve


#2 RN46

RN46

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 155 Innlegg:

Posted 21 January 2010 - 21:13

Vibrasjonen kan komme fra slakk i kryss, eller kryss som er trege/står fast.
Men det kan også være slakk i foringen som drivknutene er opplagret i. Ta tak i drivknuten og løft den opp og ned for å kjenne om det er stor slakk der. Litt slakk er normalt, men er det mer enn 0,5-1 mm., bør/må foringen i spindelen og drivknuten skiftes. Er ikke slakken for stor, kan det være nødvendig å legge inn mere fett mellom knuten og spindelen. Vibrasjon/lyd oppstår om det enten er for tørt eller er for stor slakk der.
Ved stor slakk kan dette også medføre vansker med inn/utkobling.
Et annet STORT problem på disse bilene er frihjulsnavene. Litt rart at du bare har problem med utkobling egentlig. De jeg har vært borti, har slitt minst like mye med innkoblingen av navene. De kobler ikke skikkelig inn, og blir liggende å slure på tennene og lager en kraftig tann-støy.
Får håpe du slipper å bytte så mye deler... VANVITTIGE delepriser på disse bilene :-(
Sist jeg skiftet ytre drivknute på en slik, kostet den nesten 9.000,- kr.