Gå til innhold



Foto

6syl diesel fra 124


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
21 replies to this topic

#1 Kay

Kay

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 53 Innlegg:

Posted 03 February 2010 - 13:44

Holder på med å bytte motor i G'en. Den eren 85' tidligere bygd om fra 280ge motor til 300sugediesel 6syl fra 124.

Denne motoren er nå kaputt og har handla ny lik motor fra en 89' 124 300D med manuellkasse.

Jeg _TROR_ at automatkassa som står i G'en nå kommer fra 280GE motoren. Denne har oppført seg veldig rart sammen med dieselmotoren og har gira på feil turtall. Virker det som. Kan denne kassa brukes på denne motoren? Må eventuelt noe byttes i akslinger.

Vi fikk med manuellkassa fra 124 motoren. Vil denne passe i g-vogna? Hadde tenkt meg en tur til frank på slemmestad og se om han har noe av det jeg trenger så det hadde vært greit med noen tips her først.
G300TD LWB
Unimog 404

#2 Gimmy

Gimmy

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 03 February 2010 - 15:09

Hey

Jeg har bytta fra 280GE til w124 6` diesel men med turbo. (super maskin)

Tror ikke kassa vil passe på den nye 6`r dieselen da starter sitter på feil side.

Jeg brukte automaten som fulgte motoren og da måtte man endre på lengden på mellomaksel mellom transfer og girkasse. vi har bare laga en spacer på 4 cm, men vet ikke om automaten og manuellkasa er like lange.
























#3 Tjærand

Tjærand

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1202 Innlegg:

Posted 03 February 2010 - 15:30

Giringstidspunktet på bensinmotor og dieselmotor styres forskjellig. Nå husker jeg ikke helt hvordan dette henger sammen men på 280-kassa er det vacuum fra innsug og stag fra gassvaier. På dieselkassa (gjelder org. 460 300GD) er det et vanvittig system av reduksjonsventiler og vacuum.
Er ikke sikker på hvordan 6-syl-dieselen styrer automatkassa men om du har 280-kasse på denne så bør du sjekke hva av styring som faktisk kommer frem til kassa. Hva er symptomene på "rar giring"? Jeg kjører min 300GD på 280-automat uten vacuum og det funker helt fint, justerer giringstidspunkt med gass og evt. manuell skifting ned i "3". Initium har prøvekjørt og jeg tror ikke han fikk nakkeproblemer etterpå ;-)
96 G320 33"
EX: 88 300GD STT 33"

Nøtterøy / Vestfold

#4 Roar Sæther

Roar Sæther

    El Presidente!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1515 Innlegg:

Posted 03 February 2010 - 15:59

Stemmer som Gimmy sier.

Kassa du har i G`n din fulgte nok med OM 603 motoren din. 280 bensin og OM 603 har starteren på forskjellig side, noe som gjør at disse motorene ikke kan bruke samme girkasse. Angående det med mellom aksel lengde, så får du bare måle dette når motor og gir står montert i vogna.

Asmo her på forumet kjører vel med dette oppsettet, med OM 603 og manuell kasse fra 124-bil. Tror han er fornøyd med kombinasjonen i G-bil.

Lykke til med monteringen.
oops!?!


#5 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 03 February 2010 - 17:22

QUOTE(Tjærand @ 3 Feb 2010, 15:30) <{POST_SNAPBACK}>
? Jeg kjører min 300GD på 280-automat uten vacuum og det funker helt fint, justerer giringstidspunkt med gass og evt. manuell skifting ned i "3". Initium har prøvekjørt og jeg tror ikke han fikk nakkeproblemer etterpå


Ikke værre enn at jeg vil ha hele bilen.

Jeg vil forsåvidt eie ALLE G-biler om det går an.

Jeg får ikke min 123 kasse til å gire likt som din, samma hva jeg finner på. Girer MYE mer " distinkt ". Er regelrett misfornøyd med den kassa. Mulig den ikke er helt god.
Blir byttet mot 5girs crawler kasse før jeg drar til Island, tror jeg...

Initium

Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#6 asmo

asmo

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 598 Innlegg:

Posted 03 February 2010 - 18:06

QUOTE(Roar Sæther @ 3 Feb 2010, 15:59) <{POST_SNAPBACK}>
Asmo her på forumet kjører vel med dette oppsettet, med OM 603 og manuell kasse fra 124-bil. Tror han er fornøyd med kombinasjonen i G-bil.


Det stemmer, kassa kommer nok fra en 190 el lign. "Kjører rundt i" er vel kanskje å ta i, selv om den startet fint idag, så måtte den pent holde seg i ro. Men DET er ikke kombinasjon 603 og 717 sin skyld tongue.gif

#7 Kay

Kay

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 53 Innlegg:

Posted 03 February 2010 - 20:14

Da får jeg skaffe clutchpumpe og skit. Har egentlig mest lyst til å kunne gire.
G300TD LWB
Unimog 404

#8 Kay

Kay

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 53 Innlegg:

Posted 04 February 2010 - 23:56

Greier ikke helt bestemme meg for automat eller manuell. Sjekket nummer på automatkassa og det er 2012710101 som jo tyder på 201 eller 124 kasse.

Forslag til hva som må justeres for å få denne til å gire mer fornuftig? Nå så drar den enkelt gir veldig langt og girer på feil turtall. Føles det som iallfall

Motor som nå settes inn har nr 6030112001 og gammel ødelagt motor er 6030110801. Hva er forskjell på disse?

På ny motor er den en sensor som avbildet under her. Kan den taes vekk da den ikke er på den gamle motoren? ohmy.gif


Og på ny motor er denne saken. Den er heller ikke på gammel motor. Hva er det og ern viktig? mellow.gif


På den gamle motoren er det kun dette dekselet.

