Gå til innhold



Foto

suzuki vitara


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
15 replies to this topic

#1 kjetilgr

kjetilgr

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 07 February 2010 - 23:57

ohmy.gif hjeelp. først var olja full i vann, konkluderte med toppakning, fekk plana toppen og montert ny pakning, etter det fekk eg ikkje start på den. kluss med tenninga, så fikk eg den til og svive litt på tomgang, endret litt på tenninga igjen da var d heilt dødt. og no oppdaga eg at oljen er full i bensin!! ka har skjedd...

#2 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 08 February 2010 - 10:30

QUOTE(kjetilgr @ 7 Feb 2010, 23:57) <{POST_SNAPBACK}>
ohmy.gif hjeelp. først var olja full i vann, konkluderte med toppakning, fekk plana toppen og montert ny pakning, etter det fekk eg ikkje start på den. kluss med tenninga, så fikk eg den til og svive litt på tomgang, endret litt på tenninga igjen da var d heilt dødt. og no oppdaga eg at oljen er full i bensin!! ka har skjedd...


Hvor mye er full av??

Om du har drevet å kinnet på starteren en masse uten å få start fyller du på med bensin i sylindren som ikke brenner opp og det meste av den renner da lett ned i bunnpanna. Når du får start på motoren brenner/damper den bensinen stort sett bort igjen uten problem. Så lenge det ikke er snakk om litervis da.

#3 kjetilgr

kjetilgr

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 08 February 2010 - 16:19

ja, har holdt på i 2 kvelder med og skjønne meg på tenninga, har sikkert kinnet tilsammen en 45min..før eg har sjekket peilepinnen. Mengden er eg usikker på, men cirka 1- 1,5 cm over merke på peilepinnen. olje nivået var helt normalt før det. Meget rart siden den gikk tilsynelatende bra for toppakningskifte. Kan d ha noe med planing av topp og gjere. eller rett og slett kinnet den mengden bensin rett i bunnpanna. Noen har nemt mebranpumpe i toppen, har denne d...? huh.gif




#4 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 08 February 2010 - 21:38

QUOTE(kjetilgr @ 8 Feb 2010, 16:19) <{POST_SNAPBACK}>
ja, har holdt på i 2 kvelder med og skjønne meg på tenninga, har sikkert kinnet tilsammen en 45min..før eg har sjekket peilepinnen. Mengden er eg usikker på, men cirka 1- 1,5 cm over merke på peilepinnen. olje nivået var helt normalt før det. Meget rart siden den gikk tilsynelatende bra for toppakningskifte. Kan d ha noe med planing av topp og gjere. eller rett og slett kinnet den mengden bensin rett i bunnpanna. Noen har nemt mebranpumpe i toppen, har denne d...? huh.gif


Kan komme fra kinning av motoren, men så mye har jeg ikke vært borti før men så har jeg ikke kinnet motoren i tre kvarter uten å få start noen gang heller.

Tapp av olja og skill av bensinen og fyll tilbake oljen ellers kan det gå ille når oljen blir varm og bensindampen trenger ut i alle retninger.



#5 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 08 February 2010 - 22:30

skift olja du.... bensinen smører dårlig om du har fått litt mengde..

når du timet opp registerrima igjen, satte du bare øvre og nedre reimhjul på merkene sine, og tredde fordeleren inn til tenning på sylinder nummer 1?

Bensinen i olja kommer nok av at du ikke har fått start.... Bensin har en utrolig krypende effekt, og om du har kinnet mye og ikke fått start så vil den krype ned forbistempelringene og ned i olja.

Membranpumpe bør du ikke tenke på på denne bilen.... det gjelder forgasserbiler...


#6 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 09 February 2010 - 15:35

QUOTE(sven @ 8 Feb 2010, 22:30) <{POST_SNAPBACK}>
skift olja du.... bensinen smører dårlig om du har fått litt mengde..

når du timet opp registerrima igjen, satte du bare øvre og nedre reimhjul på merkene sine, og tredde fordeleren inn til tenning på sylinder nummer 1?

