Brev til samferdselsministeren
#41
Posted 29 January 2010 - 15:26
#42
Posted 29 January 2010 - 15:34
#43
Posted 29 January 2010 - 16:37
Det som trengs er dokumentasjoner på hva som blir gjort i andre EØS-land. Alt som blir skrivi eller sagt i denna saken må vi kunne dokumenter, ellers går vi skoa ta oss. Har jobba litt med godkjenninger av rallybiler oppigjennom åra, og ser åssen papirhaug som FIA produserer for å bruke f.eks. en Subaru som rallybil.
Som sagt, stiller meg bak forslaget og syns begge breva er velformulerte og klare.
Stå på!!!
..ikke sitt på noe kaldt, -da kommer dom!!!
#44
Posted 29 January 2010 - 17:04
full støtte her;)
Nissan Patrol GR Y60 2,8TDIC 37" 91-mod. lang
Mitsubishi Pajero 2,5TDIC 32" 89-mod. kort
X - Ford Mondeo 2,0TDCI 130HK 03-mod stv
X - Ford Escort 1,8TD 97-mod
X - Volvo 740TIC 2,3L 220HK 85-mod
#45
Posted 29 January 2010 - 17:18
Jeg tror det kan lønne seg å vente og se an svaret på det som allerede er sendt før man spammer stortinget med mer eller mindre likelydende brev.
Greit nok at endel offroadere og bilbyggere blir provosert av behandlingen de får på BT, men jeg tror det blir vanskelig å få velvilje, rask behandling osv fra en person som vi faktisk har klart å provosere.
Se for deg at du fikk alle disse brevene samtidig, uten forvarsel eller indikasjoner på misnøye blandt folket.
#46
Posted 29 January 2010 - 17:47
Jeg tror det kan lønne seg å vente og se an svaret på det som allerede er sendt før man spammer stortinget med mer eller mindre likelydende brev.
Greit nok at endel offroadere og bilbyggere blir provosert av behandlingen de får på BT, men jeg tror det blir vanskelig å få velvilje, rask behandling osv fra en person som vi faktisk har klart å provosere.
Se for deg at du fikk alle disse brevene samtidig, uten forvarsel eller indikasjoner på misnøye blandt folket.
De får epost i bøtter og spann hele tiden så jeg tror det skal virkelig mye til før de reagerer på mengden med eposter, men den største effekten over tid tror jeg vi vil få om vi kan samarbeide med andre org med samme ønsker gjennom å opprette samarbeidskanaler direkte inn i de organene sm setter reglene og bestemmer tolkning av regelverket.
Det som i første omgang er letest er nok å få til endringer på hvordan instrukser skal formuleres, dvs hvordan regelverket skal tolkes.
Men det viktigste er at dersom de som setter regelverket ikke vet at vi er missfornøyde så blir det ikke endret noe som helst.
Og fra EU sin side jobbes det med at det ikke skal være lov å endre noe som helst på et kjøretøy, ikke engang sette på utvendige ekstralys. Får vi ikke på plass nasjonale reler slik som sverige og island så er vi fucked for å si det på godt norsk. ;-)
#47
Posted 29 January 2010 - 18:11
Jeg tror det kan lønne seg å vente og se an svaret på det som allerede er sendt før man spammer stortinget med mer eller mindre likelydende brev.
Greit nok at endel offroadere og bilbyggere blir provosert av behandlingen de får på BT, men jeg tror det blir vanskelig å få velvilje, rask behandling osv fra en person som vi faktisk har klart å provosere.
Se for deg at du fikk alle disse brevene samtidig, uten forvarsel eller indikasjoner på misnøye blandt folket.
Unskyld meg, men jobber du på BT?
#48
Posted 29 January 2010 - 22:14
Noen som har noen gode kontakter?
#49
Posted 29 January 2010 - 22:41
Nei, det gjør jeg ikke.
