6syl diesel fra 124
#1
Posted 03 February 2010 - 13:44
Denne motoren er nå kaputt og har handla ny lik motor fra en 89' 124 300D med manuellkasse.
Jeg _TROR_ at automatkassa som står i G'en nå kommer fra 280GE motoren. Denne har oppført seg veldig rart sammen med dieselmotoren og har gira på feil turtall. Virker det som. Kan denne kassa brukes på denne motoren? Må eventuelt noe byttes i akslinger.
Vi fikk med manuellkassa fra 124 motoren. Vil denne passe i g-vogna? Hadde tenkt meg en tur til frank på slemmestad og se om han har noe av det jeg trenger så det hadde vært greit med noen tips her først.
Unimog 404
#2
Posted 03 February 2010 - 15:09
Jeg har bytta fra 280GE til w124 6` diesel men med turbo. (super maskin)
Tror ikke kassa vil passe på den nye 6`r dieselen da starter sitter på feil side.
Jeg brukte automaten som fulgte motoren og da måtte man endre på lengden på mellomaksel mellom transfer og girkasse. vi har bare laga en spacer på 4 cm, men vet ikke om automaten og manuellkasa er like lange.
#3
Posted 03 February 2010 - 15:30
Er ikke sikker på hvordan 6-syl-dieselen styrer automatkassa men om du har 280-kasse på denne så bør du sjekke hva av styring som faktisk kommer frem til kassa. Hva er symptomene på "rar giring"? Jeg kjører min 300GD på 280-automat uten vacuum og det funker helt fint, justerer giringstidspunkt med gass og evt. manuell skifting ned i "3". Initium har prøvekjørt og jeg tror ikke han fikk nakkeproblemer etterpå ;-)
EX: 88 300GD STT 33"
Nøtterøy / Vestfold
#4
Posted 03 February 2010 - 15:59
Kassa du har i G`n din fulgte nok med OM 603 motoren din. 280 bensin og OM 603 har starteren på forskjellig side, noe som gjør at disse motorene ikke kan bruke samme girkasse. Angående det med mellom aksel lengde, så får du bare måle dette når motor og gir står montert i vogna.
Asmo her på forumet kjører vel med dette oppsettet, med OM 603 og manuell kasse fra 124-bil. Tror han er fornøyd med kombinasjonen i G-bil.
Lykke til med monteringen.
#5
Posted 03 February 2010 - 17:22
Ikke værre enn at jeg vil ha hele bilen.
Jeg vil forsåvidt eie ALLE G-biler om det går an.
Jeg får ikke min 123 kasse til å gire likt som din, samma hva jeg finner på. Girer MYE mer " distinkt ". Er regelrett misfornøyd med den kassa. Mulig den ikke er helt god.
Blir byttet mot 5girs crawler kasse før jeg drar til Island, tror jeg...
Initium
Lost in Iceland.....
#6
Posted 03 February 2010 - 18:06
Det stemmer, kassa kommer nok fra en 190 el lign. "Kjører rundt i" er vel kanskje å ta i, selv om den startet fint idag, så måtte den pent holde seg i ro. Men DET er ikke kombinasjon 603 og 717 sin skyld
#7
Posted 03 February 2010 - 20:14
Unimog 404
#8
Posted 04 February 2010 - 23:56
Forslag til hva som må justeres for å få denne til å gire mer fornuftig? Nå så drar den enkelt gir veldig langt og girer på feil turtall. Føles det som iallfall
Motor som nå settes inn har nr 6030112001 og gammel ødelagt motor er 6030110801. Hva er forskjell på disse?
På ny motor er den en sensor som avbildet under her. Kan den taes vekk da den ikke er på den gamle motoren?
Og på ny motor er denne saken. Den er heller ikke på gammel motor. Hva er det og ern viktig?
På den gamle motoren er det kun dette dekselet.
Edited by Kay, 04 February 2010 - 23:58.
Unimog 404
#9
Posted 05 February 2010 - 11:39
Bilde nr. 2: Det er til elektronisk tomgangskontroll.
Bilde nr. 3: Den dingsen på siden av pumpa med rød hatt og vakumslanger brukes til å justere måten kassen girer på. Du løsner 13mm skruen i bunn. Så skal gassen føres til maks og deretter skal dingsen dreies mot høyre til det "butter". Så kan du feste skruen. Da skal girkassen gire optimalt ved valgte giringstidspunkt. Giringstidpunktet endrer du ved å korte inn eller forlenge et stag i samband med gassen.
Det er i hvertfall slik jeg har skjønt det
Edited by jorgenbg, 05 February 2010 - 11:41.
07 Nissan Navara KingCab
07 Suzuki KingQuad 700
#10
Posted 08 February 2010 - 11:59
Takk for svar!
Kan denne droppes? Bør den i så fall pelles helt av og blindes med lokk slik som på den andre pumpa? Hvor kobles denne eventuelt til? Jeg tviler på at g-vogna har noe styring for el. tomgangskontroll?
Unimog 404
#11
Posted 08 February 2010 - 19:31
Jeg vet ikke om det er noe i mellom, men det sitter et overspenningsvern hvor den elektroniske tomgangskontrollen er tilkoblet. Uten det går bilen min nesten ikke på tomgang. Vernet er kjent for å kunne ryke.
07 Nissan Navara KingCab
07 Suzuki KingQuad 700
#12
Posted 08 February 2010 - 22:16
Jeg vet ikke om det er noe i mellom, men det sitter et overspenningsvern hvor den elektroniske tomgangskontrollen er tilkoblet. Uten det går bilen min nesten ikke på tomgang. Vernet er kjent for å kunne ryke.
Jeg har montert ett par 603a i G, aldrig koblet på den der.. ikke noe problem!
Holder på med to G ombyggiger nå, en lokal 460 får 603a og automat + Nielsa sin 461 290, som får 603a og 5 girs 290 kasse.
Blir spennende og sammenligne når de blir ferdig
Stian Overland 92258329
#13
Posted 09 February 2010 - 10:13
Etter å ha sjekka olja i autolatkassa så tror jeg vi satser på manuellkassa. Det var vel mye spon i den
Unimog 404
#14
Posted 09 February 2010 - 10:49
Spon er aldri gøy.
Hva er nummeret på manuellkassa di?
#15
Posted 09 February 2010 - 10:52
Edited by asmo, 09 February 2010 - 10:52.
#16
Posted 09 February 2010 - 12:43
Den skal høre til motoren iflg han som har solgt meg den.
Unimog 404
#17
Posted 09 February 2010 - 13:30
Hm, pussig nummerserie, ventet noe slikt: 124260470171741301598590
Hvor 717.413 er, såvidt jeg skjønner, nummeret på kassa. Kommer det kanskje *bak* tallet du oppgir?
#18
Posted 09 February 2010 - 13:35
Snedig med manuelt gir på noe sånt..
Lost in Iceland.....
#19
Posted 09 February 2010 - 14:34
Det nummeret jeg skrev i sted er vel "typen"
Unimog 404
#20
Posted 09 February 2010 - 14:38
Lost in Iceland.....