Bensinen i olja kommer nok av at du ikke har fått start.... Bensin har en utrolig krypende effekt, og om du har kinnet mye og ikke fått start så vil den krype ned forbistempelringene og ned i olja.

Membranpumpe bør du ikke tenke på på denne bilen.... det gjelder forgasserbiler...


Jeg har lurt litt på det med bensin i olja, vil ikke den dampe bort så fort bilen kjøres varm? Og på en totakter fylles jo oljen som smører rett i bensinen og det fungerer jo greit der.

Hva sier dere smørehuer til dette. Ødelegges egenskapene til en vanlig motorolje når den får litt bensin innblandet og er det varig eller blir det bra igjen når bensinen har fordampet?



#7 Sectio

Sectio

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 372 Innlegg:

Posted 12 March 2010 - 02:01

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 9 Feb 2010, 16:35) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg har lurt litt på det med bensin i olja, vil ikke den dampe bort så fort bilen kjøres varm? Og på en totakter fylles jo oljen som smører rett i bensinen og det fungerer jo greit der.

Hva sier dere smørehuer til dette. Ødelegges egenskapene til en vanlig motorolje når den får litt bensin innblandet og er det varig eller blir det bra igjen når bensinen har fordampet?



etter min menig. så vil får mye bensin i olja over lang tid føre til råde bank osv. bensinen er kjempe tørr. og tar bort mye av smøreegneskapene.

men det er jo bedere med bensin i olja, en olje i bensinen. (da er det litt være å finne feilen. hvis det plutselig er 3l med olje i tanken) rolleyes.gif whistle.gif
Suzuki Sj 413 85mod cab

#8 Øyvind Dotsetsveen

Øyvind Dotsetsveen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 342 Innlegg:

Posted 12 March 2010 - 02:31

QUOTE(Sectio @ 12 Mar 2010, 02:01) <{POST_SNAPBACK}>
men det er jo bedere med bensin i olja, en olje i bensinen. (da er det litt være å finne feilen. hvis det plutselig er 3l med olje i tanken) rolleyes.gif whistle.gif

Har du lånt bort bilen til riktig person så kan alt skje tongue.gif

Var en gang ei innom gamlejobben min som først kjøpte en 10liter med olje, gikk ut og helte på hele kanna og gikk så inn for å kjøpe en til. Han bak disken kunne ikke skjønne hva hu sku med en til... "Det er jo ikke fullt på motoren enda." sa hu... Sku visst fylle på til det var fullt på motoren hu rolleyes.gif hehe

Men bensin smører veldig dårlig ja... Hvis det er en liten mengde i olja så fordamper den relativt fort. Er det noe større mengde ville jeg bytta olja først som sist.
If it ain't broken, you haven't used it hard enough!

Medlem nr.213 Suzuki 4x4 Klubb Norge

#9 Sectio

Sectio

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 372 Innlegg:

Posted 12 March 2010 - 02:33

QUOTE(Øyvind Dotsetsveen @ 12 Mar 2010, 03:31) <{POST_SNAPBACK}>
Har du lånt bort bilen til riktig person så kan alt skje tongue.gif

Var en gang ei innom gamlejobben min som først kjøpte en 10liter med olje, gikk ut og helte på hele kanna og gikk så inn for å kjøpe en til. Han bak disken kunne ikke skjønne hva hu sku med en til... "Det er jo ikke fullt på motoren enda." sa hu... Sku visst fylle på til det var fullt på motoren hu rolleyes.gif hehe

Men bensin smører veldig dårlig ja... Hvis det er en liten mengde i olja så fordamper den relativt fort. Er det noe større mengde ville jeg bytta olja først som sist.


utrolig hva folk får til...
ja, litt er greit. (det normale for en bensin motor) men mye så er jeg enig med deg.
Suzuki Sj 413 85mod cab

#10 Øyvind Dotsetsveen

Øyvind Dotsetsveen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 342 Innlegg:

Posted 12 March 2010 - 02:42

QUOTE(Sectio @ 12 Mar 2010, 02:33) <{POST_SNAPBACK}>
utrolig hva folk får til...
ja, litt er greit. (det normale for en bensin motor) men mye så er jeg enig med deg.