Men du jobber sikkert en plass går jeg ut fra? Da selger du/dere sannsyligvis et eller annet produkt, enten det er håndfaste ting du putter i pose og tar med hjem eller tjenester av et eller annet slag.
Hvis jeg var misfornøyd med din service som ansatt i bedriften, hva tror du sjefen din ville tatt mest seriøst av;
En saklig henvendelse fra meg med antydning om flere like erfaringer,
og, 250 brev der stort sett navnet på headingen utgjør forskjellen?
#50
Posted 29 January 2010 - 23:20
Amcar har jo en meget lang erfaring med å jobbe opp mot forvaltningen og de har to advokater som jobber for dem pluss at de har bra politiske kontakter. De jobber direkte mot ledelsen i Vegdirektoratet, det er en seig materie å forholde seg til har jeg forstått. Er nok viktig å arbeide mot forvaltningen siden det er de som "tolker" det som kommer fra politisk hold. Se bare på hva som skjedde med §1-15 som var et politisk vedtak for å forenkle registrering av privatimporterte biler fra Amerika. Etter at byråkratene hadde fått jobbet mot dette i noen år og fortolket alt i fullstendig gal rettning er det nå snart umulig å bruke dette i praksis.
Detroit Cars som er en lokalklubb i Sarpsborg inviterte en kjent profil fra BT, Egil Nordengen på et medlemsmøte der han kunne fortelle litt om deres arbeide og at medlemmene kunne komme med forskjellige spørsmål. En slik dialog er meget viktig etter min mening. Noe som ble resultat etter dette møtet var at de som hadde hatt negative erfaringer med BT kunne komme med en skriftlig redegjørelse så de kunne få rydde opp litt i egne rekker, men det måtte være folk som hadde personlige erfaringer og legge fram på en redelig måte hva som hadde gått galt gjerne med datoer og hvilke folk som hadde vært innblandet. Det kom ikke frem så veldig mye gitt, og det var ikke nok til å jobbe videre med. Det er muligens for mange som har hørt om søstra til en kompis osv osv.
Flott at det har kommet iniativ til å få gjort noe med regelverket. Problemet er de som sitter å tolker og nekter å gjøre jobben sin. Regelverket er vel i utgangspunktet åpent for å gjøre ganske store inngrep i et kjøretøy. Tror ikke at det å komme med litt tilslørte trusler om "franske tilstander" fører noe godt med seg, da blir man nok stemplet som useriøs i utgangspunktet før man i det hele har fått i gang en dialog er jeg redd for.
Nå fører vel ikke slike demonstrasjoner i frankrike med seg så store resultater heller. Det blir mye bråk og støy og skriverier, men med dårlige resultater. Å true med dette blir bare for dumt i mitt hode, da er det bedre å heller gjennomføre en aksjon spontant å få forskjellige maktpersoner i tale. Det var vel dette som gjorde at dieselaksjonen blandt lastebileiere i begynnelsen av 90-åra(??) fikk litt resultater. Da var det jo noen mindre grupper som kjørte ut på motorveiene i Oslo og sperret effektivt trafikken en liten periode. Skal man gjennomføre noe slik så er det viktig at man skaper sympati for sine synspunkter i opinionen, og ikke blir et stort irritasjonsmoment for menigmann.
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje
#51
Posted 29 January 2010 - 23:22
Kommer det et EU-direktiv som sier dette så skal selvfølgelig Norge IGJEN være best i klassen, og legger antagelig ned forbud mot å lakkere om bilen også, for å være helt sikker...
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#52
Posted 29 January 2010 - 23:38
La oss nå heller være voksne og fokuserte. Da blir man som regel behandlet deretter..