Edited by Kay, 04 February 2010 - 23:58.

G300TD LWB
Unimog 404

#9 jorgenbg

jorgenbg

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 471 Innlegg:

Posted 05 February 2010 - 11:39

Bilde nr. 1: Dette er til turteller.
Bilde nr. 2: Det er til elektronisk tomgangskontroll.
Bilde nr. 3: Den dingsen på siden av pumpa med rød hatt og vakumslanger brukes til å justere måten kassen girer på. Du løsner 13mm skruen i bunn. Så skal gassen føres til maks og deretter skal dingsen dreies mot høyre til det "butter". Så kan du feste skruen. Da skal girkassen gire optimalt ved valgte giringstidspunkt. Giringstidpunktet endrer du ved å korte inn eller forlenge et stag i samband med gassen.

Det er i hvertfall slik jeg har skjønt det smile.gif

Edited by jorgenbg, 05 February 2010 - 11:41.

Jørgen

07 Nissan Navara KingCab
07 Suzuki KingQuad 700

#10 Kay

Kay

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 53 Innlegg:

Posted 08 February 2010 - 11:59

QUOTE(jorgenbg @ 5 Feb 2010, 12:39) <{POST_SNAPBACK}>
Bilde nr. 2: Det er til elektronisk tomgangskontroll.


Takk for svar!

Kan denne droppes? Bør den i så fall pelles helt av og blindes med lokk slik som på den andre pumpa? Hvor kobles denne eventuelt til? Jeg tviler på at g-vogna har noe styring for el. tomgangskontroll?
G300TD LWB
Unimog 404

#11 jorgenbg

jorgenbg

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 471 Innlegg:

Posted 08 February 2010 - 19:31

Dette er en antagelse... Du kan helt sikkert droppe å koble den til og manuelt stille gassen sånn passe slik at motoren får nok diesel ved tomgang.

Jeg vet ikke om det er noe i mellom, men det sitter et overspenningsvern hvor den elektroniske tomgangskontrollen er tilkoblet. Uten det går bilen min nesten ikke på tomgang. Vernet er kjent for å kunne ryke.
Jørgen

07 Nissan Navara KingCab
07 Suzuki KingQuad 700

#12 Bilkar

Bilkar

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1307 Innlegg:

Posted 08 February 2010 - 22:16

QUOTE(jorgenbg @ 8 Feb 2010, 19:31) <{POST_SNAPBACK}>
Dette er en antagelse... Du kan helt sikkert droppe å koble den til og manuelt stille gassen sånn passe slik at motoren får nok diesel ved tomgang.

Jeg vet ikke om det er noe i mellom, men det sitter et overspenningsvern hvor den elektroniske tomgangskontrollen er tilkoblet. Uten det går bilen min nesten ikke på tomgang. Vernet er kjent for å kunne ryke.


Jeg har montert ett par 603a i G, aldrig koblet på den der.. ikke noe problem!
Holder på med to G ombyggiger nå, en lokal 460 får 603a og automat + Nielsa sin 461 290, som får 603a og 5 girs 290 kasse.

Blir spennende og sammenligne når de blir ferdig wink.gif
Offroad og DieselPower!
Stian Overland 92258329

#13 Kay

Kay

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 53 Innlegg:

Posted 09 February 2010 - 10:13

Takk for svar igjen ja! biggrin.gif

Etter å ha sjekka olja i autolatkassa så tror jeg vi satser på manuellkassa. Det var vel mye spon i den huh.gif mad.gif
G300TD LWB
Unimog 404

#14 asmo

asmo

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 598 Innlegg:

Posted 09 February 2010 - 10:49

QUOTE(Kay @ 9 Feb 2010, 11:13) <{POST_SNAPBACK}>
Etter å ha sjekka olja i autolatkassa så tror jeg vi satser på manuellkassa. Det var vel mye spon i den huh.gif mad.gif

Spon er aldri gøy.
Hva er nummeret på manuellkassa di?

#15 asmo

asmo

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 598 Innlegg:

Posted 09 February 2010 - 10:52

*dobbelpost*

Edited by asmo, 09 February 2010 - 10:52.


#16 Kay

Kay

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 53 Innlegg:

Posted 09 February 2010 - 12:43

Nummer på manuellkassa er r126 261 09 01.

Den skal høre til motoren iflg han som har solgt meg den.
G300TD LWB
Unimog 404

#17 asmo

asmo

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 598 Innlegg:

Posted 09 February 2010 - 13:30

QUOTE(Kay @ 9 Feb 2010, 13:43) <{POST_SNAPBACK}>
Nummer på manuellkassa er r126 261 09 01.


Hm, pussig nummerserie, ventet noe slikt: 124260470171741301598590
Hvor 717.413 er, såvidt jeg skjønner, nummeret på kassa. Kommer det kanskje *bak* tallet du oppgir?

#18 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 09 February 2010 - 13:35

126 = fra en mercedes S klassa, aka Superklasse ?

Snedig med manuelt gir på noe sånt..


Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#19 Kay

Kay

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 53 Innlegg:

Posted 09 February 2010 - 14:34

Hum altså. Hele nummeret er 126 260 17 01 717 433 0 1536273

Det nummeret jeg skrev i sted er vel "typen"
G300TD LWB
Unimog 404

#20 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 09 February 2010 - 14:38

QUOTE(Kay @ 9 Feb 2010, 14:34) <{POST_SNAPBACK}>
Hum altså. Hele nummeret er 126 260 17 01 717 433 0 1536273
?

Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....