Er også utrolig mange som fyller bensin på dieselbiler tongue.gif Da kan plutselig verkstedregninga komme opp i 70-80000kr på en commonrail-motor tongue.gif
If it ain't broken, you haven't used it hard enough!

Medlem nr.213 Suzuki 4x4 Klubb Norge

#11 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 12 March 2010 - 15:02

QUOTE(Øyvind Dotsetsveen @ 12 Mar 2010, 02:31) <{POST_SNAPBACK}>
Har du lånt bort bilen til riktig person så kan alt skje tongue.gif

Var en gang ei innom gamlejobben min som først kjøpte en 10liter med olje, gikk ut og helte på hele kanna og gikk så inn for å kjøpe en til. Han bak disken kunne ikke skjønne hva hu sku med en til... "Det er jo ikke fullt på motoren enda." sa hu... Sku visst fylle på til det var fullt på motoren hu rolleyes.gif hehe

Men bensin smører veldig dårlig ja... Hvis det er en liten mengde i olja så fordamper den relativt fort. Er det noe større mengde ville jeg bytta olja først som sist.


Nå er det jo sikkert en del forskjell på oljene, men på en totakter smøres jo motoren gjennom olje blandet i bensinen. Hvorfor går ikke det til helvete da, jeg har jo kjørt gamle totakter mopeder på vanlig motorolje i bensinen i årevis uten at de har rast. Bare gitt dem litt feitere blanding av olje.

Susa gjennom bygda som om det var halmbrann i ræva på meg :-)

#12 Øyvind Dotsetsveen

Øyvind Dotsetsveen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 342 Innlegg:

Posted 12 March 2010 - 15:44

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 12 Mar 2010, 15:02) <{POST_SNAPBACK}>
Nå er det jo sikkert en del forskjell på oljene, men på en totakter smøres jo motoren gjennom olje blandet i bensinen. Hvorfor går ikke det til helvete da, jeg har jo kjørt gamle totakter mopeder på vanlig motorolje i bensinen i årevis uten at de har rast. Bare gitt dem litt feitere blanding av olje.

Susa gjennom bygda som om det var halmbrann i ræva på meg :-)

En to-takter motor blir jo vanligvis fortere utslitt enn en fire-takter... det er kanskje ikke noe man merker på en "norsk" moped som er strupa ned til de kjempelure norske regla rolleyes.gif ser du på feks en crosser så går ikke de så lenge om gangen før de må overhales helt wink.gif
If it ain't broken, you haven't used it hard enough!

Medlem nr.213 Suzuki 4x4 Klubb Norge

#13 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 12 March 2010 - 17:00

QUOTE(Øyvind Dotsetsveen @ 12 Mar 2010, 15:44) <{POST_SNAPBACK}>
En to-takter motor blir jo vanligvis fortere utslitt enn en fire-takter... det er kanskje ikke noe man merker på en "norsk" moped som er strupa ned til de kjempelure norske regla rolleyes.gif ser du på feks en crosser så går ikke de så lenge om gangen før de må overhales helt wink.gif


Kona har en bil fra 63 som er totakter med tørrsump så de ramler ikke fra hverandre med en gang selv om de er totaktere. Jeg har hatt totakter 750 ccm mc som jeg kjørte europa rundt med, de gikk jo like lenge som 4 takterne på den tiden.