#53
Posted 29 January 2010 - 23:39
Amcar har jo en meget lang erfaring med å jobbe opp mot forvaltningen og de har to advokater som jobber for dem pluss at de har bra politiske kontakter. De jobber direkte mot ledelsen i Vegdirektoratet, det er en seig materie å forholde seg til har jeg forstått. Er nok viktig å arbeide mot forvaltningen siden det er de som "tolker" det som kommer fra politisk hold. Se bare på hva som skjedde med §1-15 som var et politisk vedtak for å forenkle registrering av privatimporterte biler fra Amerika. Etter at byråkratene hadde fått jobbet mot dette i noen år og fortolket alt i fullstendig gal rettning er det nå snart umulig å bruke dette i praksis.
Detroit Cars som er en lokalklubb i Sarpsborg inviterte en kjent profil fra BT, Egil Nordengen på et medlemsmøte der han kunne fortelle litt om deres arbeide og at medlemmene kunne komme med forskjellige spørsmål. En slik dialog er meget viktig etter min mening. Noe som ble resultat etter dette møtet var at de som hadde hatt negative erfaringer med BT kunne komme med en skriftlig redegjørelse så de kunne få rydde opp litt i egne rekker, men det måtte være folk som hadde personlige erfaringer og legge fram på en redelig måte hva som hadde gått galt gjerne med datoer og hvilke folk som hadde vært innblandet. Det kom ikke frem så veldig mye gitt, og det var ikke nok til å jobbe videre med. Det er muligens for mange som har hørt om søstra til en kompis osv osv.
Flott at det har kommet iniativ til å få gjort noe med regelverket. Problemet er de som sitter å tolker og nekter å gjøre jobben sin. Regelverket er vel i utgangspunktet åpent for å gjøre ganske store inngrep i et kjøretøy. Tror ikke at det å komme med litt tilslørte trusler om "franske tilstander" fører noe godt med seg, da blir man nok stemplet som useriøs i utgangspunktet før man i det hele har fått i gang en dialog er jeg redd for.
Nå fører vel ikke slike demonstrasjoner i frankrike med seg så store resultater heller. Det blir mye bråk og støy og skriverier, men med dårlige resultater. Å true med dette blir bare for dumt i mitt hode, da er det bedre å heller gjennomføre en aksjon spontant å få forskjellige maktpersoner i tale. Det var vel dette som gjorde at dieselaksjonen blandt lastebileiere i begynnelsen av 90-åra(??) fikk litt resultater. Da var det jo noen mindre grupper som kjørte ut på motorveiene i Oslo og sperret effektivt trafikken en liten periode. Skal man gjennomføre noe slik så er det viktig at man skaper sympati for sine synspunkter i opinionen, og ikke blir et stort irritasjonsmoment for menigmann.
Jeg er enig med noen av tingene du hevder men uenig i andre forhold.
For det første når det gjelder negative forhold så har jeg både personlige erfaringer som er kritikkverdige og kjenner flere med tilsvarende erfaringer. Når en utvider dette til urimelig stivbent saksbehandling så blir lista uendelig. Bla å nekte å godta Tüv-papirene på felgspacere fordi de ikke hadde oppgitt den nye sporvidden, bare tykkelsen på spacerne. Eller å nekte å akseptere tüv-papirer siden den utførte testen er gjort for et nedlagt firma og ikke for meg. Ånekte å godkjenne en sak hvor to identiske saker er godkjent tidligere.
Og hvilke resultater aksjonene i Frankrike fører med seg tar du feil i. Jeg har studert fenomenet som en del av masterutdanningen min som samfunnsviter og dette er noe som gir resultater, det som skaper disse aksjonene er at de ikke har andre kanaler å fremme sakene sine gjennom og jeg er overbevist om at byråkratene på ministerens kontor vil lese dette som et ønske om å få til et møte hvor vi kan legge frem synspunkter fremfor et ønske om å aksjonere.
At andre er i gang med tilsarende arbeid betyr absolutt ikke at vi skal lene oss tilbake og la dem gjøre skitjobben for oss. Vi må bidra og om vi får gjort myndighetene oppmerksomme på at mange flere kommer inn under denne samarbeidsparaplyen vil paraplyen få mere tyngde. Sånn er det bare.
