Gå til innhold



Foto

hvordan åpne panseret...?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
10 replies to this topic

#1 14D4 N1V4

14D4 N1V4

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 10 Innlegg:

Posted 22 January 2010 - 15:38

dette er min første post så jeg begynner med en veldig kort beskrivelse av meg selv. jeg bor i maridalen i oslo og kjører en 85 beige niva som har tilhørt noen på forumet her tidligere. kjøpte den i høst og har vært veldig fornøyd siden da. kjekt med russisk firehjulstrekker smile.gif

så til mitt problem

nå har jeg nettopp hentet bilen fra verksted og håpet at alt skulle være bra men det var det ikke. mekanikeren klarte ikke å løse problemet mitt: å få åpnet panseret.
for noen dager siden røk vaieren som er festet til håndtaket man drar i for å få tillgang til essensielle ting som oljesjekk og batteri.
jeg har prøvd litt selv. fikk tak i vaieren gjennom rillene i panseret med en tang og forsøkte å dra i den. da røk den enda en gang og på en måte som gjør at jeg ikke lenger kan nå den. regner med at den røk ved festet til låsen.

mitt spørsmål:

what to do? vinkelsliper og nytt panser? de to mekanikerene som gav opp efter en times tid foreslo dynamitt, men jeg har på følelsen at det ikke er så lurt..


alle innspill mottas med takk.

ps - jeg har ikke mye greie på bil men er lærevillig

#2 DStraX

DStraX

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 22 January 2010 - 17:04

Hmm, tja. har ikke mulighet til å se på nivaen min nå, siden den står på sørlandet å jeg bor i oslo... men på bmwen min er det hvertfall mulig å lirke enn en skrutrekker og lirke opp panser feste dingsen.

Mulig det blir litt skraper i lakken da:P

Tim

#3 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 22 January 2010 - 18:00

du kommer ikke til å få skrudd ut grillen utenfra da... for så å åpne panserlåsen med verktøy når grillen er borte?


#4 zon

zon

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 164 Innlegg:

Posted 22 January 2010 - 18:03

Her tror jeg desverre eneste løsning (uten å skade noe), er å skru ut hele varmeapparatet fra innsiden.
Da burde det gå an å komme til panserlåsen. Det er ikke så komplisert som det kan høres ut, men kan nok ta litt tid
om du ikke har gjort det før smile.gif .

(panseret på Niva åpnes fremover, for dem som synes dette hørtes rart ut wink.gif )

Edited by zon, 22 January 2010 - 18:05.


#5 DStraX

DStraX

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 22 January 2010 - 18:33

er vell kanskje en sånn kant iveien, så du får ikke dirka opp no som jeg fåreslo ista.
Gjør som zon sier, men ver forsiktig så ikke du ødlegger noe

#6 14D4 N1V4

14D4 N1V4

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 10 Innlegg:

Posted 22 January 2010 - 19:14

det zon skriver høres noe tungvint ut men det er vell kanskje den smarteste løsningen.
jeg regner med at det er en grund til at enkelte har installert dobble vaiere

som nevnt er jeg ikke veldig erfaren så kanskje dere har noen tips til hvordan jeg går frem og hvilke verktøy det er best å benytte


takk for kjapp respons. bra forum dette her

#7 zon

zon

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 164 Innlegg:

Posted 22 January 2010 - 22:19

Ja, det er tungvint. Derfor har jeg montert dobbel wire tongue.gif .
Heldigvis er Ladaer veldig enkle å skru på og manualer er gratis i pdf-format fra feks denne siden.
Etter hukommelsen (har ikke bilen i nærheten) så er den nederste delen av varmeapparatet bare å klipse av, da får du ut vifta.
Så må antagelig varmeradiatoren av, den sitter kun i to rør (og er fylt med frostvæske!).
Deretter er den øverste delen festet med 4stk m6-bolter, når du har fått denne av kan du prøve å dytte til side den delen som sitter i motorrommet. Den sitter i klem under panseret, men forhåpentligvis går det an å dytte den sideveis såpass mye at du kommer til panserlåsen.

Verktøy: 10mm pipenøkkel.

PS. har ikke prøvd dette selv så jeg kan ikke garantere at det går, men det er den eneste måten jeg kan tenke meg, uten å bore hull i panseret eller lignende.
Om du kan få hjelp av noen som har litt mekanisk erfaring, så vil jo det selvsagt være en stor fordel.
Lykke til cool.gif .

Edited by zon, 22 January 2010 - 22:47.


#8 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 23 January 2010 - 14:42

Å lirk opp panserlåsen e vanskelig trur æ, før den står under vinduet under ruteramma bak inntaket tell lufta i kupeen. Å skru ned varmeapparatet går heler ikke, sjøl om du får klippsa laus nederste del å får ut vifta å registeret så får du ikke hendern ut igjennom plastkanalen som går opp tell hullet i panseret. Det står et gitter dær. Du får heller ikke skrua ut plasten, før du må hold i mot på skruan i fra motrrommet. Sjøl om du hadde fådd av skruan så får du ikke bort plastboksen som e innsuge.

Enkleste e nokk å bryt opp panseret, før æ trur ikke den låsen e så veldig solid. Evt dersom du får skruva av grillen å kommer tell over radiatoren. Så kan du kanskje få skrua løs hengslan forran på panseret me en 13 fastnøkkel.
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#9 2121turist

2121turist

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 99 Innlegg:

Posted 23 January 2010 - 15:23

QUOTE(AMan @ 23 Jan 2010, 15:42) <{POST_SNAPBACK}>
Å lirk opp panserlåsen e vanskelig trur æ, før den står under vinduet under ruteramma bak inntaket tell lufta i kupeen. Å skru ned varmeapparatet går heler ikke, sjøl om du får klippsa laus nederste del å får ut vifta å registeret så får du ikke hendern ut igjennom plastkanalen som går opp tell hullet i panseret. Det står et gitter dær. Du får heller ikke skrua ut plasten, før du må hold i mot på skruan i fra motrrommet. Sjøl om du hadde fådd av skruan så får du ikke bort plastboksen som e innsuge.

Enkleste e nokk å bryt opp panseret, før æ trur ikke den låsen e så veldig solid. Evt dersom du får skruva av grillen å kommer tell over radiatoren. Så kan du kanskje få skrua løs hengslan forran på panseret me en 13 fastnøkkel.


Kan ikke svare på spørsmålet, men om du bor i Maridalen bor du "rett borti gata" bor på kjelsås selv, har du den nivaen som bruker eller brukte å stå nede i området rundt akerselva i sentrum?
går det ikke med litt gass går det med masse gass..

#10 14D4 N1V4

14D4 N1V4

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 10 Innlegg:

Posted 29 January 2010 - 12:10

oppdatering:

brekkjern og utvendig panserlås fra Jula gjorde susen. panseret tok ikke engang synlig skade.
totalpris: 169,- smile.gif


takk for alle innspill

#11 Lada2103

Lada2103

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 177 Innlegg:

Posted 30 January 2010 - 13:16

Som regel er det STRØMPA som ryker, ikke vaieren. Strømpa er i plast og kollapser når den blir gammel og sprø. Da kan man ta tak i vaieren med en tang inne i bilen og rett og slett bare dra litt mer enn man får til med åpneren. Ingen vits i å gå løs med vinkelsliper eller brekkjern, egentlig.