En crosser er jo trimma så helvete, og når en girer uten å bruke cltch så øker ikke det vedlikeholdsintervallet heller. (når en begynner bli sliten og stivner i fingrene så tråkker en bare opp og ned og justere litt turtallet på gassen)

Jeg føler bare at det høres ut som dersom du får litt bensin i olja så slutter den å smøre og motorhavari er nært forestående, men det stemmer dårlig med egne erfaringer. At det bidrar til å redusere levetiden på motoren skal jeg ikke nekte for. men hvor drastisk?

At den reduseres fra 280 tusen til 250 tusen km dvs ca 10%, eller er det 5% eller???
Og eventuell bensin der fordamper jo faderlig fort skulle en tro, tviler på at en skikkelig varmkjørt motor egentlig klarer å holde på så stor del bensin i olja, eller tar jeg fryktelig feil.

#14 Øyvind Dotsetsveen

Øyvind Dotsetsveen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 342 Innlegg:

Posted 13 March 2010 - 18:56

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 12 Mar 2010, 17:00) <{POST_SNAPBACK}>
Kona har en bil fra 63 som er totakter med tørrsump så de ramler ikke fra hverandre med en gang selv om de er totaktere. Jeg har hatt totakter 750 ccm mc som jeg kjørte europa rundt med, de gikk jo like lenge som 4 takterne på den tiden.

En crosser er jo trimma så helvete, og når en girer uten å bruke cltch så øker ikke det vedlikeholdsintervallet heller. (når en begynner bli sliten og stivner i fingrene så tråkker en bare opp og ned og justere litt turtallet på gassen)

Jeg føler bare at det høres ut som dersom du får litt bensin i olja så slutter den å smøre og motorhavari er nært forestående, men det stemmer dårlig med egne erfaringer. At det bidrar til å redusere levetiden på motoren skal jeg ikke nekte for. men hvor drastisk?

At den reduseres fra 280 tusen til 250 tusen km dvs ca 10%, eller er det 5% eller???
Og eventuell bensin der fordamper jo faderlig fort skulle en tro, tviler på at en skikkelig varmkjørt motor egentlig klarer å holde på så stor del bensin i olja, eller tar jeg fryktelig feil.

Kommer selvsagt på hvor mye bensin det er i olja, hvor hardt det blir brukt og hvor mye effekt man har tatt ut av motoren. Er olja nesten halvblanda med bensin ville jeg nok bytta ganske fort. En fire-takter er jo lagd for å få trykksmørning hele tida av en olje som har så så bra smøreegenskaper. En to-takter er lagd for å bli smørt med olja i bensina. Men at bensina ødelegger eller gjør smøreegenskapene dårligere er ikke til å komme fra. wink.gif
If it ain't broken, you haven't used it hard enough!

Medlem nr.213 Suzuki 4x4 Klubb Norge

#15 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 13 March 2010 - 20:53

QUOTE(Øyvind Dotsetsveen @ 13 Mar 2010, 18:56) <{POST_SNAPBACK}>
Kommer selvsagt på hvor mye bensin det er i olja, hvor hardt det blir brukt og hvor mye effekt man har tatt ut av motoren. Er olja nesten halvblanda med bensin ville jeg nok bytta ganske fort. En fire-takter er jo lagd for å få trykksmørning hele tida av en olje som har så så bra smøreegenskaper. En to-takter er lagd for å bli smørt med olja i bensina. Men at bensina ødelegger eller gjør smøreegenskapene dårligere er ikke til å komme fra. wink.gif


Det at smøreegenskapen reduseres er vel ikke hva disputten går på, men det er heller det at jeg lurer på hvor mye det endres.

#16 Sectio

Sectio

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 372 Innlegg:

Posted 14 March 2010 - 05:42

nå, er det ikke bare olja som bilr svekket av mye bensin i olja. men diverse pakkniger, o-ringer og simringer som ikke tåler det. og smuldrer opp. men det er jo trosalt en bensin motor. så den skal jo tåle noe.
Suzuki Sj 413 85mod cab