Men for de som ikke opplever dagens regelverk og håndtering av det som et problem og føler at kritikken mot BT er urimelig og bygger på synsing og sladder så er det forståelig at en ikke føler behov for å engasjere seg. Og det må også respekteres.
For egen del har jeg en anke som har ligget hos Vegdirektoratet i halvannet år uten at jeg har fått et pip tilbakemelding. Hvorfor skal jeg finne meg i å bli behandlet på den måten? De bryter mine rettigheter som borger i dette landet.
#54
Posted 30 January 2010 - 00:55
For det første når det gjelder negative forhold så har jeg både personlige erfaringer som er kritikkverdige og kjenner flere med tilsvarende erfaringer. Når en utvider dette til urimelig stivbent saksbehandling så blir lista uendelig. Bla å nekte å godta Tüv-papirene på felgspacere fordi de ikke hadde oppgitt den nye sporvidden, bare tykkelsen på spacerne. Eller å nekte å akseptere tüv-papirer siden den utførte testen er gjort for et nedlagt firma og ikke for meg. Ånekte å godkjenne en sak hvor to identiske saker er godkjent tidligere.
Og hvilke resultater aksjonene i Frankrike fører med seg tar du feil i. Jeg har studert fenomenet som en del av masterutdanningen min som samfunnsviter og dette er noe som gir resultater, det som skaper disse aksjonene er at de ikke har andre kanaler å fremme sakene sine gjennom og jeg er overbevist om at byråkratene på ministerens kontor vil lese dette som et ønske om å få til et møte hvor vi kan legge frem synspunkter fremfor et ønske om å aksjonere.
At andre er i gang med tilsarende arbeid betyr absolutt ikke at vi skal lene oss tilbake og la dem gjøre skitjobben for oss. Vi må bidra og om vi får gjort myndighetene oppmerksomme på at mange flere kommer inn under denne samarbeidsparaplyen vil paraplyen få mere tyngde. Sånn er det bare.
Men for de som ikke opplever dagens regelverk og håndtering av det som et problem og føler at kritikken mot BT er urimelig og bygger på synsing og sladder så er det forståelig at en ikke føler behov for å engasjere seg. Og det må også respekteres.
For egen del har jeg en anke som har ligget hos Vegdirektoratet i halvannet år uten at jeg har fått et pip tilbakemelding. Hvorfor skal jeg finne meg i å bli behandlet på den måten? De bryter mine rettigheter som borger i dette landet.
Jeg er faktisk helt enig med deg jeg Det er bare det at jo mindre jeg må ha med å gjøre med de gulvestene jo bedre er det.
Det er godt mulig at slike aksjoner i Frankrike fungerer, men jeg mener jeg leste en artikkel en tid tilbake der det ble hevdet det motsatte. Men når man ser hvilken kunnskap en del journalister har om enkelte saker så tviler jeg ikke på at du har helt rett.
Jeg vil tro at nesten etthvert menneske her i Norge som har hatt "gleden" med å besøke ett av kontorene til BT har opplevd noe som er på kanten av forvaltningsloven. Mulig det må til med hardere lut for å bli hørt, eller man burde jobbet for å få et klageorgan overfor BT når vi som kunder opplever noe negativt kan klage. Systemet i dag er overmodent for store forandringer. Har en BT-nisse tatt en avgjørelse så er det nesten plent umulig å få omgjort vedtaket selv om det er feil aldri så mye.
At jeg dro inn Amcar i dette var ikke en oppfordring at andre burde lene seg tilbake å se hva som skjedde. Men som du selv sier jo fler som jobber mot det samme målet, jo bedre er det. Det kunne derfor vært en tanke å tatt en telefon til Amcar i Trondheim å høre hvor langt de har kommet, og om det er et grunnlag for et samarbeid, eller bare for å få noen tips om hva som funker mot de håpløse byråkratene. En behøver jo ikke tråkke opp den samme stien to ganger
At Amcar etterhvert har nådd frem med sine synspunkter er det i hvertfall ikke tvil om. Nå er det nesten blitt umulig å få registrert en bil fra USA her i Norge om man ikke har fått dokumentasjon fra teknisk avdeling i Amcar. Dette er stort sett vanlig informasjon man finner i alt fra instruksjonsbok til shopmanual, men BTfolka foretrekker å få alt på ett skjema så det blir veldig enkelt å få lagt det inn i autosys.
Så stå på videre. Du har jo vist at bare man kommer med gode argumenter og har viljen til å stå løpet ut så får man resultater.
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje
#55
Posted 30 January 2010 - 01:11
Ellers synes jeg initiativet er kjempebra!
Dersom noen vil sende henne epost direkte er adressen hennes: magnhild-m.kleppa@krd.dep.no
Hun har også en Facebookprofil: http://www.facebook....ppa/53657267806
#56
Posted 30 January 2010 - 16:36
Bare for å kaste litt lys på noe
Handicap biler som hvor alt sitter på joystik. inkl Gass, brems, osv
og vekta på de.. med alt utstyret kommer de også på fort på totalvekt over 3500kg
De får da kjøre på klasse B.
og ikke minst førerplassen som skal holde kansje en elektrisk rulle stol med ei skinne og en låsekrok
da har de helt sikkert bygd om festet for sikkerhetsbeltet og det er jo ikke lov...
og så får ikke vi sette på store hjul, hevesett, grille guard med vinsj osv vi vil jo ikke bygge noe dårligere bil
Bare se på artic trucks det
der har faktisk Toyota bilfabrikaten godkjent ombyggingen og da er originalpapirene fra island gode nok
Edited by KapteinMike, 30 January 2010 - 16:44.
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
#57
Posted 30 January 2010 - 17:00
Enig med deg at hun ikke har noe greie på det vi snakker om når det gjelder det vi prøver å få til, men man får jo håpe at hun har noen byråkrater som kan finne det ut.
Høres ut som en bra ide å ta kontakt med amcar og sjekke ut hva og hvor mye dem har fått til og kanskje hvilke kanaler som er best og benytte. Helt klart at det er åpninger i systemet bare vi finner de rette folka og den rette måten og gå frem på.
Hadde kanskje vært en ide og lagd en standar mail og bare skiftet ut navnet som alle kunne sendt til henne.
#58
Posted 30 January 2010 - 17:07
Bare for å kaste litt lys på noe
Handicap biler som hvor alt sitter på joystik. inkl Gass, brems, osv
og vekta på de.. med alt utstyret kommer de også på fort på totalvekt over 3500kg
De får da kjøre på klasse B.
og ikke minst førerplassen som skal holde kansje en elektrisk rulle stol med ei skinne og en låsekrok
da har de helt sikkert bygd om festet for sikkerhetsbeltet og det er jo ikke lov...
og så får ikke vi sette på store hjul, hevesett, grille guard med vinsj osv vi vil jo ikke bygge noe dårligere bil
Bare se på artic trucks det
der har faktisk Toyota bilfabrikaten godkjent ombyggingen og da er originalpapirene fra island gode nok
Beredskapen utenfor veg ved feks skogbrann er et viktig argument og slike samarbeidsformer er jo allerede i gang flere steder.
Til flere av innleggene: Selv om jeg forsvarer innleggene mine tildels kraftig ser jeg jo at det kommer enormt mye innspill jeg ikke har tenkt over som er viktige forhold. Det bekrefter bare noe jeg har trodd bestandig. I et slikt hobbymiljø vil en finne utrolig mye kompetanse om det aller meste og dersom en bare får i gang et målrettet tiltak så kan en oppnå mye for offroadmiljøet.
#59
Posted 30 January 2010 - 19:29
#60
Posted 30 January 2010 - 21:58
LA5MSA
Det er ikke farten som dreper, det er smellen.
Eller som vi cowboys sier; It's not the fart that kills, it's the smell.